Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@21:44:38 GMT

چرا ظرفیت ترانزیت ریلی بدون استفاده است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۳۹۶۶

چرا ظرفیت ترانزیت ریلی بدون استفاده است؟

به گزارش جهان نيوز، توسعه حمل و نقل ریلی یکی از نیازهای زیربنایی کشور است و راه‌آهن با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه، یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در کریدورهای ترانزیتی محسوب می‌شود.

‌ایران تنها پل خشکی بین شرق و غرب است که بین دو دریای عمان و خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال قرار دارد و تقریباً همه کشورهای شرق دریای خزر و شرق دنیا از دو کریدور زمینی، امکان دسترسی به کشورهای غرب را دارند که یکی از آنها محور سیبری در شمال دریای خزر‌ و دیگری محور عبور از کشور ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



‌منطقه سیبری منطقه‌ای سردسیر‌ و راه‌آهن آن قدیمی و فرسوده است و عمده علاقمندی‌ها به استفاده از کریدور ترانزیتی راه‌آهن ایران از سمت سرخس تا مرز رازی است.

‌ همچنین در کریدورهای شمال ـ جنوب اتصال بندرعباس به بنادر شمالی نظیر بندر امیرآباد امکان حمل و نقل ریلی را بین دو دریا فراهم کرده است و می‌توان حمل و نقل ترکیبی ریل و دریا را در این مناطق داشت.

برای کشورهایی نظیر‌ افغانستان و پاکستان که در شرق ایران قرار گرفته‌اند، اتصال به اروپا ضرورت دارد، همچنین برای ‌کشورهای غرب ایران خصوصاً عراق و ترکیه، این موضوع مهم است بنابراین ایجاد محورهای ترانزیتی می‌تواند نقش بسزایی در تثبیت نقش محوری ایران در منطقه داشته باشد و موقعیت استراتژیک ما امروز در کلان منطقه و شبکه‌های حمل و نقل بین‌المللی موثر است.

از گذشته مدیران ارشد صنعت حمل و نقل و کارشناسان حوزه حمل و نقل ترانزیت، بارها بیان کرده‌اند که ایران، مناسب‌ترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا است.

به دلیل موقعیت مناسب ژئوپلتیک کشور و سابقه چندهزارساله ایران در مبادلات تجاری آسیا-اروپا از طریق راه ابریشم و نیز ‌قرارگرفتن در مسیر کریدورهای اصلی منطقه از جمله کریدور شمال-جنوب و کریدور شرقی-غربی‌،‌ ‌ایران  از مزیت نسبی مناسبی در انتقال بارهای ترانزیت کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد بین المللی از طریق خلیج فارس و کشورهای خاورمیانه و شرق اروپا برخوردار است.

اما باوجود پتانسیل فراوان راه‌آهن و مزیت‌های زیاد مسیر ایران، متاسفانه استفاده حمل ونقل ترانزیت از این مسیر بسیار کمتر از سایر کریدورها از جمله تراسیکا بوده است به‌ طوری که مجموع حمل و نقل ریلی حدود 10 درصد حمل جاده‌ای کشور بوده است.

سوال اساسی که مطرح می شود این است که چرا باوجود اینهمه‌ شرایط مطلوب و مناسب، هنوز بخش عظیمی از ظرفیت ترانزیتی راه‌آهن کشور بلا استفاده مانده است، چه راهکار عملیاتی برای خروج از این شرایط وجود دارد؟ ‌

‌در طول تاریخ موقعیت جغرافیایی ایران به دلیل واقع شدن بر سر چهارراه ترانزیتی منطقه و دو قاره آسیا ـ اروپا، کشورمان را به عنوان محور ترانزیت در کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب مطرح کرده است‌، اما شرایط ما اکنون چه گونه است؟ آیا ساختارهای حمل و نقل کشور به طور عام و صنعت ترانزیت به طور خاص برای تحقق این هدف و رشد ترانزیت‌ آماده است؟

بدیهی است تحقق برنامه‌های رشد و توسعه ترانزیت ریلی با توجه به سرعت تغییر و تحولات جهانی، رقابت نزدیک بین کریدورهای رقیب و شیوه‌های مختلف حمل و انتقال کالا‌ نیازمند تمهیداتی است‌.

شناخت کریدورهای رقیب (ظرفیت‌، نقاط ضعف و قوت)، شناسایی بازار و چشمه ‌ها و منابع بارهای منطقه، آنالیز بارهای ترانزیت بین آسیا و اروپا و مسیرهای حمل، آگاهی از مزیت نسبی و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌ِرو، برنامه ریزی حمل متناسب با ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه، تقویت ارتباطات با صاحبان کالا و راه‌آهن‌های منطقه و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین و کارآمد روز دنیا و همسو با تحولات، همگی جزء زیرساخت‌های لازم برای رشد صنعت ترانزیت کشور در حوزه حمل و نقل ریلی است و قطعاً‌ عدم توجه به هر یک از موارد فوق می‌تواند برنامه‌ریزی جهت استفاده بهینه از شرایط موجود را با مشکل مواجه ‌کند.

از سوی دیگر ضرورت دارد مراکز بار و کارخانجات تولیدی هر چه سریع‌تر به ریل متصل شود، فاصله مراکز بار از ریل بسیار کوتاه و در بسیاری از نقاط کمتر از ۱۰ کیلومتر است اما به دلیل عدم اتصال این مراکز به ریل، اغلب بارهای این مراکز تولیدی به جاده جابه‌جا می‌شود.

‌همچنین برخی از مهم‌ترین راهکارها در توسعه حمل و نقل ریلی به‌ویژه ترانزیت‌ معرفی می‌شود که باید به آن توجه جدی شود؛ در این راستا می‌توان به توسعه زیر‌بناها و اتصال گسست‌ها و تکمیل شبکه ترانزیت، ارائه سرویس‌های مناسب خدمات حمل و نقلی، اتخاذ سیاست تعرفه‌ای متناسب با شرایط و بازنگری و ایجاد ساختار و تشکیلات متناسب با اهداف کلان، اشاره کرد.

همچنین انجام مطالعه منسجم بازارهای منطقه و جهان، شناخت شرایط و وضعیت حمل ونقل کریدورهای رقیب،‌ ارتباط موثر با صاحبان کالا و شناسایی نیاز‌های آنها جهت انتقال بار، شناساندن پتانسیل و ظرفیت راه آهن ایران و اولویت سیاست‌های تجاری متناسب با شرایط بازار‌‌، از دیگر‌ راهکارهای پیشنهادی در توسعه حمل و نقل ریلی به‌ویژه ترانزیت است.

 با نگاهی به آمارهای موجود در حوزه ترانزیت کالا در سال های گذشته،‌ به نظر می‌رسد اصلی‌ترین و مهمترین علت عقب‌ماندن حمل و نقل ریلی در ترانزیت باوجود دارا بودن پتاسیل‌های موجود، ‌ضعف بازاریابی و عدم شناخت منابع و چشمه‌های بار منطقه است که این از‌ دلایل عدم رسیدن به حداکثر ظرفیت ترانزیت کشور محسوب می‌شود.
این مهم نیازمند عزم جدی در نگرش، مطابق با مقتضیات روز و شناسایی بازارها و منابع جدید خواهد بود.‌

منبع: فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۳۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ صهیونیست‌ها را بدون ثانیه‌ای درنگ با قاطعیت می‌دهیم

به گزارش خبرگزای صدا و سیما؛ مرکز قم، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در ادوار گذشته از برخی ملاحظات ایران سوء استفاده می‌کرده و تعرضات متعددی را در حملات مختلف از جمله ترور دانشمندان ایرانی و حملات پهپادی انجام داده گفت: برجسته‌ترین این اقدام‌ها حمله به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت سردار زاهدی و حاج رحیمی و دیگر همراهانشان بود

حجت الاسلام مجتبی ذالنوری با بیان اینکه برای پاسخگویی به این اقدام و دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی و تنبیه آن چندین راه پیش روی جمهوری اسلامی ایران بود افزود: پیگیری از طریق مجامع بین‌المللی و طرح دعوای حقوقی در این خصوص، اقدام ایران از طریق نیرو‌های نیابتی مثل یمن و حزب الله برای تنبیه رژیم صهیونیستی و یا ترکیب این دو راه حل از جمله مواردی بود که روی آن بحث و بررسی شد، اما در نهایت بنا بر تصمیم نظام، راه حل پاسخ از طریق خاک ایران و اعلام رسمی مورد توافق قرار گرفت.

ذوالنوری عملیات وعده صادق را یک اقدام ترکیبی از تسلیحات نظامی دورزن، یعنی موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد‌ها دانست و گفت: برای رسیدن موشک‌های بالستیک از داخل خاک ایران به اسرائیل ۱۲ دقیقه زمان و برای فرود موشک‌های کروز دو و نیم ساعت و پهپاد‌ها زمان بیشتری نیاز بود که با یک هماهنگی منسجم و برنامه‌ریزی دقیق به گونه‌ای عمل شد که همه آنها در یک زمان واحد به سرزمین‌های اشغالی برسند تا از این طریق بتوانیم بر سیستم‌های پدافندی و گنبد آهنین رژیم صهیونیستی غلبه کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دو پایگاه اف ۳۵ و همچنین پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان که مرکز پایش و رصد الکترونیکی این رژیم است را هدف حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: برای پرتاب موشک‌های بالستیک مشکلی در خصوص حریم هوایی دیگر کشور‌ها نداشتیم چرا که این موشک‌ها خارج از فضای جو به مقصد می‌رسیدند، اما برای پرتاب موشک‌های کروز و پهباد‌ها نیاز بود از حریم هوایی کشور‌های عراق، سوریه و اردن استفاده شود.

وی با بیان اینکه از پس از شهادت شهید زاهدی و همراهانش، حریم هوایی اردن تحت حفاظت ۱۰۰ هواپیمای جنگنده شامل ۸۰ هواپیمای انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی و ۲۰ هواپیمای اردنی بوده است گفت: علی رغم همه این تمهیدات دفاعی امنیتی بحمدالله عملیات وعده صادق ۱۰۰ درصد موفق بود و موشک‌ها به صورت دقیق و نقطه زن به اهداف رسیدند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ منطقه مسکونی و غیرنظامی هدف حملات ایران در این عملیات نبود گفت: این نخستین عملیات گسترده جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل بعد از چندین سال بود که نشان داد پدافند‌های امنیتی و گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آسیب پذیر است.

وی از فرصت ۱۲ روزه ایران به رژیم صهیونیستی پس از مورد هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در سوریه گفت و افزود: در صورت حمله به خاک ایران از سوی رژیم صهیونیستی حتی ثانیه‌ای هم فرصت نخواهیم داد و با قاطعیت پاسخ می‌دهیم.

حجت الاسلام ذوالنوری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از درگیری استقبال نمی‌کند گفت: رژیم صهیونیستی صنایع دفاعی ندارد و بیشتر تسلیحات نظامی خود را خریداری کرده است و این تسلیحات به اندازه‌ای نیست که بتواند پاسخ ایران را بدهد.

وی افزود: همچنین در صورتی که بخواهد از طریق جنگنده‌ها و هواپیما‌های جنگی خود به حریم ایران تجاوز کند نیاز به سوختگیری در مسیر دارد که به تمام کشور‌ها اعلام کرده‌ایم هر کشوری بخواهد در این زمینه به رژیم صهیونیستی کمک کند از سوی ما کشور متخاصم شناخته می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود بیش از ۴۰ پایگاه آمریکایی در منطقه و امکان کمک آنها به رژیم صهیونیستی که نزدیک‌ترین آنها در کشور بحرین قرار دارد گفت: به آمریکایی‌ها پیغام داده‌ایم اگر بخواهند به این رژیم کمک کنند پایگاه‌هایشان را مورد هدف قرار می‌دهیم که در این خصوص هم سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا) به پنتاگون (مرکز و مقر فرماندهی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) توصیه کرده است از هرگونه ورود به این مسئله خودداری کند.

دیگر خبرها

  • وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد
  • پاسخ صهیونیست‌ها را بدون ثانیه‌ای درنگ با قاطعیت می‌دهیم
  • حرکت قطارهای جنوب شرق بدون معطلی
  • ◄ خلاصه استاندارد UIC 406 در مورد ظرفیت (شبکه ریلی)
  • آمادگی همکاری سازمان منطقه آزاد کیش با صداوسیما برای جذب سرمایه گذار
  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • هوشمندسازی ناوگان ترانزیت برای افزایش جذابیت ترانزیتی کشور
  • با مسیر ریلی تبریز آذربایجان، مرکز هاب لجستیکی منطقه بیشتر آشنا شویم
  • رشد ١۴ درصدی بارگیری ریلی در راه‌آهن اراک