Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- معاون دادستان کل کشور با اشاره به فقدان نظارت کافی بر عملکرد آموزشگاه‌های کنکور، گفت: رفتار و عملکرد موسسات و مراکز کنکور مطابق با مقررات و ضوابط قانونی نیست و ساماندهی جدی را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، نشست معاون دادستان کل کشور با موضوع تبلیغات و نحوه فعالیت موسسات و آموزشگاه‌های مربوط به کنکور با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌رئیس سازمان سنجش و مدیرکل بازرگانی رسانه ملی امروز در ساختمان این دادستانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه با مدیریت معاون دادستان کل کشور برگزار شد و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش، مجتبی زینی وند معاون وزیر آموزش و پرورش در امور مراکز و مدارس غیر انتفاعی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عباس مهدوی‌فر مدیرکل بازرگانی رسانه ملی به بیان نظرات خود پرداختند.

حشمتی در این جلسه گفت: موضوع حذف کنکور بحث کلی حاکمیتی است که مقامات مربوطه تصمیم گیری می‌کنند و ما در این مجال فعلا بحثی نداریم؛  اما وضعیت نابسامان موسسات و آموزشگاه‌ها باید بررسی شود.

وی گفت: آیین نامه‌ی مفصلی از سال 1380 توسط شورای عالی آموزشی تصویب شده و راهکارهای قانونی خوبی پیش بینی کرده و در مرکز و استان تکلیف و نظارت بر این آموزشگاه‌ها و موسسات آموزشی را مشخص کرده‌اند .

حشمتی با طرح این پرسش که آموزش و پرورش چقدر بر این موسسات نظارت داشته و می‌کند؟ گفت: اینها نکات مهمی است که از باب مدعی العموم و تکالیف مشخص شده توسط قانون وظیفه داریم و باید آن را پیگیری کنیم که بسیار مهم است.

معاون دادستان کل کشور افزود: متاسفانه صدا وسیما به این موسسه‌ها و آموزشگاه‌ها پهنه وسیع باند فعالیت داده و در شبکه‌های مختلف فعال هستند و بسیاری از آنها چهره و برند شده‌اند در حالی که باید نظامند باشند.

وی ادامه داد: خیلی از متولیان امور گلایه مند هستند و از مداخلات این مراکز در بحث آموزش و متون درسی صحبت می‌شود، از سویی می‌بینیم در یک فضای رسانه‌ای عمومی و ملی برای آنها فرصت فراهم می‌کنیم تا تبلیغ کنند و به راحتی این کار را انجام می‌دهند.

حشمتی گفت: البته بعضی از این موسسات تلاش می‌کنند و ما مخالف این نیستیم اما برخی از شرکت‌ها امکاناتی فراهم کرده‌اند و در حال حاضر در حد غول اقتصادی مطرح هستند، بنابراین ما به عنوان کارگزار وظیفه داریم که به این نکته توجه کنیم و این خدمات نیاز به نظارت موثر دارد.

معاون دادستان کل کشور با طرح این پرسش که چقدر مبانی این فعالیت ها با مبانی قانون حاکمیت مطابقت دارد؟ بیان کرد: این موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی اظهار کرد: تعهد به مردم و تکالیف قانونی اقتضاء می‌کند به این مسئله ورود کنیم و با شگردها و فریبکاری‌ها مقابله و بستری برای ساماندهی فراهم شود تا اختلالی در امور آموزشی کشور وارد نگردد.

معاون دادستان کل کشور تصریح کرد: موضع گیری دادستان کل و بسیاری از متخصصین در مجلس، قوه مجریه و قوه قضاییه حاکی از آن است که رفتار و عملکرد این موسسات و مراکز مطابق با مقررات و ضوابط قانون نیست و ساماندهی جدی را می‌طلبد.

وی گفت: البته کسی مخالف فعالیت اقتصادی قشرهای مختلف نیست چرا که این بخش‌ها اشتغال و درآمدزایی دارند و در این تردیدی وجود ندارد که بسیاری از این موسسه‌ها رشد کرده و بزرگ شده‌اند و باید این موضوع نیز دیده شود؛ اما هدف این است که برخی از این تخلفاتی که صورت می‌گیرد باید حل و رفع شود و اشکالات این عرصه ساماندهی گردد.

وی اظهار کرد: ما باید قواعد و مقررات را اجرا کنیم در این بین تکالیف آموزش و پرورش خیلی سنگین است؛ چرا که ضرورت دارد اولا مراکز بدون مجوز شناسایی شود و وزارت آموزش و پرورش لیست این مراکز را به دادستانی بدهد تا ما اقدامات لازم را انجام بدهیم.

حشمتی با بیان اینکه در بحث نظارت مصوبات و تکلیف صریح و روشن داریم، تاکید کرد: لازم است مسئولین قبل از پایان سال این مراکز را ساماندهی کنند و ظرف ده روز آینده جلسه دیگری باید در این باره ترتیب داده شود.

وی گفت: از شرکت کنندگان در این جلسه می‌خواهم تقسیم کار درست انجام بدهند و هر دستگاه به وظایف خود عمل کند همچنین لازم است در جلسه بعدی صنف یا انجمن صنفی را دعوت کنیم.

حشمتی افزود: صدا و سیما حتما مجوز فعالیت شرکت‌ها را بررسی کند و آموزش و پرورش نیز نظارت کافی و موثر داشته باشد متاسفانه در این عرصه نظارت کافی صورت نمی‌گیرد و موسسات هر طور که بخواهند فعالیت می‌کنند و هدف آنها درآمدزایی بیشتر است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: معاون دادستان کل کشور آموزشگاه کنکور صدا و سیما آموزش وپرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مهرداد عظیمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تعداد مجوز‌هایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال گذشته صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز است و تعداد مجوز‌های صادر یا تمدید شده برای تاسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم تا کنون به ۴۱ هزار و ۷۹۳ مجوز رسیده که رشد آن نسبت به دولت دوازدهم به دوازده برابر رسیده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم مجموع آموزش‌های دولتی و غیردولتی ۴ میلیون و ۶۹۹ هزار نفر دوره بوده است که نسبت به دولت گذشته ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد که از این تعداد بیش از دو میلیون نفر در سال ۱۴۰۲ دوره آموزش دیده‌اند.

عظیمی گفت: تعداد مجوز‌هایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال ۱۴۰۲ صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز بوده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور افزود: یکی از موضوعاتی که در کشور‌های مختلف دنیا دنبال می‌شود و ما نیز در آن فعال هستیم، مربوط به توسعه واحد‌های پذیرنده آموزش در محیط واقعی است که اکنون ما بیش از ۷۷ هزار واحد پذیرنده را در کشور داریم و در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۲ درصدی و نسبت به دولت دوازدهم رشد ۹۲ درصدی داشته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در کنار مهارت آموزشی، سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۹۷ هزار سنجش مهارت و صلاحیت صورت گرفته است که نسبت به دولت گذشته ۴۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۵۸۶ هزار گواهینامه مهارت صادر شده که در دولت سیزدهم این عدد بیش از ۳ میلیون و ۵۰ هزار گواهینامه بوده است.

عظیمی افزود: درآمد‌های اختصاصی سازمان فنی و حرفه‌ای نیز ۲۱۰ رصد رشد داشته است.

معاون وزیر رفاه گفت: برنامه‌های تحولی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۹.۶۶ درصد، در سه‌ماهه سوم ۹۸.۳۶ درصد، در سه‌ماهه دوم ۹۷ درصد و در سه ماه نخست ۵۰ درصد محقق شده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای درباره تصویب اساسنامه این سازمان، گفت: این اتفاق در گذشته یک آرزو بود که سال ۱۴۰۲ محقق شد. وی در ادامه افزود: این اتفاق تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پس از ۵۰ سال بود که تا سال گذشته اساسنامه‌ای نداشت که با پیگیری و حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و اخذ موافقت سازمان اداری، استخدامی کشور به تصویب رسید و با ۱۸ بند مهم و کلیدی به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

معاون وزیر کار گفت: اگر بند‌های این اساسنامه دنبال شود می‌تواند به توسعه مهارت‌آموزی در کشور کمک کند. در سال ۱۴۰۲ توافقنامه‌های همکاری با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور از جمله گروه‌های خودروسازی و هلدینگ‌های پتروشیمی به منظور مهارت‌آموزی منجر به شغل و تامین نیروی کار بنگاه‌های بزرگ کشور از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده است.

عظیمی گفت: آموزش مربیان آموزشگاه‌های آزاد از برنامه‌های پیش روی سازمان فنی و حرفه‌ای است که ۱۸ عنوان فعالیت آموزشی به گروه‌های هدف خاص، برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه کارآفرینی و کسب و کار، صدور و تمدید مجوز مراکز کارآموزی در جوار کارگاهی و بین کارگاهی، رتبه‌بندی مربیان بخش دولتی، اجرای مرحله اول پیاده‌سازی پلتفرم مهارت‌آموزی، ارتقا و به‌روزرسانی مرکز داده و زیرساخت، بهینه‌سازی و ارتقا سطح بلوغ امنیت اطلاعات از جمله اهدافی است که این سازمان در سال جاری دنبال خواهد کرد.

وی افزود: ماموریت اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در بخش‌های مختلف است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تدوین استاندارد‌های آموزش، شایستگی و ارزشیابی، سنجش مهارت صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه مهارت و ارائه مهارت‌های فنی و نرم از طریق مراکز دولتی و آزاد اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • کارت ورود به جلسه کنکور دوشنبه منتشر می شود
  • مراکز هسته ای کشور در امنیت کامل هستند
  • بازدید مشترک و پایش مرکز معاینه فنی خودروهای سبک شهرستان چایپاره
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • بهره مندی بیش از ۸۴ هزار بانوی خوزستانی از آموزش‌های مهارتی
  • رشد ۱۲ برابری صدور مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای
  • تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق