Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایالات متحده تکنولوژی «جعبه سیاه» زباله‌های هسته‌ای را در اختیار دیگر کشورها قرار می‌دهد.

 

به گزارش خبرنگار بین الملل «انرژی امروز» اداره انرژی هسته‌ای دپارتمان انرژی ایالات متحده، پروژه‌ای را در دست توسعه دارد که بر اساس آن به دیگر کشورها کمک خواهد کرد تا بتوانند زباله‌های هسته‌ای خود را مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هدف از این اقدام حفظ رقابت‌پذیری آمریکا در برابر دیگر رقبا در خصوص تکنولوژی‌های دفع زباله‌های هسته‌ای عنوان شده است.

از سویی ایالات متحده خود به دنبال راه‌حلی برای ذخایر زباله‌های هسته‌ای این کشور است به خصوص که بارها به ویژه در نوادا مخالفان سیاسی نسبت به انباشت دائمی این زباله اعتراض کرده‌اند. و از سویی نگرانی‌هایی هم در خصوص هزینه‌ها و مسائل ایمنی بازیافت این زباله‌ها وجود دارد.

اداره ملی ایمنی هسته‌ای NNSA در نظر دارد با استفاده از تکنولوژی‌های بهبود تکنیک‌های شکستن، حرارت دادن و ایجاد جریانی در داخل زباله‌ها برای کاهش حجم آنها، به دیگر کشورها کمک کند.

بر اساس اعلام منابع رویترز که نخواستند نامشان فاش شود، این تکنولوژی‌ها به صورت «جعبه سیاه» به دیگر کشورهایی که برنامه هسته‌ای آنها تحت نظارت ایالات متحده به پیش می‌رود ارسال خواهد شد.

منبع اطلاعاتی رویتز می‌گوید با این روش بدون انتقال مالکیت تکنولوژی‌ها، به کشورهایی که نگرانی‌هایی در خصوص سوخت مصرف شده دارند، کمک خواهد شد.

NNSA هم تایید کرده است که قرار است ایالات متحده برای دفع زباله‌های هسته‌ای به کشورها کمک کند اما جزئیات آن را مشخص نکرده است.

البته اسامی کشورهایی که قرار است این تکنولوژی در آنها به کار گرفته شود اعلام نشده است و مشخص نیست بعد از اجرای این تکنولوژی، زباله‌های هسته‌ای قرار است در کجا انباشه شوند.

البته این اداره اعلام کرده است نگران است این فرآینده خطر دستیابی گروه‌های جنگ طلب یا کشورهای دشمن ایالات متحده به این مواد هسته‌ای را بیشتر کند.

پیش از این جیمی کارتر، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، هر گونه بازیابی زباله‌های هسته‌ای را به علت اینکه این بازیابی منجر به تولید اورانیوم و پلوتونیوم خالص می‌شود را ممنوع اعلام کرده بود. این دو ماه در ساخت بمب اتم استفاده می‌شود.

اما مقامات NNSA گفته اند که برنامه جدید برای انجام فرآیند بازیافت زباله‌ها نیست، با این حال به نوع تکنولوژی مورد استفاده اشاره‌ای نکرده است.

یک منبع آگاه دیگر گفته است که سه روش کلی برای کاهش حجم زباله‌های هسته‌ای وجود دارد که هر سه بسیار هزینه‌بر هستند. دست کم یکی از این تکنیک‌ها به عنوان تهدید امنیتی شناخته می‌شود.

اولین روش، روش تثبیت است که از طریق جداسازی سوخت‌های مصرف شده و مترکم کردن آنها به اندازه دو برابر کوچکتر از حجم اولیه‌شان است. این روش هزینه‌بر است اما تهیدید امنیتی ندارد.

در روش دوم، پلت‌های رادیواکتیو در مجموعه سوخت مصرف شده حرارت داده می‌شوند. این فرآیند، اما گازهایی تولید می‌کند که خطرات زیست محیطی و بهداشتی بسیاری دارند.

سومین روش هم به نام گرمافراوری، که در آزمایشگاه ملی آراگون دپارتمان انرژی به کار گرفته شده است، سوخت مصرف شده را در مواد فلزی مایع شده وارد کرده و یک جریان الکتریکی از میان آن عبور می‌دهند. در نتیجه حجم آن کاهش می‌یابد اما پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده تولید می‌کند که پتانسیل ایجاد خطر دارد.

وستینگ هاوس، شرکت آمریکایی سازننده راکتورهای هسته‌ای، در نظر دارد تکنولوژی ساخت راکتورهای هسته‌ای را به کشورهایی مثل عربستان سعودی و هند منتقل کند اما رقبایی مثل شرکت روسی «روس ‌اتم» را در مقابل خود دارد.

ریک پری، در دیداری که اخیرا از عربستان سعودی داشت در خصوص برنامه‌های هسته‌ای این کشور هم مذاکراتی داشت در حالی که مخالفان هنوز نگران عواقب کشته‌ شدن روزنامه‌نگار عربستانی، جمال قاشقچی، در استابول ترکیه هستند.

از سویی ایالات متحده در داخل هم با مشکلاتی در خصوص انرژی هسته‌ای دست به گریبان است. در حالی که راکتورهای قدیمی در حال بازنشسته شدن هستند، پروژه‌‌های جدید به دلیل هزینه‌های رو به افزایش و نیز مشکلات زباله‌های هسته‌ای بلاتکلیف هستند.

در حال حاضر ایالات متحده سالانه ۲ هزار تن متریک زباله هسته‌ای تولید می‌کند که آنها را در حفره‌ها یا خمره‌های فولادی در ۶۰ نیروگاه برق تجاری در سرتاسر کشور نگهداری می‌کند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۱۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ خبرگزاری عراق در این باره اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» امروز با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در جریان این دیدار گفت: سفر من به ایالات متحده پس از یک برهه حساس انجام می‌شود و اهمیت روابط بین دو طرف را نشان می‌دهد.

وی افزود: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطف مهمی رسیده است و ما قصد داریم درباره مشارکت گفت‌وگو کنیم.

السودانی اعلام کرد: ما در حال تلاش برای حرکت از یک رابطه نظامی به مشارکت کامل با آمریکا هستیم و دیدگاه‌های آمریکا و عراق ممکن است در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، متفاوت باشد.

بایدن نیز در این دیدار اظهار داشت: عراق و آمریکا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا داعش تروریست را شکست دهند.

بایدن مدعی شد: مصمم هستیم تا از گسترش درگیری در خاورمیانه اجتناب کنیم.

بیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بایدن برای گفت‌وگو در زمینه تنش‌های ناشی از جنگ غزه، پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و نیز موضوع خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق میزبان نخست‌وزیر عراق خواهد بود.

در این سفر یک هیات دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و صنعتگران متخصص، السودانی را همراهی می‌کنند و مذاکرات گسترده‌ای را با مقامات آمریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده‌های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش‌ها خواهند داشت. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت‌های بزرگ امریکایی امضا خواهد شد.

در جریان این سفر همچنین نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشبرد توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق، بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

کد خبر 844841 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا عراق جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • فیلم‌های دوهفته کارگردانان کن اعلام شد
  • تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • جدیدترین جهت گیری پنتاگون درباره حمله ایران
  • وزیر دفاع آمریکا: ایالات متحده به دنبال تشدید تنش نیست
  • روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • روابط با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • 7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای»