Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ خصوصی‌سازی فرایندی اجرایی، مالی و حقوقی است که دولت‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداری کشور به اجرا درمی‌آورند. خصوصی‌سازی حاکی از تغییر در تعادل بین حکومت و بازار و به نفع بازار است و وسیله‌ای برای افزایش کارایی مالی و اجتماعی است؛ در تیر ماه ۱۳۸۵، مقام معظم رهبری بند ج.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ و دولت را موظف کردند تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند. آنچه که امروز به عنوان اصل ۴۴ از آن یاد شده و هدف از آن را خصوصی‌سازی می‌دانند در واقع «تفسیریه جدید بر اصل ۴۴ قانون اساسی» است.

کاظم دلخوش‌اباتری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه، گفت: ابلاغ قانون اصل ۴۴ که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید داشتند، با سه فرایند و رویکرد؛ پیشگیری از انحصار، قانون برنامه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری انجام پذیرفت.

وی افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس قانون اصل ۴۴ را نوشتند که قانون خوبی بود.

دلخوش با بیان اینکه در فرایند خصوصی‌سازی هم قوانین احتیاطی و هم حضور بخش خصوصی و تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد پیش‌بینی شده بود، افزود: با توجه به ماده ج. بند ب. سیاست‌های ابلاغی، مقام معظم رهبری اجرا را به بخش خصوصی و تعاونی‌ها سپرده و منع مداخله دولت را در اجرا پیش‌بینی کرده بودند و سیاست‌گذاری و نظارت باید انجام می‌شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: متأسفانه بعد از نوشتن قانون، در فرایند واگذاری‌ها، آن چیزی که باید اتفاق می‌افتاد، نیفتاد.

دلخوش بیان کرد: بخشی از شرکت‌های ما قابل واگذاری نبوده و ضررده بودند، اما این واگذاری‌ها صورت گرفت. به نظر من آن طورکه شایسته بود واگذاری‌ها انجام نشد و بطور مثال هنوز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در این فرایند معطل مانده‌اند.

وی تاکید کرد: دو تیم استقلال و پرسپولیس براساس قانون باید واگذار می‌شدند، ولی مسائل پشت پرده و عدم توجه به نحوه واگذاری و امثال این‌ها باعث شد این فرایند کُند پیش برود و تا به حال اجرایی نشده و این آسیبی برای هواداران فهیم این دو باشگاه است.

دلخوش در پایان تاکید کرد: در مجموع سازمان خصوصی‌سازی نتوانست واگذاری‌ها را بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی درست انجام دهد، همان‌طور که شاهد بودیم که در کارخانه ابریشم واگذاری انجام شد، اما همه کارگران آنجا سرگردان شدند و قرار بود اول به کارکنان و کارگران توجه شود و اگر آن‌ها می‌خواهند سهام را بگیرند که اینگونه نشد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اصل ۴۴ قانون اساسی خصوصی سازی سهام بخش های دولتی کمیسیون اقتصادی مجلس خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

به گزارش جام جم آنلاین، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی با اشاره به عزم جدی دولت برای واگذاری این دو تیم از همان ابتدای اغاز بکار گفت: همکاری ملی و همیاری ملی رمز غلبه بر موانع غیر قابل حل است. روح همدلی که در فضای ورزش ایران است سرایت کرد و خودش را در دل یک اقدام سیاستی و یک تدبیر ملی نشان داد و اتفاق به ظاهر ناشدنی 20 سال گذشته امروز تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در موضوع انتقال پرسپولیس و استقلال خیلی ها به دولت میگفتند که این حرف ها نشدنی هستند و دولت ها در ایران اراده واگذاری این دو تیم را ندارند. اما امروز در اردیبهشت 1403 با یک همت جمعی این امر محقق شد.

خاندوزی گفت: در پروژه های مختلف شما شاهد این موضوع بودید که دولت سیزدهم دولت خاتمه ی پروژه های نیمه تمام است و امروز هم این اتفاق افتاد. اما 4 موضوع است که باید به ان اشاره شود:

1- در اصل مشارکت طلبیدن مردم و بخش غیر دولتی اراده ی جدی وجود دارد. در اسفند 1400 موضوع بورسی شدن این دو باشگاه و افرایش سرمایه ان ها و مشارکت چند صد هزار نفری مردم برای در اختیار گرفتن سهم 10 درصدی دو باشگاه که خروجی ان شفافیت در عملکرد است، گام اول دولت برای خصوصی سازی بود. در همین راستا مذاکرات مفصلی با وزارت نفت و وزارت صمت صورت گرفته تا پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس و همچنین برخی از پروژه های جذاب معدنی کشور.

2- اهلیت و تخصص نکته دیگری است که تاکید داریم تا واگذاری مبتنی بر آن صورت گیرد. یکی از نکاتی که در دولت سیزدهم واگذاری چندان زیادی نداشته ایم، دقت بر اهلیت و تخصص خریداران و چشم انداز بلند مدت برای این واگذاری ها را داشته باشیم.

3- چشم انداز منابع پایدار درامدی این دوباشگاه نکته سوم است. ما همچنان کمک ورزش خواهیم بود چه از طریق پیگیری حق پخش و …..

4- ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت مدیریتی بخش های غیر دولتی، برای مدیریت این باشگاه ها استفاده کنیم تا این موضوع ارام ارام به سایر بخش ها سرایت پیدا کند.

دیگر خبرها

  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • سرخآبی‌ها خصوصی شدند
  • سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند
  • با حضور وزرای اقتصاد و ورزش؛ آیین رسمی واگذاری سرخابی ها فردا برگزار می شود
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال +تصویر
  • چرا مدیریت خودروسازان دولتی محکوم به واگذاری به بخش خصوصی است؟
  • ارسال نامه سازمان خصوصی سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • ارسال نامه سازمان خصوصی‌سازی به رئیس فدراسیون فوتبال
  • نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون برای واگذاری استقلال وپرسپولیس
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس قطعی است