Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@00:48:14 GMT

مستند تنگ سولک بهمئی ساخته می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۴۲۹۸

مستند تنگ سولک بهمئی ساخته می‌شود

یاسوج- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با هماهنگی واحد روابط عمومی این اداره‌ کل با یکی از شبکه‌های سراسری صدا و سیما مستند تنگ سولک بهمئی ساخته و از این شبکه سراسری پخش می‌شود.

محمود باقری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به ‌زودی تیم مستندسازی با حضور در شهرستان بهمئی کار فیلم‌برداری را آغاز می‌کنند و در این مستند از نقش برجسته‌های تنگ سولک تصویربرداری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این اثر به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم تاریخی کهگیلویه و بویراحمد به مردم کشور معرفی می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: محوطه و یادمان عظیم تنگ سولک به جا مانده از حکومت‌های نیمه مستقل جنوب غرب ایران بوده که در شمال شرقی شهر لیکک شهرستان بهمئی و در مسیر جاده تنگه ماغر واقع شده است.
باقری عنوان کرد: 13 نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار دورن اشکانی در تنگ سولک بهمئی وجود دارد.
وی تصریح کرد: این اثر تاریخی قابلیت ثبت جهانی دارد که با انجام مرمت، تعیین حریم و کار تحقیقاتی به‌ صورت جدی پیگیر فراهم کردن مقدمات ثبت جهانی این اثر تاریخی هستیم.
وی ابراز داشت: نقوش سنگ برجسته تنگ سولک از آثار تاریخی بسیار گرانبها و نادر در جهان است که در سال 1316 هجری به عنوان نخستین اثر ملی در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسید.
وی افزود: راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَک و سروها جلوه ای خاصی به این اثر بخشیده است.
آذر ماه امسال برای ترمیم مرحله نخست اثر تاریخی نقش برجسته تنگ سولک بهمئی 500 میلیون ریال تخصیص داده شد.
نقوش برجسته تنگ سولک صحنه های گوناگونی از آیین های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم های سواره نظام و پیاده نظام ،تاج گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش آمدگویی و دیگر جلوه های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به نمایش گذاشته است.
تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و در حدود 45 کیلومتری غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملی رسیده است.
به گفته مسئولان تاکنون 728 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه، زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.
9868/6110

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي تنگ سولك كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کهگیلویه و بویراحمد؛ سرپرست آموزش و پرورش استان در آیین آغاز ساخت یک مدرسه و بهره برداری از ۴ باب زمین چمن مصنوعی در شهرستان بهمئی گفت: برای ساخت مدرسه ۲ کلاسه روستای دره خرزهره در بخش ممبی شهرستان بهمئی یک میلیارد تومان اختصاص یافت.
جمالی افزود: این مدرسه تا شهریورماه آینده ساخته می‌شود و به بهره برداری می‌رسد.
مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان گفت: این مدرسه با زیر بنای ۷۵ متر مربع برای حدود ۱۰۰ دانش آموز با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان، خیر مدرسه ساز و آموزش و پرورش استان ساخته می‌شود.
حسینی افزود: با بهره برداری از فضا‌های آموزشی در حال ساخت، سرانه فضا‌های آموزشی در بهمئی نسب به گذشته به بیش از ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
رئیس اداره آموزش و پرورش بهمئی هم با بیان اینکه از سال ۱۴۰۱، عملیات ساخت ۴ زمین چمن مصنوعی دانش اموزی در نقاط مختلف این شهرستان آغاز شد گفت: با این اقدام سرانه فضا‌های ورزشی در بهمئی طی ۲ سال اخیر از ۵۰ به ۸۰ سانتی متر برای هر دانش آموز رسیده است که این شاخص در کشور یک متر برای هر دانش آموز است و در آینده افزایش بیشتری خواهد داشت.
مسعود فرحبخش اعتبار هزینه شده در این ۴ طرح ورزشی را بیش از ۳ میلیارد تومان اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۸۰ هزار متر مربعی فضای ورزشی مدارس کهگیلویه‌وبویراحمد
  • افزایش ۸۰ هزار مترمربعی فضاهای ورزشی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
  • آغاز ساخت یک مدرسه و افتتاح ۴ چمن مصنوعی در بهمئی
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • بوستان باشت نگینی سبز در جنوب کشور
  • نحوه به‌روزرسانی Android ۱۵ Beta ۱؛ برجسته ترین ویژگی‌ها و تلفن‌های واجد
  • نقش مردم در همراهی با پلیس در طرح عفاف و حجاب برجسته است
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت