Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@00:01:51 GMT

دگرگونی ذائقه خبری ایرانیان-حجت اله عباسی*

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۴۱۹۴

دگرگونی ذائقه خبری ایرانیان-حجت اله عباسی*

تهران-ایرناپلاس- پارادایم شیفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، گسل‌های جدیدی را در سپهر اطلاعاتی فعال کرده و موجب کوچ مخاطبان سیاره رسانه‌های سنتی به سیاره رسانه‌های فرامدرن شده است.

تأثیرپذیری همه زوایای زندگی و کسب و کار از این انقلاب فناورانه، عرصه خبر را نیز از امواج پرخروش خود بی‌نصیب نگذاشته است. این طوفان اطلاعاتی با مجموعه‌ای سترگ از کارکردها و کژکارکردها، ذائقه رسانه‌ای و خبری ایرانی‌ها را تغییرات اساسی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دگردیسی دیجیتال، الگوها و عادت‌های رسانه‌ای مخاطبان دنیای رسانه‌های رایج به‌صورت بنیادین متحول و دگرگون شده است.

در جغرافیای جدید رسانه‌ای، ایرانی‌ها اشتیاق زیادی برای کسب اطلاعات و اخبار از رسانه‌های دو سویه از خود نشان داده و بر حقوق برابر خود تأکید می‌کنند. ایرانی‌ها درصدد استحکام پایه‌های خبرنگاری شهروندی و تأکید بر تولیدات بومی بوده و وقت زیادتری را برای فعالیت در فضای دوم اختصاص می‌دهند. رسانه‌های اجتماعی و به‌ویژه پیام‌رسان تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرام محبوب‌ترین رسانه‌های موردنظر ایرانی‌هاست. یعنی همان رسانه‌هایی که با وقوع یک رخداد یا پدیده تا رسانه‌های رایج به خود آیند، به‌سرعت طوفان اطلاعات و اخبار وقایع را منتشر می‌کنند.

یکی از امواج خروشان پارادایم فناوری اطلاعات، فست فودی شدن فرآیندهای کسب و کار و زندگی است. کوتاه شدن و سرعت انتقال از ابعاد فست فودی شدن جریان اطلاعات است. ایرانی‌ها به اخبار کوتاه و با سرعت انتشار زیاد علاقه‌مند شده‌اند و از روایت‌های بلند خبری فاصله‌های معناداری می‌گیرند.

رسانه‌های جریان اصلی با کاهش روزافزون مخاطب و به‌ویژه کاهش مدت استفاده از برنامه‌ها و رضامندی مخاطبان مواجه هستند و به‌صورت تطبیقی به‌رغم صرف هزینه‌های چند هزار برابری در موارد مشابه، از پس رسانه‌های اجتماعی برنمی‌آیند.

ایرانیان از عصر چینش خبر و به عبارت دیگر، از سنت برجسته‌سازی و اولویت‌بندی اخبار در رسانه‌های جریان اصلی عبور کرده و به عصر خودسردبیری اخبار و اطلاعات وارد شده‌اند. عصری که خودمختاری و خودگردانی رسانه‌ای گستردگی را نصیب آنان کرده است. ایرانیان علاقه‌مند هستند در بخشی از سردبیری اخبار به‌ویژه انتخاب سوژه‌ها، پردازش و انتشار آن‌ها مشارکت داشته باشند. چنین هدفی را رسانه‎های اجتماعی از طریق تعامل، گفت‌وگو، تبادل اطلاعات و اشتراک‌گذاری تسهیل کرده‌اند. با الهام از علم زیست‌شناسی، «اکوسیستم خبر» مشتمل بر گردآوری و انتشار اطلاعات و عادات و روش‌های حاکم بر رفتار مجموعه‌های جمعیتی در حال دگرگونی و تحول روزافزون است.

*استاد ارتباطات
**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ايرناپلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۴۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع ۴۰۰۰ درخت هیرکانی توسط شرکت فرزند آیت‌الله علم‌الهدی؟ | پاسخ فوری ماجد علم‌الهدی به ادعای یک رسانه ضد ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین در تازه ترین شایعات رسانه های ضدایرانی، این بار رسانه انگلیسی «ایندیپندیت فارسی» در مطلبی که از آن به عنوان خبر اختصاصی نام برده، مدعی شد ماجد علم الهدی فرزند آیت الله علم الهدی امام جمعه شهر مقدس مشهد، سهامدار عمده شرکت هلدینگ گردشگری جوانمرد است که ۴ هزار درخت هیرکانی را نابود کرده.


این درحالی است که استعلام نام وی در بین سایت های رسمی چنین موضوعی را ثابت نمی کند.
همچنین وی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.


وی افزود: تاکنون به هیچ یک از زیر مجموعه های گردشگری این هلدینگ نرفتم و شخصا سرمایه ای برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارم.
البته شایعات پیرامون ماجد علم الهدی به این مورد محدود نمی شود، در چند سال گذشته بارها شایعه دستگیری وی در امارات به جرم قاچاق سکه یا حتی اسلحه منتشر کردند.


شایعه ای که همان زمان خبرگزاری فارس بعد از بررسی موضوع آن را تکذیب کرد.

کد خبر 841004 برچسب‌ها خبر ویژه سید احمد علم الهدی

دیگر خبرها

  • قطع ۴۰۰۰ درخت هیرکانی توسط شرکت فرزند آیت‌الله علم‌الهدی؟ | پاسخ فوری ماجد علم‌الهدی به ادعای یک رسانه ضد ایرانی
  • درخشش یک مازندرانی در جشنواره ملی کتاب و رسانه
  • سانسور صدای فلسطین به روایت آمار و ارقام
  • صعود ۳۰ درصدی سهام رسانه‌های اجتماعی ترامپ
  • ایرانیان مقیم پاکستان نوروز و نیمه ماه مبارک رمضان را جشن گرفتند
  • انتقاد تند از علی مطهری بعد از اظهاراتش درباره نوروز /به دنبال تبدیل عید به عزا هستید؟/خیال نکنید مردم خیلی سرخوش‌ هستند اما.../نوروز تعطیل بردار نیست
  • بازیکن ایرانی در ترکیب تیم ملی سوریه! / ایراندوست همراه هکتور کوپر به نشست خبری هم رفت
  • چاپ سه‌کتاب روانشناسی رسانه اجتماعی، هنر و شطرنج توسط دو ناشر
  • از آقازاده‌های ایرانی تا شاعر هندوستانی / اینجا سال به وقت فرهنگ و ادب تحویل شد
  • چرا جوان‌ها از پیرها غمگین‌تر هستند؟