Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: از زمان تحویل لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس شورای اسلامی، حواشی بسیاری در خصوص کم و کیف بودجه بروز پیدا کرده است و یکی از انتقادات وارده به بودجه مذبور به میزان سهم استان های کم برخوردار از بودجه سال آینده معطوف می شود و این موضوعی است که طی روزهای گذشته واکنش هایی را در استان کردستان نیز به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر و در پی تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، اخبار و تحلیل هایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر کاهش ۴۱ درصدی بودجه کردستان منتشر شده، که بررسی آمار و ارقام بودجه سال های ۹۶ و ۹۷ خلاف این موضوع را نشان می دهد.

در جدول منتشر شده در فضای مجازی در خصوص بودجه استان کردستان در سال ۱۳۹۷، هزار میلیارد و ۷۶۷ میلیون تومان و بودجه سال ۱۳۹۸ هم ۷۳۵ میلیارد تومان اعلام شده و با مقایسه این دو عدد نتیجه گرفته شده که بودجه سال ۱۳۹۸ استان ۴۱ درصد کاهش یافته است.

همین موضوع دستمایه تحلیل کم توجهی دولت به استان کردستان شده بود و در همین راستا کارشناسات اقتصادی از این اقدام دولت انتقاد کرده و از سوی دیگر مسئولان دولتی این مهم را تکذیب کرده و حتی خبر از افزایش بودجه استان کردستان را اعلام می کنند.

ماجرای کاهش بودجه استان کردستان در سال ۹۸  و واکنش های صورت گرفته به آن تا حدی بالا گرفت که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان مجبور به انتشار اطلاعیه ای شد و در آن نه تنها کاهش بودجه استان را تکذیب کرد بلکه خبر از افزایش بودجه را مطرح کرد.

در این اطلاعیه آمده است: عدد یک میلیارد و ۷۶۷ میلیون تومان که در این جدول مبنا قرار گرفته است، مربوط به لایحه پیشنهادی دولت در سال ۱۳۹۷ با احتساب اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده، اما در فرآیند رسیدگی به لایحه در مجلس شورای اسلامی، این اعتبارات مجددا در ردیف اعتبارات ملی محاسبه و از ردیف اعتبارات استانی کسر شد و در نتیجه بودجه استانی استان کردستان در قانون بودجه سال جاری ۶۷۵ میلیارد تومان به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد.

افزایش ۹ درصدی اعتبارات کردستان در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، در این خصوص بیان کرد: با توجه به پیش بینی ۷۳۵ میلیارد تومانی، بودجه استانی کردستان در لایحه بودجه ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ نه تنها کاهش نداشته بلکه بیش از ۹ درصد افزایش هم دارد.

بهرام نصرالهی زاده اظهارداشت: همچنین جدول ۱-۱۰ لایحه بودجه ۱۳۹۸ (اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان ها - صفحه ۲۹۴) نشان می دهد که اعتبار پیش بینی شده برای استان کردستان به میزان ۹۱۵ میلیارد تومان، بیش از ۱۰ درصد افزایش دارد در حالیکه میانگین افزایش کشوری در این جدول ۸.۷ درصد است.

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۳۹۸ کشور، اعتبار پیش بینی شده برای پروژه های استان کردستان که دارای ردیف در پیوست قانونی بودجه هستند، مانند راه آهن، راه، آب و دیگر پروژه ها، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که در آینده به اطلاع مردم استان می رسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ادامه داد: پیرو سفر آقای نوبخت به استان کردستان در تابستان سال جاری و وعده ایشان مبنی بر تصویب اعتبارات ویژه برای پروژه راه آهن همدان – سنندج، وعده ایشان اجرایی شده و علیرغم اینکه این پروژه در قانون بودجه سال ۹۷ مبلغ ۴۸.۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت در لایحه بودجه ۹۸ به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

نصرالهی زاده یادآور شد: همچنین کریدور بزرگراهی میاندوآب – کرمانشاه که ۳۲۰ کیلومتر آن در محدوده استان کردستان قرار گرفته است در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ مبلغ ۶۱ میلیارد تومان اعتبار داشت که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به ۱۶۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی به دیگر پروژه های مهم حوزه حمل و نقل استان همچون جاده سنندج – مریوان و گردنه صلوات آباد سنندج به سمت همدان اشاره کرد و بیان کرد: اعتبارات این پروژه ها نیز در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: چند پروژه مهم و زیر ساختی استان از جمله تامین آب شرب پایدار برای شهرهای بیجار، حسن آباد یاسوکند و روستاهای مسیر خط انتقال و تامین آب شرب و پایدار برای شهرهای قروه، دهگلان، بلبان آباد و روستاهای مسیر خط انتقال جزو پروژه هایی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ دارای ردیف شده و از سال آینده در دستور کار اجرا قرار خواهند گرفت.

نصرالهی زاده به سهم استان کردستان از بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور نیز اشاره کرد و اظهارداشت: این رقم در سال گذشته ۴۳۶ میلیارد تومان بود و استان کردستان در ردیف ۲۳ کشور در رابطه با میزان اعتبارات اختصاص یافته قرار داشت.

وی افزود: در بودجه سال جاری با جهشی که در میزان اعتبارات شاهد بودیم این رقم به ۶۷۵ میلیارد تومان رسید و استان کردستان در جایگاه ۱۸ کشور قرار گرفت و سال آینده نیز ۷۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای کردستان در نظر گرفته شده که این رقم استان کردستان را در جایگاه ۱۶ کشور قرار داده است.

بودجه کردستان نیازمند بازنگری است

در حالی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از بودجه سال ۹۸ استان کردستان دفاع کرده و خبر از رقم های جدید از محل اعتبارات ملی در راستای تکمیل و بهره برداری از پروژه های مهم در این استان را مطرح می کند که یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در بودجه کردستان در سال ۹۸ شد.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی با بیان اینکه در کنار مشکلات سیاسی روز، موضوع لایحه بودجه سال ۹۸ و تقسیم بندی آن به دغدغه نمایندگان و موضوع تحلیلی رسانه ها تبدیل شده است، گفت: امروز به جفای رئیس جمهور و هیئت دولت به مردم کردستان می پردازم.

مهدی فرشادان بیان کرد: اگر امروز اختصاص بودجه به برخی استان ها ویژه است به قدرت چانه زنی وزیران آن ها در دولت و کابینه باز می گردد، سراب وعده دولتمردان تدبیر و امید برای انتصاب وزیر اقوام اگر صحت داشت توسعه سیاسی و اقتصادی کردستان به گونه ای دیگر رقم می خورد.

وی ادامه داد: اگر چه بودجه کردستان نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، اما بر اساس شاخص هایی مانند تورم، رشد جمعیت و میزان محرومیت از خدمات بهاشتی و درمانی این موضوع به بازنگری نیاز دارد و کردستان محروم و توسعه نیافته است، کردستان در صنعت، آموزش، بهداشت و درمان جزو استان های آخر کشور است، این یعنی ظلم تاریخی به مردم کردستان.

نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چرا هیئت دولت متوجه نمی شود که اگر این میزان بودجه کردستان را حتی به چندین برابر افزایش دهد شاید برخی نواقص حل شود، بنابراین از نمایندگان کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خواهش می کنم بر اساس پتانسیل های گردشگری، کشاورزی و طبیعی و همچنین ضعف شاخص های توسعه در این استان در بودجه این استان بازنگری کنند.

داستان بودجه سال ۹۸ کردستان در حالی ادامه دارد که هم اکنون ده ها پروژه و طرح نیمه تمام در این استان چشم انتظار اعتبار برای تکمیل شدن هستند و با نگاهی به ارقام اعلام شده از سوی مسئولان نباشد انتظار داشت که با این وضعیت اعتباری این طرح ها و پروژه های نیمه تمام به نتیجه برسند.

کد خبر 4505149

منبع: مهر

کلیدواژه: پروژه نیمه تمام لایحه بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۱۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بودجه عمرانی ۳ میلیاردی برای سازمان هواپیمایی

تین نیوز

در لایحه بودجه ۱۴۰۳، در بخش بودجه های عمرانی، اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۳۰۱ میلیون تومان برای سازمان هواپیمایی کشوری پیش بینی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جداول بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شامل بخش کلان، درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای، اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و شرکت ها و بانک های دولتی یکشنبه منتشر شد.

برای سال ۱۴۰۳، منابع بودجه کل کشور، ۶۳۴۷ میلیارد تومان پیش بینی شده که بودجه عمرانی (تملک دارایی های سرمایه ای) از این منابع، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است. در جدول اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای دستگاه های اجرایی لایحه بودجه، اعتباری بالغ بر سه میلیارد و ۳۰۱ میلیون تومان برای سازمان هواپیمایی کشوری پیش بینی شده که بخشی از آن ها در زیر آمده است. 

برای تعمیرات اساسی و خرید تجهیزات و ماشین آلات، که در بودجه ۱۴۰۳، در اهداف کمی آن، تعمیر و نگهداری یک فروند هواپیمای فالکن و خرید ۴۰۰ قطعه تجهیزات اداری، فنی و تاسیساتی ذکر شده، بالغ بر ۲۳۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

برای خرید هواپیمای آزمایش استاندارد پرواز به میزان دو فروند، یک میلیون تومان پیش بینی شده است.

به منظور کمک های فنی و اعتباری حمل ونقل هوایی با هدف افزایش ظرفیت ناوگان مسافری هوایی به میزان ۴۳۴۵ صندلی در بودجه ۱۴۰۳، یک میلیون تومان پیش بینی شده است.

به منظور مشارکت وتکمیل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است
  • تمام تلاش برای ارائه بهترین خدمات به مردم می شود
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • آیا وزیر آموزش و پرورش استیضاح می شود؟
  • پیش بینی بودجه عمرانی ۳ میلیاردی برای سازمان هواپیمایی
  • ۷۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای کردستان هزینه شد
  • جذب و توزیع هدفمند اعتبارات، مبنای عمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان باشد
  • جدول ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در تلفیق بررسی شد
  • بودجه ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها؛ توزیع اعتبارات مبتنی بر عملکرد
  • بررسی بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس