Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهارات 'جاستین ترودو' نخست وزیر کانادا که پکن را به خاطر صدور حکم اعدام برای یک قاچاقچی مواد مخدر اهل کانادا، شماتت کرده بود غیر مسئولانه خواند.

به گزارش ایرنا 'هوا چون اینگ' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن ضمن اظهار نارضایتی شدید از اظهارات نخست وزیر کانادا افزود: این اظهارات نشان می دهد که او فاقد آگاهی نسبت به سیستم حقوقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترودو' ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای یک شهروند اهل این کشور توسط چین، صدور چنین حکمی را یک «تصمیم خودسرانه» خوانده بود که باعث نگرانی کانادا، متحدان و دوستان بین المللی این کشور شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: کانادا باید به مردم خود یادآوری کند که در جریان سفر به چین مواد مخدر قاچاق نکنند.
هوا گفت: از طرف کانادایی می خواهیم به حاکمیت قانون در چین احترام بگذارد، اشتباهات خود را تصحیح کند و صدور بیانیه های غیر مسئولانه را متوقف کند.
دادگاه خلق شهر دالیان واقع در استان لیائونینگ چین روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد «رابرت لوید شلنبرگ» شهروند بازداشت شده کانادایی در این کشور به جرم قاچاق 222 کیلوگرم مواد مخدر از نوع «متامفتامین» به مرگ محکوم شده و تمام دارایی های او نیز مصادر خواهد شد.
'شلنبرگ' پیشتر در 20 نوامبر 2018 در دادگاه خلق دالیان به 15 سال زندان و 150 هزار یوان جریمه محکوم شده بود اما با اعتراض دادگاه استیناف چین، وی مجددا دادگاهی شد.
طبق بیانیه دادگاه، در طول محاکمه، حقوق متهم برای دفاع و همچنین در اختیار گذاشتن مترجم رعایت شده است.
دادگاه می افزاید طبق قانون، قبل از محاکمه، دادگاه این جلسه را به سفارت کانادا در چین اطلاع داده و مقامات این سفارتخانه نیز در دادگاه حضور داشته اند همچنین بیش از 50 نفر از روزنامه نگاران داخلی و خارجی در دادگاه و زمان اعلام محکومیت این شهروند کانادایی، حضور داشته اند.
کانادا و چین اگرچه در زمینه های مختلف مانند تجارت و گردشگری مناسبات خوبی با یکدیگر داشتند اما به دنبال دستگیری مدیر اجرایی شرکت 'هواوی' در ماه گذشته در کانادا، این مناسبات به تیرگی گرائید.
دولت چین علیرغم اینکه هرگونه ارتباط میان این پرونده با دستگیری خانم «منگ وانژو» مدیر شرکت هواوی در کانادا را رد می کند اما در واقع تنش میان پکن و اوتاوا از زمان دستگیری خانم وانژو توسط پلیس کانادا و در پی آن دستگیری چهار شهروند کانادایی در چین افزایش یافته است.
کانادا اول دسامبر سال 2018 'منگ وانژو'، مدیر مالی شرکت مخابراتی 'هوآوی' را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های 'مایکل اسپاور' تاجر و 'مایکل کوریگ' دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد.
روز بیستم دسامبر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که سومین شهروند کانادایی به نام 'سارا مک لور' به خاطر «کار غیرقانونی» در چین دستگیر شده است که او بعدها آزاد شد.
با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این سه شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.
دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.
با این حال هنوز تنش ها میان دو کشور کانادا و چین، در مورد دستگیری این افراد ادامه دارد.
**آساق**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي چين كانادا صدور حكم اعدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۶۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مریوان، قلمرو حکمرانی وانتی‌ها

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مریوان دراستان کردستان و غرب ایران یکی از شهرستان‌های مرزی با عراق به‌شمار می‌رود. براساس شواهد سالهاست که به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی وانت‌های میوه‌فروش، در بسیاری از ساعات در خیابان‌های اصلی مریوان شاهد ترافیک سنگینی هستیم. شهرداری و نیروهای رفع سد معبر بارها اقدام به اعلام اخطار و جمع آوری این وانتها کرده اند اما بازهم این وانتی ها به خیابانهای شهر بازگشته اند. حالا شهروند خبرنگار ما از وزیر کشور درخواست کرده است راه حلی برای این معضل تدبیر کند.

 

متن پیام شهروند خبرنگار ما : 

چندین سال است خیابان‌های شهر را وانتی‌هایی تسخیر کرده اند که به راحتی در وسط خیابان، و نه در کنار خیابان، در وسط خیابان پارک نموده و هندوانه و سیب زمینی و خیار می‌فروشند. میز بساط را در وسط خیابان گذاشته و چایی می‌خورند و تنها مسیر آزاد تردد، فقط یک لاین آنهم با منت و اکراه، برای عبور خودرو‌ها باز گذاشته اند. به عنوان شهروند، حق خودم می‌دانم که از جناب وزیر کشور درخواست کنم، این موضوع را پیگیری و شهر زیبای مریوان را از دست این اشغالگران، پس بگیرند.

دیگر خبرها

  • کانادایی‌ها به دنبال استخدام سولسشایر
  • وکیل: دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد/ دادگاه بدوی حکم دیوان عالی کشور را «ارشادی» خواند و اجرایش نکرد/ به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد
  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • اظهارات وزیر کشور رئیسی درباره گشت ارشاد: وظیفه ذاتی پلیس است
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد، حجاب و توجیه نیروهای فراجا
  • رعایت نشدن قانون بکارگیری نیرو در بخشی از شعبه‌های دادگستری
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور
  • حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است
  • هوندای برقی از کانادا سر درآورد
  • مریوان، قلمرو حکمرانی وانتی‌ها