Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب، مراسم افتتاحیه جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» شامگاه دوشنبه ۲۴ دی‌ماه، با حضور امیر نصیربیگی رئیس بسیج هنرمندان، جمشید جم دبیر جشنواره و جمعی از هنرمندان موسیقی نواحی پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای سرود ملی، در سالن بانک تجارت خرم‌آباد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ابتدای این مراسم طباق سعادتی دوتار نواز و خواننده به اجرای قطعاتی پرداخت که با کمانچه نوازی امیر سعادتی همراه بود. قطعه اول این اجرا مربوط به موسیقی ضد آمریکایی بود که در سال‌های ابتدایی انقلاب توسط این هنرمند ترکمن نواخته و اجرا شده بود.

وی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره در سخنانی کوتاه گفت: امیدوارم این جشنواره همواره ادامه داشته باشد تا بتواند در بین مردم تاثیرگذار باشد و لحظات خوشی را برای آن‌ها رقم بزند.

سعادتی در ادامه قطعه بی کلام «تاختن اسب» را اجرا کرد و عنوان کرد: ترکمن‌ها چون با اسب‌سواری سروکار زیادی داشتند در موسیقی نیز به این مسئله پرداخته‌اند. این قطعه موسیقی با صدای پای تاختن اسب همراهی می‌کند و در جشنواره‌ای که در تهران برگزار شده بود نیز این قطعه اجرا شد که مورد استقبال قرار گرفت.

* حمایت بسیج از انتشار آلبوم‌های موسیقی

در ادامه جمشید جم رئیس انجمن موسیقی بسیج و دبیر این جشنواره با بیان اینکه همه داشته‌های ما در موسیقی متعلق به گذشتگان است، اظهار داشت: شمال غرب، غرب تا جنوب غرب ایران سرزمینی است که موسیقی ما را شکل داده و باید از آن به عنوان مادر موسیقی و سازهای حماسی یاد کرد.

وی برگزاری جشنواره آوای بیداری را حاصل تلاش جوانان عرصه موسیقی دانست و گفت: این اتفاق حاصل تلاش جوانان عرصه موسیقی سراسر کشور است که آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. ۴۰ سال پیش ما در عرصه سرود آثار کمی داشتیم که جمع‌آوری شد و در رادیو پخش شد. بعدها در ۸ سال دفاع مقدس نیز سرودهای ممتازی ساخته شد که وقتی دوباره از سازندگان آن‌ها خواستیم تجربیاتشان را تکرار کنند، نتوانستند.

دبیر جشنواره آوای بیداری به سطح کیفی آثار رسیده به این جشنواره اشاره داشت و عنوان کرد: بسیاری از کارهای رسیده به جشنواره حرفه‌ای است و آثار ارزشمندی هستند که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را حفظ و حمایت کنیم. این جشنواره فقط متکی بر یک جشن نیست بلکه برای سال‌های بعد از هنرمندان حاضر حمایت می‌کند تا بتوانند آلبوم‌های موسیقی منتشر کنند و همچنین آثار آن‌ها را از صدا و سیما را پخش کنیم که این وظیفه مهم و سنگین بر دوش بسیج هنرمندان کشور است.

این هنرمند پیشکسوت تاکید کرد: سرود، موسیقی پاک و منزه ایرانی نیاز به حمایت دارد تا در همه عرصه‌های موسیقی اصیل ایرانی پیشرفت داشته باشیم.

جمشید جم در ادامه قطعه «مُشت» را اجرا کرد و در توضیح آن گفت: این قطعه را برای کودکان و مادران غزه ساختم که هرگاه آن را اجرا می‌کنم منقلب می‌شوم. امیدوارم بچه‌های ما و بچه‌های همه سرزمین‌های ملت‌های اسلامی در صلح و آرامش زندگی کنند.

او در ادامه قطعه «یار دبستانی» را اجرا کرد که مورد تشویق گرم حضار قرار گرفت و اظهار داشت: داستان این قطعه نیز به سال ۵۷ برمی‌گردد. من در محرم ۵۷ در همان روزهایی که الله و اکبر می‌گفتیم و راهپیمایی می‌کردیم تیر خوردم و جانباز شدم. شما جوانان قدر این روزهای خوب و آرام را بدانید. امیدوارم خاطرتمان به نسل‌های جدید انتقال پیدا کند. من افتخار می‌کنم که خیلی از شهدای نسل دهه شصت را در آغوش گرفتم و با خاطرات آن‌ها زندگی می‌کنم.

بهمن اسکینی هنرمند لرستانی در ادامه این مراسم روی صحنه حاضر شد و قطعات «کُر لُر» و «ضامن آهو» را اجرا کرد و در سخنانی گفت: اگر شما مردم هنردوست نباشید، هنرمندان در مقابل محبت شما خیلی ضعیف هستند. بخاطر حضور شماست که هنرمندان نیز حضور داشتند.

در بخش پایانی این مراسم محمدحسین سپهوند خواننده لرستانی قطعه «جشن شادی» را به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کرد.

چهارمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج «آوای بیداری» به دبیری جمشید جم از ۲۴ تا ۲۶ دی‌ماه در خرم‌آباد برگزار است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۲۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش هنرمندان سیرجانی در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی

در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی از بین ۱۶۹ اثر ارسال شده از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره، ۴۰ اثر به مرحله فینال راه پیدا کردند و به رقابت پرداختند که در نهایت از مجموع آثار ارسالی، ۱۸ اثر، رأی هیئت داوران را به خود جلب کرده و برگزیده شدند.

در این جشنواره اثر دختر شیرزاد یهودی و امام رضا (ع) به نویسندگی، کارگردانی و تنظیم موسیقی علی افسری‌نژاد از هنرمندان شهرستان سیرجان با بهره‌گیری از قواعد هنر فاخر شبیه‌خوانی، موفق شد با بالاترین امتیاز و رأی به عنوان یکی از ۴ اثر ویژه و یکی از ١٨ اثر برگزیده در جشنواره ملی رضوی معرفی شود.

بازیگران و هنرمندان این اثر، به ترتیب ورود به صحنه، سجاد پورخسروانی (نوازنده ترومپت)، رضا گلزاری (نوازنده کوبه‌ای)، علی محمودآبادی (بازیگر)، علی افسری‌نژاد، فرشید خدامی (بازیگر)، اسماعیل حافظی (بازیگر)، سیدصادق شهیدی (بازیگر، مسئول تدارکات و طراح اکسسوار و صحنه) و سید مرتضی سید موسوی (بازیگر) بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • نسخه الکترونیکی «آتش» منتشر شد/ این بارگوش می‌بیند و چشم می‌شنود
  • فرامرز اصلانی در قطعه هنرمندان دفن می‌شود؟
  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • درخشش هنرمندان سیرجانی در سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی
  • قصه مناجات هایی برخاسته از ادبیات کلاسیک/ «سر عشق» را بشنوید
  • ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی
  • اجرای بداهه مناجات ابوسعید ابوالخیر با پروردگار/علیرضا قربانی: امیدوارم لایق محبت‌های مردم ایران باشم
  • آواز سه نسل خوانندگی در «شهر مناجات»/ با این آلبوم آرام می‌گیرید