Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: اخیراً تمام مسئولان و دولتمردان بر رویه شفاف سازی، پاسخگو بودن و تبدیل اتاق‌های کاریشان به اتاق شیشه‌ای صحبت می‌کنند، اما تاکنون قدم بزرگی در این راستا برداشته نشده است، اما روز گذشته وزیر جوان دولت تدبیر و امید با یک توئیت خود را در عرصه پاسخگویی و ارتباط تنگاتنگ با مردم در کابینه‌ای که تمام وزرای آن سابقه طولانی تری در خدمت‌رسانی به مردم دارند، توانمندتر نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نخست در یک توئیت نوشت: «خبرهای خوبی براتون دارم. حدس بزنید چی شده؟ » که همین توئیت هم با واکنش‌های جالبی از سوی کاربران مواجه شد، محمدجواد آذری جهرمی چندین ساعت بعد در توئیت دیگری نوشت: «خبر خوب طلب شما، بامداد با وزرایICT دولت‌های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی رفتیم. ماهواره‌بر با طی ۲مرحله موفق در مرحله۳ به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار آرام نگرفت. «دوستی» در انتظار حضور در مدار، باجوانان عزم کردیم مجدد بسازیم. راستی، بابرخی شوخی‌ها در پست قبلی حال کردم:).» همین شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح به مردم، از سوی برخی کاربران هم مورد توجه قرار گرفت.

گــــپ

نصراللهی: رفتار وزیر ارتباطات

بسیار مثبت و امیدبخش است

اکبر نصراللهی، استاد ارتباطات در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره واکنش وزیر ارتباطات به عدم موفقیت پرتاب ماهواره می‌گوید: این مدل رفتار که واقعیت‌ها را بلافاصله و مستقیم بویژه بعد از شکست‌ها با مردم در میان بگذاریم رویکرد مناسب و قابل تقدیری است. یک کار ملی به دلایل متفاوت موفقیت‌آمیز نبود که می‌توان با عزم جدی و درس گرفتن از خطاها مجدد در این زمینه تلاش کرد و مجدد ماهواره را به فضا پرتاب کرد. این استاد ارتباطات می‌افزاید: این‌که در پروژه‌های علمی در گام نخست به موفقیت نرسیم چیز عجیبی نیست، در ایران و حتی در کشورهای بسیار توسعه یافته هم این اتفاق رخ داده و پرتاب ماهواره توسط شرکت‌های پیشرفته در دنیا هم با شکست مواجه شده است. ما هم این کار علمی که صفر تا صدش با خودمان بوده را در شرایط تحریم می‌خواستیم انجام دهیم که موفق نشد، این شکست چیز جدیدی نیست، اما نکته بسیار حائز اهمیت این است که وزیری از دولت در فاصله‌ای کوتاه و قبل از این‌که منابع دیگر اعلام کنند شخصاً این موضوع را با مردم درمیان گذاشت.

وی ادامه می‌دهد: این نوع برخوردها بسیار مثبت و امیدبخش است و نشان می‌دهد یک وزیر با صداقت و رویکردی متفاوت درباره رویدادی که ناکام مانده با مردم صحبت می‌کند. اقدام وزیر ارتباطات بسیار مثبت و قابل تقدیر است و امیدوارم در تلاش‌های بعدی با کمک جوانان و دانشگاهیان ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب شود. نصراللهی می‌افزاید: مردم از طیف‌های مختلف با سطوح تحصیلات متفاوتی هستند قطعاً هر شهروندی در هر جایگاهی هنگامی که نظاره‌گر صداقت از مسئولان باشد بسیار خوشحال می‌شود، در مجموع امکان دارد انتقادها و طعنه‌هایی هم به کشور و شخص وزیر وارد شود، اما ایرادی ندارد نباید با انتقادهای غیردوستانه، غیرخردمندانه و یا حتی بدخواهانه آزرده خاطر شد. بنابراین تصور می‌کنم مسئولان نباید از صداقت پشیمان و از انتقادات و طعنه‌ها دلسرد شوند. خوشبختانه در دل این شکست یک خبر مسرت بخش وجود داشت و آنهم پاسخگو بودن یک مقام مسئول در مقابل مردم بود.

قاضی‌زاده: در محیط شفاف

امکان سوء استفاده وجود ندارد

علی اکبر قاضی‌زاده، استاد ارتباطات نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: ما سال‌هاست می‌گوییم رویه‌ای که برخی از مسئولان و مدیران با مردم پیش گرفتند کارآیی نداشته و موفق هم نیست. برخی تصور می‌کنند مردم نباید فکر کنند نباید آگاه شوند چرا که مضر است، این در حالی است که این شیوه نتیجه مثبتی به دنبال ندارد البته احتمال دارد وزیر جوان هم بابت این روش پاسخگویی تذکر دریافت کند. وی می‌افزاید: به عنوان نمونه درباره سانحه سقوط هواپیما در حوالی کرج اطلاعات نادرست و متفاوتی منتشر شده است حتی برای این حادثه چند علت عنوان شده که این نوع اطلاع‌رسانی این ذهنیت‌ها را ایجاد می‌کند یا آنهایی که صحبت می‌کنند آگاه نیستند یا این‌که آگاه هستند، اما معتقدند اگر مردم ندانند بهتر است که البته به اعتقاد من در طول این سال‌ها شیوه دوم بیشتر اجراشده است. این استاد ارتباطات همچنین با اشاره به اختلاس در مؤسسه‌های مالی و اعتباری ادامه می‌دهد: متأسفانه با ورشکستگی این مؤسسات مشکلات زیادی برای دولت و مردم ایجاد شد. عده‌ای فرار کردند، برخی دستگیر شدند وچندین هزار طلبکار هم روی دست دولت ماند به همین دلیل دولت مجبور شد مطالبات اینها را از جیب مردم پرداخت کند. اولاً چرا دولت باید این طلب‌ها را بپردازد و دوم این‌که چرا نمی‌گویند این پول‌ها در کجا خرج شده است، داخل کشور یا خارج از کشور. بارها و بارها صحبت از اختلاس‌های سرگیجه آور و باورنکردنی شده، اما هرگز علت آن مشخص نمی‌شود یا این‌که برخی از افراد به مرتبه‌هایی می‌رسند که باز چند و چون آن هم مشخص نیست لذا زیان این نوع عملکرد را طی این سال‌ها متحمل شده‌ایم.

قاضی‌زاده می‌افزاید: اگر خبرنگاران قدرت داشته باشند بپرسند و جواب دریافت کنند فساد تا این حد رخ نمی‌دهد. خبرنگاران حق پرسش دارند و مسئولان هم وظیفه دارند پاسخگو باشند. وی درباره رفتار آذری جهرمی اظهار می‌کند: درخصوص الگوبرداری از رفتار این وزیر جوان زیاد خوشبین نیستم که سایر مسئولان و حتی مدیران دیگر هم این رویه را پیش بگیرند چراکه تا الآن این روش رسم نبوده است، اما با این وجود مسئولان موظف هستند به مردم پاسخ دهند ما هم امیدواریم دیگران هم رویه این وزیر جوان و صریح الهجه را ادامه دهند، آرزوی ما اینست که طرف هر مسئولی که می‌رویم به مردم پاسخگو باشد، چراها و چگونگی‌های هر اتفاق را توضیح دهد.

صدیقی : اطلاع رسانی صادقانه اعتماد

به رسانه ها را بیشتر می کند

فریدون صدیقی، روزنامه نگار و مدرس ارتباطات در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» با تأکید بر قابل تقدیر و احترام بودن این برخورد می‌گوید: وجه رسانه‌ای این اتفاق اینست وقتی اطلاع‌رسانی به صورت شفاف، بهنگام باشد علاوه بر کمک به رسانه به نیاز آنی مخاطب رادیو، تلویزیون، روزنامه و... هم پاسخ بهنگام داده می‌شود، در نتیجه رویکرد مخاطب به رسانه‌های داخلی به جای پناه بردن به فضاهای مجازی و رسانه‌های خارجی بیشتر می‌شود. وی می‌افزاید: هنگامی که یک مقام مسئول صادقانه و مشفقانه درباره رویدادی که نتیجه دلخواه را به بار نمی‌آورد، اطلاع‌رسانی می‌کند، بیان صادقانه ایشان برای تک تک ایرانی‌ها قابل ستایش می‌شود و این برخورد باعث اعتماد‌سازی نسبت به دولت و خود شخص وزیر می‌شود. نتیجه این گفتمان اعتمادسازی، همدلی و همراهی مردم با دولت می‌شود، آذری جهرمی طی مدت کوتاهی که درکابینه حضور دارد بیش از وزرای دیگر که سابقه دارند، موفق شده بین نسل جوان و بزرگ ترها باورپذیری ایجاد کند و به عنوان مرجع قابل اعتمادی برای اطلاعات مورد نیاز مخاطب قرار بگیرد. این مدرس ارتباطات از نگاه دیگر می افزاید: حتی این روش اطلاع‌رسانی برای دست اندرکاران این پروژه نیز ایجاد انگیزه می‌کند تا کوشاتر و ساعی‌تر باشند چراکه می‌دانند این عدم موفقیت به آنها برمی گردد بنابراین تلاش‌شان را دوچندان می‌کنند. صدیقی با اشار به سانحه سقوط هواپیما در حوالی کرج ادامه می‌دهد: هنوز در مورد این سانحه واقعیت حادثه را نمی‌دانیم، برای این‌که اطلاعات پراکنده، مخدوش و از منابع مختلف به دست ما می‌رسد، حتی اگر اطلاعات از منابع موثق دریافت کنیم اما به دلیل حجم اخبار آن را باور نمی‌کنیم، ولی هنگامی که یک وزیر صادقانه در مورد یک پروژه صحبت می‌کند تردید ندارم برای مردم پیام همدردی ایجاد می‌کند بنابراین بهتر است به جای رازپوشی و اطلاع‌رسانی نابهنگام، اطلاع‌رسانی درست داشته باشیم که مخاطب به ناچار در گمگشتگی اطلاعات به رسانه‌های بیگانه که درست و غلط را با اهداف خاصی باهم آمیخته می‌کنند، پناه نبرد. امیدوارم رفتار وزیر جوان باعث شود دیگر ارکان مدیریتی کشور هم، صادقانه و مشفقانه درباره کارکردها، نابلدی‌ها، کوتاهی‌ها و غفلت‌ها به مردم توضیح بدهند و اعتمادسازی بکنند که این اعتمادسازی به رسانه‌های ما هم کمک می‌کند مرجعیت از دست رفته‌شان را به عنوان منابع خبررسانی دوباره بدست بیاورند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

الهه زارعی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

ماجرای ترسناک زن مشهدی که در دام عنکبوت های شیطان صفت گرفتار شد+ عکس ارتباط نامتعارف دلیل طلاق ثروتمندترین مرد جهان از همسرش+ تصاویر معشوقه جدید پسر تهرانی نخستین قربانی اقدام شیطانی اش مینا دختری رزمی کار بود دزفول برای ساعاتی مثل تگزاس شد جهانی شدن خواننده افغان به خاطر شباهت به آقای نخست وزیر+ عکس شرور معروف خطرناک با اسلحه کلاشینکف اقدام به تیراندازی کرد محمد جواد شمس صدام ایران صبح امروز اعدام شد + فیلم اعدام زوج شکنجه گر استخوان های کودک 4 ماهه را شکستند+ عکس ارتباط تصویر چهره حکاکی شده بر سطح مریخ با ایران چیست؟+ عکس جنجال صوت لو رفته از خانم جلسه ای / از پرستاری تا خلبانی خانم ها برای شوهرانشان! تجاوز به زن جوان پس از شام 3 نفره با 2 مرد ازدواج همسر شهید حججی ! + پدر و مادر شهید به عروسشان نامه نوشتند + متن نامه مریم زارعی نژاد تنها زن شهید حادثه سقوط هواپیما در کرج + جزئیات مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا

منبع: رکنا

کلیدواژه: موفقیت مدل سقوط حادثه فرار روزنامه اخبار دولت جوان شیشه ای مردم وزیر عکس فیلم سقوط هواپیما سقوط زن کرج حادثه زندگی قاتل دختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۰۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منادی شفاف سازی در تولیت

فقیه  مجاهد  مرحوم آیت الله حاج شیخ مسلم ملکوتی سرابی ( رضوان الله تعالی علیه )  از نادرترین شخصیت ها  در نظام جمهوری اسلامی ایران است که طی 14 سال امامت جمعه و نمایندگی امام و رهبری در آذربایجان و تبریز عملکرد شفافی از خود به یادگار گذاشت  او در  حراست و امانت داری از بیت المال و استفاده آن در امور شخصی نهایت احتیاط و پرهیز  را بکار می گرفت ، چنانکه پیشتر نوشتیم در این مدت حتی یک مورد به مسافرت تفریحی و زیارتی نرفت.

در آستانه چهارم اردیبهشت ، دهمین سالروز عروج معنوی این مرجع راستین بر آن شدیم مروی بر وقف نامه ایشان پیرامون موقوفات مصلی امام خمینی تبریز داشته باشیم که  در صداقت و شفاف سازی می تواند  اسوه و الگوی کم نظیر برای همه متولیان و کارگزاران نظام باشد.

آیت الله ملکوتی در طول 14 سال امامت جمعه ( 1360 تا 1374 ) با کمک مالی خیرین منطقه و همکاری بعضی ادارات و نهاد ها اقدام به تهیه  34 مورد ، شامل : اجاره روستای سیسان  ، خرید قطعات هکتاری زمین  و باغ  در مناطق مختلف تبریز ، سرد رود ، ممقان ، مارالان ، اِلخیچی ، گوگان  و... ، تأسیس کتابخانه و خرید کتاب ، تأسیس  میدان تره بار، پاساژ تجاری ، گاراژ مسافربری حُر، کارخانه بتن سازی ( بچینگ ) و... که جزئیات همه را در ذیل هر کدام گزارش کرده  و همه را وقف مصلی امام خمینی تبریز نموده است. البته روشن است که در این وقف نفس مصلی موضوعیت ندارد و همه اینها در جهت رفاه حال نمازگزاران و ارائه خدمات دینی ، درمانی ، فرهنگی و غیره به توده مردم است ،

 

متن کامل این وقف نامه در تابستان 1376 ، شماره 18 مجله « وقف میراث جاودان »  در 12 صفحه ( از 46 تا 57 ) به چاپ رسیده  و هم اکنون فایل آن نیز در فضای مجازی قابل دسترسی می باشد و مطالعه آن به همه ، خصوصا به محققان و پژوهشگران و بالاخص به مسئولان و کارگزاران توصیه می شود.

در این فرصت به متن بخشی از این وقف نامه که توسط آیت الله ملکوتی نوشته و تنظیم شده مرور می کنیم :

  ۱- با این که ایشان از سوی امام خمینی اجازه ویژه در مصرف وجوه شرعی داشته ، اما به تصریح خود ، از آن در این مورد استفاده نکرده و می نویسد : « باید معلوم شود در تهیه این املاک و اموال از سهم امام علیه السلام استفاده نشده است ، مگر در بعضی موارد خاص به اقتضای ضرورت به عنوان قرض ، مبلغی برداشته شده  که مدارک و اسناد آن در بایگانی موجود است که باید پرداخته { عودت داده } شود.

۲- وی در بخش دیگر آن می نویسد: « استفاده از این موقوفاتِ  مسجله و مندرجه در این وقف نامه در غیر جهت وقفِ مذکور در آن ( مصلی امام خمینی ) به هیچ وجه جایز نیست کما این که تبدیل این موقوفات  و تملیک آنها به هیچ نحوی از انحاء در غیرموارد استثناء شده ، مشروعیت ندارد و همچنین تبدیل خود وقف و لو به نوع دیگر از وقف و تغییر عنوان آن  از عنوان  موقوفه مصلای امام خمینی  و از موقوفات عبدالله مسلم ملکوتی به عنوان دیگر و نام شخص دیگر  مثل بنیاد خیریه یا بنیاد مصلی امام یا موقوفات فلان ، فلان  مجاز نبوده و شرعیت ندارد؛ هرکسی این تغییر و تبدیل را انجام دهد گناه کرده و لعنت خدا بر او باد. تولیت این موقوفات تا زمانی که واقف زنده است با خود اوست ، بعد از فوت واقف در هر عصر و زمان با ولی امر مسلمین است.»

۳– نکته ی مهم دیگر ، آن مرحوم پس از توضیحات مقتضی در انتهای وقف نامه می نویسد: « ده  درصد از عایدات موقوفات در هر عصر و زمان حق التولیه است.» گفتنی است در ابتدای نظر و از ظاهر این عبارت چنین بر می آید که این حق التولیه به شخصیت حقیقی ( مسلم ملکوتی ) تعلق دارد و می تواند از آن  در امور فردی ، خانوادگی و فامیلی هر طور که  دلش خواست استفاده کند ، اما از اقدام بعدی ایشان به روشنی استفاده می شود که این ده درصد در واقع به شخصیت حقوقی ایشان بر می گردد یعنی تنها مادامی که  سمت امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه را دارد و تا زمانی که به امور این موقوفات رسیدگی می کند، حجیت دارد. مضافا به این که مال موقوفه در دست متولی و تولیت ، امانت الهی است و تمام تصرفات در راستای مصالح مورد وقف باید انجام گیرد.

از این رو وقتی ایشان از امامت جمعه  تبریز کنار می رود ، با این که می توانست خیلی راحت به ظاهرِ همان عبارت تکیه بکند و حق تولیت را همچنان برای خود  و بعد برای وراث محفوظ بدارد و یا حداقل در دوران مرجعیت از منافع آن بهره مند شود، اما می بینیم ایشان  بلافاصله طی نامه ای در تاریخ 6 / 5 / 1374 ،  همزمان با مراجعت از تبریز به قم، تولیت موقوفات مصلی را به رهبری محول می کند و رهبری نیز طی حکمی آن را به امام جمعه بعدی تبریز می سپارد که متن هر دو نامه و حکم در فضای مجازی موجود می باشد.

آیت الله ملکوتی پس از آن در دوران حدود 20 سالِ فقاهت و مرجعیت و تعلیم و تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم نیز، به همین شفافیت زندگی کرد، حتی یک بار هم به سفر زیارتی مشهد و غیره نرفت تا از وجوه شرعی مصرف نکند ، این اواخر فرزندان ، بستگان و شاگردان خیلی اصرار داشتند چند روزی به عتبات مشرف بشود ، باز تسلیم نشد ، چنان که کتابخانه کم نظیر با کتب و نسخ خطی نفیس خود را که با فقر و تنگدستی و خون دل در نجف تهیه کرده بود برای حوزه و عموم محققان و پژوهشگران وقف کرد.

امید است با تدبیر و مدیریت مقتضی از این گنجینه های گرانسنگ که در راستای تقویت بنیه های دینی ، مذهبی و فرهنگی توده مردم است به خوبی حراست شود و مورد استفاده مناسب قرار گیرد.

4 اردیبشت 1403

دیگر خبرها

  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کار‌های گروه تعیین مصادیق مجرمانه است
  • وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • وزیر ارتباطات دولت رئیسی: دوستان همراهی کنند گوگل‌پلی را رفع فیلتر می‌کنیم!
  • وزیر ارتباطات از احتمال رفع فیلتر «گوگل‌پلی» خبر داد
  • درخواست رفع فیلتر این اپلیکیشن در کمیته فیلترینگ بررسی می‌شود
  • تأکید وزیر کشور برای زمینه سازی مشارکت مردم در سرمایه گذاری
  • یک نماینده مجلس: اپراتورها از جیب مردم سرقت می‌کنند!
  • منادی شفاف سازی در تولیت