Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@12:59:50 GMT

مصرف قلیان دروازه درود به اعتیاد است

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۶۲۰۰

مصرف قلیان دروازه درود به اعتیاد است

بسیاری از جوانان کشیدن قلیان را تفننی می دانند ولی گسترش روز افزون مصرف قلیان در میان جوانان آنها را به سمت اعتیاد سوق می دهد.

خبرگزاری شبستان، هادی دهقانی: امروز جوانان هرجایی که جمع هستند حتما می توانی نشانی از قلیان را در جمع آنها ببینی، هر کس چند پوکی به آن می زند و شلنگ ان را به نفر بعدی می دهد، اکثر جوانان کشیدن قلیان را امری تفننی می دانند حتی اگر هر روز ان را چاق کنند و پای بساط قلیان کشیدن بشینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سالهای اخیر قلیان بساط خود را به جمع های خانوادگی نیز کشیده شده است و آنچنان قلیان ارج و قرب پیدا کرده که در سفرها، پارک ها و حتی کوه نوردی ها نیز وجود آن را احساس می شود.

اما خیلی ها نمی دانند همین قلیان تفننی چه مضرات زیادی برای سلامتی دارد. سرطان های لثه، ریه، معده و حنجره، از کارافتادگی ریه، ناباروری و کاهش وزن نوزاد در زنان باردار از موارد شایعی است که با مصرف قلیان باید منظر شیوع آنها باشیم.

شلنگ قلیان که در قهوه خانه ها روزانه بین دهها نفر دست به دست می شود یکی از موارد گسترش و انتقال بیماری هاست ولی خیلی ها فکر می کنند چونکه دود قلیان گرم است میکروبها را از بین می برد.

در حالیکه همه جای دنیا حرف از کار تیمی است، جوانان این مرز و بوم در کشیدن قلیان به صورت (تیم ورک) عمل می کنند به گونه ای که نمی توانی جمعی از جوانان را در پارک یا دورهمی خانواده ها ببینی ولی سیگار و قلیان در دستان انها نباشد.

 

امروزه با گسترش فضای مجازی، تبلیغات بسیاری برای ارایه قلیان درب منزل در 24 ساعته شبانه روزی را شاهد هستیم، قلیان هایی که با پیک موتوری به درب منازل فرستاده می شود و پیک به اصطلاح وظیفه چاق کردن آن را دارد، و فردا روز برای گرفتن آن می آیند.

 

مضرات این بلای خانمان سوز چندان برای قشر جوان بازگو نشده است، چرا که قلیان با هزاران نوع ماده سمی و مخرب، متاسفانه دروازه ورود به حوزه اعتیاد است، و خود اعتیاد نیز هزار داستان دارد، و هنوز ما در تعریف فرد معتاد از مجرم یا بیمار بودن وی باز مانده ایم.

دکتر «غلامرضا حیدری» در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت ارتقاء آگاهی‌ها و تکرار برنامه‌های اطلاع‌رسانی گفت: مواد سمی موجود در قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست، بلکه مواد سرطان‌زا و خطرناک‌تری مانند قطران و آلاینده‌هایی مانند مونوکسیدکربن و نیکوتین نیز در قلیان بیشتر است.

او با اشاره به وجود 4000 ماده سمی در دود قلیان، افزود: آب قلیان هیچ تأثیری بر کاهش مواد سمی موجود در دود تنباکو ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات با بیان این‌که احتمال بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات در زنان و مردان به یک میزان است، افزود: در عین حال زنان دارای قدرت باروری و تولید مثل هستند. مصرف دخانیات در زنان موجب کاهش تخمک‌گذاری و برهم خوردن سیکل باروری آن‌ها می‌شود و تولیدمثل آن‌ها را به خطر می‌اندازد. هم‌چنین مصرف دخانیات در دوران بارداری هم به مادر و هم جنین آسیب می‌رساند.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار تعدادی از اعضای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات که در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اینکه سیگار ضررهای بسیاری را برای سلامتی ایجاد می‌کند اکنون ۱۲۰ نوع بیماری ناشی از سیگار شناسایی شده است.

وی گفت: اینکه جوانان ما در دانشگاه درس بخوانند و با کسب تحصیلات بالا با بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار آشنا شوند اما باز به سیگار روی آوردند، امری عجیب است.

استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: در حال حاضر وضعیت و آمار موجود در خصوص استعمال دخانیات در کشور به ویژه در میان جوانان موجب نگرانی است.

سیب، دوسیب و نعنایی طعم های قلیانی هستند که با اسم آنها و با هر پک آن ۴۰۰۰ ماده سمی مختلف وارد بدن جوانان ما می شود، و در کنار صدای قل قل آب درون قلیان جوانان با خاطری آسوده ساعتهایی را که باید برای کارآموزی و کسب رزق حلال وقت بگذرانند در حال خودکشی تدریجی هستند.

 

 

 

 

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان افتتاح پروژه حسن روحانی سفر رئیس جمهور روحانی روز پرستار حجت الاسلام حاج علی اکبری سقوط هواپیما فرمانده کل ارتش حجت الاسلام روحانی مصرف سیگار و قلیان مواد مخدر جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم

پزشک عمومی گفت: الگوی مصرف قلیان اکسیژن به سمت استفاده ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مدتی است قلیانی به‌نام "اکسیژن" در برخی از کافه‌های لاکچری تهران از جمله در غرب و شمال تهران به جوانان به‌صورت آزادانه عرضه می‌شود. این قلیان که در تبلیغاتش، شادی‌آور بودن برای مصرف‌کننده را مطرح کرده، بر خلاف اسمش تنها از گاز اکسیژن تشکیل نشده است و می‌تواند عوارض بسیار شدید برای فرد مصرف‌کننده به‌همراه داشته باشد.


طرح مطالعاتی دستگاه "پاکدم" یا "قلیان اکسیژن" در زمان حاضر به‌صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده است و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به‌عنوان تجهیزات پزشکی ثبت شده و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است.


دکتر کیانوش جهاتنپور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون موضوع قلیان اکسیژن اظهار داشت: در اصل چیزی که در ایران به عنوان قلیان اکسیژن شناخته می‌شود و به نوعی الگو برداری و تغییر فرم چیزی است که در کشور‌های دیگر تحت عنوان اکسیژن کلاب شناخته می‌شود؛ یک اسم شبهه ناک است. چرا که ماده مورد استفاده در این دستگاه گاز اکسیژن نیست و ماده دیگری به نام N۲O و یا نیتروز اکسید است که به‌عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود.


وی افزود: این گاز کاربرد‌هایی در حوزه پزشکی و صنایع غذایی و شیمیایی داشت، پس اصل موضوع جدید نیست. اما الگوی مصرف به سمت استفاده‌ی نابجا رفته به عنوان سرگرمی و تا حدودی به عنوان مخدر رفته است؛ البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه و در سطح بسیاری از موادی که مرسوم است نیست.


وی تصریح کرد: مصرف این گاز در برخی از کشور‌ها مجاز است و در مقابل برخی از کشور‌ها مصرف آن را ممنوع کرده اند.


دکتر جهانپور در رابطه با عوارض مصرف این گاز گفت: افراد پس از مصرف این گاز ممکن است دچار کاهش فشار خون شوند و علائمی مثل سرگیجه پیدا کنند. برخورد درست اورژانسی در این لحظه مانند برخورد با بیمار دچار به کاهش فشار خون است که روی زمین دراز بکشند و پاهارا کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهند. اگر وضعیت بیمار مطلوب نبود و بحرانی بود باید با ۱۱۵ تماس گرفته شود.


وی افزود: برخی افراد در وضعیت‌های روانی مختلف و افسردگی ممکن است تمایل داشته باشند از این ماده استفاده کنند. باید در نظر داشت مصرف مکرر از طریق کاهش ذخیره b۱۲ می‌تواند پیامد‌هایی از قبیل آسیب به سیستم عصبی مرکزی، لرزش دست و مشکلات دیگر اعصاب به وجود بیاورد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قلیان اکسیژن و بازی با جون جوانان؛ طرح مطالعاتی وزارت بهداشت؟
  • جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • قلیان اکسیژن پرتگاهی جدید برای جوانان/ جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • فروش نخی سیگار، ممنوع
  • دخانیات در سال چند ایرانی را به کشتن می‌دهد؟
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات/ فروش سیگار به صورت نخی غیرقانونی است
  • "قلیان اکسیژن"؛ بازی با جان جوانان در کافه‌های تهران