Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با سرد شدن هوا در گوشه و کنار پایتخت آتش‌هایی را مشاهده می‌کنیم که کارتن خواب‌ها برای گرم شدن برپا کرده‌اند. با وجود افزایش گنجایش گرمخانه‌ها توسط شهرداری این سوال پیش می‌آید چرا هنوز شاهد چنین صحنه‌هایی در سطح شهر هستیم؟ از سوی دیگر فعالان اجتماعی از افزایش نوعی کارتن خوابی با نام خودرو خوابی خبر می‌دهند که با علل و معلول‌هایی در کلان شهرهای کشور در حال افزایش آماری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا با جامعه شناس و پدر مددکاری اجتماعی ایران به گفتگو پرداختیم.

مصطفی اقلیما شرایط اجتماعی و اقتصادی را علت افزایش کارتن خوابی و خودرو خوابی در ایران برشمرد و گفت: در بحث انواع کارتن خوابی باید توجه کنیم این پدیده معلولی از علت‌هاست. فردی که از کار بیکار می‌شود، زنش را طلاق می‌دهد، معتاد می‌شود و.... میزان درآمدش کفاف حداقل زندگی را نمی‌دهد، خودبه‌خود به سوی زندگی در خیابان رانده می‌شود. در حال حاضر شاهد افزایش بیکاری تحصیلکرده‌ها و بالا رفتن آمار از کار بیکار شده‌ها هستیم که در خانواده تحت فشارهای روحی و روانی قرار دارند و مرتب سرکوفت می‌شنوند؛ این افراد مستعد خروج از منزل و پیوستن به آمار کارتن خواب‌ها هستند.

رئیس سابق انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه ما نوعی از کارتن خوابی هم داریم که بسیاری از بیکاران استان‌های دیگر برای مسافرکشی به تهران آمده و در طول روز با خودروی خود کار می‌کنند و شب هم در همان خودرو می‌خوابند، ادامه داد: در چند ماهه گذشته آمار این دسته از ماشین خواب‌ها افزایش یافته که نیاز به نظارت دارد زیرا آسیب‌های دیگری را به جامعه وارد می‌کنند. بسیاری از این ماشین خواب‌ها از قشر تحصیلکرده جامعه هستند که متاسفانه بیکار مانده‌اند.

وی با بیان اینکه آمار کارتن خواب‌های مرد بالاتر از زنان است، در خصوص علت آن گفت: زنانی که در شرایط مشابه قرار می‌گیرند متاسفانه به واسطه رابطه جنسی می‌توانند سرپناه شبانه‌ای  برای خود پیدا کنند و به همین دلیل مردان کارتن خواب بیشتر به چشم می‌آیند.

این مددکار اجتماعی در مورد علت عدم تمایل کارتن خواب‌ها به استفاده از گرمخانه‌ها گفت: شهرداری‌ها امکاناتی در اختیار کارتن خواب‌ها تحت عنوان گرمخانه ایجاد کرده‌اند ولی این افراد تصوری که از این مراکز دارند نبود وضعیت امن و مناسب از لحاظ سلامت محیط است و همین موقعیت باعث می‌شود خیابان را به گرمخانه ترجیح دهند. به طور مثال نگران دزدیده شدن وسایل خود هستند و از سوی دیگر این تصور را دارند که پول خود را تحویل بدهند و نتوانند پس بگیرند. مجموع این عوامل باعث می‌شود این افراد تصمیم بگیرند در فضای باز بخوابند و از این امکانات استفاده نکنند.

این جامعه شناس در مورد طرح‌های جمع‌آوری کارتن خواب‌ها اظهار کرد: در همه دنیا مثلا فرانسه، مکان‌های بسیار مناسب و استانداردی برای کارتن خواب‌ها ایجاد می‌شود اما کسی آنها را مجبور به استفاده از این مکان‌ها نمی‌کند مگر شاکی خصوصی داشته باشند اما در حالت عادی پلیس دخالتی در این موضوع ندارد. حتی زمانی که از نظر بهداشتی دچار مشکل می‌شوند، ماموران مربوطه آنها را به مکان‌های خاصی که برای این کار تعبیه شده راهنمایی می‌کنند و پس از استحمام با آب گرم و شستن لباس‌هایشان و تحویل لباس‌های نو، آنها می‌توانند هرجا که بخواهند بروند. من به مسئولان مربوطه توصیه می‌کنم برای بهبود شرایط این گرمخانه‌ها، یک شب را به صورت نامحسوس در آنجا سپری کنند تا هم وضعیت این مکان‌ها را به طور ملموس بررسی کنند و هم قادر باشند مشکلاتی که وجود دارد را با آگاهی رفع کنند.

خبرنگار: مریم گرابیان

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهرداری گرمخانه کارتن خوابی انجمن مددکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۱۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید مسئولان حج بر لزوم نوآوری و پویایی در فرایند‌های حج و زیارت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که امروز ۲ اردیبهشت در نشست مسئولان دفاتر استانی و مناطق بعثه مقام معظم رهبری در قم سخن می‌گفت با یادآوری اهمیت اخلاص در کار‌ها، اظهار کرد: این ویژگی به خصوص در فعالیت کارکنان مرتبط با حوزه حج و زیارت از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون با مردم سر و کار دارند آن هم زائرانی که از طرق مختلف از جمله فروش ملک، وسیله و گرفتن وام مبالغی را برای پرداخت هزینه سفر‌های زیارتی جمع کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه اگرمانند ۱۰ سال قبل بیاندیشیم از جامعه امروز عقب خواهیم ماند، ادامه داد: یکی از کار‌هایی که باید در فعالیت‌های مرتبط با کاروان‌های زیارتی صورت بگیرد نوآوری، پویایی و بهینه‌سازی فرایند‌ها و تسهیل کردن امور مرتبط با حوزه‌های مرتبط با حج و زیارت است و معاونت فرهنگی بعثه از استان‌هایی که در این زمینه طرح‌های نوآورانه داشته باشند تشویق و تجلیل خواهد کرد.

وی آسیب‌شناسی در فرایند‌ها را ضروری دانست و افزود: درصد خادم به زائر و تعداد روحانیون کاروان‌ها در حج پیش رو در مقایسه با سال‌های گذشته بازهم کمتر شده است لذا باید تدبیری بیاندیشیم که در ارائه خدمات به زائران کاستی ایجاد نشود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه همه باید بپذیریم که خادم زائر هستیم و نباید نگاه بالا به پایین داشته باشیم، اظهار کرد: نیازشناسی و برنامه‌ریزی برای تامین روحانیان کاروان‌ها از خود استان، لازم است که باید مسئولان دفتر استانی آن را پیگیری کنند.

حجت الاسلام نواب افزود: یقین بدانید گرچه روحانیون فعلی که جذب شده‌اند خیلی خوب هستند ولی حتما روحانیان دیگری هم در حوزه هستند که می‌توان با رعایت شایسته سالاری از آنها استفاده کرد.

وی توصیه کرد: لازم است روحانیون به روز شوند و انتخاب روحانیون جدید برای سفر‌های عمره با توجه به تعطیلی نه ساله و تامین نیروی معین ثابت لازم است. امروز من و شما مسئول و مکلف هستیم که این چارچوب را حفظ و بهینه سازی کنیم.

در ادامه این همایش سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت، فرایند شروع عملیات عمره بعد از توقفی چند ساله را تشریح کرد.

حسینی با بیان اینکه سازمان حج وزیارت و بعثه مقام معظم رهبری در همکاری با همدیگر درصدد انجام عملیات حج پیش رو به بهترین وجه هستند، افزود: ۲۱ ایستگاه پروازی عملیات انتقال زائران را به سرزمین وحی برعهده دارند.

در ادامه این نشست، مسئولان دفاتر استانی به ذکر نکات و پیشنهادات خود پرداختند که از جمله می‌توان به سرعت بخشیدن در اعلام اسامی خادمان فرهنگی کاروان‌ها، افزایش ظرفیت برخی استان‌ها مانند قم و خراسان رضوی، امکان اجاره هواپیما از کشور‌های دوست، رسیدگی بیشتر به فعالیت دفاتر زیارتی و سیاحتی و توجه بیشتر به کاروان‌های زوجی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • رکود در ساخت‌وساز موجب افزایش جرایم اجتماعی می‌شود
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • توقیف سه میلیارد ریال کالای قاچاق
  • خاطرات تلخ سیاوش چراغی پور؛ از کارتن خوابی تا التماس برای کار
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • تاکید مسئولان حج بر لزوم نوآوری و پویایی در فرایند‌های حج و زیارت
  • ۶۷ معتاد متجاهر و کارتن‌خواب در شهریار راهی کمپ شدند