Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:06:48 GMT

بافت تاریخی شهر نراق تعیین حریم شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۰۸۸۸

بافت تاریخی شهر نراق تعیین حریم شد

اراک - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بافت تاریخی شهر نراق با هدف صیانت و حفاظت از میراث گذشتگان تعیین حریم شد.

به گزارش ایرنا، «علیرضا ایزدی» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: با ارزش ترین بافت تاریخی استان مرکزی مربوط به شهر نراق است و رویکرد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز صیانت از این ظرفیت ارزشمند تاریخی استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: شهر نراق به عنوان یک مقصد گردشگریمعرفی شده و به منظور پیشگیری از کندی در تغییر کاربری ها و ساخت و سازهای ناهمگون، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نظارت مستمر با همکاری دستگاه های مربوطه را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: شهر نراق به واسطه بافت تاریخی کم نظیر، نزدیکی به غار نخجیر، طبیعت و جغرافیای دیدنی و تاریخ کهن، از ارزشمندترین شهرهای استان در توسعه مطلوب گردشگری به شمار می رود اما در این مسیر تهدیدهای بسیاری برای این شهر وجود دارد.
ایزدی افزود: بافت تاریخی شهر نراق مجموعه ای از عناصر معماری و شهرسازی شامل بازار، خانه های تاریخی، آب انبار، مسجد، حمام و معابر تاریخی است که بیشتر مربوط به دوره قاجاریه و شماری نیز مربوط به دوره زندیه است که ارزش بافت را به لحاظ سبقه تاریخی و ساختاری بالا می برد.
وی افزود: بازار شمس السلطنه، آب انبار حاج عبدالباقی، مسجد محله پایین، خانه فاضلین نراقی، امامزاده سلیمان از آثار ثبت ملی شده این بافت به شمار می روند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: حریم های آثار و بافت های تاریخی با توجه به اهمیتی که از لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی دارند، در راستای مدیریت کلان و صیانت از آثار به ‌مثابه ابزاری ضروری هستند که در صورت نبود، تهدید های بسیاری را متوجه آثار تاریخی می کند، از این رو همزمان با ثبت آثار ملی، روند تعیین حریم ها نیز در دستور کار قرار می گیرد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 855 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرتاریخی نراق واقع در 15 کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان دارای 70 کیلومترمربع وسعت است که از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است.
این شهر در حوزه قطب گردشگری جنوب استان مرکزی واقع شده که از جمله ظرفیت های گردشگری آن آب انبارهای حاج مهدی نراقی، مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، کاروانسرا و پل دودهک، قلعه و غار کهک و غار نخجیر است.
6991/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي بافت تاريخي استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۰۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان حیدر آسیابی افزود : در این راستا شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به جرائم حوزه میراث فرهنگی در دادسراها و محاکم استان اختصاص می یابد.
محمود اسپانلو ،دادستان مرکز استان هم در این بازدید گفت: حفظ و حراست از میراث فرهنگی  استان از وظایف اصلی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در دادگستری استان هم  آمادگی هر گونه همکاری در این راستا را دارد.
محمود اسپانلو از مسئولان این اداره خواست: مسئولیت ها و تکالیف دستگاه های اجرایی و خدمات‌رسان در حوزه بافت‌ها و بناهای تاریخی را به دادستانی اعلام کنند تا از باب حقوق عامه پیگیری کنیم.
محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان هم در این بازدید گفت: شهر تاریخی استرآباد به دلیل وسعت کار مرمت و احیا، اعتبارات موردنیاز، همچنین تأثیر احیاء آن بر توسعه و رونق گردشگری استان از پروژه‌های مهم استان است.
خانه تاریخی شعرباف ، مدرسه تاریخی تقوی، خانه تاریخی شیرنگی، سرای باقری‌ها(هتل بوتیک هفت پیکر)، خانه تاریخی شفیعی‌ها و خانه تاریخی رضاقلی‌نژاد(هتل بوتیک سرای خان)، امامزاده نور (ع)، خانه تاریخی میرشهیدی و باغ مزار استاد محمدرضا لطفی از جمله بناهایی بود که مسئولان قضایی استان از آن دیدن کردند.

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • فردا بازدید از تمامی اماکن تاریخی استان فارس رایگان است
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری