Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر بخواهیم قادریم حجم و درجه غنی‌سازی خود را فوری افزایش دهیم، گفت: اگر اراده شود سه تا چهار روز، غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم.

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی درباره عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات برجامی و تمهیدات لازم برای بازگشت پذیری هسته‌ای در صورت نیاز هشدار داد: اگر بخواهیم می‌توانیم حجم و درجه غنی سازی خود را «فوری» افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی بیان کرد:  اگر اراده شود سه تا چهار روز، غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم.

*اکنون به غنی سازی ۲۰ درصد نیاز نداریم
وی افزود: البته برگشت به قبل، تعبیر درستی نیست، این یعنی چیزی را از دست داده باشیم و بخواهیم آن را بازگردانیم، اما هیچ چیز را از دست نداده‌ایم، بلکه برخی محدودیت‌ها را پذیرفته‌ایم که اثری بر صنعت هسته‌ای ما ندارد، زیرا همچنان به غنی سازی ادامه می‌دهیم؛ با این تفاوت که در گذشته ۴ یا ۲۰ درصد غنی سازی می‌کردیم اکنون به ۳ و ۶۷ صدم درصد رسیده است و پذیرفتیم که تا زمان معین، غنی سازی ۲۰ درصد متوقف شود.
صالحی گفت: اکنون به غنی سازی ۲۰ درصد نیاز نداریم، زیرا به اندازه چند سال، ذخیره اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی داریم و اگر تولیدی هم داشته باشیم باید آن را ذخیره کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد: این که غربی‌ها می‌گویند جلوی غنی سازی ۲۰ درصدی ما را تا ۱۰ و ۱۲ سال گرفته‌اند برای آن است که چیزی برای گفتن به مردمشان داشته باشند ​والا ما ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی به اندازه کافی داریم و توان بالقوه برای بازگشت را نیز نگه داشته ایم.

وی، داشتن حجم مشخصی از اورانیوم غنی شده را یکی از تعهدات برجامی ایران خواند و تاکید کرد: البته این نیز محدودیت نیست، زیرا اگر اراده کنیم می‌توانیم محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم را برداریم. اکنون در حدی فعالیت می‌کنیم که به حجم ۳۰۰ کیلوگرم نرسیم، اما اگر از برجام خارج شویم می‌توانیم از این حجم بالاتر برویم و از آن برای تبدیل به سوخت لازم برای رآکتور اراک استفاده کنیم.
صالحی افزود: ما به اندازه‌ای ذخیره اورانیوم غنی شده نگه می‌داریم که نیازهای کشور را تامین کند، پس این موضوع نیز محدودیت محسوب نمی‌شود. 

*می‌توانیم مقدمات ساخت کارخانه تولید فلز اورانیوم را ایجاد کنیم
رئیس سازمان انرژی اتمی، تولید نکردن فلز اورانیوم را از دیگر محدودیت‌های پذیرفته شده برجام برشمرد و گفت: البته قبل از برجام نیز این فلز را تولید نمی‌کردیم؛ در عین حال این محدودیت نیز برای زمان مشخصی است.
وی با بیان اینکه اکنون نیازی به تولید فلز اورانیوم نداریم، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توان بالقوه تولید فلز اورانیوم را دارد، چنانکه ۱۵ سال پیش اعلام کرد که این فلز را در حد آزمایشگاهی تولید کرده است. ما کارخانه تولید فلز اورانیوم نداشته‌ایم، اما اگر بخواهیم می‌توانیم مقدمات ساخت این کارخانه نیز ایجاد کنیم.

*طراحی رآکتور قدیمی مربوط به ۵۰ تا ۶۰ سال پیش روسیه بود

صالحی، محدودیت دیگر برجام را مربوط به رآکتور آب سنگین اراک خواند و افزود: برخی درباره رآکتور اراک طوری صحبت می‌کنند که افکار عمومی تصور می‌کند این رآکتور کار می‌کرده است، در حالی که هنوز راه اندازی نشده بود و تا رسیدن به مرحله نهایی، کار زیادی داشت.
وی با رد ادعای بتن ریزی در این رآکتور تصریح کرد: هر چه می‌گوییم فقط در برخی لوله‌های آن بتن ریخته شده است، برخی با انتشار عکس‌های فوتوشاپی، چاله رآکتور را پر از سیمان نشان می‌دهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فرایند مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک گفت: طراحی رآکتور قدیمی مربوط به ۵۰ تا ۶۰ سال پیش روسیه بود، اما اکنون در حال مدرن شدن و بهینه سازی است تا کارآمدی آن افزایش یابد و بتواند تولیدات متنوع بیشتری داشته باشد.
صالحی افزود: در واقع هیچ یک از این محدودیت‌ها، محدودیت نیست، زیرا همه بالقوه در اختیار ماست و اگر بخواهیم می‌توانیم حجم و درجه غنی سازی را فوری افزایش دهیم.

* در حال ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید مثل بوشهر هستیم
وی در پایان اظهار داشت: یگانه تفاوت وضع کنونی با قبل از برجام این است که اکنون در حال ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید مانند نیروگاه بوشهر هستیم که قبل از برجام وجود نداشت، اما پس از برجام توانستیم با برقراری روابط علمی با اروپا، امکانات علمی زیادی کسب کنیم در حالی که در گذشته هیچ همکاری علمی با ما نداشتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: رئیس سازمان انرژی اتمی علی اکبر صالحی غنی سازی اورانیوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دمای هوا در جنوب غرب خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بررسی نقشه‌های پیش یابی نشان دهنده جوی نسبتا پایدار تا روز پنجشنبه در استان است.
محمد سبزه زاری افزود: پدیده غالب در این ایام مه رقیق صبحگاهی و شامگاهی بویژه در جاده‌های مواصلاتی و کوهستانی استان خواهد بود.
او ادامه داد: تا روز چهارشنبه بارش‌های پراکنده در ارتفاعات استان نیز دور از انتظار نیست و روند تغییرات دما تا پایان هفته افزایشی پیش بینی می‌شود.
در شبانه روز گذشته بیشترین دمای هوا در شهر‌های آبادان و خرمشهر ۲۴ درجه و کمترین دما ۱۴ درجه سانتیگراد بوده است.
دمای کنونی هوا ۲۲ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی نیز ۴۵ درصد گزارش شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب در سدهای مازندران/ سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در آستانه سرریز شدن است
  • افزایش سرعت وزش باد در منطقه سیستان
  • سرعت باد در منطقه سیستان افزایش می‌یابد
  • با فیبر نوری سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر خواهد شد
  • افزایش دمای هوا در جنوب غرب خوزستان
  • (ویدیو) «وعده افزایش صد برابری سرعت نداده‌ایم، بلکه این آرزویمان است»
  • توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت
  • پیش بینی آسمانی صاف همراه با افزایش سرعت باد برای استان یزد
  • راهی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی
  • محدودیت سرعت دوچرخه‌ها در آمستردام با دستگاه‌های هوشمند