Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@04:54:58 GMT

ماهواره "پیام" در مدار آرام نگرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۶۳۲۷

‍‍‍‍‍‍

فرارو- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود از قرار نگرفتن ماهواره «پیام» در مدار خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه رسمی‌اش در توئیتر نوشت: بامداد با وزرایICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی(ره) رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و "پیام" در مدار آرام نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهرمی در ادامه نوشت: ماهواره "دوستی" در انتظار حضور در مدار است و با جوانان عزم کردیم مجدد بسازیم.

وزیر ارتباطات در توئیت دیگری در این خصوص نوشته است: دوست داشتم با خبر خوب همه را شاد کنم اما گاهی زندگی آن‌طور که انتظار داریم پیش نمی‌رود. ولی نباید کوتاه بیاییم و متوقف شویم. دقیقا در همین شرایط است که ما ایرانیان با بقیه ملت‌ها در روحیه و شجاعت متفاوتیم.

این بار هم با تلاش بیشتر به دنیا ثابت می‌کنیم که " دوستی" موفق می‌شود.

ماهواره پیام از سوی محققان دانشگاه امیرکبیر به سفارش سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شد. بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد و غبار، حریق و اراضی کشاورزی، ذخیره و ارسال داده، بررسی اثر پرتوهای کیهانی و عملکرد ماهواره از جمله ماموریت‌های "پیام" بوده است.

لحظه پرتاب ماهواره پیام به فضا

تعداد بازدید : 2050 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بر اساس طراحی‌های صورت گرفته قرار بود در صورت در مدار قرار گرفتن "پیام" 15 گذر در هر روز داشته باشد.

وزن این ماهواره حداکثر برابر با ۱۰۰ کیلوگرم بوده و قرار بود توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار کم ارتفاع (LEO) و در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری ۵۵ درجه قرار گیرد.

مدل کیفی این ماهواره در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ در مراسم سالانه روز ملی فناوری فضایی رونمایی شد و به گفته دکتر مصطفی صفوی مجری طرح و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طول عمر عملیات پیش‌بینی شده برای این ماهواره ۲ سال است.

برای ماهواره پیام امیرکبیر سه مأموریت "تصویربرداری سه‌طیفی (سبز- قرمز و مادون قرمز نزدیک) و پانکروماتیک از محدوده ایران (به‌صورت نزدیک به زمان‌واقعی و ذخیره- ارسال) "، "ذخیره و ارسال پیام (S&F)" و "اندازه گیری تشعشعات فضایی" در نظر گرفته شده است.

ایستگاه‌های زمینی در نظر گرفته شده برای ماهواره پیام امیرکبیر در محل مرکز ماهدشت و ایستگاه زمینی قشم خواهد بود و این دو ایستگاه، قابلیت دریافت همزمان تصویر و داده‌های تله‌متری از ماهواره را خواهند داشت.

مرکز کنترل مأموریت پروژه در مرکز ماهدشت مستقر خواهد بود. مطابق برنامه‌ریزی انجام شده این ماهواره قرار است با پرتابگر سیمرغ در مدار قرار گیرد.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۶۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسپیس‌ایکس ماهواره‌های جاسوسی را به مدار می‌فرستد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، برلساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت فضایی اسپیس ایکس در حال ساخت شبکه ماهواره‌ای جاسوسی برای آژانس اطلاعاتی ایالات متحده است. 

پنج منبع آگاه به این برنامه گفتند، این شرکت در حال ساخت شبکه‌ای متشکل از صد‌ها ماهواره جاسوسی تحت یک قرارداد طبقه بندی شده با یک آژانس اطلاعاتی ایالات متحده است که نشان دهنده تعمیق روابط بین شرکت فضایی ایلان ماسک و آژانس‌های امنیت ملی آمریکا است.

به گفته این منابع، این شبکه توسط واحد تجاری استارشیلد اسپیس ایکس بر اساس قراردادی به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار ساخته می‌شود که در سال ۲۰۲۱ با دفتر ملی شناسایی (NRO) که یک آژانس اطلاعاتی است که ماهواره‌های جاسوسی را مدیریت می‌کند، امضا شده است.

این طرح‌ها میزان مشارکت اسپیس‌ایکس در پروژه‌های اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده و سرمایه‌گذاری جدی پنتاگون در سامانه‌های ماهواره‌ای عظیم و در مدار پایین زمین را با هدف پشتیبانی از نیرو‌های زمینی نشان می‌دهد.

این منابع گفتند که در صورت موفقیت آمیز بودن این برنامه، توانایی دولت و ارتش ایالات متحده برای شناسایی سریع اهداف بالقوه تقریباً در هر نقطه از جهان به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد یافت.

وال استریت ژورنال در ماه فوریه از وجود یک قرارداد محرمانه ۱.۸ میلیارد دلاری استارشیلد با یک آژانس اطلاعاتی ناشناس بدون اشاره به جزئیات این برنامه خبر داد.

گزارش رویترز برای اولین بار فاش می‌کند که قرارداد اسپیس ایکس برای یک سیستم جاسوسی جدید قدرتمند با صد‌ها ماهواره با قابلیت تصویربرداری از زمین است که در مدار پایین قرار می‌گیرد.

 آژانس اطلاعاتی که ماهواره‌های جاسوسی را مدیریت می‌کند در بیانیه‌ای ماموریت خود برای توسعه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته و مشارکت آن با سایر سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها، موسسات تحقیقاتی و کشور‌ها را تایید کرد.

از آنجا که ایالات متحده همواره به دنبال توسعه فناوری‌های نظامی و امنیتی پیشرو بوده است، ایجاد چنین شبکه‌ای از ماهواره‌ها نشان دهنده تلاش‌های پیشگیرانه و پیشروی است که ایالات متحده به عنوان یکی از پیشگامان در حوزه فناوری و امنیت دارد.

ایجاد این شبکه از ماهواره‌های جاسوسی توسط اسپیس‌ایکس نیز نشان از توانایی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته این شرکت دارد که به آن امکان می‌دهد تا پروژه‌های بزرگ و حیاتی را پیاده‌سازی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار پیام اعتراضی بسیج دانشجویی امیرکبیر پس از دیدار با وزیر کار
  • اسپیس‌ایکس ماهواره‌های جاسوسی را به مدار می‌فرستد
  • دستاوردهای فضایی ایران در سال ۱۴۰۲
  • ایستگاه فضایی بین المللی: زندگی در مدار
  • تشریح آخرین وضعیت ماهواره سنجشی پارس ۱
  • صحت عملکرد زیرسیستم‌های «ماهواره پارس ۱» تایید شد
  • راه اندازی و تأیید صحت عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره پارس ۱
  • راه اندازی و تأیید صحت عملکرد زیرسیستمهای ماهواره پارس ۱
  • صحت عملکرد زیرسیستم‌های «پارس ۱» تائید شد
  • راه‌اندازی و تأیید صحت عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره پارس۱