Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:38:22 GMT

حاشیه های یک نمایشگاه عکس در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۶۹۷۶

حاشیه های یک نمایشگاه عکس در قزوین

قزوین - ایرنا - نمایشگاه عکس گروهی خیلی دور و خیلی نزدیک در روزهای میانی برگزاری خود با انتشار استوری های اینستاگرامی چند تن از عکاسان قزوینی به حاشیه کشیده شد.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته نمایشگاهی گروهی از عکس های کودکان کار در کوره های آجرپزی قزوین با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی در سرای سعدالسلطنه افتتاح شده و همچنان ادامه دارد که در آن 40 قطعه عکس از عکاسانی چون فرهاد صفری، ندا صفاری، گلنوش توفیقی، مهدیه ثانی، مسعود زربخش، مهدیس زارع پور و محمد جواد امینی به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نمایشگاه که قرار است تا 30 دی ماه ادامه داشته باشد از روزهای میانی برگزاری خود با استوری های اینستاگرامی چند تن از عکاسان قزوینی به حاشیه کشیده شده است، حواشی که حکایت از برخی تقلب های احتمالی در نمایش تصاویر دارد.
ماجرا از این قرار است که یکی از عکاسان این گروه که قرار بوده عکس هایی در نمایشگاه داشته باشد در مراحل آخر کار، از شرکت عکس هایش در این نمایشگاه انصراف می دهد و حالا مدعی است، مسئول گردآوری آثار، عکس های وی را به نام فرد دیگری بر روی دیوار نمایشگاه گذاشته است.
مژگان اسدی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ما به اتفاق سایر شرکت کنندگان در قالب یک اردو با تعیین ایده و کار مشخص برای عکاسی از کوره های آجر پزی به این منطقه رفتیم که ایده من گرفتن عکس های نور در تاریکی و روایت قصه زندگی آدم هایی که در کوره های آجرپزی زندگی می کنند می پرداخت.
وی افزود: عکس هایی را که در این مکان ها گرفتم با همراهی بقیه اعضای گروه بود و حتی خود مسئول برگزاری نمایشگاه دقیقا از نقاط مورد نظر و زاویه عکس های من اطلاع داشت.
اسدی ادامه داد: در مراحل نزدیک به برگزاری نمایشگاه، به دلایلی از نمایش عکس هایم در نمایشگاه انصراف دادم اما بعد از گشایش آن متوجه شدم چند قطعه عکس از یکی از عکاسان که در نمایشگاه حاضر شده دقیقا از همان حالت گرگ و میش و همان نقاط و همان زاویه هایی بوده است که من گرفته بودم.
وی همچنین گفت: من برای گرفتن این تصاویر سختی های زیادی کشیده بودم و این کار از نظر اخلاقی درست نیست که اینگونه آثارم به نام شخص دیگری زده شود.
اسدی افزود: من شکایتی را نیز علیه این تخلف به انجمن هنرهای تجسمی تهیه و در روزهای آینده آماده خواهم کرد.
فرهاد صفری عکاس قزوینی و مسئول برگزاری این نمایشگاه نیز در خصوص ادعاهای مطرح شده به خبرنگار ایرنا گفت: قضیه این عکس ها آن طور که در پست های اینستاگرام چند تن از عکاسان قزوینی منتشر شد نبوده است و بیشتر به نظر می آید به تحریک گروهی از افرادی باشد که دل خوشی از برپایی این نمایشگاه و استقبال و حمایت مسئولان استان و هنرمندان پیشکسوت از این نمایشگاه نداشته اند، باشد.
صفری ادامه داد: عکس های نمایشگاه خیلی دور خیلی نزدیک، حاصل سفر گروهی عکاسان شرکت کننده به کوره های آجرپزی است که با همراهی یکدیگر صورت گرفت و تمام شرکت کنندگان هم می توانند شهادت دهند که موضوع آنطور که عنوان شده نبوده است.
وی اضافه کرد: همکار عکاسی که ادعای تقلب در عکس ها را دارد خود می داند که ایده های تصاویرش را در برخی موارد از خود من می گرفت.
وی اضافه کرد: اینکه عکاسی بگوید تمام عکس ها دقیقا از همان زوایه و همان محیطی است که من پیش از این گرفته ام طبیعی نیست چون هر فردی می تواند دقیقا از همان زاویه از قبل تصویر گرفته باشد.
صفری ادامه داد: پنج سال است که خودم از این کوره ها عکاسی می کنم و حتی از لوکیشن ها و زوایای کاملا شبیه تصاویر خانم اسدی هم در عکس هایم دارم و عکاسان دیگر نیز چنین تصاویری را دارند بنابراین وی نمی تواند بگوید که ایده کاملا متعلق به خودش بوده و تنها او از این لوکیشن و همین زاویه و همین حالت گرگ و میش عکس تهیه کرده است.
وی همچنین گفت: این عکس ها گروهی بوده و ممکن است در عکاسی گروهی از یک صحنه چند عکس متعدد گرفته شده و به فراخور موضوعی مشخص در نمایشگاهی گروهی یک عکس، تکراری به نظر آید اما این به معنای تقلب نیست.
صفری افزود: در پاسخ به ادعاهای خانم اسدی باید گفت اتفاقا این که عکاسی در مرحله مقدماتی کار حضور داشته و حتی نام او در پوستر اولیه نمایشگاه باشد، اما در مراحل پایانی به هر دلیلی منصرف شود یک اقدام غیر حرفه ای است.
صفیری افزود: اختلاف نظر و سلیقه در تمام نمایشگاه های گروهی هنری وجود دارد اما اینکه از مسایل خاصی سوء استفاده کرده و به تحریک عده ای دیگر ادعاهای خلاف واقع علیه برپاکنندگان یک رویداد هنری مطرح شود کاری غیر اخلاقی به شمار می رود.
نمایشگاه عکس کودکان کار با عنوان «خیلی دور،خیلی نزدیک » پنجشنبه هفته گذشته با حضور عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین، سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین،البرز و آبیک در مجلس و جمعی از مسئولان در سرای سعدالسلطنه قزوین گشایش یافت.
7388*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نمايشگاه عكس حواشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۶۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج گفت: دومین جشنواره عکاسی سنندج به مناسبت هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان ملی و بین‌المللی از استان‌های سراسر کشور در سنندج کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل روابط عمومی شهرداری سنندج، سرکوت نجفی، بعدازظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در آئین آغاز به کار دومین جشنواره ملی عکاسی که در سالن شماره ۲ پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج در راستای گرامیداشت ششم اردیبهشت، روز سنندج ویژه برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی اجرا می‌شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های شاخص این ایام برگزاری دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج است که امروز آئین افتتاحیه این جشنواره در نخستین روز از هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: این جشنواره به صورت اردو محور در یک بخش با موضوع بناهای تاریخی سنندج، مستندنگاری و طبیعت و فضای گردشگری سنندج برگزار می‌شود.

نجفی اضافه کرد: عکاسان مطرح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره در فروردین ماه رزومه خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

وی با بیان اینکه در بازه زمانی تعیین شده در مجموع ۲۴۷ نفر از عکاسان مطرح در کل کشور رزومه خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند، گفت: بر اساس تصمیم‌گیری تیم داوری متشکل از پنج نفر از داوران بومی و غیربومی مطرح کشور ۵۰ نفر از عکاسان شرکت کننده که بهترین و بالاترین رزومه را ارائه کرده بودند انتخاب و در این فستیوال یک هفته‌ای با هم به رقابت می‌پردازند.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری سنندج ادامه داد: ۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان‌های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران بوده که دارای رزومه ملی و بین‌المللی هستند.

نجفی با بیان اینکه این ۵۰ عکاس منتخب که ۱۵ نفر آنها نیز عکاسان بومی استان هستند باید در بازه زمانی ششم تا یازدهم اردیبهشت در محورهای مطرح شده اقدام به عکاسی کنند، افزود: بعد از داوری عکس‌ها توسط داوران مطرح، نفرات برتر با اهدای لوح و هدیه نقدی مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج و با همکاری خانه عکاسان برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاهی از آثار برتر این جشنواره نیز در شهر سنندج دایر و بازدید از آن برای عموم مردم آزاد خواهد بود.

کد خبر 747940

دیگر خبرها

  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج
  • دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد
  • سومین پالت از تریلوژی رنگ افتتاح می‌شود
  • عکاسی باورنکردنی از سر شاپرک (عکس)
  • حل مشکلات اصلی بانوان را نباید به حاشیه راند
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی