Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اداره کل محیط زیست شهرداری تهران گزارشی از عوامل محتمل با تولید و انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران تهیه کرده که بر اساس آن، برخی از فرضیات مطرح شده در خصوص منشاء بوی پایتخت رد شده است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان ، به دنبال انتشار بوی نامتبوع در چهارشنبه ۱۲ دی ماه ۹۷ که تقریباً نیمی از شهر تهران را فرا گرفته بود، مدیریت شهری نیز مسئولیت بررسی این موضوع را به اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران واگذار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشی در این رابطه، تهیه و نهایی شده و عوامل محتمل بر منشأ این بوی نامطبوع شناسایی شده است.

آنطور که در این گزارش آمده است؛ سازمان آتش‌نشانی و سازمان بازرسی، اولین گزارش شهروندان از بوی نامطبوع را حوالی ساعت ۱۶ در مناطق مختلف ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲ و ۱۹ ثبت کرده و این بو تا آخرین ساعت روز ادامه داشته است. در روز بعد، با توجه به بارندگی، هوای تهران صاف و لطیف گزارش شد.

بنا بر گزارش‌های ثبت شده، این بو شبیه به بوی زباله‌های در حال سوخت و یا مشابه با بوی گاز آمونیاک و گاز مرکاپتان توصیف شده است. در این گزارش پدیده‌هایی مانند آلودگی هوا، وارونگی و سوزاندن زباله‌ها که به طور مکرر در تهران مشاهده می‌شود، در گروه عوامل محتمل انتشار بو در نظر گرفته نشده است.

با توجه به بررسی سناریو‌های مختلف از جمله نشت گاز و انتشار مرکاپتان در شبکه و یا سیستم‌های انتقالی، مشکلات در شبکه فاضلاب (ترکیدگی تونل فاضلاب به شرقی و مرکزی یا وارد شدن یک ماده خاص به شبکه)، برخورد با فاضلاب مخزن ساختمان قدیمی پلاسکو، تغییرات تکتونیکی و زمین‌شناختی دماوند، تغییرات در وضعیت لرزه‌خیزی گسل‌های محدوده تهران، سوزاندن پسماند در کهریزک و زباله آرادکوه و عوامل ناشناخته، بررسی جهت وزش باد و مقایسه آن با نقشه‌های تحلیلی اطلاعات مکانی و زمانی تهیه شده، نشان می‌دهد علت تغییرات و افزایش قابل ملاحظه میزان ذرات معلق و دی‌اکسید گوگرد گزارش شده توسط ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در محدوده جنوب‌غربی تهران با سایر عوامل محتمل مطروحه در ایجاد بوی نامطبوع در سطح مناطق شمالی، مرکزی و شرقی شهر متفاوت است.

در میان بررسی وضعیت نشست زمین و پیامد‌های آن در زیرساخت‌های شهری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین به دلیل عدم تطبیق محدوده انتشار بو با محدوده شعاع تأثیر بر رفتار‌های لرزه‌ای گسل‌ها و فعالیت‌های احتمالی دماوند و نیز عدم ثبت زمین‌لرزه در محدوده تهران و اطراف و عدم وجود گزارش شباهت بوی نامطبوع به بوی گوگرد، فرضیه احتمال تغییرات در وضعیت لرزه‌خیزی گسل‌های محدوده تهران بسیار ضعیف است.

همچنین با توجه به بررسی زمان ثبت اولین گزارشات و مقایسه فواصل و ابعاد مکانی حجم گاز متصاعد شده از مخزن فاضلاب ساختمان قدیم پلاسکو، فرضیه تأثیر این سایت در مکان‌های سطح شهر تهران نیز غیرمحتمل است.

بر اساس مطالعات انجام شده، دو گزینه بیشترین احتمال را دارند؛ گزینه اول، نشت گاز و انتشار مرکاپتان در شبکه و یا سیستم انتقالی و گزینه دوم در شبکه فاضلاب (ترکیدگی تونل فاضلاب شرقی یا وارد شدن ماده خاص به شبکه) است.

آنطور که در این گزارش آمده است؛ پیشنهاد شده در جهت بهبود فرآیند، مرکز پایش آنلاین اطلاعات محیط‌زیست شهرداری تهران تشکیل شود همچنین تهیه داشبورد مدیریت یکپارچه بین سازمانی با قابلیت ثبت و پایش آنلاین شاخص‌ها و پارامتر‌های اثرگذار شهری و آنالیز وضعیت بر اساس الگوریتم‌های معنی‌دار به سنجش وضعیت لحظه‌ای و مدت‌دار، به عنوان ابزار تصمیم‌سازی مدیریت شهری در مواقع بحرانی و اضطراری و خریداری دستگاه‌های سنجش بو و بازبینی سامانه ۱۳۷ و ۱۲۵ در دستور کار قرار گیرد.

در این گزارش بررسی سوابق حوادث مشابه در سایر شهر‌ها و کشور‌ها نیز بررسی شده است. اصفهان، خاش و کرمانشاه، سه شهری هستند که تجربه انتشار گسترده بوی نامطبوع را دارند. در اصفهان در تیرماه سال ۹۱ مشکل زیست‌محیطی ناشی از انتشار بوی نامطبوع در شهر اصفهان حادث شده بود که تداوم آن، شکایت شهروندان را دربر داشت.

پس از بررسی موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان و شناسایی ظاهری و بر اساس بوی ایجاد شده و بررسی مشخصات احتمالی، به این نتیجه رسیده بودند که قریب به یقین، تخلیه مواد بوزا توسط یکی از شهروندان در سطح شمال شهر اصفهان و توسط خودروی وی صورت گرفته است.

 انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بوی تهران محیط زیست استان اصفهان نشست زمین مرکاپتان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۷۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهواز غرق آب شد؛ وعده‌ای که محقق نشد

اولین وعده ابراهیم رئیسی در خرداد ۱۴۰۰ در اولین سفر استانی خود به خوزستان رفع مشکلات فاضلاب و آبگرفتگی شهر اهواز بود، اما حالا در نوروز ۱۴۰۳ با آبگرفتگی مجدد خیابان‌های اهواز در پی بارش‌های اخیر نه تنها دستگاه‌های امدادی استان خوزستان برای بیرون کشیدن آب از خانه‌ها در اهواز بسیج می‌شوند بلکه از استان همجوار هم نیروی کمکی می‌گیرند.

مردم حوصله کنند تا آب را جمع کنیم

به گزارش خبرآنلاین، تصاویر روز گذشته نشان می‌دهد نه تنها معابر شهر اهواز در پی بارندگی پر از آب شده بلکه به خانه‌ها هم سرایت کرده است، طوری‌که سید احمد موالی‌زاده، فرماندار اهواز به رسانه‌ها گفت: «متاسفانه در مناطقی مانند گلدشت و کوی رزمندگان، آب وارد حیاط منازل شده که این مساله برای ما بد است و قابل قبول نیست. به هیچ وجه نباید آب وارد منازل مردم شود، اما سطح برخی از منازل پایین‌تر از سطح خیابان است.»

با این وجود تلاش‌ها برای خالی کردن آب از منازل مردم به حوصله آن‌ها گره خورد! طوری‌که علی شمسی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز هم در گفتگو با رسانه‌ها از مردم درخواست کرد: «حوصله به خرج دهند تا بتوانیم تا شب آبگرفتگی را جمع کنیم.»

همچنین برای سریع‌تر شدن امدادرسانی از استان‌های مجاور هم برای اهواز نیروی امدادی ارسال شد. منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: «به منظور کمک‌رسانی در کنترل آب گرفتگی شهر اهواز ناشی از بارندگی‌های اخیر، امکانات و تجهیزاتی از اصفهان به اهواز ارسال شد. یک دستگاه جرثقیل ۸ تن و یک دستگاه تانکر آبکش نیز به اهواز ارسال شده است، همچنین یک دستگاه تویوتا هایلوکس، یک دستگاه پمپ آبکشی ۴ سیلندر با خروجی ۴ اینچ و یک دستگاه پمپ خود مکش ۶ اینچ به اهواز ارسال شده است.»

وعده‌ای که روزی زمین ماند

بعد از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران دولت سیزدهم خوزستان و کارگاه احداث شبکه فاضلاب اهواز مقصد نخستین سفر استانی رییس جمهور و کابینه او شد و همانجا بود که «تکمیل شبکه فاضلاب اهواز تا ۲ سال آینده» به عنوان نخستین وعده از سوی رییس جمهور صادر شد. حالا درحالی‌که هیات دولت اواخر سال گذشته (۱۴۰۲) هشتمین سفر استانی خود به خوزستان را انجام داد، اما همچنان عدم تحقق اولین وعده ابراهیم رئیسی به خوزستانی‌ها درباره رفع مشکلات آبگرفتگی شهر اهواز گریبان این مردم را گرفته است.

این درحالی‌ست که در شهریور سال ۱۴۰۰ مدیر عامل شرکت آبفا خوزستان اعلام کرد: «با عنایت ویژه مقام معظم رهبری ۵۰ میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح فاضلاب شهر اهواز اختصاص یافت و این اعتبار برای اجرای طرح به حساب شرکت آب و فاضلاب خوزستان واریز شد.»

در واکنش به همین موضوع کیوان ساعدی، کنشگر اجتماعی در خوزستان در شبکه ایکس (توئیتر) نوشت: «میشه بپرسیم این پول‌ها چه شد؟»

او همچنین با این پرسش که «مناطق محروم اهواز فقط برای قبل از انتخابات‌ها و سوژه عکاسی کاندیداهاست؟ از دوربین و چکمه و ژست گرفتن‌ها چه خبر؟» در توئیتی دیگر نوشت: «وضع فجیع آبگرفتگی در اهواز به رغم همه هشدار‌های قبلی، کارنامه گویای مدیریت سوپرانقلابی‌ها و پرمدعا‌ها است.»

علی اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان درباره پایان رفع آبگرفتگی معابر و منازل به رسانه‌ها گفته که: «یک باران رگباری با حجم زیاد حدود ۴۰ میلیمتری در اهواز رخ داده، با توجه به ظرفیت شبکه فاضلاب تخلیه این حجم از آب مقداری زمان نیاز دارد.»

حالا باید دید درصورت عدم تداوم بارش‌ها در اهواز این آبگرفتگی چه زمانی برطرف می‌شود.

دیگر خبرها

  • بررسی و تعیین نواحی اولویت دار برای توسعه فاضلاب شهر ارومیه
  • بررسی روند تعیین تکلیف مطالبات معوقه شهرک صنعتی میاندوآب
  • رفع بیش از ۶ هزار حادثه فاضلاب در بندر امام خمینی
  • دستگیری هتاک انتقام جو در سمنان
  • جزئیات روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان
  • بررسی وضعیت تداوم کارکرد تأسیسات آبرسانی در استان یزد
  • توضیحی درباره استشمام بو و طعم نامطبوع آب در بهبهان
  • پیشرفت ۹۸ درصدی فاضلاب شهر بیرجند
  • اهواز غرق آب شد؛ وعده‌ای که محقق نشد
  • بررسی احتمال واگذاری سرخابی‌های پایتخت به ۲ بانک