Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید محمد جواد علوی بروجردی در جمع مدیرکل و مدیران اوقاف استان قم اظهار کرد: قم از دیرباز مرکز اجتماع شیعیان بوده و موقوفات فراوانی در این شهر وجود دارد.

وی افزود: وقف مسئله مهمی است که در شرایط کنونی، اهمیت و جایگاه اصلی خود را در اجتماع ندارد و برخی افراد که با نیت کار خیر وارد میدان می‌شوند، هنوز مایل به وقف نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تصرفات غیر قانونی و غیر شرعی رضاخان در موقوفات گفت: برای مقابله با رژیم شاه، برخی افراد موقوفات را به نام خود ثبت می‌کردند تا حیف و میل نشود ولی آیت‌الله بروجردی با این مسئله مخالفت کرد و عقیده داشت حتی اگر موقوفات در دست حکومت شاه باشد بهتر است که از حالت وقف خارج شود.

وی ادامه داد: این اقدام سبب شد موقوفاتی که از آن زمان به نام وقف باقی مانده‌اند، هنوز هم به همان حالت بمانند و آثار و برکات آنها نصیب جامعه شود.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه عمل به نیت واقفان امری ضروری و شرعی است و هیچکس حق تصرف در آن ندارد، خاطرنشان کرد: این کار سبب جلب اعتماد عمومی می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم تحفظ بر موقوفات موجود را یکی از عوامل اساسی جلب اعتماد مردمی دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف باید در مجامع حقوقی و قضایی حضور مثمر ثمر داشته باشد و از حقوق موقوفات دفاع کند.

وی اضافه کرد: باید برای مردم توضیح داده شود که هر کار سازمان اوقاف از طریق چه منابع و موقوفاتی صورت می‌گیرد و نیت واقفان چه بوده است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه اعتماد عمومی سبب توسعه فرهنگ وقف می‌شود، گفت: بسیاری از افراد مایل به وقف هستند ولی به دلیل القائات و شبهات موجود، وارد این حوزه نمی‌شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: راه‌اندازی مراکز درمانی، آموزشی و فرهنگی مطابق نیت واقفان سبب می‌شود آنها اموالشان را در این راه مصرف کنند و برای این منظور باید نیازسنجی دقیقی صورت بگیرد.

وی با اشاره به گستردگی تشکیلاتی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: باید با ابزارهای قانونی، جلوی تصرف در وقف را گرفت.

علوی بروجردی گفت: موقوفاتی در سطح کشور وجود دارند که درآمد آنها صرف نیتی که از ابتدا مطرح بوده نمی‌شود و در واقع حقوق آنها ضایع شده است بنابراین سازمان اوقاف باید ورودی جدی به این مسئله داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برخی مواقع، تعارضاتی میان موقوفات با زمین‌های منابع طبیعی وجود دارد خاطرنشان کرد: اینگونه مسائل با دستگاه‌های مختلف وجود دارد و باید در قالب دعاوی حقوقی به آنها رسیدگی شود.

 اگر موقوفات حوزوی احیا شوند نیاز به بودجه دیگری نیست

وی تصریح کرد: آنقدر موقوفات حوزوی در کشور وجود دارد که اگر احیا شوند، نیازی به دریافت بودجه نیست و درآمد همین موقوفات برای حوزه‌ها کفایت می‌کند.

علوی بروجردی با بیان اینکه تغییر کاربری موقوفات نیازمند اذن حاکم شرعی و ارائه معوض است گفت: سازمان اوقاف باید وکلای مجرب را برای دفاع از حقوق موقوفات بکار بگیرد و زمانی که مردم ببینند این سازمان پای دفاع از وقف ایستاده، اعتماد می‌کنند و رویکرد بیشتری به این سنت حسنه خواهند داشت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه‌های مختلفی برای وقف وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بهداشت و درمان و آموزش اشاره کرد بنابراین باید صاحبان سرمایه را که نسبت به این مسئله اهتمام دارند نسبت به وقف تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه اجاره موقوفات باید نسبت به شرایط روز تعیین و دریافت شود خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه بستری را فراهم کرده که می‌توان بسیاری از خدمات از اعزام مبلغ تا مجالس نمونه عزاداری را در این چارچوب ارائه کرد.

آیت الله علوی بروجردی افزود: سازمان اوقاف باید فعالیت‌های شفاف و اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد اقدامات خود داشته باشد که این کار در زمینه احیای موقوفات نادیده گرفته شده اهمیت بیشتری دارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: واقفان می‌خواهند ثمره وقف خود را در جامعه لمس کنند و سازمان اوقاف رسالت مهمی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه موقوفات می‌توانند منبع مهمی برای تبلیغ دین و مذهب تشیع باشند، خاطرنشان کرد: مردم ما نسبت به امامزادگان، سادات و مجالس مربوط به اهل بیت(ع) خصوصا امام حسین(ع) ارادت ویژه‌ای دارند و بسیاری از موقوفات در همین راستا به وجود آمده‌اند.

توجه به امور خیریه در کنار موقوفات، رسالت ویژه سازمان اوقاف است

مدیرکل اوقاف استان قم گفت: سازمان اوقاف درصدد است در کنار مسئله موقوفات، توجه بیشتری به امور خیریه به عنوان یکی از وظایف ذاتی خود داشته باشد.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری نیز در این دیدار اظهار کرد: بر خود لازم می‌دانیم که به محضر علما و اساتید حوزوی برسیم و از رهنمودهای آنها در زمینه اوقاف و امور خیریه بهره‌مند شویم.

وی افزود: مسئله وقف و خیرات و مبرات، از صدقات جاریه مردم ماست و سابقه‌ای طولانی در کشورمان دارد به عبارتی این فرهنگ از زمان ورود اسلام به ایران، وجود داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اقدامات گسترده صورت گرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: تعداد موقوفات کشورمان برای برگزاری مجلس عزای سیدالشهداء(ع) فراوان است، امانت‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته و باید بر اساس نیت واقفان و با رعایت نکات شرعی، به مصارف مد نظر وقف‌کنندگان برسند.

وی ادامه داد: برای اجرای امینانه نیت واقفان که وظیفه اصلی سازمان اوقاف به شمار می‌رود، تلاش گسترده‌ای صورت گرفته و از سوی دیگر تلاش می‌کنیم مسئله وقف در جامعه توسعه یابد.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه عنوان کرد: وقف می‌تواند بخشی از این مشکلات را برطرف کند و از سوی دیگر در چنین شرایطی باید عملکرد بهتری نسبت به گذشته برای رعایت امانت در موقوفات داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه نواقصی در زمینه موقوفات وجود دارد گفت: گاه به دلیل خلأهای قانونی و گاه به خاطر عملکرد ناکامل متصدیان، اعتماد نسبت به موقوفات خدشه‌دار شده بود که لازم است با تلاش گسترده، سعی در بازگرداندن و افزایش این اعتماد عمومی داشته باشیم.

وی با تأکید بر توجه بیشتر به امور خیریه بیان کرد: در اوضاع و احوال اقتصادی کنونی، خانواده‌های بسیاری با مشکل مواجه شده‌اند که از این طریق می‌توان به آنها کمک کرد.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به لزوم بهره‌مندی از راهنمایی‌های مراجع عظام تقلید و علمای دین برای بهبود وضعیت اوقاف افزود: این دیدار با همین نیت صورت گرفته و از محضر شما تقاضا داریم رهنمودهای لازم را ارائه کنید.

کد خبر 4514233

منبع: مهر

کلیدواژه: استاد حوزه علمیه وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح دستاورد‌های وقف در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی - اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح برنامه‌های نمایشگاه که با حضور شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌شود پرداخت و گفت: مراسم افتتاحیه نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه ساعت ۹:۰۰ روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی در سالن همایش‌های هتل ارم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان مورد حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه هستند. جوانان نخبه در این شرکت‌ها حضور دارند. طرح‌های این نخبگان به واسطه نداشتن پشتیبانی مالی راکد مانده بود، که امروزه این شرکت‌ها دفتری را در سازمان اوقاف مستقر کرده‌اند. 

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: از ۳۹ شرکت دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف دعوت شده و محور اقدامات این نمایشگاه معرفی تولیدات داخلی با قیمت مناسب است. از دیگر بخش‌های نمایشگاه می‌توان به ارائه آثار قدیمی و تاریخی وقفنامه‌ها، نحوه شکل‌گیری وقف، حفظ العین، مولدسازی و اجرای نیت اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای اوقاف/ شفاف و به‌روز هستیم
  • تشریح دستاورد‌های وقف در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه
  • اعلام دستمزد غیرواقعی حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را ضایع می‌کند
  • نمایشگاه دستاورد‌های وقف برپا می‌شود
  • مردم از اتومبیل‌های خودران می‌ترسند؛ آیا صنعت می‌تواند آن را تغییر دهد؟
  • سخنگوی وزارت دفاع: «سپند» به همه نیروهای مسلح خدمات علمی می‌دهد
  • علت برتری امروز قدرت دفاعی ما دانش پایه بودن نظام دفاعی کشور است
  • توسعه پرورش دام سبک در گلستان با حمایت سازمان اوقاف