Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@08:15:36 GMT

2 روایت متضاد از کوی دانشگاه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۰۷۶۷

2 روایت متضاد از کوی دانشگاه

رکنا: مناظره میان مصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی بر سر موضوعات مربوط به کوی دانشگاه سال ۷۸ دیروز بعد از ظهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

پیش از این زاکانی در یک برنامه اینترنتی موضوعاتی را درباره وقایع کوی دانشگاه سال ۷۸ مطرح کرده بود که تاجزاده اعلام کرد آمادگی حضور در مناظره‌ای با این مضمون را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا در ابتدای جلسه مناظره با مصطفی تاجزاده با تأکید بر این‌که «ما هر دو طرف را محکوم کردیم»، روایت کرد: من روز جمعه وارد کوی شدم. آن تخریب‌ها را دیدم عمده تخریب‌ها از درون کوی بود. تحقیقاتی هم در این رابطه شد که ثبت و ضبط است. البته نیروی انتظامی هم تخریب کرد باید حق و حقیقت را گفت. کشته‌سازی صورت گرفت، اربعین‌گیری صورت گرفت. ما به عنوان یک نیروی انقلابی هم ضرب و شتم دانشجو و هم پلیس را محکوم می‌کنیم. سه نفر پلیس شهید شدند. یک نفر شب ۱۹ همان ماه با کلت 45 از بین رفت. وی با اشاره به طرح پیشنهاد راهپیمایی همزمان با گروه‌هایی چون نهضت آزادی از طرف محمدجواد حق‌شناس گفت: عرض کردم ما نمی‌توانیم با تحکیمی‌ها تجمع برگزار کنیم چراکه آن‌ها دنبال توسعه اعتراضات هستند ما حق‌خواهی.

مصطفی تاجزاده، مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دوره اصلاحات نیز با اشاره به گزارش هیأت پیشنهادی 5 نفره سید محمد خاتمی که به تأیید رهبری رسیده بود، گفت: یافته‌های دبیرخانه حاکی است که ۱۴ راهپیمایی در کوی دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال ۷۶ منتهی به سال ۷۷ انجام شده که دو مورد آن به خارج از کوی کشیده شده است.

 

شروع ماجرای کوی به روایت تاجزاده

وی روایت کرد: معلوم شد این راهپیمایی سابقه داشته است. اینکه در کوی دانشگاه غریبه رفته است یا خیر گزارشی به این کمیته واصل نشده است. آیا دانشجویان سازماندهی شدند؟ معلوم شد که چنین چیزی نبوده است و تا امروز هیچ سرنخی از این که گروهکی باشد تا 20 سال گذشته نه سپاه و نه اطلاعات گزارشی به دست نیاورده است. راهپیمایی طبیعی انجام شده است، شعار دانشجویان که ثبت شده، تشکر تشکر است. ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۵ نفر بیرون کوی مشغول گفت‌وگو بودند که آقای امیراحمدی به آن‌ها می‌گوید داخل کوی شوند که قبول نمی‌کنند. وی از کلانتری‌های مختلف تقاضای نیرو می‌کند، چرا؟ معلوم نیست. به محض تقاضای ایشان نیروی انتظامی از کلانتری‌های اطراف می‌آیند. آقای کوهی وارد گفت‌وگو می‌شود. می‌گوید ۵ دقیقه مهلت بدید این ۱۵ نفر را داخل ببرم. ایشان قبول نمی‌کند. درگیری می‌شود. دانشجویان به پرتاب اشیا می‌پردازند. نیروی انتظامی هم مقابله می‌کند. یکی از سربازان پایش به جدول برخورد می‌کند و توسط دانشجویان دستگیر می‌شود. مواضع و شعارهای دانشجویان به تندی می‌گراید ۵۰۰ تا ۶۰۰ سنگ پرانی از سوی دانشجویان شروع می‌شود نیرو انتظامی مقابله می‌کند. تاجزاده ادامه داد: در این فاصله مدیرکل سیاسی استان تهران در ساعت دو و 15 دقیقه به کوی می‌رود و می‌گوید من نماینده تاجزاده هستم و شروع می‌کند به آرام کردن که صدای شلیک گلوله از جنوب خیابان کارگر شمالی کار را خراب می‌کند. بعد از حضور جانشین فرمانده نیروی انتظامی درگیری‌ها به طور پلکانی اوج می‌گیرد برخورد‌های نیروی انتظامی از یک سو و دانشجویان از سوی دیگر به آشوب کشیده می‌شود.

 

تشویق ناجا توسط لباس شخصی‌ها

در اینجا زاکانی وارد بحث شد و گفت: این گزارش ناقص است چون من گزارش لحظه به لحظه از صحنه دارم. بنده تا روز آخر و برخلاف شما در صحنه بودم. در همان زمانی که آقای شاهرودی رئیس قوه قضائیه بود، دادگاه آقای نظری (فرمانده انتظامی تهران) را تبرئه کرد. بعد از تحقیقات میدانی عده‌ای تبرئه شدند، مشخص شد که اتفاقاً آقای خاتمی و دیگران محل اتهام قرار گرفتند. تاجزاده هم پاسخ داد: نیروهای لباس شخصی در اینجا نیروهای ناجا را تشویق به حمله کردند و آن‌ها را به دلیل حمله نکردن، با اهانت مورد سرزنش قرار دادند. نظری سرپرست ناحیه انتظامی تهران بزرگ بدون دستور مافوق وارد کوی دانشگاه شد. 30-25 نیروی شخصی وارد کوی شدند و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار دادند. در آنجا سه سرباز ناجا جا می‌مانند و این سربازان را به زیر زمین منتقل کردند و به دروغ گفتند دانشجویان، سربازان را گروگان گرفته‌اند. معاون سیاسی وزارت کشور اصلاحات ادامه داد: موسوی‌ لاری (وزیر کشور وقت) ساعت 6 صبح از سردار انصاری می‌خواهد به عنوان جانشین فرمانده کل دستور دهد نیروی انتظامی حق رفتن به کوی دانشگاه را ندارند ولی سردار نظری تمرد می‌کند. در گزارش کمیته آمده است نیروهای لباس شخصی از ساعت 2 بامداد وارد صحنه شدند و در ضرب و جرح دانشجویان دخالت داشتند.

 

گزارش خرداد 88 چه شد؟

وی با بیان این‌که «گزارش به بی تدبیری عملکرد فرمانده مذکور (نظری) اذعان کرده است»، ادامه داد: نظری بدون توجه به دستور جانشین فرمانده کل قوا در صحنه بوده است و مهارت‌های لازم برای فرماندهی انتظامی شهر تهران را نداشته و ورود به خوابگاه دانشجویان خلاف بوده است. تاجزاده گفت: شما می‌گویید دوطرف را محکوم کردید، در این بیانیه بسیج دانشجویی که یک طرف را محکوم کردید. شورای عالی امنیت ملی برای همین تشکیل شد. الان 10 سال است جرأت ندارید آن چیزی که مجلس اصولگرا به عنوان گزارش تهیه کرد را منتشر کنید؛ ما که نبودیم، شما منتشر کنید. مردم باید بدانند که ۲۵ خرداد ۸۸ چه کسانی دوباره به کوی حمله کردند. تاجزاده از زاکانی پرسید: ۲۰ سال برای دستگاه اطلاعاتی ایران کافی نیست که بفهمند این تظاهرات خودجوش بوده یا خیر؟ اگر اشتباه کردید عیبی ندارد، به مردم بگویید. آنقدر مقابل مردم نایستید. وی گفت: ۲۰ سال است همه تریبون‌ها دست شماست. شما که دستت می‌رسد در صدا و سیما برنامه‌ای بگیر تا من هم بیایم و موضوعاتی را برای مردم بگویم. وی سپس گفت: ما پدیده‌ای به نام لباس شخصی‌ها داریم. ضلع سوم ماجراست که 20 سال است درباره‌اش حرف نزدند.

 

نظر زاکانی درباره لباس شخصی‌ها

زاکانی در پاسخ به ادعای تاجزاده مبنی بر حضور عده‌ای مدیریت شده به نام لباس شخصی در کوی دانشگاه گفت: لباس شخصی‌ها هم ممکن است عضو ناجا باشند، در همه جای دنیا هم هستند. گروه دوم کسانی هستند که احساس وظیفه می‌کنند و به صحنه می‌آیند؛ بعضاً اشتباه هم می‌کنند. وی ادامه داد: من مدافع دانشجوها بودم و با این گروه در گیر شدم. به من می‌گفتند لیبرال شدی. گروه دیگر طرفداران آقای تاجزاده بودند. زاکانی گفت: من ورود به دانشگاه را غلط می‌دانم. مجالس پنجم و ششم به ممنوعیت ورود به کوی دانشگاه رأی نداد. ربیعی گفت ممکن است بخواهند در دانشگاه آر.پی.جی بزنند نمی‌شود ورود پلیس را ممنوع کرد. این نماینده سابق مجلس در واکنش به حمله بسیج دانشجویی به سفارتخانه‌های انگلستان و عربستان هم گفت: از داخل سفارت به من زنگ زدند و گفتند ما داخل سفارت هستیم من گفتم غلط کردید. ورود به سفارت انگلیس و عربستان غلط بود. موضعگیری هم کردم. زاکانی مجدد از تاجزاده پرسید: چرا پاسخ نمی‌دهید که چرا به ما به عنوان فعال دانشجویی در ماجرای کوی ۷۸ برای راهپیمایی مجوز ندادید؟

 

چرا وزارت کشور به دانشجویان بسیجی مجوز نداد؟

تاجزاده در پاسخ به زاکانی اظهار کرد: آن روزها چنان ملتهب بود، اگر به یک گروه مجوز می‌دادیم یک گروه دیگر هم مجوز می‌خواست. برای اینکه وحدت حفظ شود، دانشگاه اعلام کرد که همه با هم بیایند و درخواست مجوز دهند اما نرفتند. وی افزود: در ماجرای کوی سه بار تیراندازی شد. 20 سال از داستان گذشته، کی باور می‌کند ما نتوانستیم ضارب عزت ابراهیم‌نژاد (در کوی دانشگاه کشته شد) را پیدا کنیم؟ شما از محیط زیست جاسوس درمی‌آورید جاسوس جلوی چشم شماست، چرا نمی‌گیرید؟ تاجزاده سپس گفت: ما در ایران یک پدیده لباس شخصی داریم که درباره آنها گفته‌اند که در اجتماعات دانشگاهی، هیچ کس نباید برخورد خشونت آمیز داشته باشند. چرا گوش نکردند چرا گوش نمی‌کنند؟ وی گفت: سؤال مشخص من این است که این گروه‌ها ۲۵ سال در کشور یکه‌تاز هستند. در این سال‌ها کدام کار جدی را انجام دادند؟ این گروه مخرب در ادامه کوی دانشگاه با آتش زدن سفارت عربستان و آسیب زدن به سفارت انگلیس به کشور لطمه زدند، با انگلیس تحریم‌های نفتی و بانکی اجرا شد و با تخریب سفارت عربستان برجام آسیب دید. این گروه‌ها چه کسانی هستند؟ چرا یک بار در تریبون‌های مختلف، صدا و سیما، نماز جمعه علیه این گروه فشار که آبروی کشور را بردند، همه قوانین را نقض کردند، برخورد نمی‌کنند؟

زاکانی در فرصت بعدی خود گفت: حرف‌هایی که زدید دلیل نبود که به یک تشکل دانشجویی مجوز ندهید. شاید سطحی‌ترین استدلالی که یک مسئول می‌توانست برای جلوگیری از آزادی بیاورد را گفتید. این فعال سیاسی ادامه داد که ریشه گروه‌های فشار به دهه 60 برمی‌گردد. من نمی‌دانم هنوز با کدام تاجزاده روبه‌رو هستیم.

 

قاتل عزت ابراهیم‌نژاد چه شد؟

تاجزاده در ادامه این مناظره گفت: ۲۵ خرداد به کوی دانشگاه حمله کردند، مجلس گزارش تهیه کرد چرا منتشر نکردید. چرا این افراد فقط از وسط آتش و سفارت به شما زنگ می‌زنند مگر دوستان ما نیستند! وی ادامه داد: یکی را ترور کردند چرا کسی را نگرفتند . ما را ۶ سال به جرم اخلال در ترافیک زندان کردند، من می‌گویم چرا 20 سال است قاتل عزت ابراهیم نژاد را پیدا نکردید. زاکانی گفت: گزارش مجلس در روز بیست و پنجم را خودم نوشتم، بنده عضو گروه تحقیق بودم و باید دید چرا پخش نشد و الان پخش کنید. از چیزهایی سخن می‌گویید که برای من خنده‌دار است. سوم و چهارم تیرماه در مجلس توضیح دادم که چه جنایتی اتفاق افتاد، آقای ابوترابی و کواکبیان هم بودند، گزارش را تنظیم کردیم، در مجلس دعوا شد و مجلس را غیرعلنی کردیم. آقای کواکبیان پس از توضیحات من تشکر کرد. من سند ماجرا هستم در صحنه حاضر بودم و چوب آن را خوردم. وی ادامه داد: کسانی که به سفارت انگلیس رفتند، تشکل‌های آرم‌دار و دانشجویی بودند که پس از تجمع همزمان رفتند. افراطی‌ها به من وصل نیستند، این تشکل دانشجویی آسیب به سفارت را به من گفتند که گفتم شما اشتباه کردید. تاجزاده هم خطاب به زاکانی گفت: مگر این گزارش را شما ننوشتید؛ گزارش را منتشر کنید. زاکانی پاسخ داد: ندارم. تاجزاده پرسید: برای خودتان پرینت نگرفتید؟ از مجلس تقاضا کنید به شما یک نسخه بدهند. زاکانی گفت: مجلس که دست شما است. تاجزاده پرسید: هیچ وقت دست شما نبود؟ زاکانی در جواب پرسید: کی بود؟ تاجزاده گفت: هیچی؛ مجلس هفتم و هشتم دست فامیل من بود. وی سپس مجدداً گفت: سؤال من روشن است دستگاه‌های اطلاعاتی نمی‌توانند تکلیف این قاتل و ترور را روشن کنند؟ نباید بعد از 20 سال سؤال کرد چه شد؟ یا چون اصلاح‌طلب است، می‌ترسند از او و نمی‌گیرند او را. تاجزاده در پایان گفت: رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در این 20 سال چه چیزی از ۷۸ منتشر کردند؟ ببینید کدام روایت درست‌تر است؟ این‌ها برای این‌که یک نفر را نجات دهند، کل نظام را خراب می‌کنند. کافی بود بگویند این چهار فرمانده محکوم شدند، به جای داستان ریش‌تراش واقعیت را به مردم می‌گفتند. حالا که به این نتیجه رسیدیم که گفت‌وگو خوب است، از این به بعد هرجا که فکر کردیم اشتباه کردیم، اصلاح کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

ماجرای ترسناک زن مشهدی که در دام عنکبوت های شیطان صفت گرفتار شد+ عکس ارتباط نامتعارف دلیل طلاق ثروتمندترین مرد جهان از همسرش+ تصاویر معشوقه جدید پسر تهرانی نخستین قربانی اقدام شیطانی اش مینا دختری رزمی کار بود دزفول برای ساعاتی مثل تگزاس شد جهانی شدن خواننده افغان به خاطر شباهت به آقای نخست وزیر+ عکس شرور معروف خطرناک با اسلحه کلاشینکف اقدام به تیراندازی کرد محمد جواد شمس صدام ایران صبح امروز اعدام شد + فیلم اعدام زوج شکنجه گر استخوان های کودک 4 ماهه را شکستند+ عکس ارتباط تصویر چهره حکاکی شده بر سطح مریخ با ایران چیست؟+ عکس جنجال صوت لو رفته از خانم جلسه ای / از پرستاری تا خلبانی خانم ها برای شوهرانشان! تجاوز به زن جوان پس از شام 3 نفره با 2 مرد ازدواج همسر شهید حججی ! + پدر و مادر شهید به عروسشان نامه نوشتند + متن نامه مریم زارعی نژاد تنها زن شهید حادثه سقوط هواپیما در کرج + جزئیات مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا

منبع: رکنا

کلیدواژه: سیاسی ضرب و شتم پلیس آزادی گروگان جاسوس ترور جرم زندان قاتل اصحاب رسانه علیرضا زاکانی مصطفی تاج زاده اینترنتی مناظره عکس فیلم سقوط هواپیما سقوط زن کرج حادثه زندگی قاتل دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۰۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی ایران به روایت تابلو‌های شهری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  پیش از این نیز دیوارنگاره های مختلف از این عملیات در معابر شهری رونمایی شده بود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روایت قرائتی از شکایت همسرش به رهبری
  • عجیب اما واقعی؛ پرسپولیس به زاکانی رسید
  • «تا اطلاع ثانوی تعطیل»، نگاهی متفاوت به انقلاب فرهنگی!
  • واکنش زاکانی به واگذاری فروشگاه شهروند به بخش خصوصی
  • فیلم/ ۲۰۰ روز مقاومت در شمال فلسطین اشغالی به روایت حزب‌الله
  • روایت کانال 14 اسرائیل در اتفاقات اصفهان
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 
  • حمله موشکی ایران به روایت تابلو‌های شهری