Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@18:30:58 GMT

۲ کتاب صوتی از عبدالجبار کاکایی منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۱۹۸۰

۲ کتاب صوتی از عبدالجبار کاکایی منتشر شد

دو کتاب صوتی «تاوان کلمات» و «عذاب دوست داشتن» با شعرها و صدای عبدالجبار کاکایی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، «تاوان کلمات» گزیده­‌ای است از تمامی شعرهایی که کاکایی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا چند سال اخیر آن‌ها را سروده که با مجموعه­‌ای از تازه‌سروده­‌های او نیز همراه شده است. مجموعه «عذاب دوست داشتن» هم شامل بخشی از ترانه‌های این شاعر است که در سال‌های دور و نزدیک سروده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب‌های صوتی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده و در سایت و اپلیکیشن «نوار»، «کتابراه» و «فیدیبو» قابل دسترسی و خرید است.

در معرفی ناشر از این کتاب‌ها عنوان شده است:

عبدالجبار کاکایی حتی پیش از دل دادن به ترانه‌­ها و سخن گفتن بی­‌پرده و پیرایه با زبان عامیانه مردم و روزگارش، شاعری برخاسته از بطن خواست اجتماعی جامعه­‌اش بوده است. شاعری که بدون توجه به رنگ و لعاب‌­های شاعرانه مدشده در زمانه زیست خود هم­صدا و هم­نوا با مخاطبش و به یاد آشیانی که از آن دور افتاده­‌اند و به یاد آرمان‌شهر آن‌ها شعر گفته و برایشان با کلمات آهنگی موزون ساخته است.

با این مقدمه «تاوان کلمات» از این منظر مجموعه شعری مهم و قابل اعتنا به شمار می­‌رود که گزیده­‌ای است از تمام این دوران از زندگی او؛ گزیده­ای از تمامی اشعاری که وی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا چند سال اخیر آن را سروده است که در موخره و در بخشی تازه با مجموعه‌ای از تازه‌سروده­‌های او نیز همراه شده است.

شعر کاکایی به اذعان او در این گزیده، شعری است اجتماعی که این موضوع به ویژه در غزلیات او بیشتر از سایر قالب‌­ها نمود دارد. شعری است که تنها خودش را وامدار و آرزومند برای مردم سرزمینش می­‌بیند؛ نه وامدار جریان و جناح و خوش­‌آمد سیاسی عده­‌ای است و نه به دنبال سانتی‌مانتالیسم بیانی و جست‌وجو کردن در بازی­‌های فرمی و روایی.

کاکایی در این اشعار به روشنی نشان داده که سعی دارد در شاعرانگی­‌های خودش به سنت­‌های کلاسیک غزل مدرن ایران که در سال‌های ابتدایی انقلاب توسط سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور تجربه شده است وفادار باشد و آن‌ها را برای مخاطبش زمزمه کند.

کاکایی در شعر خود از تجربه­‌هایی سخن به میان می­‌آورد که آرمان و آرزوی مردم خود به شمار می­‌روند، از کلماتی که مردمش همواره به ساده‌ترین شکل ممکن در ناخودآگاه روزمره خود مرورشان می­‌کنند و گاهی نیز یادآور حسرت­‌های همیشگی آن‌هایند.

«تاوان کلمات» مجموعه شعری است که ذائقه­‌های متفاوت و متعددی را سیراب می­‌کند. مجموعه شعری که هم دینی است و هم اجتماعی و در عین حال به لطیف­‌ترین شکل ممکن شعری است مردمی.

نام کاکایی همچنین در سال‌های اخیر در میان ترانه‌سرایان کشور جدای از این‌که به عنوان یکی نوگرایان یاد می‌شود، به عنوان شاعری بر سر زبان‌هاست که از مقابل ابیات ترانه‌هایش نمی‌توان به سادگی عبور کرد؛ باید در مقابل آن‌ها ایستاد و با تانی به مرور آن‌ها دست زد.

کاکایی از شاعرانی است که پس از تجربه قابل اعتنا و موفقیت­‌آمیزش در سرایش اشعار به‌ویژه در قالب‌های کلاسیک و با مضامین حماسی در سال‌های اخیر جدای از گرایش به غزل نو و نوگرایی مفهومی در شعر کلاسیک، به سراغ قالب‌های تازه نیز رفته است و حتی می‌توان گفت فصل نوین ترانه‌سرایی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در ایران نمی‌تواند به سادگی از کنار نام او عبور کند.

مجموعه «عذاب دوست داشتن» شامل بخشی از ترانه‌های کاکایی است که در سال‌های دور و نزدیک سروده شده است. بسیاری از ابیات این ترانه‌ها برای مخاطب صفحات کاغذی این کتاب گوش‌آشنا است.

 زمزمه بسیاری از این ترانه‌ها در حافظه تاریخی مخاطبانش، آن‌ها را در موقعیتی نوستالژیک و در مواجهه با موقعیتی برای یادآوری تصویری خاطره‌انگیز در سینما یا تلویزیون و یا قطعه‌ای خاص از یک آلبوم موسیقی قرار می‌دهد.

کاکایی در ترانه‌هایش وفاداری خود به شعر کلاسیک را نشان داده است. او از سویی حاضر به شکستن بی حد و اندازه قواعد شعر کلاسیک برای رسیدن به ساختار ترانه‌هایش نیست و از سوی دیگر سر آن ندارد تا مخاطب ابیات ترانه‌هایش به سادگی سر از مفاهیمی در بیاورد که او در شعرهایش القا می‌کند.

از این زاویه باید ترانه‌های کاکایی را لابیرنتی دانست که مخاطب در مواجهه با هریک از آن‌ها با موقعیت‌ها و اتفاقات متعددی روبه‌روست. همچنین موقعیت ویژه بدنه ترانه‌های او که به شکلی قابل توجه تنها اجازه حضور مفاهیمی خاص را در ظرف خود می‌دهد در کنار استعاره‌ها و ایهام‌های هنرمندانه‌ای که او از سنت شعر فارسی امانت گرفته از ترانه­‌های او نه یک متن سطحی و دم دستی، که قطعاتی موزون و آهنگین و با فخامت یک شعر کهن یا نو ساخته است.

ترانه‌های کاکایی به تصریح خود او در ادامه سنت شاعرانه وی و برای خلق بیانی مدرن ‌و روایتی امروزین از اندیشه او سروده می‌شود. او با ترانه زبانی را برای شعر گفتن انتخاب کرده است که سریع­‌تر و راحت‌تر بتواند حس درونی خود را با مخاطبش به اشتراک بگذارد. به باور کاکایی ترانه راهی برای خارج کردن شعر از انزوای شاعرانه خود و دور شدن از فضایی است که در آن تنها مخاطب شعر شاعران هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شنیدن نمونه این‌جا را کلیک کنند: www.neyestanbook.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبدالجبار کاکایی کتاب صوتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۱۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه شعر «گورکن» سروده مجید آزارش به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب شامل ۴۷ شعر در قالب غزل است.

مجید آزارش شاعر سمنانی در این کتاب شعرهایی در قالب کلاسیک شعر فارسی با نیم نگاهی به سنت‌های ادبی در تاریخ زبان فارسی سروده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

عمری‌ست آسمان تو باران نداشته‌

تقویم تو بهار و زمستان نداشته

رود تو عاشقانه به دریا نریخته
راهی به سمت کوه و بیابان نداشته

سوی کسی که لایق آئینه بودن است
چشمان تو نگاه درخشان نداشته

گیسو به دست باد نداده‌ست لحظه‌ای
نظم تو حال و روز پریشان نداشته

حالا نگاه می‌کند از بندرش به تو
آن قایقی که فرصت طوفان نداشته

خوشبخت من، که خانه‌ی مهمان‌نواز تو
از دور واضح است که مهمان نداشته...

در ابتدای نامه نوشتم هوالحبیب
عشقت هرآنچه داشته، پایان نداشته

***

چشمم برای دیدنت سویی ندارد
تالار چشمم طاق ابرویی ندارد

من قهرمانت نیستم بین حریفان
چون کودکی که زور بازویی ندارد

آه از کلافی که برائت قیمتی نیست
بین خریداران تو رویی ندارد

بیچاره من! بیچاره هر کوهی که پیشت
صد بوته از آویشنش بویی ندارد

باید چگونه سمت این دریا بیاید؟
پیغمبری که سحر و جادویی ندارد

دست از سر گل‌های صحرایی کشیده
زنبور سربازی که کندویی ندارد

سهراب مغلوب مرا باید رها کرد
تقدیر دیگر نوشدارویی ندارد

این کتاب با ۴۷ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6085139 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • مجموعه شعر «گورکن» منتشر شد
  • نام بیماری ترانه علیدوستی اعلام شد
  • «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد
  • انتشار رباعی‌های حمید رضا شکارسری پس از ۷ سال