Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- شهردار تهران با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی به شهروندان درباره مشکلات تهران، با اشاره به روش‌های تفکیک زباله گفت: به نظر می‌رسد باید در برخی روش‌ها تجدید نظر کنیم. ما آمادگی همکاری با کسانی که دنبال طرح ایده‌های جدید و کارآفرینی هستند را داریم.

به گرارش گروه جامعه خبرگزاری میزان ،پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم معرفی برنامه‌های توسعه ناحیه نوآوری شریف که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: تجربه نشان میدهد، اگر در همین مسیری که تاکنون پیش رفتیم ادامه دهیم، به همین جایی می‌رسیم که هم اکنون در آن قرار داریم و این ضرورت را نشان میدهد که باید در مسیر‌های خود نوآوری داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جامعه ما جوان است و بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، افزود: اگر بتوانیم برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم، این جوانان برای ما تبدیل به فرصت می‌شوند در غیر این صورت، این مسئله ممکن است به تهدید تبدیل شود.

به گفته حناچی؛ با فعالیت‌هایی نظیر آنچه امروز درباره‌اش صحبت شد و دانشگاه شریف انجام میدهد می‌توان فرصت‌های بسیاری ایجاد کرد.

شهردار تهران، فضا‌های ساخته شده در شهر را محصول سه لایه دانست و نخست سرمایه گذاران و موسسات مالی و اعتباری، دوم مدیران ارشد شهری و سوم منابع شهروندان و ساکنان شهر را تشکیل دهندگان این سه لایه عنوان کرد. به گفته او؛ فضا‌های ساخته شده در شهر فصل مشترک این لایه هاست است. اما اگر یکی از این لایه‌ها با کنار گذاشتن لایه‌های دیگر تصمیم گیری و اقدام کند، در فضا‌های شهری فقدان تعادل ایجاد می‌شود.

حناچی به محوطه‌ای که برای نوآوری‌ها در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده، اشاره کرد و گفت: اینکه این محیط در کنار دانشگاه شریف قرار دارد بسیار مناسب است و به طور قطع احتمال موفقیت بالا می‌رود. تمامی دانشگاه‌های بزرگ دنیا پیرامون خود شرکت‌های جدید و نوآور را شکل می‌دهند. البته شهرداری تهران از ساخت چنین محیط‌هایی استقبال می‌کند، به شرط آنکه در چارچوب آیین نامه‌های شهرسازی قرار بگیرد. در غیر این صورت باید با شهرداری منطقه هماهنگ کنیم، اما در کل از این دست اقدام‌ها حمایت می‌کنیم.

وی  اینکه اکوسیستمی شکل بگیرد که همه کارآفرینان و دارندگان ایده‌های اشتغالزا در محیط آن رشد کنند، را اقدام بسیار مناسبی دانست که دانشگاه شریف آن را انجام داده است و اظهار امیدواری کرد که؛ سایر دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تهران نیز اقدامات مشابهی انجام دهند.

شهردار تهران در ادامه به کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو اشاره کرد و گفت: در مسیری که می‌آمدم دیدم که ایستگاه‌های دوچرخه در داخل دانشگاه قرار دارد و خوشحال شدم. سه شنبه‌های بدون خودرو یک تلنگر و نماد است برای اینکه بدانیم حال شهر ما خوب نیست و باید برای آن فکری کنیم.

وی با ارایه آماری از میزان مرگ و میر در بیماری‌ها در تهران به دلیل آلودگی و ترافیک گفت: این آمار‌ها نشان می‌دهد در تهران بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و بیماری‌های تنفسی بالاست. به طوری که دولت به صورت متوسط برای درمان این بیماری‌ها سه میلیارد دلار در سال هزینه می‌کند.

تغییر سبک زندگی شهروندان با سه‌شنبه‌های بدون خودرو

شهردار تهران با بیان اینکه سه شنبه‌های بدون خودرو برای این است که سبک زندگی در میان شهروندان ما تغییر کند، اظهار کرد: این کمپین برای این است که تحرک شهروندان به دلیل استفاده از وسایلی مانند دوچرخه افزایش باید و جامعه دانشگاهی ما که جوان و پرشور است می‌تواند در این راه نقش موثری داشته باشد. اگر دغدغه سلامت خود و خانواده خود را دارید مردم را ترغیب کنید که از وسایل حمل و نقل عمومی و یا وسایلی مانند دوچرخه استفاده کنند.

حناچی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در دهه‌های اخیر در دنیا این تحول روی داده است؛ نخست، تمرکززدایی از قدرت و کوچک شدن دولت‌ها، دوم خروج صنایع بزرگ از شهر‌ها و سوم توسعه بخش خصوصی و خروج صنعت از داخل شهر‌ها که فضا‌های بزرگی را ایجاد کرده است که هم اکنون متروک و بلااستفاده مانده است. مانند کارخانه سیمان ری که زمانی شهر تهران را با محصولات آن ساختند و امروز فضایی بلااستفاده و متروک است. از این محیط‌ها برای کارآفرینی می‌توان استفاده کرد. شهرداری هم از این مساله حمایت می‌کند.

شهردار تهران این را هم گفت: که؛ البته همچنان که ما حمایت می‌کنیم انتظار داریم برخی از مشکلات مدیریت شهری در این محیط‌ها به بحث و بررسی گذاشته و برای حل آن‌ها راه حل ارایه شود.

به گفته حناچی؛ به عنوان مثال ما روزانه در تهران ۹ هزار تن زباله و ۴۵ هزار تن زباله ساختمانی تخلیه می‌کنیم که باید برای آن فکری اندیشید. در شهر‌هایی مانند لندن فقط یک روز در هفته زباله‌ها جمع آوری می‌شود، چرا که بسیاری از زباله‌ها پیش از آن، تفکیک و تبدیل به ثروت شده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما برای تفکیک زباله تلاش‌هایی شده، اما این تلاش‌ها نقد‌های فراوان هم داشته است، افزود: به عنوان مثال نقد سطل‌های بزرگ زباله در خیابان‌ها و چهارراه‌ها خود، مانعی برای تفکیک زباله است؛ چرا که همه زباله در آن جمع می‌شود. به نظر می‌رسد باید در برخی روش‌ها تجدید نظر کنیم ما آمادگی همکاری با کسانی که دنبال طرح ایده‌های جدید و کارآفرینی هستند را داریم.

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که شاید لازم است در برخی زمینه‌ها اطلاع رسانی بیشتری انجام شود توضیح داد: به عنوان مثال مردم نمیدانند که در کشور ما چند برابر استاندارد جهانی زباله تولید می‌شود؛ و یا مثلا نمی‌دانند استفاده از کیسه‌های پلاستیکی چه خطرات و آسیب‌هایی در آینده برایمان خواهد داشت و ما باید در این زمینه‌ها اطلاع رسانی کنیم.

پس از سخنان شهردار تهران تفاهم نامه همکاری میان شهرداری منطقه ۲ و دانشگاه صنعتی شریف در زمینه استارت آپ‌ها امضا شد. همچنین شهردار تهران پس از پایان مراسم از برخی بخش‌های ناحیه نوآوری شریف بازدید کرد.

انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شهردار تهران پیروز حناچی دانشگاه شریف کار آفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدررفت روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان + آمار

مطالعات نشان می‌دهد در جهانی با حدود ۸۰۰ میلیون انسان گرسنه، روزانه بیش از یک تریلیون دلار غذا راهی سطل‌های زباله می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مطالعات حاکی از آن است که خانواده‌ها و مشاغل سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ هر روز یک میلیارد وعده غذایی (تقریباً یک‌پنجم کل محصولات موجود در بازار) به ارزش یک تریلیون دلار را دور ریخته‌اند. این در حالی است که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند، بنابراین سازمان ملل متحد از این آمار به‌عنوان «تراژدی جهانی هدررفت مواد غذایی» نام برد که نه‌تنها یک شکست اخلاقی بلکه شکست زیست‌محیطی است.

گرد هم آوردن تولیدکنندگان و خرده‌فروشان به کاهش ضایعات و رساندن مواد غذایی به کسانی کمک می‌کند که به آن نیاز دارند، اما در این زمینه اقدامات بیشتری لازم است.

میلیاردها وعده غذایی در سطل‌های زباله

دومین گزارش سازمان ملل در مورد ضایعات غذایی جهانی، کامل‌ترین تصویر تا به امروز را ارائه می‌دهد، با این حال با بهبود جمع‌آوری داده‌ها، مقیاس واقعی مشکل بسیار عظیم‌تر خواهد بود. در اصل رقم یک میلیارد وعده غذایی هدررفته، یک تخمین بسیار محافظه‌کارانه و مقدار واقعی این دورریز بیشتر است.

خدمات غذایی مانند رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و هتل‌ها مسئول ۲۸ درصد از کل مواد غذایی هدررفته در سال ۲۰۲۲ بوده‌اند، در حالی که خرده‌فروشی‌ها هم‌چون قصابی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها ۱۲ درصد از این دورریز را به خود اختصاص دادند و بزرگ‌ترین عامل این هدررفت خانواده‌ها با آمار ۶۰ درصدی (حدود ۶۳۱ میلیون تن) بودند.

دلیل بسیاری از دورریزها این است که مردم غذای بیشتری نسبت به میزان نیاز خود می‌خریدند، میزان هر وعده غدایی خود را اشتباه ارزیابی می‌کردند و باقی‌مانده غذاها را به‌جای بسته‌بندی برای مصرف مجدد، دور می‌ریختند. مسئله دیگر تاریخ انقضا بود و مردم محصولات منقضی را حتی در صورت مناسب بودن برای مصرف، به‌طور کامل راهی سطل‌های زباله می‌کردند.

علاوه بر این در گزارش آمده است که برخلاف تصور عمومی، ضایعات مواد غذایی تنها یک مشکل در کشورهای ثروتمند نیست و می‌توان آن را در سراسر جهان مشاهده کرد و بسیاری از مواد غذایی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه در زمان حمل‌ونقل اتلاف یا به دلیل کمبود یخچال فاسد شده‌اند. کشورهای گرم‌تر نیز ضایعات بیشتری تولید می‌کنند که احتمالاً به دلیل مصرف بیشتر غذاهای تازه است.

از سوی دیگر کسب‌وکارها هزینه‌های هدر دادن مواد غذایی را دست‌کم می‌گیرند، زیرا تخلیه محصولات بلااستفاده در محل دفن زباله‌ها ارزان‌تر است و دور انداختن غذاها در حال حاضر سریع‌ترین و آسان‌ترین روش است.

اثرات زیست‌محیطی ضایعات مواد غذایی

ضایعات مواد غذایی اثرات مخرب زیست‌محیطی بالایی بر مردم و کره زمین دارد، برای مثال پنج برابر بیشتر از بخش هوانوردی گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند که باعث گرمایش سیاره می‌شود. تبدیل اکوسیستم‌های طبیعی به کشاورزی یکی از دلایل اصلی از بین رفتن زیستگاه‌ها است، اما ضایعات مواد غذایی تقریباً ۳۰ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان را اشغال می‌کند.

اگر بتوان ضایعات مواد غذایی را در کل زنجیره تأمین کاهش داد، می‌توان نیاز به زمین‌های بزرگ مورد استفاده برای پرورش محصولاتی را که هرگز مصرف نمی‌شوند، به حداقل رساند.

کد خبر 739935

دیگر خبرها

  • ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران اجرا خواهد شد
  • افزایش صدور پروانه ساختمانی در جنوب غربی تهران
  • ساماندهی محله هرندی و بازار امین‌سلطان برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی
  • ۱۵۰ تن زباله روزانه در ایام پیک مسافری در آستارا تولید می شود
  • هدررفت روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان + آمار
  • امام جمعه سابق لواسان: ساخت مسجد کار شهرداری نیست؛ شهرداری به وظایف اصلی خود بپردازد که درباره آن‌ها به غایت کم کاری می‌کند
  • ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران اجرا می‌شود
  • روزانه ۱۵۰ تن زباله در آستارا تولید می‌شود
  • چهره ناخوشایند نخاله‌های ساختمانی در جنگل النگدره گرگان + فیلم
  • جزئیات همکاری شهرداری تهران با چینی‌ها از زبان شهردار تهران + فیلم