Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@20:39:53 GMT

تبعات اقتصادی تعطیلی دولت آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۳۷۰۶

نزدیک به یک چهارم دولت فدرال آمریکا از روز ۲۲ دسامبر سال گذشته میلادی به دنبال بن بست بوجود آمده میان کاخ سفید و قانونگذاران دموکرات در خصوص درخواست دونالد ترامپ برای تامین بودجه ۵ میلیارد دلاری به منظور ساخت دیوار مرزی تعطیل است. ساخت دیوار در مرز مکزیک یکی از وعده‌های جنجالی کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دونالد ترامپ و مقامات دموکرات کنگره هر یک بر مواضع خود تاکید دارند. به ویژه آنکه مجلس نمایندگان از سوم ژانویه و آغاز به کار نمایندگان جدید تحت کنترل دموکرات هاست. دولت ترامپ در ابتدا تاثیر تعطیلی دولت فدرال بر اقتصاد آمریکا را ۰.۱ درصد از رشد اقتصادی هر دو هفته تخمین زده بود. اما یکی از مقامات کاخ سفید روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ارزیابی‌های جدید چندان خوش‌بینانه نیست.

تبعات اقتصادی تعطیلی دولت فدرال کم و بیش جمهوری خواهان در بانک مرکزی آمریکا را وادار کرده است تا درخواست متوقف کردن افزایش نرخ بهره را مطرح کنند.

سازمان مالیاتی آمریکا اعلام کرد بیش از چهل و شش هزار کارمند خدمات مالیاتی و خدمات درآمد داخلی به زودی برای رسیدگی به اظهارنامه‌های سالانه مالیات بر درآمد و دیگر پرداخت‌های مالیات به کار باز می‌گردند.

دوره اعلام اظهارنامه مالیاتی از اوایل ماه ژانویه در آمریکا آغاز می‌شود و آمریکایی تا پانزده آوریل برای تحویل این اظهارنامه زمان دارند. کارکنانی که فعالیت خود را از سر می‌گیرند ۵۷ درصد کارکنان خدمات درآمد داخلی هستند و تا زمانی که سازمان‌های فدرال تعطیل باشند هیچ دستمزدی دریافت نخواهند کرد.

طبق نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس که روز سه شنبه منتشر شد ۵۱ درصد آمریکایی‌ها دونالد ترامپ را مسئول تعطیلی دولت می‌دانند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دولت کاخ سفید بودجه مکزیک اقتصاد رشد اقتصادی بانک مرکزی درآمد مالیات اقتصاد بودجه دولت دولت آمریکا کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد خالص ملی سرانه در دولت روحانی ۳۰ درصد کم شد/ در دولت رئیسی ۱۴ درصد بهبود یافت

به گزارش قدس آنلاین، درآمد خالص ملی سرانه در یک تعریف ساده، سرانه کل عایدی مردم در طول یک سال پس از کسر هزینه استهلاک است. در حالی که در سال پایانی عملکرد دولت دهم (سال ۱۳۹۱) درآمد خالص ملی سرانه در ایران به ۱۷.۲ میلیون تومان (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) رسیده بود، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم درآمد ملی روند کاهشی به خود گرفت.

حتی در اوج سال‌های سرخوشی سیاسی برجام هم درآمد خالص ملی سرانه به سطح پایان دولت دهم نرسید و روند نزولی داشت.

بر اساس این گزارش، در سال پایانی عملکرد دولت دوازدهم (سال ۱۳۹۹) درآمد خالص ملی سرانه در ایران به ۱۲ میلیون تومان (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) سقوط کرد. به عبارتی درآمد خالص ملی سرانه در کشورمان در دولت روحانی به ازای هر نفر ۵.۲ میلیون تومان آب رفت و دولت گذشته از جیب هر ایرانی ۵.۲ میلیون تومان برداشت و آنها را فقیرتر کرد.

رشد منفی یا نزدیک به صفر اقتصادی از یک سو و افزایش مستمر نرخ تورم از سوی دیگر، عامل اصلی آب رفتن درآمد خالص ملی سرانه در کشورمان در دولت گذشته بود.

اما از سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت رئیسی، وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی به تدریج بهبود پیدا کرد به طوری که در سال ۱۴۰۰ درآمد خالص ملی سرانه با ۱۱.۳ درصد افزایش به ۱۳.۳ میلیون تومان رسید و در سال ۱۴۰۱ هم مجددا روند افزایشی خود را حفظ کرد و به ۱۳.۷ میلیون تومان بهبود یافت.

بدین ترتیب در دو سال نخست فعالیت دولت سیزدهم درآمد خالص ملی سرانه در کشور نزدیک به ۱۴ درصد بهبود پیدا کرد و درآمد خالص ملی سرانه هر ایرانی نسبت به پایان دولت روحانی ۱.۷ میلیون تومان بالا رفت، اما این رقم همچنان نسبت به اوایل دهه ۹۰ و قبل از شروع به کار حسن روحانی کمتر است.

طبیعی است که سقوط درآمد خالص ملی سرانه در کشور در ۸ سال دولت روحانی طی ۲ سال قابل جبران نیست؛ بنابراین با وجود رشد متوسط سالانه بالای ۴ درصدی اقتصادی کشور در دولت رئیسی، اما چون در ۸ سال دولت روحانی رشد اقتصادی به شدت نزولی بود و درآمد خالص ملی سرانه افت کرده بود، بهبود رشد اقتصادی در دولت سیزدهم، موجب افزایش سطح رفاه مردم شده، اما به سطح اوایل دهه ۹۰ بازنگشته و انتظار می‌رود با تداوم همین روند در دولت سیزدهم، سطح رفاه مردم به تدریج به روال پیش از دولت روحانی ارتقا یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ایران نام اتوبان پاکستان می‌شود
  • پاکستان نام یکی از خیابان‌های اسلام‌آباد را به «ایران» تغییر داد
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • انتقاد خانه صمت به تعطیلی پنجشنبه ها
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • تعطیلی شنبه ۲۵ درصد به فرصت‌های اقتصادی خارجی می‌افزاید
  • درس‌­های اقتصادی عملیات وعده صادق
  • درآمد خالص ملی سرانه در دولت روحانی ۳۰ درصد کم شد/ در دولت رئیسی ۱۴ درصد بهبود یافت