Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@23:27:21 GMT

صادرات صنایع چوبی قم 300 درصد رشد یافت

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۸۸۵۱۹

صادرات صنایع چوبی قم 300 درصد رشد یافت

قم - ایرنا - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در بخش چوب و مبلمان قم 215 هزار دلار صادرات انجام شده که این رقم در مقایسه با 70 هزار دلار مدت مشابه سال قبل بیش از300 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، محمود سیجانی روز سه شنبه در همایش صنعت درودگری قم در شهرک صنعتی ثامن الائمه (ع) این استان اظهار داشت: این رقم قابل قبول نیست و باید با افرایش کیفیت در طراحی محصول تولیدی و خلاقیت و ابتکار بیشتر در بسته بندی آن در صادرات چوب و مبلمان جایگاه بهتری پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به آمادگی سازمان صمت برای اعزام و پذیرش هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه های جهانی مطابق ساز و کار پیش بینی شده در قانون گفت: صنعت چوب و مبلمان قم به عنوان یک پتانسیل به سازمان توسعه و تجارت معرفی شود.
سیجانی با بیان اینکه درخشش خوشه چوب و مبلمان قم در کنار دیگر خوشه های کسب و کار فعال استان از جمله فرش، کفش و دمپایی، سوهان و سنگ بر کسی پوشیده نیست، خاطر نشان کرد: صنعت چوب قم متشکل از یک ترکیب صنفی صنعتی 30 درصد تولید مبلمان کشور را انجام می دهد، و رتبه نخست تولید اسکلت خام و مصنوعات چوبی نیز به قم اختصاص دارد.
بیش از 20 هزار نیروی کار به صورت مستقیم و 100 هزار تن دیگر نیز به صورت غیرمستقیم در قالب سه‌ هزار و 500 واحد کارگاهی تولید، توزیعی خدماتی در صنعت چوب و مبلمان قم مشغول کارند و 60 درصد تولید مبلمان کشور در این استان صورت می پذیرد، و یکی از خوشه های مهم صنعتی قم به همین نام فعالیت می کند.
12 خوشه فعال صنعتی در قم شناسایی شده که از این تعداد فعالیت اجرایی پنج خوشه آغاز و 2 خوشه نیز در سال جاری وارد چرخه کار اقتصادی می شوند.
این مسئول گفت: در فرایندهای تکمیلی صنعت چوب مانند رنگ کاری و رویه کوبی ضعف هایی وجود دارد، از این رو بنا داریم برای بعد از تولید خام، که ارزش افزوده بیشتری دارد برنامه ریزی های بیشتری انجام دهیم.
رئیس سازمان صمت قم تصریح کرد: یکی از اولویت های این سازمان حمایت از صنایع تکمیلی چوب و مبلمان است، و این مساله در اشتغال زایی و ارزش افزوده تاثیر زیادی دارد.
سیجانی اضافه کرد: با توجه به تاثیری که این خوشه صنعتی در اشتغال و تولید استان دارد، حضور در بازارهای جهانی مهم و حیاتی می باشد.
وی با اذعان به ضعف موجود در طراحی محصول های چوب و مبلمان این استان گفت: بیش از 90 درصد واحدهای صنعت چوب قم کوچک و خرد و تعداد ناچیزی نیز متوسط است، به همین علت تشکیل یک دپارتمان برای طراحی و پیگیری بازاریابی محصول های تولیدی ضروری است.
وی با اشاره به راه اندازی شهرک صنعتی ثامن گفت: هدف از تاسیس این شهرک انتقال واحدهای درودگری قدیمی و کوچک مستقر در شهر به این مکان به منظور استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات روز و در نتیجه کاهش هزینه های تولید و طراحی محصول بوده است.
شهرک صنعتی ثامن الائمه (ع) با بیش از 140 هکتار مساحت در کیلومتر هشت جاده قم - قنوات و کیلومتر سه آزاد راه قم -گرمسار قرار دارد.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع رونق تولید قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای ارائه تسهیلات به صنوف مختلف گفت: در سال جاری علاوه بر صنعت و معدن برای اصناف نیز استفاده از این تسهیلات امکان پذیر است، و می توانند برای تامین نقدینگی لازم جهت بازسازی نوسازی ابزار و تجهیزات خود در سامانه بهین یاب ثبت نام نموده و درخواست تسهیلات کنند‌.
وی گفت: برای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه نیز طرح مورد نظر تهیه و به کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن تجارت ارائه شده است.
وی با تاکید بر تطبیق صنعت چوب قم با علم و دانش روز گفت: در حال حاضر مواد پلیمری جایگزین چوب شده است، و نباید برای تامین مواد اولیه بر چوب های وارداتی متمرکز شویم.
وی در عین حال یادآور شد: برای واردات چوب مورد نیاز واحدهای درودگری استان، شرکت تعاونی درودگران و عامل خوشه باید بدون واسطه گری و دخالت دلالان بتوانند به این مساله ورود پیدا کنند تا کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه را شاهد باشیم.
هفتمین همایش صنعت درودگری قم با هدف بررسی مسائل و مشکلات درودگران، اصناف و تشکل های فعال خوشه چوب و مبلمان به همت شرکت شهرهای صنعتی، سازمان صمت، اتحادیه و شرکت تعاونی درودگران این استان برگزار شد.
در این همایش 6 تن از پیشکسوتان صنعت چوب قم تجلیل شدند.
7403/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد همايش صنايع چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۸۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کالا‌های صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم تولیدکننده ماهانه و نقطه‌ای بخش صنعت در بهمن ماه نسبت به دی ماه افزایشی بوده، اما تورم سالانه رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده یا تورم پیشران یکی از متغیر‌های حائز اهمیت در اقتصاد است. علت این اهمیت نیز به اثری که بر تورم مصرف‌کننده می‌گذارد باز میگردد. به بیان دیگر زمانیکه تورم تولیدکننده در یک بخش افزایش می‌یابد به معنای افزایش قیمت نهاده‌های تولید است که در نهایت خود را در تورم مصرف‌کننده یا همان قیمت نهایی کالا می‌گذارد؛ لذا می‌توان نتیجه گرفت در هر بخشی از اقتصاد اگر قیمت نهاده‌های تولید افزایش پیدا کند این افزایش با یک وقفه زمانی خود را به قیمت نهایی کالا‌ها انتقال می‌دهد و کالا گرونتر به دست مشتری نهایی خواهد رسید.

در این گزارش تورم تولید بخش صنعت بررسی شده است که از این قاعده کلی مستثنا نیست. آمار‌های تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم پیشران ماهانه و نقطه به نقطه این بخش در بهمن ماه سال گذشته نسبت به دی ماه افزایش و تورم سالانه آن نسبت به دی ماه کاهش داشته است.

تورم تولید ماهانه بهمن به ۱.۳ درصد رسید

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده بخش صنعت نشان می‌دهد تورم تولیدکننده بهمن ماه این بخش در بهمن سال ۱۴۰۲ به سطح ۱.۳ درصد رسیده است. این عدد به معنای افزایش ۱.۳ درصدی قیمت نهاده‌های تولید بخش صنعت در بهمن ماه نسبت به دی ماه است. این در حالی است تورم تولید این بخش در دی ماه ۱.۱ درصد بوده که نشان از افزایش تورم پیشران در بهمن ماه دارد.

افزایش ۱.۶ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه

این آمار‌ها حاکی از آن است که تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در دی ماه سال گذشته معادل ۲۱ درصد بوده که با افزایش ۱.۶ واحد درصدی به ۲۲.۶ درصد در بهمن ماه امسال رسیده است. به بیان دیگر قیمت نهاده‌های تولید بخش صنعت در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۲.۶ درصد گرانتر شده است.

تورم سالانه در مسیر کاهش

وقتی صحبت از تورم سالانه می‌شود باید دقت داشت که میانگینی از قیمت‌ها مدنظر خواهد بود و صرفا قیمت در یک نقطه زمانی با قیمت در نقطه دیگر مقایسه نمی‌شود. برای مثال در بهمن ماه سال گذشته تورم تولیدکننده سالانه بخش صنعت به ۳۰.۴ درصد رسیده است. یعنی میانگین قیمت نهاده‌های تولید در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۲ نسبت به میانگین قیمت نهاده‌های تولید در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ۱۴۰۱ معادل ۳۰.۴ افزایش یافته است.

همچنین باید عنوان کرد که تورم پیشران سالانه این بخش در بهمن ماه نسبت به دی ماه حدود ۰.۷ واحد درصد کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • خودکفایی صنعت داروسازی با ورود به تولید مواد اولیه دارویی
  • آثار تولید مواد اولیه دارویی در خودکفایی صنعت داروسازی
  • افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری
  • مقایسه ابرقدرت‌های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر
  • مقایسه ابرقدرت های اقتصادی در عرصه صادرات در ۱۵۰ سال اخیر (+ اینفوگرافی)
  • قیمت کالا‌های صنعتی در انتظار تورم پیشران بهمن
  • اختصاص ۵۲ درصد سهم ارزش افزوده بخش های اقتصادی به بازرگانی و صنعت البرز
  • عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ ۶ درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد
  • اختصاص بیش از ۵۲ درصد از سهم ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی البرز به حوزه بازرگانی و صنعت
  • بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۳