Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@16:34:13 GMT

کودک‌همسری، نمود تاخر فرهنگی

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۱۵۵۸

کودک‌همسری، نمود تاخر فرهنگی

اردبیل - ایرنا- نشریه 'زمان اردبیل' در مطلبی با عنوان 'کودک همسری؛ نمود تاخر فرهنگی ' به موضوع ازدواج زود هنگام دختران به قلم سید مصطفی جمشیدی پرداخته است.

' در همین شهر اردبیل دختران بسیاری هستند که به دهه دوم زندگی خود نرسیده، «بیوه» و «مطلقه» خطاب می‌شوند. دخترانی که «عروسک به دست» وارد دنیای بزرگسالان شده‌اند و تا متوجه قاعده بازی شوند، هست و نیست خود را باخته و رویاهای کودکانه‌شان را زیر آواری سنگین و نابهنگام مدفون یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روی سخن با ازدواج کودکان یا همان «کودک همسری» است.
کلود لوی استروس، انسان‌شناس فرانسوی، «ازدواج» را برخوردی دراماتیک بین فرهنگ و طبیعت می‌داند. طبیعت بشر در گذر زمان تغییر چندانی نمی‌یابد؛ به عنوان مثال انگیزه‌های جسمانی و فیزیولوژیکی ازدواج در عصر حاضر تفاوت چندانی با دهه‌های قبل ندارد، اما «فرهنگ» همواره دستخوش تغییر و تحول است. فرهنگ تمامی وجوه زندگی انسان را در احاطه خود دارد. طبیعتا ازدواج و مسائل پیرامون آن نیز تحت تاثیر تغییر فرهنگ قرار می گیرد.
یکی از الگوهای ازدواج در جامعه ما «کودک همسری» است. اصطلاحی که به ازدواج کودکان، عموما در سنی پایین‌تر از 18 سال اطلاق می‌شود. این نوع از ازدواج در جامعه سنتی کارکردهای خاص خود را داشت.
چه بسا بسیاری از مادران یا پدران ما در چنین سن و سال‌هایی سر سفره عقد نشسته‌اند و زندگی نسبتا قابل قبولی هم برای خود دست و پا کرده‌اند. اما داستان جامعه امروز متفاوت است. در جامعه حاضر مشکلات، مسائل و آسیب‌های ناشی از ازدواج کودکان به مراتب بیشتر از کارکردهایی است که روزگاری دل خانواده دختر و پسر بدان خوش بود. از آمار بالای طلاق کودک همسران بگیرید تا اعتیاد و سایر آسیب‌های خانمان‌سوز اجتماعی که دامن کودک‌همسران جامعه جدید را گرفته است.
همچون بسیاری از حوزه‌ها در بحث خانواده و الگوی ازدواج نیز داستان ما روایت تقابل سنت و مدرنیته در بستری مملو از تأخر فرهنگی است. آمار نشان می‌دهد «سنت‌های قومی» علت اصلی گرایش به کودک همسری است. جامعه ما با مساله تاخر فرهنگی روبروست و همین مساله موجب تداوم الگوهای فرهنگی مربوط به جامعه سنتی در عصر حاضر شده است. تاخر فرهنگی موجب بی‌سازمانی اجتماعی شده و منشا بسیاری از آسیب‌هاست. «کودک همسری» نیز یادگاری از سنت ماست که به نظر می‌رسد باید مورد بازبینی اساسی قرار گیرد. در غیر اینصورت باید متحمل هزینه‌های بعضا غیرقابل جبران مختلفی در سطح جامعه شویم.
7110/6016

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نشريه اردبيل يادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۱۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیام خدایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در جلسه شورای فرهنگی با محور هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در این واحد دانشگاهی اظهار کرد:  پرداختن به مقوله حجاب و عفاف از مهم‌ترین ارکان در سعادت و تعالی یک جامعه به شمار می‌آید و برای ساختن جامعه‌ای متعالی رعایت شئونات اسلامی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در آن جامعه از اهم وظایف افراد آن جامعه است که باید همگان این اصل مهم را در سرلوحه امورات زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار دهند.

دانشگاه سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم

امام جمعه میاندوآب نیز دانشگاه را به‌عنوان سنگر فرهنگ و دانش در برابر جنگ نرم و فرهنگ تحریف شده غرب برشمرد و گفت: تدوین و ارائه برنامه‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی‌های اساسی و مدون دارد و مشارکت مردمی در این حوزه بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده افزود: برای نظم دهی به اصول و قواعد فرهنگی در ترویج فرهنگ اسلامی و برخورد با بی‌حجابی و رفتار‌های ضد ارزشی استفاده از ظرفیت‌های مساجد، نمازخانه‌ها و کتابخانه‌ها و نیز برگزاری همایش‌های فرهنگی بسیار مهم و باید در سرلوحه برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و سایر نهاد‌ها قرار گیرد.

سرمست چوپان‌نژاد رئیس کمیته امداد امام خمینی میاندوآب نیز با استقبال از راه‌اندازی مرکز نیکوکاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب که برای نخستین‌بار این مهم در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد،‌ تأسیس این مرکز را گامی مهم در همکاری با این نهاد ارزشمند و یادگار بنیان‌گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی دانسته و کمک به قشر کم‌درآمد و بی‌بضاعت برای ادامه تحصیل در خانه علم مردمی را از اهم واجبات و یک تکلیف مهم الهی و انسانی برشمرد.

به گزارش آنا؛ همکاری و هماهنگی برای تأسیس مرکز نیکوکاری در دانشگاه، برگزاری همایش برای بزرگداشت سالروز شهادت آیت اله مطهری و تجلیل از استادان دانشگاه، برگزاری اردوی علمی، فرهنگی و کوهنوردی برای استادان، کارکنان و دانشجویان واحد، اعطای تخفیف شهریه و تشویق از دانشجویانی که حجاب و عفاف را در دانشگاه رعایت می‌کنند، برگزاری منظم نماز جماعت در واحد، برگزاری مسابقه نقاشی فرزندان کارکنان با محور غزه و جبهه مقاومت، برگزاری کارگاه مشاوره فرهنگی ویژه خانواده دانشگاهیان از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه خانواده و بانوان در البرز
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • انس عمومی با ادبیات کهن پارسی؛ یکی از مسیر‌های حفظ حافظه‌ی فرهنگی جامعه
  • تخصیص اعتبار از محل قرارگاه شهید آوینی برای تقویت انجمن های هنری