جزئیاتی از چگونگی عملکرد شورای داوری خانه تئاتر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۲۰۸۸
مریم کاظمی، دبیر شورای داوری خانه تئاتر، مهمترین الگوی موجود در قوه قضائیه برای تشکیل این شورا را، شورای حل اختلاف دانست و گفت: الگو و ملاک ما برای نوشتن این اساسنامه آییننامه شورای داوری خانه سینما بود. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، مریم کاظمی عضو و دبیر شورای داوری خانه تئاتر است درباره لزوم تشکیل شورای داوری و نیاز به پیگیری اختلافات صنفی و کاری خانه تئاتر گفت: از همان ابتدای تشکیل خانه تئاتر نیاز به چنین شورایی احساس شد چرا که تعداد اختلافات داشت بالا میگرفت و مرجعی نیز برای رسیدگی به آنها وجود نداشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه افزود: الگو و ملاک ما برای نوشتن این اساسنامه آییننامه شورای داوری خانه سینما بود. پس از جلسات پیاپی و با نظر همه اعضاء آییننامه شورای داوری خانه تئاتر تدوین و برای تصویب نهایی در اختیار هیئت مدیره وقت قرار گرفت و آنها نیز پس از اصلاحاتی این اساسنامه را مصوب کردند.
دبیر شورای داوری خانه تئاتر مهمترین الگوی موجود در قوه قضائیه برای تشکیل این شورا را، شورای حل اختلاف دانست و افزود: الگو و مصداق عملی برای تعیین مجازات و یا تنبیه برای خطاهای حرفهای که در حرفهی ما اتفاق میافتد، وجود نداشت.
کاظمی ادامه داد: اختلافهای زیادی برای تدوین آیین نامه وجود داشت و یکی از اعضاء که خودش حقوق میخواند تأکید داشت که این آییننامه باید حتما با باب هفتم آیین دادرسی مدنی که همان شوراهای حل اختلاف است مطابقت داشته باشد تا طبق قوانین کشوری بتوان به آن استناد کرد؛ اما جمع نمایندگان صنوف که در تدوین آییننامه حضور داشتند، معتقد بودند که ما نمیخواهیم مجازاتی را مانند آنچه در قانون اساسی و تعریف جرمها وجود دارد، داشته باشیم و میخواهیم اساس حل اختلافها به شیوهی کدخدا منشی باشد و مهمتر از آن، هیچکس جز خودمان قوانین حرفهای تئاتر را نمیشناسد و بر همین اساس نیز آیین نامه تدوین شد.
وی سپس درباره نحوه رسیدگی به پروندهها گفت: قوانین ما به این صورت است که شاکی و متشاکی را دعوت میکنیم، اگر توانستیم آنها را به آشتی برسانیم صورتجلسهای مبنی بر آن توافق تنظیم میشود و طرفین آن را با امضا و اثر انگشت تائید میکنند؛ اما اگر به توافق نرسند، پرونده برای صدور رأی به جلسه همگانی که در آن نمایندگان همه صنوف حضور دارند میرود و رأی نهایی در آن جلسه صادر میشود.
کاظمی ادامه داد: برای این رأی هم به مدت ۲۰ روز حق تجدیدنظر قائل میشویم که در صورت عدم رضایت طرفین به رأی و درخواست تجدیدنظر، یک شورای عالی متشکل از هیئتمدیره مرکزی و رئیس شورای داوری، پرونده را بررسی و رأی نهایی را صادر میکنند که این رأی لازم الاجرا است.
وی درباره سوء تفاهمی که برخی از افراد در طی جریان رسیدگی به پروندهها دچار آن میشوند، توضیح داد: برخی دچار این سوء تفاهم میشوند که وقتی ما به آنها مشاوره میدهیم، رأی صادر کردهایم و یا طرف کسی را گرفتهایم در صورتی که ما فقط قوانین عرف این حرفه را برای آنها تعریف کردهایم.
او افزود: زمانی که شما در مسئلهای توافق میکنید و آن را امضا میکنید دیگر دلخوری معنی ندارد و تعجب میکنم از اینکه پس از توافق و امضای آن میگویند ما مجبور به چنین توافقی شدهایم؛ ما هیچ گاه کسی را مجبور به توافق نمیکنیم.
کاظمی درباره همکاری سایر ارگانهای مرتبط با شورای داوری خانه تئاتر گفت: تا کنون بدون اینکه قانون خاصی وجود داشته باشد، ارگانهای مانند مرکز هنرهای نمایشی، شورای نظارت، انجمن هنرهای نمایشی، شهرداری، تماشاخانه ایرانشهر، سایر تماشاخانهها و ... برای اجرای رایهای شورای داوری خانه تئاتر، با ما همکاری کردهاند.
این عضو شورای داوری با تاکید بر این که به دلیل عدم وجود متر و معیاری مناسب برای ارزیابی و اثبات جرم در موارد اخلاقی، چنین پروندههایی در شورای داوری پذیرفته نمیشود، افزود:، اما در مورد مسائل مالی ملاک سنجش وجود دارد که همان قرارداد تیپ است. اگر بین طرفین قرارداد کتبی وجود داشته باشد، همان قرارداد برای ما ملاک و محترم است، اما درصورت عدم وجود قرارداد، به قرارداد تیپ، به هزینهها، به عایدی نمایش و ... برای صدور رای توجه میشود.
کاظمی درباره دریافت حق الزحمه برای رسیدگی به پروندههای شورای داوری گفت: شخصا این را برای کسانی که میخواهند داوری کنند درست نمیدانم و فکر میکنم این باید جزو خدمات خانه تئاتر باشد. اما اگر شورای داوری ساختار رسمی پیدا کند و کسی را برای پیگیری امور استخدام کند طبیعتا باید برای این شخص حقوق در نظر گرفته شود.
وی افزود: دریافت حق الزحمه منوط به وجود تشکیلات سازماندهی شده است. در این صورت افراد ملزم به شرکت در این جلسات میشوند، اما اگر قرار است که این اتفاق بیفتد برای ارزیابی تخلفات احتمالی هم باید قوانینی وجود داشته باشد؛ زیرا این باعث تغییر بسیاری از معیارها میشود.
این کارگردان تئاتر حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن نمایش را مهمترین کمک به شورای داوری دانست و افزود: خانه تئاتر یک تشکیلات صنفی است که با توجه به داشتن کارشناسان تئاتر میتواند بیغرض نسبت به خطاهای جامعه تئاتری اظهار نظر کند و ادارهکل هنرهای نمایشی و سایر ارگانهای تابعه نیز از این خدمات خانه تئاتر منتفع میشوند. این ارگانها میتوانند بودجهای برای تامین مکان و استخدام نیروی دفتری در اختیار خانه تئاتر بگذارند، اما اختیار شورای داوری باید با خانه تئاتر باشد.
کاظمی مهمترین کمک قوه قضائیه به شورای داوری را به رسمیت شناختن این شورا دانست تا رای آن از نظر حقوقی لازم الاجرا باشد.
وی با توجه به تجربیات خود طی سالهای عضویت در شورای داوری خانه تئاتر، سلسله دستورالعملهایی همچون داشتن قرارداد و یا حصول اطمینان در خصوص مورد اعتماد بودن تهیهکنندگان تئاتر را به هنرمندان تئاتر پیشنهاد کرد و افزود: ما میتوانیم این دستورالعملها را تنظیم و در اختیار خانه تئاتر و هنرمندان تئاتر قرار دهیم.
این دستورالعملها میتواند به هنرمندان کمک کند تا بدانند در زمان بستن یا نبستن قرارداد چگونه عمل کنند که مشکل کمتری برایشان پیش آید.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سینما و تئاتر مریم کاظمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا نادعلی در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سوم اردیبهشت ماه به مناسبت زاد روز مرحوم شیخ بهایی بزرگ (ره)، فقیه، اندیشمند، حکیم، شاعر و معمار فرزانه ایرانی، روز معمار نام گرفته است، گفت: ایران عزیز ما، زادگاه معمارانی بزرگ بوده است که شاهکارهای کم و گاه بی نظیری را هم در دوره پیش از اسلام و به ویژه در دوره پس از اسلام از خود به ارمغان گذاشته و به واسطه آن در تاریخ ماندگار گشته و شهرتی جهانی یافتهاند. حقیقتا به ندرت میتوان هنر فنی یافت که به اندازه معماری با زندگی مردم پیوند داشته باشد. معماری و فرهنگ، دو واژه آشنا با ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند. معماری از مهمترین مقولات فرهنگ است و بر آن تاثیر میگذارد و آینه ایست روشن از شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه در ادوار مختلف و نحوه زیست وسبک زنگی مردم در آن.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه نبود الگوهای متناسب با میراث و سنت فرهنگی اجتماعی پیشین ما و تکیه بر الگوهای وارداتی، غربگرا، گاه مغشوش و به دور از انگاره های اسلامی، ایرانی و حتی شرقی، معماری و شهرسازی، امروز شهرهای ما به ویژه تهران را از مسیر صحیح خود دور کرده است، گفت: این خود جای خالی الگوهایی کارآمد و الهام بخش با طعم فرهنگ ایرانی – اسلامی را در معماری امروز ما نشان میدهد؛ الگوهایی که تنها در کتابها و کلاسهای دانشگاههای ما آموزش داده نشود؛ بلکه در عمل، ظاهر و باطن خانهها و ابنیه ما را شکل دهد.
نادعلی ادامه داد: الگوی طرحهای جامع موجود که هنوز توسعه شهری ما پیرو آن است، گرچه به جهت معماری داخلی هم از موازین و آموزه های فرهنگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی دور است، در عین حال به شکل ویژه تر مفهوم منظرین و فرهنگی محیط شهری را نادیده میگیرد. این امر منجر به پیشامد تناقضی شده است که چرا کلانشهر تهران به عنوان مرکز سیاسی و اداری و پایتخت جمهوری اسلامی ایران شاهد چنین نابهنجاری و اغتشاشی در سیما و منظر خود شده است!؟ بسیاری از نماهای شهری، چه در حوزه ساختمان های مسکونی شخصی و چه در ساختمان هایی با کاربری اجتماعی و حتی ابنیه حاکمیتی همچون وزارتخانه ها و ادارات و بانک ها و غیره در شأن و جایگاه یک شهر ایرانی اسلامی نیست، چه برسد در شأن ام القرای جهان اسلام که ما بدان نظر ویژه داریم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نباید فراموش کرد که سیما و منظر شهری بخشی از مشاعات شهر است و جزء املاک شخصی مردم به شمار نمیآید، با توجه به اینکه شکل و قالب نماهای شهری بر روی افکار، روح و روان، سبک زندگی و در یک کلام فرهنگ مردم اثرگذار است، باید نسبت به آن دقت حداکثری شود. تدوین سیاستهای ارتقاء کیفیت معماری ساختمانهای شهر تهران و بهبود سیما و منظر شهری یکی از اصلیترین اهداف و مأموریتهایی است که مجموع مدیریت شهری باید در برنامه های خود قرار دهد؛ امر مهمی که البته در سالهای گذشته چندان در برنامهریزیهای شهری دیده نشده است.
او در ادامه نطق پیش از دستور خود که متن آن را در اختیار رسانه ها قرار داد با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از بناهایی که شهرداری تهران در ادوار پیشین، خود متولی ساخت آنها بوده است نیز سنخیت چندانی با معماری ایرانی اسلامی ندارد، گفت: این در حالی است که مصوبه «ساماندهی وضعیت سیما و منظر شهری و کیفیت محیطی شهر تهران» بر تدوین سندی جامع بهمنظور تحقق اهداف سیما و منظر در چشمانداز طرح راهبردی شهر تهران تأکید دارد و شهرداری تهران میبایست ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ تصویب این مصوبه، این سند را ارائه میکرد که متأسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و کماکان جای آن خالی است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: با نظر به لزوم توجه و تمرکز بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و جایگاه ویژه امر مهمی چون معماری در فرهنگ زیست و سبک زندگی مردم در شهر، باید موضوع سیما و منظر شهری را جدی بگیریم و از هویت بر جای مانده از گذشته و میراث فرهنگیمان در معماری شهری حفاظت کنیم و بدین منظور اگر به دنبال توفیقاتی در اجرا و عمل هستیم، نیازمند مشارکت جدی شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران باشیم و مجموعه مدیریت شهری نسبت به اجرایی شدن این مصوبه و مصوباتی از این دست و موضوع پاسداشت سیما و منظر شهر خود باید اهتمام ویژه ای داشته باشد.
کد خبر 846606 برچسبها شوراى شهر تهران شهردارى تهران تهران معماری