Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارشناس دفاعی پاکستان گفت: مسئله افغانستان بدون مشارکت ایران و کشورهای همسایه حل نخواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، سرتیپ احسان علی شاه کارشناس مسائل دفاعی پاکستان و افسر بازنشسته ارتش اظهار داشت: مسئله افغانستان بدون مشارکت ایران و کشورهای همسایه حل نخواهد شد.

کارشناس دفاعی پاکستان اظهار داشت: ایران نقش کلیدی در حل مسئله افغانستان دارد که آمریکایی‌ها نیز به این موضوع پی برده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان علی شاه تأکید کرد: با تلاش‌ها پاکستان، مذاکره طالبان و آمریکا آغاز شد اما در حال حاضر درباره برخی مواد اختلاف نظر وجود دارد.

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: طالبان اصرار دارند که آمریکا باید نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند و برای ترک این کشور تاریخ مشخص تعیین کند.

وی افزود: قرار بود بیش از 10 هزار سرباز آمریکا از افغانستان خارج شوند اما فقط برای خروج 7 هزار نظامی آمریکایی از این کشور بحث شده است.

افسر بازنشسته ارتش پاکستان اظهار داشت: دور بعدی مذاکره آمریکا و طالبان قرار است در قطر انجام شود که باز هم پاکستان مقدمه آن را فراهم می‌کند.

وی افزود: طبق توافق‌های اولیه که با میانجیگری پاکستان انجام شده قرار شد آمریکا نیمی از نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند.

احسان‌علی‌شاه تأکید کرد: آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که قادر به حل مسئله افغانستان نیستند به همین علت اهمیت ایران، چین و روسیه در این زمینه افزایش پیدا کرد.

وی افزود: روابط آمریکا با ایران، چین و روسیه بسیار پیچیده است به همین دلیل سعی دارد از طریق پاکستان که روابط خوبی با این کشورها دارد راهی برای مشارکت کشورهای مورد نظر برای حل مسئله افغانستان پیدا کند.

احسان‌علی شاه تصریح کرد: پاکستان و ایران خواهان حل مشکلات افغانستان هستند و تقریبا نظرات یکسانی درباره روی کار آمدن یک دولت بی‌طرف در این کشور دارند که بتواند امنیت را برقرار کند.

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: طالبان در بیش از 60 درصد خاک افغانستان فعالیت داشته و 30 درصد نیز در اختیار دولت این کشور است. مناطق صعب العبور و خالی از سکنه نیز وجود دارد که به تازگی داعش در حال تمرکز در این منطقه است.

وی افزود: پاکستان مخالف حضور داعش در افغانستان است و ایران نیز در این زمینه نظرات یکسانی دارد.

افسر بازنشسته ارتش پاکستان خاطر نشان کرد: مسئله افغانستان با جنگ حل نمی‌شود زیرا اگر چنین بود آمریکا می‌توانست ظرف مدت طولانی حضور خود این مشکل را حل کند.

کارشناس دفاعی پاکستان گفت: ایران، چین و روسیه اهمیت زیادی برای حل مسئله افغانستان دارند به همین دلیل «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در دور تازه سفرهای منطقه‌ای خود به چین رفت و قرار است امروز به پاکستان سفر کند.

وی افزود: خلیل زاد قرار است در سفر 3 الی 4 روزه به پاکستان که بستگی به شرایط دارد با مقامات نظامی و سیاسی این کشور دیدار خواهد کرد.

احسان‌علی‌شاه تأکید کرد: سفر خلیل زاد برای بهبود روابط پاکستان با آمریکا و مشارکت در زمینه حل مسئله افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل مذاکره طالبان اسلام آباد امریکایی مساله افغانستان اسلام آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه

به گزارش قدس آنلاین، روابط تاریخی و دیرینه ایران و پاکستان به‌عنوان دو همسایه با اشتراکات فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی همواره محیط امنی برای هر دو کشور رقم زده است، در حال حاضر با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای و جهانی قطعا سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد از اهمیت ویژه ژئوپلیتیکی و بین‌المللی برخوردار است. 

شاید بتوان این سفر را آغاز روابط راهبردی میان ایران و پاکستان عنوان کرد که منجر به تقویت مناسبات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور شود و توطئه‌های دشمنان را خنثی کند. 

مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها، موضوعات اقتصادی به ویژه خط لوله گاز، مسائل دو جانبه و موضوعات مرتبط با همسایگان به ویژه افغانستان مهم‌ترین مسائلی است که مقامات دو کشور می‌توانند درباره آن‌ها رایزنی کرده و نتایج آن موجب تقویت مناسبات ایران و پاکستان شود. 

«نوذر شفیعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد اظهار داشت: تقریبا در میان همسایگان ایران هیچ کشوری به اندازه پاکستان روابطش با ایران امن و آرام نیست، این مساله نیز ریشه در تاریخ، جغرافیا و فرهنگ دارد. اساسا پاکستانی‌ها برای ایران ارزش و احترام بالایی قائل هستند و  پاکستان خود را بخشی از گهواره تمدنی ایران می‌داند، در واقع نگاه احترام‌آمیزی برای ایران قائل هستند. 

وی تصریح کرد: به لحاظ پیشینه تاریخی روابط دو کشور ایران اولین کشوری بود که در سال ۱۹۴۷ پاکستان را به رسمیت شناخت، حتی ایران در زمان جنگ‌های میان هند و پاکستان به نوعی جانب پاکستان را گرفت. همچنین پاکستان اولین کشوری بود که بعد از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت. در جریان جنگ تحمیلی نیز اگر نگوییم از ایران جانبداری کرد اما عملکردش نوعی جانبداری از ایران بود. 

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در زمانی هم که پاکستان آزمایش اتمی خود را انجام داد، ایران اولین کشوری بود که به پاکستان تبریک گفت حال آن‌که کشورهای دیگر پاکستان را تحریم کردند. بنابراین این تحولات نقاط عطفی را در روابط دو کشور رقم زده است.

شفیعی در ادامه اظهار داشت:‌ لازم است در جریان سفر رئیس‌جمهور به پاکستان به این نکته توجه شود که اسلام آباد در شرایط فعلی با چه چالش‌هایی مواجه است. پاکستان چه ظرفیت‌هایی را به لحاظ قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری دارد. بهبود شرایط اقتصادی پاکستان به عنوان بخشی از امنیت ملی این کشور در نظر گرفته شده است،‌ ایران با درک این واقعیت می‌تواند به پاکستان کمک کند و زمینه‌های لازم برای گسترش مناسبات اقتصادی فراهم شود. 

شفیعی همچنین گفت: پاکستان به شدت به انرژی نیاز دارد و برای صلح و ثبات در پاکستان مهم است بخشی از انرژی خود را از طریق قطر با هزینه بالا به صورت نامطمئن وارد می‌کند اما خط لوله زمینی می تواند منبع مطمئن‌تری باشد. البته پاکستان در این زمینه دو مشکل دارد یکی نیاز به گاز دارد دیگری فشار آمریکا به پاکستان است. بنابراین پاکستان باید بین این دو دست به انتخاب بزند و بهتر که آمریکا را وادار کند به دلیل نیاز مبرم پاکستان به گاز آن را از تحریم‌ها معاف کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین درباره روابط منطقه‌ای ایران و پاکستان نیز ابراز کرد: باید این مساله میان مقامات دو کشور ایران و پاکستان مطرح شود که این دو کشور رقیب نیستند پاکستان مسائل خودش را در افغانستان دارد، ایران نیز همین‌طور. بهترین گزینه تهران و اسلام‌آباد در مورد افغانستان همکاری است. در واقع کلید حل مساله افغانستان در دست سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان است. اگر کشورها بخواهند انفرادی عمل کنند، ممکن است چنین تصور شود که در رقابت با یکدیگر عمل می‌کنند.

شفیعی درباره تاثیر نفوذ و دخالت‌های آمریکا در سیاست‌های پاکستان در ارتباط با همسایگان به ویژه ایران گفت: به نظر می‌رسد پاکستان هنوز مساله دوره جنگ سرد  روابطش را با قدرت‌های بزرگ تنظیم می‌کند و اکنون نیز دستور کار سیاست خارجی‌اش موازنه‌بخشی میان آذربایجان و چین، روسیه و چین و ... است درواقع روابط خود را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که از همه استفاده کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند دیگر چیزی از این رژیم باقی نمی ماند
  • اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند
  • رئیس جمهور در دانشگاه لاهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • رئیس جمهور: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • رئیسی: فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • یادداشت| پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم
  • تلاش تهران و اسلام‌آباد برای تقویت روابط دو جانبه
  • ایران نقش کلیدی در تأمین امنیت ایران و منطقه دارد