Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@06:04:18 GMT

گوسفندان آخرین ساکنان قلعه ساسانی!

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۵۷۷۷

«قلعه تاریخی ایرج» محل کاشت صیفی‌جات شده و خاک مرغوبش را برای استفاده در زمین‌های کشاورزی دیگر، بار نیسان و کامیون می‌کنند.

یه گزارش شهروند، می‌گویند بهترین سبزیجات و صیفی‌جات تهرانی‌ها از داخل «قلعه‌ ایرج» که متعلق به دوره ساسانی است، کشت و برداشت می‌شود؛ قلعه‌ای که خاک مرغوبی از دوران کهن دارد. علاوه بر کشت و کار در این قلعه باستانی آن‌طور که «دیده‌بان میراث» روز گذشته نوشته برخی گزارش‌ها و عکس‌های مردمی از رفت و آمد ماشین‌های سنگین همچون کامیون و لودر در پیرامون و کناره‌های دیوار این قلعه تاریخی خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که امروز فقط دیوارها و نشانه‌هایی از این قلعه تاریخی که می‌توان آن را بزرگترین قلعه خشتی ایران ‌نامید، باقی مانده است. قلعه‌ای که در زمان پادشاهی شاپور دوم (۳۰۹-۳۷۹ میلادی) ساخته و در اواخر دوره ساسانی متروک شده است. این قلعه در یازدهم شهریور ۱۳۸۲ با شماره ۹۸۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اکنون دیگر نه‌تنها تابلویی برای راهنمایی گردشگران علاقه‌مند ندارد، بلکه تبدیل به محل انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی، کاشت و برداشت صیفی‌جات شده است.

محمدرضا تاجیک، کارشناس ارشد تاریخ ایران و مسئول مرکز ورامین‌شناسی با اشاره به آن‌که محوطه قلعه ایرج حدود ۲۰۰ هکتار است و تاکنون آثاری مانند سکه‌های دوره ساسانیان نیز در این قلعه پیدا شده، به ایلنا گفته: «این قلعه به‌عنوان بزرگترین قلعه نظامی جهان نیز شناخته می‌شود؛ اما مدتی است که شاهد آن هستیم در چهار طرف این قلعه خار و خاشاک و زباله آورده و آتش زده می‌شود. همچنین روزانه حداقل یک تور متشکل از ۳۰ گردشگر برای بازدید از قلعه ایرج به ورامین می‌آیند و این تردد با حضور اتوبوس گردشگران همراه است که به دیواره‌های قلعه آسیب می‌رساند؛ البته تابلویی برای راهنمایی آنها برای بازدید از این جاذبه منحصربه‌فرد وجود ندارد.»

به گفته او با وجود آن‌که تمام قنات‌های منطقه خشک شده‌اند اما قناتی که در این قلعه وجود دارد، همچنان پرآب است و گفته می‌شود از دماوند سرچشمه می‌گیرد. شاید این امر مهم یکی از دلایلی باشد که کشاورزان ورامین این قلعه ساسانی را برای کشت گوجه، خیار و صیفی‌جات خود انتخاب کرده‌اند و جدیدا شاهد آن هستیم که خاک این قلعه را برای استفاده در زمین‌های کشاورزی بار نیسان و کامیون می‌کنند و از آن‌جا انتقال می‌دهند.

از جمله مشکلاتی که این قلعه دارد و از سوی مسئولان میراث فرهنگی ورامین هم مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، نبود نگهبان در محوطه این قلعه باستانی است. در دوره ریاست‌جمهوری گذشته، دو مامور مسئولیت حفاظت از این قلعه تاریخی را برعهده داشتند و بعد از دو سال دیگر هیچ نگهبانی در این محوطه حضور نداشت؛ اکنون نیز هیچ حفاظت فیزیکی از قلعه انجام نمی‌شود. از دیگر سو با مجزاشدن شهرستان‌های قرچک، پیشوا و ورامین از یکدیگر شاهد کاهش نظارت در قلعه ایرج هستیم. ضمن آن‌که شاهد تردد کشاورزان، گله‌داران و گوسفندان در این قلعه ساسانی هستیم که فعالان میراث فرهنگی منطقه امیدوارند بتوانند با وجود صدمات گسترده‌ای که این قلعه متحمل شده، توجه‌ها را به آن جذب کرده و وضع فعلی آن را تغییر دهند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بناهای تاریخی گوسفند قلعه ساسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۵۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری کلاهبرداری با ۱۸ شاکی در ورامین

رئیس پلیس آگاهی استان تهران از شناسایی و دستگیری متهم کلاهبرداری ۱۰ میلیارد تومانی در زمینه جعل اسناد و فروش مال غیر خبر داد و گفت: ۱۸ مالباخته شناسایی شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ورامین، سرهنگ حسین یاراحمدی در حاشیه حضور مالباختگان ورامینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فرد کلاهبرداری که در دو سال اخیر با جعل اسناد املاک اقدام به فروش تقریباً 2400 متر مربع از زمین‌های غیر به افراد مال باخته کرده بود با تدابیر فرماندهی انتظامی استان و تلاش همکارانم در اداره مبارزه بل مواد مخدر شناسایی شد

وی افزود: در مجموع از تعداد 18 نفر مالباخته مبلغی در حدود 10 میلیارد تومان وجه نقد دریافت شده بود که توسط عوامل نیروی انتظامی شناسایی شدم و متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

رئیس پلیس آگاهی شرق استان تهران در ادامه گفت: تاکنون 18 نفر به پلیس آگاهی ویژه شرق در خصوص این پرونده مراجعه کردند که از شهروندان تقاضا می‌شود در صورت وجود موارد مشابه به پلیس آگاهی مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: متهم با اسناد جعلی و به صورت وکالتی این اراضی را واگذار کرده بود و مالک نبود و مالباختگان جهت تفکیک و دریافت سند دریافت مجوز ساخت به شهرداریان مراجعه کرده و متوجه شده بودند که کلاهبرداری صورت گرفته لذا با تشکیل پرونده و شکایت از متهم که به دلیل اقدام به فروش مال غیر نسبت به دستگیری این فرد اقدام شد.

فامیل قلابی یک از مسئولان قضایی گلستان دستگیر شد

یاراحمدی در پایان خاطرنشان کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود پیش از پرداخت وجوه نقد برای خرید املاک حتماً استعلام املاک از مراجع رسمی گرفته شود سپس اقدام به واریز وجه کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران: گرایش به پزشکی در حال رنگ باختن است/ باید نگران آینده پزشکی باشیم
  • پشم چینی گوسفندان، سنت دیرینه عشایر+فیلم
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود
  • جشن مردمی شکوفه های رنگی در ورامین
  • شماری از شهرک نشینان اسرائیلی محل نگه‌داری دام و گوسفندان متعلق به ساکنان کرانه باختری در «برقه» شرق رام‌الله را آتش زدند (فیلم)
  • شناسایی و دستگیری کلاهبرداری با ۱۸ شاکی در ورامین
  • تخریب آغل گوسفندان در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی
  • دستگیری کلاهبرداری با ۱۸ شاکی در ورامین
  • تورانیان از نژاد ایران بوده‌اند/  ایران خاستگاه تمدن بشری
  • تورانیان شاهنامه از نژاد ایران بوده‌اند