Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطهرنیا با یادآوری این نکته که بعد از سال ۲۰۲۰ جهان نیازمند پایان تنش هاست، گفت: آمریکا با برگزاری نشست ورشو می کوشد در مورد ایران تنش ها را پایان دهد.

 

«مهدی مطرنیا» در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، با اشاره به تصمیم آمریکا به منظور برگزاری نشست ضد ایرانی در لهستان گفت: نشست ورشو در سپهر سیاسی صورت می پذیرد که در پی ایجاد یک نظم نوین جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکل دهی این نظم نوین جهانی براساس اراده دولت های موثر تحرکی است که تحت عنوان هارت لند بزرگ در دهه گذشته مطرح شد.

 

کارشناس سیاست خارجی با اظهار این که باز آفرینی جغرافیای قدرت مد نظر ایالات متحده آمریکاست، افزود: در مرکز ثقل شکل دهی به مهندسی جهانی آینده قدرت ایالات متحده آمریکا با مساله ایران روبروست. به بیان دیگر باید این ابعاد را مدنظر قرار داد که جهان در حال گذر از دوران گذار است.

 

در خبرگزاری شبستان بخوانید: کنفرانس لهستان برای ایجاد سازش میان اسرائیل و اعراب است

تعارض با روسیه انگیزه لهستان برای میزبانی اجلاس ضد ایرانی است

 

وی با یادآوری این که از سال 1990 میلادی تا آینده ای بسیار نزدیک یعنی 2020 سه دهه است که جهان در منطق بحران زا و بحران زی دوران گذار زندگی می کند، اظهار داشت: کنشگران اصلی نظام بین الملل باید این منطق گذار را پشت سر بگذارند و بدانند که استراتژی تنش در یک زمان معین پاسخگوست. اگر تنش ها به موقع پایان نپذیرد موجب ایجاد وضعیت ضد خود می شود.

 

مطهرنیا ادامه داد: لذا این منطقه بالغ بر چهار دهه در تنش قرار گرفته و باید در دهه آینده نظم نسبی خود را با مرز بندی های معین آغاز کند. به همین دلیل هارت لند بزرگی برای این منطقه و جهان مد نظر وهدف ایالات متحده آمریکاست. این هارت لند از آفریقای شمالی (سودان) شروع شده و تا تبت را در بر می گیرد و به سه قسمت هارت لند نو، نو هارت لند و هارت لند عولیا تقسیم می شود.

 

وی با یادآوری این نکته که کمربند رینلند بزرگ هارت لند مدنظر آمریکا برای دهه پیش رو را پوشش می دهد، عنوان کرد: در این کمربند شرکای استراتژیک آمریکا حضور خواهند یافت و این شرکا عبارتند از کانادا، ژاپن، کره جنوبی، ایران، استرالیا و کوبا. همچنین حد وسط و هلال اصلی ارتباط این هارت لند بزرگ با رین لند بزرگ فلات ایران و حد فاصل میان تنگه هرمز و خلیج عدن خواهد بود.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: در این میان ایران اولیت استراتژیک ایالات متحده آمریکا در وضعیت کنونی است. پس برای رسیدن به این اولیت باید استراتژی تنش با ایران پایان پذیرد و زمینه های ایجاد یک فضای معنادار در مسیر این حرکت شکل گیرد. به همین دلیل آمریکا به دنبال پایان دادن به تنش با ایران است.

 

مطهرنیا اولویت استراتژیک آمریکا برای دهه پیش رو را کنترل چین دانست و افزود: غایت استراتژیک ایالات متحده نیز پیاده شدن هژمونی مرکب آمریکایی و سناریوی مطلوب دنیای چند قطبی است. لذا ورشو را باید در این وضعیت مورد توجه قرار داد.

 

وی با تاکید براین نکته که اصول نوشته و نانوشته ای برای برگزاری نشست ورشو وجود دارد، اظهار داشت: آنچه که بیشتر نمود پیدا می کند فعالیت تیم ضد ایرانی ترامپ در این اجلاس است که هدف نو هارت لند و فرات ایران را دنبال می کند.

 

کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا برای رسیدن به این هدف خود لهستان را به عنوان میزبان برگزیده است، تصریح کرد: لهستان از منظر تاریخی در شکل دهی به نظم نوین جهانی در قرن بیستم جایگاه تعریف شده سمبلیک دارد. انتخاب لهستان ازطرف آمریکایی ها دارای پیام است.

 

مطهرنیان خاطرنشان کرد: لهستان جغرافیای اصلی تعارض میان قدرت های بزرگ پیروز در جنگ جهانی دوم بود. از همانجا نیز تقسیم بندی جهان آینده پس از جنگ جهانی دوم رقم خورد و این کد گذاری نیز معنا دار است./

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان سفر رئیس جمهور افتتاح پروژه ششمین نمایشگاه بزرگ کتاب استانی جنوب کرمان روحانی حسن روحانی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پرستار اردبیل نشست ورشو کنفرانس ضد ایرانی لهستان مطهرنیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام(توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.

ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.

کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.

کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.

پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • دبیر کل ناتو: برنامه‌ای برای استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان نداریم
  • یوزهای ایرانی یک‌قدم نزدیک‌تر به جام سیزدهم / خداحافظی ژاپن با قهرمانی آسیا و جام‌جهانی
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟