Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سیستان و بلوچستان؛ هوشنگ جزی در حاشیه سفر به چابهار گفت: دفترحفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکنون هیچ اعتباری برای مقابله با گرگرو‌ها دریافت نکرده و فقط از محل طرح‌های آبخیزداری برخی اقدامات انجام شده که به هیچ وجه کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: گرگرو‌ها به عنوان بزرگترین آبکند خندقی کشور روند توسعه و زیست مردم چابهار را با مشکل جدی مواجه می‌کند و علاوه بر این‌ها سبب تخریب هزاران هکتار خاک و مهاجرت گسترده مردم می‌شود.

هوشنگ جزی اظهار داشت: روند فرسایش آبی بویژه فرسایش خندقی (گرگرو) و یا آبکند (کانال‌هایی با عمق و عرض بیشتر از ۳۰ سانتیمتر) در شهرستان چابهار به شدت افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ۱۲۶ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت فرسایش آبی قرار دارد که تاکنون در ۲۶ میلیون هکتار طرح مطالعه تفصیلی تهیه شده که در ۱۱ میلیون هکتار طرح‌های لازم به اجرا آمده و ۱۵ میلیون هکتار دیگر در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: گسترش گرگرو‌ها در چابهار کم کم به بحران غیر قابل کنترل تبدیل می‌شوند و این روند موجب تخلیه آب زیرزمینی در اطراف آبکندها، تخریب راه‌های روستایی و بین شهری، منازل روستایی و اراضی کشاورزی می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه مدون و مطالعاتی در این زمینه انجام شده، افزود: باز شدن ردیف اعتباری برای مقابله با گرگرو‌های چابهار می‌تواند نقش تاثیرگذاری برای مقابله با این پدیده مخرب داشته باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: متاسفانه هیچ اعتباری برای ساماندهی و مقابله با فرسایش خندقی خاک (گرگروها) در چابهار اختصاص پیدا نکرده، ولی از محل اعتبارات آبخیزداری اقداماتی را در دست انجام داریم.

جزی ادامه داد: ۸۰۰ هزار هکتار مساحت گرگرو‌های سطح شهرستان چابهار در محدوده بخش‌های دشتیاری، پلان و مرکزی قرار دارد که نیاز است به عنوان یک خواسته مهم مردم پیگیری شود تا به نتیجه مثبت برسد.

وی گفت: در حوزه آبخیزداری شهرستان چابهار سه میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تخصیص پیدا کرده تا بتوانیم برخی از طرح‌ها در زمینه ساماندهی هوتگ ها، ساخت دگار و بند‌های آبخیزداری و مقابله با کنترل سیلاب و فرسایش خاک را اجرایی کنیم.

مدیر کل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بر ساماندهی، مرمت و لایروبی هوتگ (گودال‌های حفر شده برای نگهداری آب آشامیدنی و دام) و اجرای طرح‌های آبخیزداری در چابهار تاکید کرد و افزود: طرح‌های آبخیزداری برای اقتصاد مردم روستایی و شهری بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تعهد برنامه ششم توسعه برای آبخیزداری کشور ۱۰ میلیون هکتار است خاطرنشان کرد: برای هر هکتار اجرای طرح آبخیزداری یک میلیون تومان نیاز است که براساس برآورد‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان باید تا پایان برنامه هزینه شود، اما علیرغم پیگیری‌های مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداران و مسئولان ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان امسال اختصاص پیدا کرده است که فقط یک سوم تعهد و برنامه‌های یک سال این حوزه مهم است و باید عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اجرا شود.

وی گفت: طرح‌های آبخیزداری بر کنترل ریزگردها، افزایش پوشش گیاهی، تقویت منابع آب زیرزمینی، ایجاد اشتغال و کنترل مهاجرت تاثیر زیادی دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: چهار دسته فعالیت بیولوژیکی (کاشت و توزیع نهال و بذر)، بیومکانیکی، مکانیکی و عملیات مدیریتی و حفاظتی وجود دارد که نقش موثر آن‌ها در زندگی مردم نمایان است.

وی افزود: سازه‌های آبخیزداری ۲۰ تا ۲۵ سال تاثیر عمر مفید دارند و یکی از تاثیرات آن‌ها مقابله با ریزگردهاست که به عنوان نمونه بندآبخیزداری پارگ در مسیر چابهار-کنارک توانسته کنترل ریزگرد را نیز انجام دهد.

گرگرو‌ها در ۲۵۸ روستای دشتیاری وجود دارند

رییسی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار نیز اظهار داشت: گرگرو‌ها در ۲۵۸ روستای دشتیاری وجود دارند و تاکنون موجب آسیب جدی به ۱۲۰ روستا شده اند.

عبدالغنی رئیسی افزود: خندق‌های ایجاد شده سالانه به منابع آب، خاک، کشاورزی، تخریب پوشش گیاهی منطقه و تأسیسات زیربنایی منطقه خسارت چند صد میلیارد تومانی وارد می‌کند.

وی بیان کرد: آثار سوء گرگرو‌ها متروکه شدن بسیاری از اراضی و مهاجرت ساکنان روستا‌های منطقه، افزایش بیکاری، کاهش رطوبت لایه‌های سطحی خاک و انتقال عناصر میکرو و ماکرو خاک از طریق خندق ها، تخریب و هدر رفت خاک حاصلخیز و مستعد (زراعی و باغی) منطقه و کاهش حاصلخیزی اراضی در اثر زهکشی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: گرگرو‌ها موجب تخریب اراضی و خالی شدن روستا‌ها از سکنه، افزایش خسارات به تاسیسات دولتی به دلیل تخریب پل ها، جاده‌ها و کانال‌ها و مسیر‌های انتقال آب و کاهش درآمد اقتصادی تولید کنندگان شده است.

وی بیان کرد: سالانه ۱۰۰ تن در هکتار خاک حاصلخیز چابهار از طریق فرسایش خندقی و آبکندی گرگرو‌ها از بین می‌رود و میزان پیشروی طولی آن‌ها در منطقه سالانه بین ۱۰ تا ۶۷۰ متر است که با این پیشروی احتمال رسیدن آبکند‌ها به رودخانه کاجو در صورت وجود ترسالی بسیار محتمل است.

 

انتهای پیام/پ

ساماندهی و مقابله با فرسایش خندقی خاک (گرگروها) در چابهار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۰۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر ترانزیتی چابهار به جاسک بازگشایی شد

تین نیوز

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با فعالیت شبانه روزی ۵۴۰ نفر از نیروهای راهداری در قالب ۵۰ اکیپ ثابت و سیار با حدود ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در جاده های آسیب دیده از سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، مسیر ترانزیتی چابهار به جاسک بازگشایی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص آخرین وضعیت راه های کشور در پی وقوع سیل اخیر گفت: حجم خرابی ها در جنوب سیستان و بلوچستان بیشتر از استان های دیگر کشور است به ویژه دو محور اصلی شهرستان چابهار به نیکشهر و ایرانشهر که موجب تخریب زیاد این مسیر شده است، همچنین مسیر چابهار به شهرستان جاسک در استان هرمزگان که مسیر ترانزیتی کشور است نیز خسارت زیادی وارد شده است.

امانی ادامه داد: ۵۴۰ نفر از نیروهای راهداری در قالب ۵۰ اکیپ ثابت و سیار با حدود ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری به صورت شبانه روزی در حال فعالیت بوده و تمام تلاش این مجموعه در قدم اول بازگشایی جاده های اصلی شریانی است که خوشبختانه مسیر شریانی نیکشهر و چابهار به جاسک بازگشایی شد و پیش بینی می شود با تلاش همکاران تا ۱۰ روز آینده تمامی مسیرهای فرعی و روستایی نیز بازگشایی شود.

وی بیان کرد: از سه هزار میلیارد تومان خسارت سیل به جاده های کشور، ۱۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت های جنوب استان سیستان و بلوچستان وارد شده است. 

امانی درخصوص اقدامات سازمان درخصوص رفع خرابی های حاصل از سیل اظهار کرد: برای جبران خرابی ها و آب شکستگی و آبرفتگی جاده ها از اعتبارات ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و ستاد بحران کشور استفاده و مسیرهای تخریب شده براساس استانداردهای روز مهندسی رفع خرابی خواهد شد. 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین گفت: خیلی از نقاط جنوب استان سیستان و بلوچستان آب نما است که نیاز به پل دارد که هر ساله بخشی از اعتبارات برای انجام این کار در نظر گرفته شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی
  • مقابله با زمین خواری ۲۰ هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • برداشت گندم و جو در کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲۱ دستگاه کمباین
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • پدیده گرگرو ۱۴۰ میلیارد ریال به برق چابهار خسارت زد
  • مقابله با تغییر کاربری ۶۵ هکتار ‌اراضی کشاورزی در کرج‌
  • مقابله با تغییر کاربری ۶۵ هکتار از اراضی کشاورزی در کرج
  • مسیر ترانزیتی چابهار به جاسک بازگشایی شد
  • اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تعریض و بهسازی پل فجر شهرستان ساری