Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود سکوت بانک مرکزی در اعلام آمار رشد اقتصادی،‌ بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان امسال منفی شده است.

سرویس اقتصاد مشرق - گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران در تابستان امسال منفی ۱.۱ درصد بوده است. رشد اقتصادی بدون نفت هم در این فصل منفی ۱.۶ درصد اعلام شده است. پیش از این در فصل‌های تابستان و پاییز سال ۱۳۹۳ هم رشد اقتصادی کشورمان منفی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق گزارش مرکز آمار، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت‌های ثابت (سال پایه: ۱۳۹۰) در تابستان امسال به ۱۹۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کمتر شده و بدین ترتیب رشد اقتصادی کشور منفی شده است.

تولید ناخالص داخلی کشور از جمع ارزش افزوده سه گروه کشاوزری، صنعت و خدمات به دست می‌آید که رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در تابستان امسال منفی ۳.۶ درصد و گروه صنعت منفی ۲.۸ درصد بوده است. رشد ارزش افزوده بخش خدمات در این مدت منفی نبوده و مثبت ۱.۲ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید:

باز هم دولت روحانی، بازهم فرار از آمارها / بانک مرکزی نرخ تورم را سانسور کرد آمار اشتباه روحانی درباره اشتغال +جدول افزایش قیمت خودرو در دولت روحانی به ۱۳۶ درصد رسید

هر یک از این سه گروه، از چند زیرگروه (بخش) تشکیل می‌شوند و ارزش افزوده آنها از جمع زیرگروه‌ها به دست می‌آید.

ارزش افزوده گروه کشاورزی از مجموع دو بخش کشاورزی و ماهیگیری به دست می‌آید که در تابستان امسال رشد بخش کشاورزی منفی ۳.۸ درصد و رشد بخش ماهیگیری ۸.۷ درصد بوده است.

در گروه صنعت هم رشد بخش ساختمان (مسکن) منفی ۸ درصد، رشد بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی منفی ۱۲.۱ درصد و رشد بخش صنعت منفی ۳ درصد بوده است. در گروه خدمات هم اکثر بخش‌ها با رشد مثبت مواجه بودند.

ارقام رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان ۱۳۹۷ (درصد)

گروه کشاورزی

منفی ۳٫۶

کشاورزی

منفی ۳٫۸

ماهیگیری

۸٫۷

گروه صنعت

منفی ۲٫۸

معدن

۰٫۸

استخراج نفت و گاز طبیعی

۰٫۶

سایر معادن

۳٫۳

صنعت

منفی ۳

تأمین آب‌، برق و گاز طبیعی

منفی ۱۲٫۱

ساختمان

منفی ۸

گروه خدمات

۱٫۲

عمده و خرده فروشی، فعالیت‌های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا

منفی ۴٫۴

حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات

۴٫۱

فعالیت‌های مالی و بیمه

منفی ۰٫۴

مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار و دامپزشکی

۱٫۷

اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی

۵٫۷

سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی

منفی ۱٫۲

جمع ارزش افزوده رشته‌فعالیت‌ها

منفی ۰٫۹

تولید ناخالص داخلی

منفی ۱٫۱

تولید ناخالص داخلی (بدون نفت)

منفی ۱٫۶

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اعتراضات فرانسه بودجه 98 جام ملت های آسیا بانک مرکزی رشد اقتصادی مرکز آمار ایران مسکن نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۲۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

محسن اراکی امروز در همایش «اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران» که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه اقتصاد جامعه به واسطه چرخه اقتصادی شکل می‌گیرد، مطرح کرد: چرخه اقتصادی از پنج حلقه تشکیل شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید اولیه، تولید ثانویه، عرضه و ... اشاره کرد.

به گزارش ایلنا، عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های پول تسهیل معامله است، عنوان کرد: در نظام اقتصادی باور داریم که باید طلا و نقره واسطه معامله باشند.

وی با اشاره به اینکه در مباحث فقهی آمده است که استفاده از واسطه معامله موجب ثبات بازار می‌شود، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما بر این است که پول اعتباری نمی‌تواند واسطه معامله باشد مگر در شرایط استثناء که حاکمیت دخالت داشته باشد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه در فقه اسلامی مبنای معامله باید دارای ارزش حقیقی باشد، تصریح کرد: همچنین واسطه معامله نیز باید ارزش حقیقی باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: پول فعلی ارزش حقیقی ندارد چراکه یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد و این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارزش پول اقتصادی نیست بلکه سیاسی است، یادآور شد: اینکه قدرت سیاسی یک کشور ارزش پول آن کشور را مشخص کند مورد پذیرش فقه اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه با حقیقی کردن پول می‌توان مشکل اقتصادی کشور را حل کرد، ابراز کرد: خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است چراکه سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند.

آیت الله اراکی بیان کرد: در بازار اقتصادی اسلامی خلق پول ممنوع است چراکه پول تنها واسطه معامله است و خود پول نمی‌تواند پول تولید کند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد اسلامی پول باید زمینه کار شود، اظهار کرد: بانک‌ها در نظام سرمایه‌داری خود را تاجر پول می‌دانند و همه توان جامعه را جمع کرده و در منفعت خود مصرف می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه افزایش تولید می‌تواند گرانی را کاهش دهد، ولی در تورم تاثیری ندارد، مطرح کرد: تورم نتیجه حتمی و قطعی پول اعتباری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پول‌طلا و نقره دارای ارزش حقیقی است، عنوان کرد: پولی که دارای ارزش حقیقی باشد، قدرت خرید را افزایش می‌دهد، ولی پول بدون ارزش حقیقی توان رقابت با ارزش کالا را ندارد.

آیت الله اراکی ادامه داد: تورمی که امروز در جامعه شاهد هستیم ناشی از افزایش تقاضا و عدم عرضه نیست بلکه ناشی از اعتباری بودن پول و عدم ارزش حقیقی پول است.

وی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که پول‌طلا و نقره امکان حل مشکلات را دارد و به اقتصاد دانان پیشنهاد داریم که راجع به این موضوع بحث و بررسی دقیق و فنی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند
  • رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟
  • رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد
  • معاون رئیس جمهور: رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد
  • قدردانی آیت الله نورمفیدی از تلاش‌ها و خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان 
  • ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است
  • ۳۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها در روز سبز شاخص کل به بازار سهام تزریق شد
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳