Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان - ایرنا - سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان گفت: اکنون به ازای هر نفر در این استان 6 دهم جلد کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است.

امیر هلاکویی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، میزان کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی استان را سه میلیون و 200 هزار جلد و جمعیت استان را پنج میلیون نفر اعلام کرد و افزود: براساس استاندارد باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: این در حالی است که هر ساله در یک یا دو مرحله از محل اعتبارات نهاد کتابخانه های عمومی، کتاب های جدید خریداری و به موجودی کتاب ها افزوده می شود ولی باز هم جوابگو نیست.
سرپرست کتابخانه های عمومی اصفهان در پاسخ به شیوه به روز کردن عناوین و محتوای کتاب ها تصریح کرد: هر ساله عملیات وجین (عمل حذف کردن یا جابجا کردن نسخه های زائد کتابهایی که به
ندرت مورد استفاده قرار می گیرند) و رف خوانی ( سرشماری کتاب های کتابخانه) در کتابخانه های عمومی استان انجام می شود.
وی همچنین به شیوه خرید کتاب توسط کتابداران براساس نیازسنجی های صورت گرفته در منطقه اشاره کرد و گفت: بسیاری از کتاب ها از بین عناوین پرمخاطب سال انتخاب و خریداری می شود.
هلاکویی سرانه مطالعه در استان را بین 6 تا 14 دقیقه ذکر و اضافه کرد : این زمان مجموع مطالعات فضای مجازی و حقیقی و مکتوب را در بر می گیرد.
وی با اشاره به تاثیر ضعف آگاهی و مطالعه نکردن در بروز بسیاری از معضلات فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یادآور شد : بر این اساس باید تمام نهادهای فرهنگ در ایجاد و تقویت فرهنگ مطالعه در جامعه بکوشند.
هلاکویی ایجاد انگیزه برای مطالعه را از جمله برنامه های کتابخانه های عمومی اصفهان برشمرد و گفت: یکی از راهکارها در این زمینه دسترسی آسان است زیرا در زمان حاضر تنها 20 درصد مردم به کتابخانه های دسترسی دارند.
سرپرست کتابخانه های عمومی اصفهان ادامه داد : در این راستا 37 ایستگاه مطالعه در فضاهای پرمخاطب اصفهان شامل بیمارستان ها، فرودگاه، پایانه های حمل و نقل عمومی، شهرداری ها و دیگر مراکز دایر شده است.
وی یادآور شد: به طوری که در پنج سال اخیر 800 هزار جلد از طریق این ایستگاه ها در اختیار مردم گذاشته شده است.
هلاکویی بیان کرد : برای ایجاد انگیزه مطالعه در بین مردم، نهاد خانواده به عنوان اصلی ترین کانون باید تلاش کند.
وی آموزش و پرورش را به عنوان عظیم ترین دستگاه تعلیم وتربیت کشور مسوول ایجاد انگیزه و فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان و خانواده ها ذکر کرد و افزود: آموزش عالی، نویسندگان، کتابفروشان، کتابداران و رسانه ها نیز در این مسیر بسیار تاثیرگذار هستند.
سرپرست کتابخانه های عمومی اصفهان، همچنین مهارت مطالعه و کتابخوانی را در ایجاد انگیزه در بین افراد مهم برشمرد و گفت: مطالعه کاری سهل و در عین حال ممتنع است و برخی افراد به دلایلی به آن روی نمی آورند و در صورتی که با مهارت مطالعه مانند خلاصه نویسی آشنا باشند به راحتی کتابخوان می شوند.
هم اکنون 180 باب کتابخانه نهادی و 120 کتابخانه مشارکتی با فضایی معادل یکهزار و 300 مترمربع و 220 هزار نفر عضو در استان اصفهان فعال است.
6994/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي كتابخانه هاي عمومي سرانه كتاب اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۵۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و دسترسی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، مهدی رمضانی پیش‌ از ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کردستان ضمن قدردانی از حسن نظر، نگاه مثبت و توجه عملی نماینده حضرت آقا به حوزه کتابخانه و واگذاری ساختمان کتابخانه امام خامنه‌ای در استان، اظهار داشت: خوشبختانه به برکت انقلاب و نگاه رفیع مقام معظم رهبری شبکه کتابخانه‌های کشور جزو شبکه برتر دنیا است به طوری‌که از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و دسترسی جزو 20 کشور برتر دنیا هستیم.

وی با ذکر اینکه از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها در منطقه جایگاه اول، در آسیا جزو 5 کشور نخست و در جهان اسلام نیز وضعیت خوبی داریم، گفت: در کشوری همچون رم 3800 کتابخانه عمومی، ترکیه 1200 کتابخانه و مصر 300 کتابخانه وجود دارد. سال گذشته میزبان سران این کشورها بودیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ظرفیت کتابخانه‌های عمومی بر استفاده از این پتانسیل در جهت ترویج فرهنگ مطالعه در کشور تأکید و بیان کرد: شبکه کتابخانه که دسترسی را فراهم کرده و خدماتی که در این شبکه تعریف می‌شود، دو عنصری است که مورد توجه بوده و در این حوزه حدود 40 خدمت در حال انجام و ارائه است.

اجرای طرح کتابخانه‌ الکترونیکی در کشور

وی از اجرای طرح کتابخانه‌های بدون کتاب؛ کتابخانه‌ الکترونیکی یا آینده در کشور خبر داد و افزود: کتابخانه بدون کتاب»؛ نسل جدیدی از کتابخانه‌هاست که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌، فیلم، موسیقی، منابع یادگیری الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده می‌شود که تاکنون به عنوان نمونه در تهران اجرا شده و در نقاط دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

رمضانی با بیان اینکه طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشورهای شمال اروپا اجرا شده که همگام با آن در کشور دنبال خواهد شد، تصریح کرد: ارائه خدمات کتابخانه در مواقع بحران، سیل و زلزله نیز در دستور کار است.

وی توسعه خدمات کتابخانه در جهت رونق کسب و کار را از دیگر اقدامات حوزه کتابخانه‌های کشور خواند و عنوان کرد: کتابخانه محل آموزش عمومی است و هر شغلی نیازمند آموزش و مهارت است که به جامعه هدف آموزش داده می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به وضعیت کتابخانه در استان، از تلاش برای کمبود شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در کردستان، 10 شهر فاقد کتابخانه بوده که امیدواریم مدیریت عالی استان از لحاظ فضا و مکان کمک کرده و ما نیز تجهیزات لازم را خریداری خواهیم کرد.

اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس

وی  اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح و توجه به حوزه کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار حوزه کتابخانه عنوان کرد و گفت: در همین راستا راه‌اندازی کتابخانه، برنامه تلویزیونی و جایزه برتر صورت گرفته و تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی و افزایش سطح دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه را جزو دستورات اکید رئیس جمهور دانست و یادآور شد: اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس، اختصاص زنگ مطالعه و شیوه آداب مطالعه نیز در دستور کار است تا از این طریق بتوانیم نقایص و کمبودها را جبران کنیم.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است