Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@11:25:41 GMT

توسعه فضای آموزشی هرمزگان با تفاهم

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۵۹۰۹

توسعه فضای آموزشی هرمزگان با تفاهم

بندرعباس - ایرنا- توسعه فضای آموزشی در هرمزگان به همت خیران نیکوکار، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس از مهر امسال شتاب بیشتری در استان به خود گرفته و آینده درخشانی در این زمینه نوید می دهد.

به گزارش ایرنا، دراین مدت شاهد آغازعملیات اجرایی 30 واحد آموزشی با اعتبار افزون بر 100 میلیارد ریال در جای جای مناطق این استان بودیم که می تواند حرکتی جدی در بحث فضای آموزشی در استان هرمزگان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هرچند پیش از این نیز واحدهای آموزشی زیادی با همت نوسازی مدارس و با مشارکت خیران در هرمزگان احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است اما با روی کارآمدن مدیریت جدید آموزش و پرورش استان روند توسعه فضای آموزشی شتاب بیشتری به خود گرفته وهر روز شاهد آغاز عملیات احداث فضاهای جدید آموزشی و برچیده شدن یکی پس از دیگری مدارس تخریبی و فرسوده در سطح استان هستیم.
استانداری هرمزگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز برای جذب بیشتر اعتبارات دولتی ملی و استانی به فضای آموزشی هرمزگان و همچنین حذف مدارس تخریبی و ناامن در استان تلاش دارند و در این راستا پیشقدم شده اند.

** تلاش آموزش و پرورش هرمزگان برای کاستن مدارس تخریبی
یکی از مطالبات به حق مردم و دغدغه جدی آموزش و پرورش هرمزگان، بحث مدارس تخریبی و سامان بخشی به زیرساخت های آموزشی است که با بهره گیری از همه ی ظرفیت ها در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در این راستا می گوید: استاندارد سازی فضای آموزشی در اولویت این اداره کل است و همه تلاش این مجموعه و نوسازی مدارس، بر این است که با حمایت خیران نیکوکار و تخصیص بیشتر اعتبارات دولتی، از شمار مدارس تخریبی در استان کاسته شود.
موسی دادی زاده سرخایی افزود: افزایش مشارکت خیران نیکوکار در ساخت و توسعه ی واحدهای آموزشی نوساز، چشم انداز خوبی را برای نظام تعلیم و تربیت در استان هرمزگان آغاز کرده است که امیدواریم در سایه این اقدامات بتوانیم شاخص های آموزشی و تربیتی را ارتقا دهیم.
وی با قدردانی از حرکت خداپسندانه خیران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: روند توسعه زیرساخت‌ های آموزشی با مشارکت خیران و نگاه ویژه دولت سرعت گرفته است و در آینده شاهد تداوم این نهضت خواهیم بود.
این مسوول اظهارامیدواری کرد: در 2 ماه اخیر در استان هرمزگان روند اجرای طرح های آموزشی با مشارکت خیران شتاب گرفته است که نشان از عمق نوع دوستی و خیرخواهی انسان های شریفی است که با انفاق مال خود، دل در گرو آینده کشور دارند.
دادی زاده سرخایی ابراز داشت: مشارکت خیران هرمزگانی در توسعه زیرساخت ‌های آموزشی استان هرمزگان، در کشور زبانزد است و به این حامیان نوع دوست و نیکوکار نظام تعلیم و تربیت باید افتخار کنیم.
وی یاد آورشد: وجود مدارس فرسوده و تخریبی از چالش های نظام تعلیم و تربیت است و تلاش بر این است بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت ها در این بخش اقدامات مهمی انجام دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: امیدواریم با اجرای برنامه های هدف گذاری شده در سالجاری تحصیلی بتوانیم در تامین فضاهای آموزشی مناسب و استاندارد برای دانش آموزان این استان گام های بلندی را برداریم و شاهد تحول چشمگیری در توسعه زیرساخت ها و اجرای مطلوب برنامه ‌های سند تحول بنیادین باشیم.

** ساخت 200 مدرسه جدید در هرمزگان برای سال تحصیلی آینده
استاندار هرمزگان نیز گفت: با توجه به آمار بالای مدارس تخریبی در استان، طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا مهرماه سال آینده، 100 مدرسه جدید توسط نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و 100 مدرسه نیز توسط بنگاه های اقتصادی در این استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش می شود.
فریدون همتی افزود: از سال 96 تاکنون با کسب رتبه های برتر علمی و همچنین کسب 2 رتبه تک رقمی کنکور در سالجاری توسط دانش آموزان هرمزگانی، جهش خوبی در آموزش و پرورش صورت گرفته که مایه امیدواری است اما نمی توان با شاخص قبولی دانشگاه ها همه ابعاد را سنجید.
وی بیان داشت: در جمهوری اسلامی ایران بدنبال یک نظام آموزشی و پرورشی هستیم که انسان های باورمند، فکور، اندیشمند و نخبه را تحویل جامعه دهد و می طلبد فرهنگیان که ارزشمند ترین سرمایه جامعه را در اختیار دارند، برای این قشر (دانش آموز) بیشتر وقت بگذارند.
استاندار هرمزگان ادامه داد: در همه بخش ها و عرصه ها کمبود، نارسایی ها و مشکلات هست اما شاید در آموزش و پرورش که آینده کشور به آن بستگی دارد، بیشتر از سایر دستگاه ها باشد که نیاز به توجه ویژه است.
وی گفت: نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی جامعه برای کشور مهم است و اگر جامعه بخواهد رشد و توسعه متوازن پیدا کند، باید به آموزش و پرورش آن بها دهد.

** بازسازی مدارس تخریبی با فروش املاک بلااستفاده
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مدارس تخریبی زنگ خطر جدی برای دانش آموزان این سرزمین است و به دنبال آن هستیم تا آموزش و پرورش بتواند از طریق فروش املاک بلا استفاده این مدارس را بازسازی و در سایر نقاط نیز کمبود فضای آموزشی را جبران کند.
حسین هاشمی تختی، با اشاره به لایحه های مرتبط با مدرسه سازی در کمیسیون عمران مجلس و سایر کمیسیون ها، گفت: یکی از تصمیم های اتخاذ شده، اجازه اختیار تصمیم گیری پیرامون فروش املاک بلا استفاده و دارای ارزش افزوده به آموزش و پرورش است.
وی، آینده کشور را در گرو آموزش و تربیت صحیح نسل جدید دانست و بیان داشت: تلاش در امر مدرسه سازی یکی از ماندگارترین اعمال خیری است که به واسطه آن فرزندان ایران زمین به بالاترین جایگاه های علمی دنیا دست خواهند یافت.
نماینده مردم شهرستان های بندرعباس، قشم، بندرخمیر، حاجی آباد و بوموسی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایجاد فضای مناسب برای تحصیل دانش آموزان باید از مهم ترین دغدغه های همه ما باشد و در این مسیر نباید از هیچ کوششی فروگذاری کرد.
هاشمی تختی بیان داشت: آموزش و پرورش نقش مهمی در توسعه و پویایی جامعه دارد و باید تمام تلاش و تدبیر خود را در جهت تقویت هرچه بیشتر این نهاد مهم و آینده ساز انجام دهیم.

**آغاز نهضت مدرسه سازی در شرق و غرب هرمزگان
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: نهضت مدرسه سازی با سرعت بیشتری از مهرماه امسال در شرق و غرب استان کلید خورده است و امیدواریم تا مهرماه سال آینده بتوانیم بسیاری از این مدارس را ساخته و تحویل آموزش و پرورش دهیم.
نوید احمدی افزود: استاندار هرمزگان در نشست اخیر شورای آموزش و پرورش هرمزگان بر ساخت 100 مدرسه جدید تا مهرماه سال آینده با مشارکت بنگاه های اقتصادی تاکید کرد که این فضاها با کیفیت خوبی زیرنظر اداره کل نوسازی مدارس ساخته شود.
وی بیان داشت: همچنین مدیریت عالی استان جدای از فضاهای یادشده، ساخت 100 مدرسه نیز تا سال تحصیلی آینده بر عهده نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گذاشته که این اقدام شروع شده است.
این مسوول اظهارداشت: مهرماه امسال نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی، 222 کلاس درس جدید با هزینه 450 میلیارد ریال برای تحصیل دانش آموزان به آموزش و پرورش هرمزگان تحویل شد.
احمدی با اشاره به وجود 900 مدرسه تخریبی و151 مدرسه کپری و کانکسی در هرمزگان یادآورشد: به ناچار 100 هزار دانش آموز در مدارس تخریبی و 2 هزار دانش آموز در مدارس کپری و کانکسی درس می خوانند.
وی گفت: مدل ساخت مدرسه در مناطق کوهستانی و مناطقی که پراکندگی جمعیتی در آن ها بیشتر است و سبک کوچ نشینی دارند، تغییر می کند و به همین دلیل به دنبال طراحی سازه های سبک با استاندارد بومی برای ساخت مدرسه در این مناطق هستیم.
این مسوول ابراز داشت دولت تدبیر و امید جهت نوسازی و بهبود فضاهای آموزشی فرسوده در هرمزگان تلاش های زیادی انجام داده است اما اعتبارات دولتی به تنهایی پاسخگو نیست بلکه باید در این مسیر خیران نیز یاری رسان باشند.
احمدی ادامه داد: خیران سهم بسزایی در نهضت مدرسه سازی دارند و در این رابطه استان هرمزگان جزو پنج استان برتر کشور است.

** آغاز ساخت 30 طرح آموزشی در هرمزگان
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان یادآورشد: در راستای برچیده شدن مدارس تخریبی و ناامن در استان، طی 2 ماه گذشته عملیات احداث 30 واحد جدید آموزشی با اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال به همت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و با مشارکت خیران در شهرستان ها و مناطق مختلف این استان آغاز شد.
دادی زاده سرخایی افزود: این طرح های آموزشی در شهرستان ها و مناطقی همچون بستک، جناح، میناب، سندرک، رویدر بندرخمیر، پارسیان و سیریک کلید خورده است که در کمتر از یکسال به بهره برداری می رسد و به زیرساخت های آموزشی استان اضافه می شود.
وی بیان داشت: طرح های آموزشی یاد شده شامل مدرسه سه کلاسه متوسطه روستای عمانی، دبستان 6 کلاسه روستای بوچیر و توسعه دبستان هشنیز در پارسیان، مدرسه 3 کلاسه روستای کرمون، مدرسه 2 کلاسه روستای احمد آباد، مدرسه 12 کلاسه استثنایی و ساختمان نمایندگی آموزش و پرورش رویدر در بندرخمیر و همچنین مدرسه 6 کلاسه و یک واحد آموزشی سه کلاسه در سیریک است.
این مسوول ادامه داد: همچنین نوسازی سه طرح آموزشی تخریبی شامل مدرسه 6 کلاسه چاه اسماعیل و مدرسه 6 کلاسه امیرکبیر گوربند در مجموع با اعتبار 16 میلیارد ریال با مشارکت خیران و مدرسه 12 کلاسه خیام با اعتبار دولتی 50 میلیارد ریال در میناب و همچنین دبستان 2 کلاسه روستای شیوه ای در سندرک کلید خورد.
دادی زاده سرخایی ادامه داد: عملیات اجرایی پنج طرح آموزشی نیز شامل 2 مدرسه سه کلاسه در روستای کوران و تخت گرو و سه سالن چند منظوره در مناطق هرنگ، هنگویه و کمشک در منطقه جناح بستک و سه طرح آموزشی شامل دبستان سه کلاسه حسین آباد، مدرسه راهنمایی زنگارد و دبستان 6 کلاسه انجیردان در بستک آغاز شد و هنرستان خوارزمی و نمازخانه مولوی کوخرد بستک نیز افتتاح و به زیرساخت های آموزشی منطقه افزوده شد.
وی گفت: آموزشگاه 12 کلاسه استثنایی ویژه تحصیل دانش آموزان دارای نیازهای ویژه نیز از دیگر طرح های آموزشی است که برای همه ی دوره های تحصیلی از پیش دبستانی تا پایان متوسطه در رویدر بندرخمیر برای پوشش 54 نفر دانش آموز با هزینه یک خیر آغاز شد.

**کلام آخر بسیج برای برچیدن مدارس تخریبی
طبق آمار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، استان هرمزگان دارای 4 هزار و 25 کلاس درس تخریبی و نا امن است که 100 هزار نفر از دانش آموزان این استان معادل یک سوم جمعیت دانش آموزی در این مدارس تحصیل می کنند که کوچک ترین حادثه از جمله زلزله و بارندگی امکان ریزش و آوار این مدرسه بر سر دانش آموزان را دارد و این زنگ خطر و بحران جدی در استان است.
با توجه به این که هرمزگان به عنوان یکی از مناطقی که دارای بیشترین مدرسه های تخریبی و ناامن در کشور است لذا می طلبد که هرچه سریع تر دولت و مجلس و همه مسوولان و متولیان امر برای برچیدن این مدارس بسیج شوند و با توسعه زیرساخت ها و تامین فضاهای آموزشی استاندارد و مقام سازی این مدارس را حذف کنند تا دانش آموزان در زیر سقف های امن بتوانند رشد شاخص های آموزشی و تربیتی را برای استان و کشور رقم بزنند.
در این میان خیران نیز همواره نقش بسزایی در ساخت مدارس جدید و بهبود فضای آموزشی دانش آموزان در استان هرمزگان دارند و در این رابطه هرمزگان یکی از پنج استان برتر کشور است.
استان هرمزگان هم اکنون دارای 340 هزار دانش آموز و 15 هزار و 500 کلاس درس است.
7195/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آموزش و پرورش عمراني هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۵۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت

صادق ستاری‌فرد در مراسم گرامیداشت هفته سلامت که در دبستان امام هادی برگزار شد، افزود: مکمل یاری و بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان به صورت جدی در حال انجام است، این در حالیست که غربالگری سلامت و هنجاریابی دانش آموزان به عنوان امری مهم باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: در حوزه تربیت بدنی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، آموزش محیط زیست و آموزه‌های زیست محیطی ارائه می‌شود.

ستاری فرد ادامه داد: همچنین با همکاری جمعیت هلال احمر طرح دادرس و ماهر و به عبارتی آموزش کمک‌های اولیه و کمک‌های امدادی به دانش آموزان و خانواده‌ها ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه جایگاه حوزه سلامت در برنامه درسی بسیار اهمیت دارد، ابراز امیدواری کرد که با بازنگری برنامه درس ملی، بخشی از برنامه درسی هفتگی به سلامت و بهداشت دانش‌آموزان اختصاص یابد حال آنکه این کار نیازمند توجه جدی است.

وی افزود: امیدواریم در شورای عالی آموزش و پرورش این موضوع مورد توجه قرار گیرد تا ظرفیت‌هایی برای حوزه بهداشت و سلامت در نظر گرفته شود. باید از ظرفیت‌های مدرسه در پیشبرد سلامت دانش آموزان استفاده کنیم.

تربیت ۴۰۰ دانش آموز مرشد در مدارس تهران

مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز در مراسم گرامیداشت هفته سلامت با بیان اینکه ۴۰۰ دانش‌آموز به عنوان مرشد دانش آموز آموزش دیده‌اند گفت: این دانش‌آموزان از تمام مدارس شهرستان‌های تهران انتخاب شده و در مدارس به هم مدرسه‌ای‌های خود آموزش می‌دهند.

وی با بیان اینکه امروز آیین هفته سلامت در شهرستان ری برگزار شد افزود: به واسطه تکلیف در سند تحول بنیادین دانش‌آموزان باید با موضوع سلامت و تندرسی آشنا شوند.

بهرامی افزود: طرح شهید طوقانی در حال اجراست و این فرهنگ در کنار طرح شهید سلیمانی (فضا‌های ورزشی درون مدرسه‌ای، جذب معلمان تخصصی ورزشی) باید گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ساخت و افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد
  • براي تقويت و ارتقا جايگاه مدرسه بايد برخي از محدوديت ها را برداشت
  • افتتاح مدرسه ۶ کلاسه در شهر نشتیفان خواف
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • ۲۶ فضای آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در قم ساخته شد
  • برنامه‌های هفته معلم در کردستان مدرسه‌محور می‌شود
  • تکمیل ۱۶ مدرسه نیمه تمام فضای آموزشی درسطح شهر ستان مرندو یامچی
  • استخدام ۴۱۷۰ مراقب سلامت و بهداشت