Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: بافت تاریخی شهر نراق به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور تعیین حریم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ایزدی با اعلام این خبر گفت: با ارزش‌ترین بافت تاریخی استان در شهر نراق قرار دارد اما در عین حال بیشترین تهدیدها نیز متوجه آن است چرا که با معرفی این شهر به عنوان یک مقصد گردشگری، موج دست‌اندازی‌ها، بی‌مهری‌ها و تخریب‌ها در جهت تغییر کاربری‌های غیر اصولی و ساخت و سازهای ناهمگون آغاز می‌شود از این رو آینده این بافت در تهدید بوده و از این رو تعیین حریم بافت در دستور کار قرار گرفت و در نهایت این امر انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شهر نراق به واسطه بافت تاریخی کم نظیر، نزدیکی به غار منحصر به‌فرد نخجیر، طبیعت و جغرافیای دیدنی و همینطور تاریخ کهن، یکی از ارزشمندترین شهرهای استان به لحاظ توسعه و آینده مطلوب گردشگری به شمار می‌رود، اما در این مسیر تهدیدهای بی‌شماری برای شهر وجود دارد که اصل و بنیان آن انجام برنامه‌های و عملیات‌های عمرانی غیر کارشناسی است از این رو اعلام می‌کنم تمام دستگاه‌ها برای انجام هر برنامه و عملیاتی، به کارشناسان میراث فرهنگی استان اعتماد و مراجعه کنند تا این ثروت مشترک به حسرت مشترک‌مان تبدیل نشود.

در ادامه محسن کریمی معاون میراث فرهنگی اداره کل نیز گفت: بافت تاریخی شهر نراق مجموعه‌ای از عناصر معماری و شهرسازی شامل بازار، خانه‌های تاریخی، آب انبار، مسجد، حمام و معابر تاریخی است که اکثرا مربوط به دوره قاجاریه و تعدادی نیز مربوط به دوره زندیه است که ارزش بافت را به لحاظ سبقه تاریخی و ساختاری بالا می‌برد.

وی ادامه داد: بازار شمس‌السلطنه، آب انبار حاج عبدالباقی، مسجد محله پایین، خانه فاضلین نراقی، امامزاده سلیمان از آثار ثبت ملی شده این بافت به شمار می‌روند.

کریمی در پایان گفت:حریم‌های آثار و بافت‌های تاریخی با توجه به اهمیتی که از لحاظ ملزومات قانونی برای بناها و محوطه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی دارند، در جهت مدیریت کلان و صیانت از آثار به ‌مثابه ابزاری ضروری هستند که در صورت نبود، تهدید‌های بی‌شماری را متوجه آثار تاریخی می‌کند از این رو همزمان با ثبت آثار ملی، روند تعیین حریم‌ها را نیز در دستور کار داریم.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آثار تاریخی استان مرکزی ثروت طبیعت گردشگری جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۲۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در بازدید از طرح‌های عمرانی شهرداری شهر شاهدیه در حوزه میراث فرهنگی گفت: شهر شاهدیه با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که از نظر میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی تپه‌های بسیار زیبا باغات انار ویژه‌ای دارد که، یک مجموعه کاملی از جاذبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری است.


رستگاری با اشاره به نیاز شاهدیه در معرفی بیشتر به هموطنان برای توسعه پایدار گردشگری گفت: در این راستا در چند سال گذشته مجموعه شهردای و شورای اسلامی شهر شاهدیه همت کرده و برای بازسازی معابر به شکل سنتی، احیای بافت تاریخی و باغات گام‌های بسیار موثری را برداشته اند.


وی در ادامه افزود: در سال جاری نیز چهار طرح ارزشمند در محدوده مرکزی بافت تاریخی شاهدیه توسط شهرداری با اعتبار بیش از صد وبیست میلیار ریال در حال اجرا است.


رستگاری گفت: کارگاه خشت زنی کف و بدنه سازی و احیای باغات از جمله این اقدامات است که قطعا برای توسعه پایدار گردشگری شهر شاهدیه موثر است.

دیگر خبرها

  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • تعیین تیم های داوری لیگ برتر با تایید کارگروه صیانت
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند