Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - مصطفی تاج زاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در مناظره ای با حضور رسانه ها به بررسی حوادث تیر ماه سال 78 در کوی دانشگاه پرداختند.

به گزارش ایرنا، مصطفی تاج زاده که در زمان وقوع حوادث سال 78 کوی دانشگاه معاون سیاسی وزارت کشور بود تاکید دارد که مشکل معیارهای دوگانه است و معتقد است، هیچ نهادی پس از 20 سال یک سند مبنی بر دخالت غیرخودی ها و براندازان در تحریک دانشجویان ارائه نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علیرضا زاکانی نماینده پیشین تهران در مجلس اما معتقد است که امروز پیوستگی قدرت و ثروت بیداد می کند و تاکید دارد که رابطه سال 78 و 88 حلقه مفقوده همین جریان است و عواملش یکی است و اساس آن دعوای قدرت، ثروت اندوزی و تبعیت از بیگانه است.
تاج زاده با اشاره به اینکه مشکلات به حدی بالا هستند که تنها راه نجات استفاده از همه نیروهاست، معتقد است که برای کشف حقیقت باید هر چه در گذشته رخ داده را نقل کنیم.
زاکانی فعال سیاسی اصولگرا نیز تاکید می کند که ما به عنوان یک نیروی انقلابی هم ضرب و شتم دانشجو و هم پلیس را محکوم می کنیم.

**مشروح مناظره تاج زاده و زاکانی درباره علل حوادث سال 78 کوی دانشگاه به این شرح است:

**برای کشف حقیقت همه مطالب اتفاق افتاده را باید نقل کنیم
مصطفی تاج زاده روز سه شنبه در جلسه مناظره با علیرضا زاکانی اظهار داشت: با تشکر از آقای زاکانی که پذیرفت این گفت و گو ایجاد شود و ای کاش پرچم دار این گفت و گو صدا و سیما و رسانه های داخلی می شدند تا جامعه احساس کند مهمترین مسئله ها را می تواند در رسانه های خود ببیند و انتخاب کند.
وی افزود: همین بحث ها باید آنجا انجام شود تا مردم ببیند و گوش کنند. همچنین از دانشجویان عزیز عذرخواهی می کنم، تمایل داشتم این اتفاق در دانشگاه باشد اما آقای زاکانی خواستند در محیط بسته باشد.
معاون سیاسی پیشین وزارت کشور عنوان کرد: معتقد هستم برای کشف حقیقت هرچه در گذشته اتفاق افتاده را باید نقل کنیم اما برای آینده باید هر چه می توانیم تسامح داشته باشیم. همین امروز هم یک گروه نمی تواند جامعه را اداره کند، حتی اصولگرا و اصلاح طلب هم امروز نمی توانند جامعه را اداره کنند.
تاج زاده ادامه داد: این قدر مشکلات بالا هستند که تنها راه نجات استفاده از همه نیروهاست. بعد از اتفاقات 18 تیر، یک هیأتی به پیشنهاد آقای خاتمی در شورای امنیت تشکیل شد. 5 نفر از سپاه، وزارت علوم، قوه قضائیه، وزارت کشور در این هیات حضور داشتند.
معاون سیاسی پیشین وزارت کشور بیان کرد: چون مصوبات شورا باید به تصویب رهبری برسد، ایشان دو نفر را اضافه کردند و تعداد افراد شورا از 5 به 7 نفر رسید. قرار شد دو نفر از سپاه و قوه قضائیه، سه نفر هم از وزارت ارشاد، کشور و اطلاعات در آن هیات حضور داشته باشند.
تاج زاده تصریح کرد: از آنجایی که هم رهبری و هم رییس جمهوری نظرشان این بود که هر چه زودتر مشخص شود چه اتفاقی افتاده است، این هیات کمتر از 10 روز از 18 تیر نگذشته بود که تشکیل شد. جلساتی گذاشت و بعد از تحقیقات مفصل میدانی، اطلاعاتی نهایتا گزارشی ارائه شد که در اختیار رهبری قرار گرفت و مورد تائید رهبری قرار گرفت و برای اولین و آخرین بار در تلویزیون قرائت شد.
معاون سیاسی پیشین وزارت کشور افزود: یافته‌های دبیرخانه حاکی است که 14 راهپیمایی در کوی دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال 76 منتهی به سال 77 انجام شده که دو مورد آن به خارج از کوی کشیده شده است. این موارد غالباً با یک هسته 10 الی 15 نفره، از مقابل ساختمان شماره 22 بین ساعات 22 و 23 آغاز و پس از خروج از درب نگهبانی و ورود به خیابان کارگر شمالی،‌ به سمت اتوبان جلال ‌آل ‌احمد طی مسیر می‌شده است.
وی بیان کرد: جمعیت حاضر در این راهپیمایی‌ها به طور متوسط 100 تا 150 نفر ثبت شده است. در مقابل این اقدامات غالباً کلانتری یوسف‌آباد راهپیمایی‌ها را متوقف و با شیوه‌های مناسب راهپیمایان را به سمت کوی هدایت می‌کرده است. شعارهای این راهپیمایی‌ها نیز غالباً در ارتباط با موضوع بوده است. در نهایت معلوم شد این راهپیمایی سابقه داشته است.
وی افزود: اینکه کسی در کوی دانشگاه غربیه رفته است یا خیر؟ گزارشی به این کمیته واصل نشده است. آیا دانشجویان سازمان دهی شدند؟ معلوم شد که چنین چیزی نبوده است.
تاج زاده اضافه کرد: راهپیمایی طبیعی انجام شده است، شعار دانشجویان که ثبت شده تشکر تشکر است و دو ماشینش به محل ماموریت بر می گردد. بامداد 15نفر بیرون کوی مشغول گفت و گو بودند که آقای امیراحمدی از ناجا به آنها می گوید داخل کوی شوند که قبول نمی‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: وی از کلانتری های مختلف تقاضای نیرو می‌کند، چرا؟ معلوم نیست. به محض تقاضای ایشان نیروی انتظامی از کلانتری های اطراف می آیند.
تاج زاده اظهار داشت: آقای کوهی وارد گفت وگو می شود و می گوید 5 دقیقه مهلت بدهید این 15 نفر را داخل ببرم ولی ایشان قبول نمی کند درگیری می شود، سپس دانشجویان به پرتاب اشیا می پردازند و نیروی انتظامی هم مقابله می کند. در همین میان یکی از سربازان پایش به جدول برخورد می کند و توسط دانشجویان دستگیر می شود.
وی یادآور شد: سپس مواضع و شعارهای دانشجویان به تندی می گراید، 500 تا 600 سنگ پرانی از سوی دانشجویان شروع می شود. نیرو انتظامی مقابله می کند و در این فاصله مدیرکل سیاسی استان تهران در ساعت دو و 15دقیقه به کوی می رود و می گوید من نماینده تاجزاده هستم و شروع می کند به آرام کردن که صدای شلیک گلوله از جنوب خیابان کارگر شمالی کار را خراب می کند.
معاون سیاسی پیشین وزارت کشور تاکید کرد: بعد از حضور جانشین فرمانده نیروی انتظامی درگیری ها به طور پلکانی اوج می گیرد، برخوردهای نیروی انتظامی از یک سو و دانشجویان از سوی دیگر به آشوب کشیده می شود.
تاج زاده گفت: به اعتقاد اعضای جلسه در آن شرایط جانشین منطقه بزرگ تهران فاقد تدبیر لازم بوده، بی تدبیری های نامبرده موجب ناآرامی ها می شود. نیروهای لباس شخصی در اینجا نیروهای ناجا را تشویق به حمله کردند و آنها را به دلیل حمله نکردن، با اهانت مورد سرزنش قرار دادند.
وی با بیان اینکه نظری سرپرست ناحیه انتظامی تهران بزرگ بدون دستور مافوق وارد کوی دانشگاه شد، اظهار داشت: 25 تا 30 نفر نیروی شخصی وارد کوی شدند و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار دادند. در آنجا سه سرباز ناجا جا می مانند که این سربازان را به زیرزمین منتقل کردند و به دروغ گفتند دانشجویان، سربازان را گروگان گرفته اند.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات ادامه داد: موسوی لاری ساعت 6 صبح از سردار انصاری می خواهد به عنوان جانشین فرمانده کل دستور دهد نیروی انتظامی حق رفتن به کوی دانشگاه را ندارد، ولی سردار نظری تمرد می کند. در گزارش کمیته آمده است نیروهای لباس شخصی از ساعت 2 بامداد وارد صحنه شدند و در ضرب و جرح دانشجویان دخالت داشتند.
تاج زاده با بیان اینکه گزارش به بی تدبیری عملکرد فرمانده مذکور اذعان کرده است، گفت: نظری بدون توجه به دستور جانشین فرمانده کل قوا در صحنه بوده است و مهارت های لازم برای فرماندهی انتظامی شهر تهران را نداشته و ورود به خوابگاه دانشجویان خلاف بوده است.
سرپرست پیشین وزارت کشور افزود: لطفیان فرمانده وقت نیروی انتظامی گزارش کمیته تحقیق شورای عالی امنیت ملی را قابل اعتناترین گزارش دانست و مرحوم هاشمی شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه نظر این کمیته را تایید کرد و اظهار داشت: قشر دانشجو در کوی دانشگاه تقصیری نداشت و مظلوم واقع شده است.
تاج زاده خطاب به زاکانی عنوان کرد: مشکل ما معیارهای دوگانه است، هیچ نهادی پس از 20 سال یک سند مبنی بر دخالت غیرخودی ها و براندازان در تحریک دانشجویان ارائه نکرده است.

** زاکانی: در 40 سال گذشته توفیقات و معایب زیادی داشته ایم
علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا نیز در این مناظره سخنان خود را با تاثیرات پیروزی انقلاب اسلامی و به چالش کشیده شدن نظام سلطه جهانی آغاز کرد و گفت: پیروزی انقلاب موجب عظمت مسلمانان و به چالش کشیدن نظام سلطه شد. در این مسیر اگر عظمت ایران را می خواهیم باید از رهبری تبعیت و نوکری مردم را کنیم و اگر خلافش عمل کردیم آسیب دیدیم.
وی افزود: ما در چهل سال گذشته توفیقات و معایب زیادی داشتیم، چرا که هم دشمن بیرونی و هم موانع داخلی داشتیم.
زاکانی اظهار داشت: دشمن خارجی ما آمریکا و صهیونیسم و مانع درونی ضدانقلاب و ریزش ها هستند. آنهایی که به واسطه خوف و طمع وارد انقلاب شدند و به واسطه نرسیدن به موضوعات خود ریزش داشتند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اهمیت مانع داخلی از دشمنان خارجی بیشتر است. معتقد هستم آنچه در موانع داخلی است پرستش قدرت، ثروت و قدرت بیگانه است. امروز در کشور عده ای طمع و ثروت اندوزی دارند، از قدرت های بیرونی تبعیت کرده و با زر و زور و تزویر شرایط را به سمتی می برند که مردم را مقابل اهداف و آرمان هایشان قرار دهند. تا وقتی این موانع داخلی اصلاح نشود ما نمی توانیم به اهداف انقلاب اسلامی برسیم.
وی با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی تصریح کرد: روزهای نخستین انقلاب اسلامی می دانستیم چه نمی خواهیم و چه می خواهیم، اما نه تجربه اش را داشتیم و نه نیروی انسانی، اما امروز در چهل سالگی کسی از ما نمی پذیرد آزمون و خطا کنیم.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که در مسیر ثروت اندوزی می روند مافیای پنهان هستند و رابطه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کردند که این مانع اصلی است.
وی ادامه داد: این افراد نه تعریفی از اصلاحات دارند و نه مشکلات مردم برایشان مهم است. راحت دروغ می گویند تهمت می زنند. اگر در عرصه اقتصادی کم بیاورند دست در جیب دانشجو می کنند.
زاکانی بیان کرد: امروز پیوستگی قدرت و ثروت بیداد می کند. رابطه سال 78 و 88 حلقه مفقوده همین جریان است. عواملش یکی است و اساس آن دعوای قدرت، ثروت اندوزی و تبعیت از بیگانه است.
این فعال سیاسی اضافه کرد: یک عده ای در عرصه سیاسی کم آوردند. روزنامه سلام تیتری زد که به واسطه آن بسته شد. همان شب در کوی دانشگاه در ایام انتخابات جمع قلیلی دست به آشوب زدند. در مهد کودک را شکستند.
وی بیان کرد: همه مردم به ورود پلیس نگاه می کردند، شکستن حریم و امنیت مردم به هر اسمی رخ داد. سپس پلیس در آنجا حضور پیدا کرد و عده ای آمدند و سه نفر را گروگان گرفتند. وزیر کشور دستور برخورد داد.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما هر دو طرف را محکوم کردیم، من روز جمعه وارد شدم آن تخریب ها را دیدم عمده تخریب ها از درون کوی بود. تحقیقاتی هم در این خصوص شد که ثبت و ضبط است. نیروی انتظامی هم تخریب کرد، باید حق و حقیقت را گفت. در مقابل کشته سازی صورت گرفت، اربعین گیری صورت گرفت.
این فعال سیاسی اضافه کرد: ما به عنوان یک نیروی انقلابی هم ضرب و شتم دانشجو و هم پلیس را محکوم می کنیم. سه نقر پلیس شهید شدند. ماحصل این مسیر این بود که می خواستند نظام با چالش اساسی روبرو شود، در آن زمان ما با دانشجویان به کوی رفتیم.
زاکانی گفت: تاجزاده، معین و شمس الواعظین آمدند. وضع را که دیدم خودم را حائل دانشجو و نیروی انتظامی کردم. از هر دو طرف می خوردم و همه را به آرامش دعوت می کردم. در آن ایام برای من واضح شد تاجزاده و دوستانش دوست ندارند این موضوع جمع شود. مسئولینی مثل معین با استعفا دادن آتش را بیشتر می کردند.
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تاجزاده و دوستانش دم از آزادی می زنند، اگر یادشان باشد آن سال روز یکشنبه ما درخواست جمع کردیم، حق شناس به من زنگ زد گفت تاجزاده خوشحال است که شما می خواهید تجمع قانونی برگزار بکنید. بیایید با تحکیمی ها راهپیمایی بگذارید. من گفتم وای به حال مملکتی که شما مدیرکل سیاسی اش هستید.
این خبر در حال تکمیل است...
سیام*3202*9402

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي وزارت كشور تاج زاده زاكاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۷۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات شهر قم در سال‌های اخیر بی‌نظیر است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم با بیان اینکه از سال ۷۳ در سمت‌های مدیریتی مختلف استان فعالیت داشته‌ایم گفت: طی این سال‌ها با شهردارهای مختلف کار کرده‌ایم و تحولات سال‌های اخیر در شهر قم با همت شهرداری بی نظیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، احمد حاجی‌زاده امروز _ شنبه بیست و ششم اسفند_ در جلسه‌ای به مناسبت روز شهردار که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در ماه مبارک رمضان درهای رحمت خود را برای انسان باز کرده است.

وی افزود: زمانی که سیره شهدا و به ویژه شهید مهدی باکری را می‌خوانیم متوجه خواهیم شد که چه نعمت‌های بزرگی را از دست داده‌ایم.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم با اشاره به اینکه امیدواریم در مسیر حرکت شهدا قرار بگیریم، عنوان کرد: حرکت انقلاب اسلامی در مسیر ظهور است و امیدواریم لیاقت درک کردن ظهور را داشته باشیم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه از سال ۷۳ در سمت‌های مدیریتی مختلف استان فعالیت داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها با شهردارهای مختلف کار کرده‌ایم و شهادت می‌دهم که در هیچ دوره‌ای شخصیتی همچون سقائیان‌نژاد نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قطار در حال حرکت همیشه سنگ می‌خورد، تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که در مجموعه‌ای که کار انجام نمی‌شود، هیچ بحث و مناقشه‌ای وجود ندارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم با بیان اینکه مردم بهترین میزان برای ارزیابی عملکرد است، گفت: اقدامات شهرداری قم در شهر مشهود بوده است و ما قدردان زحمات سقائیان‌نژاد شهردار قم هستیم.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه اتفاقات چندساله اخیر در قم بی‌نظیر است، افزود: افرادی که چشمان خود را در مقابل این اتفاقات می‌بندند باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشند.

کد خبر 736600

دیگر خبرها

  • در جلسه مناظره بین رییس دانشگاه تهران با یک هیات علمی مدعی اخراج چه گذشت؟
  • مناظره برای واکاوی ذهنیت «اخراج اساتید»/ لیست رسانه‌ای ۲۵ استاد اخراجی بی‌اعتبار شد
  • ۹ اپیزود از مناظره برای واکاوی ذهنیت «اخراج اساتید»/ لیست رسانه‌ای ۲۵ استاد اخراجی بی‌اعتبار شد
  • ببینید | مناظره جنجالی در دانشگاه تهران/ مقیمی: شما به‌دلیل ضعف علمی اخراج شدید/ بای سلامی: اخراج آذین موحد، برهانی و رضا امیدی هم بخاطر ضعف علمی بود؟
  • مناظره رییس دانشگاه تهران با یک استاد مدعی اخراج
  • آشنایی استادان و دانشجویان قرقیزستانی با فرهنگ ایرانی
  • پشت پرده هدایت آشوبگران به سمت بیت رهبری در روز ۱۸ تیر/ ظریف برای چه کسی سیگنال می‌فرستد؟
  • برگزاری مناظره میان رئیس دانشگاه تهران و اساتید اخراجی قطعی شد
  • مناظره رییس دانشگاه تهران با اساتید مدعی اخراج فردا برگزار می‌شود
  • تحولات شهر قم در سال‌های اخیر بی‌نظیر است