Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:38:31 GMT

جنوب ایران، سرزمین مادری موسیقی حماسی ماست

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۱۷۴۵

جنوب ایران، سرزمین مادری موسیقی حماسی ماست

تهران- ایرنا- دبیر جشنواره «آوای بیداری» در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: شمال غرب، غرب تا جنوب غرب ایران سرزمینی است که موسیقی ما را شکل داده و باید از آن به عنوان مادر موسیقی و سازهای حماسی یاد کرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی جشنواره «آوای بیداری»، مراسم افتتاحیه جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» شامگاه گذشته، 24 دی‌ماه با حضور امیر نصیربیگی رئیس بسیج هنرمندان، جمشید جم دبیر جشنواره و جمعی از هنرمندان موسیقی نواحی در خرم‌آباد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این مراسم «طباق سعادتی» دوتار نواز و خواننده به اجرای قطعاتی پرداخت که با کمانچه نوازی امیر سعادتی همراه بود، قطعه اول این اجرا مربوط به موسیقی ضد استکباری بود که در سال‌های ابتدایی انقلاب توسط این هنرمند ترکمن نواخته و اجرا شده بود.
وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره، ابراز امیدواری کرد این رویداد موسیقایی همواره ادامه داشته باشد تا در بین مردم تاثیرگذار باشد و لحظات خوشی برای آن‌ها رقم بزند.
سعادتی در ادامه قطعه بی کلام «تاختن اسب» را اجرا کرد و عنوان کرد: ترکمن‌ها چون با اسب‌سواری سر و کار زیادی داشتند در موسیقی نیز به این موضوع پرداخته‌اند. این قطعه موسیقی با صدای پای تاختن اسب همراهی می‌کند و در جشنواره‌ای که در تهران برگزار شده بود نیز این قطعه اجرا شد که مورد استقبال قرار گرفت.
در ادامه مراسم، رئیس انجمن موسیقی بسیج و دبیر این جشنواره با بیان اینکه همه داشته‌های ما در موسیقی متعلق به گذشتگان است، اظهار داشت: شمال غرب، غرب تا جنوب غرب ایران سرزمینی است که موسیقی ما را شکل داده و باید از آن به عنوان مادر موسیقی و سازهای حماسی یاد کرد.
«جمشید جم» برگزاری جشنواره آوای بیداری را حاصل تلاش جوانان عرصه موسیقی دانست و گفت: این اتفاق حاصل تلاش جوانان عرصه موسیقی سراسر کشور است که آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند؛ 40 سال پیش ما در عرصه سرود آثار کمی داشتیم که جمع‌آوری شد و در رادیو پخش شد، بعدها در 8 سال دفاع مقدس نیز سرودهای ممتازی ساخته شد که وقتی دوباره از سازندگان آن‌ها خواستیم تجربیاتشان را تکرار کنند، نتوانستند.
دبیر جشنواره آوای بیداری به سطح کیفی آثار رسیده به این جشنواره اشاره داشت و عنوان کرد: بسیاری از کارهای رسیده به جشنواره، حرفه‌ای و آثار ارزشمندی هستند که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را حفظ و حمایت کنیم.
جم تصریح کرد: این جشنواره فقط متکی بر یک جشن نیست بلکه برای سال‌های بعد از هنرمندان حاضر حمایت می‌کند تا بتوانند آلبوم‌های موسیقی منتشر کنند و همچنین آثار آن‌ها را از صدا و سیما را پخش کنیم که این وظیفه مهم و سنگین بر دوش بسیج هنرمندان کشور است.
این هنرمند پیشکسوت تاکید کرد: سرود، موسیقی پاک و منزه ایرانی نیاز به حمایت دارد تا در همه عرصه‌های موسیقی اصیل ایرانی پیشرفت داشته باشیم.
جم در ادامه قطعه «مُشت» را اجرا کرد و در توضیح آن گفت: این قطعه را برای کودکان و مادران غزه ساختم و هرگاه آن را اجرا می‌کنم منقلب می‌شوم، امیدوارم بچه‌های ایران و همه سرزمین‌های ملت‌های اسلامی در صلح و آرامش زندگی کنند.
او در ادامه قطعه «یار دبستانی» را اجرا کرد که مورد تشویق حاضران قرار گرفت و اظهار داشت: داستان این قطعه نیز به سال 57 برمی‌گردد، من در محرم 57 در همان روزهایی که الله اکبر می‌گفتیم و راهپیمایی می‌کردیم تیر خوردم و جانباز شدم. شما جوانان قدر این روزهای خوب و آرام را بدانید. امیدوارم خاطرتمان به نسل‌های جدید انتقال پیدا کند و افتخار می‌کنم که خیلی از شهدای نسل دهه شصت را در آغوش گرفتم و با خاطرات آن‌ها زندگی می‌کنم.
«بهمن اسکینی» هنرمند لرستانینیز در ادامه این مراسم، قطعات «کُر لُر» و «ضامن آهو» را اجرا کرد و در سخنانی گفت: اگر شما مردم هنردوست نباشید، هنرمندان در مقابل محبت شما خیلی ضعیف هستند، به خاطر حضور شماست که هنرمندان نیز حضور داشتند.
در بخش پایانی این مراسم محمدحسین سپهوند خواننده لرستانی قطعه «جشن شادی» را به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کرد.
چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» به دبیری جمشید جم از 24 تا 26 دی‌ماه در خرم‌آباد در حال برگزاری است.
فراهنگ**9494** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره آواي بيداري سازمان بسيج هنرمندان موسيقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، جشنواره «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد امروز سوم اردیبهشت ماه در روستای بیشه لرستان برگزارشد.

سُرنا نمادی از فرهنگ و هنر غنی مردمان دیار لرستان است و این جشنواره با هدف توجه هر چه بیشتر به موسیقی محلی استان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این مراسم با اشاره به پیشینه موسیقی و سرنانوازی در لرستان گفت: اولین اثری که در موسیقی لرستان ثبت شد، مقام‌های سازی بود و این نشان دهنده پیشینه و جایگاه موسیقی لرستان است.

وی افزود: اولین تصویر از سرنانوازی لرستان مربوط به سال ۱۹۶۱ میلادی است که فیلم آن پنج سال پیش یمدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در پاسخ به اینکه چرا روستای بیشه برای جشنواره سرنانوازی انتخاب شده است، گفت: بر اساس مستندات سرزمین سیلاخور و دورود محل رشد بزرگان موسیقی همچون زنده یاد شاه میرزا مرادی و علی اکبر شکارچی است.

حسن‌پور بیان کرد: از طرفی پرونده ثبت جهانی روستای بیشه تا کمتر از دو هفته دیگر به سازمان جهانی جهانگردی ارسال می‌شود و اینکه در یک استان دو اثر شانس طبیعی و تاریخی را با هم برای ثبت جهانی کسب کنند یک اقدام و اتفاق بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه زنده یاد شاه میرزا مرادی یک وجهه معنوی و یک گنجینه ارزشمند است، گفت: اما یادگار مادی استاد شاه میرزا مرادی سرنای ایشان است که تحویل شاه رضا مرادی است، این سرنا متعلق به فرهنگ لرستان و جایگاه آن در موزه مردم شناسی قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد است.

دوسالانه سرنانوازی از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی است که امروز با اجرای برنامه‌های متنوع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان برگزارشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است
  • سریال سرزمین مادری متوقف شد
  • پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد
  • برگزاری جشنواره سرود آوای مسجد در میناب
  • برگزاری مرحله منطقه ای جشنواره سرود آوای مسجد ویژه کانون های شرق هرمزگان در میناب