Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای ضد استعماری کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه غربی‌ها منطقه ما را قلب جهان (heart land) نام گذاشته‌اند، گفت: منطقه غرب آسیا به چند دلیل برای آنها واجد اهمیت که یکی از آنها این است که اینجا در دوران گذشته، حال و آینده یکی از مهم‌ترین منابع تولید هیدروکربن‌ها شامل نفت، گاز و میعانات نفتی و گازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوشکی بابیان اینکه در جهان گذشته هیدروکربن‌ها به‌عنوان انرژی استفاده می‌شدند، خاطرنشان کرد: در دنیای فعلی هیدروکربن‌ها به‌عنوان انرژی و همین‌طور ماده اولیه صنایع و در دنیای بعدی به‌عنوان ماده اولیه صنایع استفاده خواهند شد.

وی بابیان اینکه جهان صنعتی به شکل بسیار جدی نیازمند هیدروکربن‌هاست، افزود: این نیاز در حالی است که یکی از مهم‌ترین منابع و مراکز تولید هیدروکربن‌ها جهان در منطقه غرب آسیا قرارداد و بر همین اساس حیات جهان صنعتی، اشتغال و رفاه آنها به این عرصه بستگی تام دارد.

این استاد دانشگاه منطقه غرب آسیا را یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرف جهان دانست و خاطرنشان کرد: کالاهای صنعتی از همه نوع در منطقه ما خریدار نقدی دارد که این‌یکی دیگر از دلایل اهمیت این منطقه است.

وی شرایط سوق‌الجیشی یا راهبردی منطقه غرب آسیا را دلیل سوم اهمیت آن برای غربی‌ها برشمرد و گفت: منطقه غرب آسیا نقطه اتصال شرق و غرب جهان است و به‌نوعی مرکز جهان محسوب می‌شود، همچنین ازنظر اهمیت فرهنگی منطقه ما زادگاه سه دین بزرگ الهی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت است و براین اساس می‌توان گفت منطقه غرب آسیا کانون اقتصادی، فرهنگی و سوق‌الجیشی جهان است.

کوشکی بابیان اینکه از گذشته تا به امروز آمریکایی‌ها و دیگر قدرت‌های صنعتی غربی براین منطقه یعنی قلب جهان تسلط داشتند خاطرنشان کرد: آنها از این طریق ثروت، قدرت و رفاه را برای خودشان تأمین می‌کردند.

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها سعی داشتند با تسلط بر قلب جهان بر دنیا مسلط شوند، بیان کرد: انقلاب اسلامی این روند را دچار خدشه کرده و به همین خاطر است که علاوه بر آمریکا بقیه قدرت‌های صنعتی باقدرت گرفتن انقلاب اسلامی مشکل‌دارند و این همان تعبیر حضرت امام خمینی (ره) است که انقلاب اسلامی هیمنه استکباری جهان را به خطر انداخته است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه انقلاب اسلامی ایران می‌خواهد فضا را به‌گونه‌ای تغییر دهد که مردم منطقه بر سرنوشت منطقه خود مسلط باشند، خاطرنشان کرد: این صد درصد با منافع نامشروع قدرت‌های بزرگ و در رأس آنها آمریکا مغایرت دارد. به همین دلیل آنها به دنبال این هستند که انقلاب اسلامی حذف یا استحاله شود تا روند تسلطی که بر منطقه داشتند ادامه پیدا کند.

وی بابیان اینکه جلوگیری از تسلط آمریکا در منطقه دو منفعت برای ایران دارد، خاطرنشان کرد: یکی از این منافع این است که به وظیفه اعتقادی خود عمل می‌کنیم چون ما به‌عنوان مسلمان وظیفه‌داریم با استکبار و ظلم مبارزه کنیم.

کوشکی حفظ منافع ملی ما را دلیل جلوگیری ایران از تسلط آمریکا در منطقه دانست و اظهار کرد: منافع ملی ایجاب می‌کند از داشته‌های ملی خود در منطقه و خلیج‌فارس مراقبت کنیم که اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم با منافع نامشروع آمریکا و جهان استکبار تضاد پیدا می‌کند مثلاً اگر ما بخواهیم بر مرزهای رسمی خود در خلیج‌فارس تسلط کامل داشته‌ باشیم این با منافع آمریکا در تضاد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد بر خلیج‌فارس به‌عنوان قلب جهان تسلط کامل داشته باشد و ما هم می‌خواهیم در خلیج‌فارس به‌عنوان دریایی که بیش از 2500 کیلومتر در آن مرزداریم در حد قانونی تسلط داشته باشیم که در اینجا تضاد منافع ایجاد می‌شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: محمدصادق کوشکی 40 سالگی انقلاب استعمار آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۲۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» تعریف نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا بود

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان از رییس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدردانی کرد.

متن پیام تشکر به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند سردار سرلشگر پاسدار محمد باقری رییس محترم ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، برادر ارجمند سردار سرلشگر پاسدار حسین سلامی فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برادر ارجمند امیر سرلشگر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران، برادر ارجمند سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سلاَمٌ عَلَیْکُم بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ

بدین وسیله مراتب قدردانی خود و دستگاه سیاست خارجی را از برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای دقیق و تأثیرگذار عملیات ظفرمند «وعده صادق» که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدامات شرارت‌آمیز رژیم صهیونیستی در منطقه و به شهادت‌رساندن جمعی از فرماندهان رشید سپاه در ساختمان بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق انجام پذیرفت، اعلام می‌دارد.

بی‌گمان اجرای این اقدام ارزشمند و پیچیده نظامی که بر اساس اصل شناخته شده «دفاع مشروع» و منطبق بر قوانین و مقررات شناخته‌شده بین‌المللی صورت گرفت، تعریفی نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا ارایه و بار دیگر توان بازدارندگی نیروهای مسلح جان بر کف کشورمان را به رخ دشمنان قسم خورده اسلام و ایران عزیز کشید.

عملیات ظفرمند وعده صادق ضمن ایجاد ظرفیت‌های بیشتر برای دستگاه دیپلماسی کشور در میدان مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای، افزایش حس وطن‌دوستی و غرور ملی بین آحاد مردم ایران اسلامی را در پی داشته و ضمن تقویت بازدارندگی راهبردی در برابر دشمنان قسم خورده نظام، بر سرعت زوال و فروپاشی ساختار جعلی صهیونیستی خواهد افزود. ضمن ابراز تشکر مجدد، توفیقات روزافزون آن برداران عزیز و جان برکف را از خداوند بزرگ مسالت می‌نماید.

کد خبر 6078945 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» تعریف نو از موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا بود
  • دلاورمردان سپاه بر سر منافع ملی اهل مماشات نیستند
  • تسلط ایران بر قواعد اقدام
  • تنبیه متجاوز که وعده صادق رهبر مقتدر و حکیم انقلاب اسلامی بود، محقق شد/ هر گونه ماجراجویی جدید با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد
  • اطلاعیه شماره ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی/ هشدار جدی به آمریکا
  • هشدار جدی سپاه به آمریکا
  • هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران
  • هشدار سپاه به دولت آمریکا درباره هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران
  • سپاه پاسداران، آمریکا و کشورهای منطقه را تهدید کرد /به هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران پاسخ قاطع و پشیمان کننده خواهیم داد
  • هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران