Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، پارلمان بریتانیا امروز سه‌شنبه ۱۵ ژانویه/۲۵ دی درباره توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای‌گیری می‌کند که به جنجالی‌ترین و اختلاف‌برانگیزترین موضوع در صحنه سیاست این کشور درطی دهه‌های اخیر تبدیل شده است.

 

نشانه‌ها حاکی از آن است که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با شکستی قطعی در رای‌گیری درباره طرح پیشنهادی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این طرح که مورد توافق دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار گرفته، برای اجرا شدن باید به تصویب پارلمان بریتانیا برسد.

 

اما نه‌تنها احزاب مخالف با این توافق مخالفت کرده‌اند بلکه در میان حزب حاکم محافظه‌کار هم این طرح مخالفان زیادی دارد.

 

به گزارش بی بی سی، جرمی کوریبن، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت می‌گوید ترزا می در کسب اعتماد نمایندگان و رفع نگرانی‌های آنها درباره برگزیت "کاملا شکست خورده" و خواهان اعلام انتخابات زودهنگام در صورت رای نیاوردن طرح توافق در پارلمان شده است.

 

در صورتی که پیش‌بینی‌ها درباره رای نیاوردن توافق برگزیت در پارلمان بریتانیا تحقق پیدا کند، میزان آرای موافق و مخالف در ادامه راه تعیین کننده خواهد بود. بر این اساس گزینه‌هایی مانند تلاش دوباره برای رای‌گیری، کنار رفتن نخست وزیر و اعلام انتخابت زودهنگام، تاخیر در روند برگزیت و شاید تکرار همه‌پرسی مطرح باشد.

 

به نوشته یورونیوز، در صورتی که توافق برگزیتی ترزا می نتواند در مجلس عوام بریتانیا رای بیاورد بی شک باید از پست نخست وزیری استعفا بدهد؛ به این ترتیب او از رهبری حزب محافظه کاران نیز کنار می رود و باید برای ۱۲۴ هزار عضو این حزب انتخابات مجدد رهبری برگزار شود و احتمالا ترزا می یکی از کاندیداها خواهد بود.

 

از دیگر سو، روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگماینه به نقل از روزنامه "سان" چاپ بریتانیا گزارش کرده در صورت عدم تصویب توافقنامه برگزیت در مجلس، احتمال می‌رود ترزا می به دنبال برگزاری یک رأی‌گیری دوم برود و در این راستا روی حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان حساب می‌کند.

 

سان به نقل از محافل دولتی نوشته مرکل به می پیشنهاد داده چنانچه توافقنامه با مخالفت مجلس بریتانیا روبرو شود، اتحادیه اروپا امتیازات اضافه دیگری به بریتانیا ارائه کند. یکی از این امتیازات تلاش برای متقاعد کردن نخست‌وزیر ایرلند برای موافقت با تعیین یک مهلت نهایی برای مرزبندی با ایرلند شمالی است.

 

به گزارش دویچه وله، ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا و دونالد تاسک، رییس شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه با انتشار نامه‌ای مشترک حمایت خود را از می اعلام کرده و تأکید کرده بودند، اتحادیه اروپا تغییری در طرح توافقنامه برگزیت نمی‌دهد، اما هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا یک توافقنامه تجاری تا پایان سال ۲۰۲۰ میان اتحادیه اروپا و بریتانیا به تصویب برسد.

 

هفته گذشته پارلمان بریتانیا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن نخست وزیر موظف شد در صورت شکست طرح توافق، طی سه روز طرح پیشنهادی تازه‌ای را به پارلمان ببرد.

 

بریتانیا قرار است در روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ ( دو و ماه نیم دیگر) از اتحادیه اروپا خارج شود.

 

رای‌گیری امروز پارلمان، حدود دو سال و نیم بعد از رای مثبت مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه در یک همه‌پرسی انجام می‌شود.

 

این رای‌گیری قرار بود در آخرین روزهای سال گذشته میلادی برگزار شود اما ترزا می، نخست وزیر که شکست این طرح را قطعی می‌دید، تلاش کرد با به تعویق انداختن آن رضایت تعداد بیشتری از نمایندگان را جلب کند.

 

از زمان برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزیت و موانع و پیامدهای احتمالی آن به مهم‌ترین موضوع کلان در بریتانیا تبدیل شده که از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنگی مردم این کشور را تحت تاثیر قرار داده و بازتاب زیادی در سرتاسر جهان داشته است.

 

توافقی که امروز به رای گذاشته می‌شود در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ و بعد از یک سال و نیم مذاکره بین دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا به دست آمد.

 

حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نگران آن هستند که این توافق، بریتانیا را همچنان نزدیک و در مواردی وابسته به اتحادیه نگه دارد و چنین چیزی را "خیانت" به رای مردم در همه‌پرسی می‌دانند.

 

گروهی هم پارلمان بریتانیا را متهم می‌کنند که در مسیر تحقق خواسته مردم این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا مانع‌تراشی می‌کند.

 

مخالفان برگزیت هم می‌گویند این توافق بریتانیا را در حالتی بلاتکلیف و نامطمئن نسبت به اتحادیه قرار می‌دهد.

 

یکی از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف، وضعیت مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است که به ترتیب در بریتانیا و اتحادیه اروپا واقع شده‌اند.

 

بر اساس توافقی که امروز به رای گذاشته می‌شود، این مرز همچنان با شرایطی که مقررات اتحادیه اروپا در آن غالب است، باز می‌ماند تا این که دو طرف یک توافق اقتصادی دائمی را امضا کنند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ترزا می برگزیت اتحادیه اروپا جام نیوز بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۸۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند

وزیر امور خارجه گفت: اتحادیه اروپا باید مسوولانه عمل کرده و رژیم اسراییل را تحریم کند.

به گزارش مشرق، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسوولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

دیگر خبرها

  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  •  تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا
  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است