Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرسی علمی ترویجی با عنوان «هویت مادی روحی انسان از منظر قرآن و الزامات سیاسی پذیرش آن» توسط گروه علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه، در محل حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد عابدی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این کرسی علمی گفت: برگزاری جلسات بصیرتی و کرسی‌های آزاد اندیشی از جمله آثار انقلاب اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جنس هویت انسان خاطرنشان کرد: در این حول دو نظریه وجود دارد، برخی قائل به تک ساحتی بودن هویت انسان هستند و برخی آن را ذو ابعاد می‌دانند، حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر بپذیریم انسان هویت ترکیبی از جسم و روح دارد چه الزاماتی خواهد داشت؟این بحث از مباحث انسان شناسی قرآنی است و این علم در کنار جامعه شناسی قرآنی، روانشناسی قرآنی و هستی شناسی قرآنی هسته ی علوم انسانی را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام عابدی با اشاره به تعیین سیاست‌های کلان سیاسی، اقتصادی و قوانین مرتبط به زندگی بشر در صورت ذو ابعاد تلقی کردن هویت انسان گفت: تاثیر این بحث در ایجاد سیاست‌های کلان مبتنی بر مبانی قرآنی است و این نکته حائز اهمیت است که در این صورت به ابعاد شخصیتی انسان از وجوه متفاوت می‌توان پرداخت.

این پژوهشگر حوزه علوم انسانی گفت: اگر رفاه و امنیت روح تامین نشود در واقع انسان دستاوردی نداشته است و در نتیجه باید بدانیم با توجه به نصوص موجود در مبانی و اندیشه اسلامی روح مجرد و معاد بشری به نوع معاد جسمانی و روحانی است.

حجت‌الاسلام عابدی خاطرنشان کرد: قوانین سیاسی نظامات باید با هویت دو ساحتی انسان منطبق باشد، تناسب بین قانون ضروری با اهداف وجودی انسان در راستای وصول به آن ها باید در هر دو جهت جسمانی و روحانی حرف برای گفتن داشته باشد.

وی افزود: تکالیف جعل شده ی باری تعالی در راستای کمال انسانی جعل و در راستای عینک مادی و روحی شما تدوین شده است و در اشارات قرآن آمده است که هدف خود را دو بعدی می داند و قرآن نیز تابع رشد دو بعدی انسان است. اوج کمالی که خداوند متعال انتظار دارد به آن دست یابیم، موضوع عدالت و تقوا و … نیست بلکه مطلق وصول به قرب الهی است.

وی ادامه داد: تعادل باید بین دو جنبه هویتی انسان بر پایه مسائل مادی و روحی برقرار باشد و حقوق انسان را در این دو عرصه پاسخگو باشد که نتیجه گوهر سیاست در انسان دو بعدی کسب هدایت است و قیام امام راحل نوعی تجلی گاه هدایت در انسان دو بعدی است.

پژوهشگر حوزه علوم انسانی تاکید کرد: نظام سیاسی طراحی شده از سوی غرب پاسخگوی تمام ابعاد شخصیتی انسان دو ساحتی نیست، اگر بپذیریم که انسان دو بعدی است و برای نفس او قائل به روح ابدی شویم، کشاندن دامنه پاداش در افعال انسان به آخرت معنا پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سیاستمداران غربی به دنبال منفعت طلبی دنیوی هستند به این دلیل است که قائل به انسان تک ساحتی هستند، اما افرادی که قائل به دو بعدی بودن ساحت انسان هستند مطمئنا در مبانی اعتقادی شان با وحی و ارتباط روحی با ماوراء پیرو این اندیشه اند و آن را حقیقت می دانند.

حجت‌الاسلام عابدی در ادامه ضمن خوانش فرازی از کتاب فطرت در قرآن شهید مطهری گفت: نیچه یکی از مادی‌گرایان است و در بخشی از سخنانش گفته؛ آنچه تاکنون به نام اخلاق به شما معرفی کرده اند بریزید دور، اگر گفته‌اند دنبال هوای نفس نروید اتفاقا بروید، اگر گفته اند به کمک ظالم علیه مظلوم قیام نکنید بلکه به این کار مبادرت ورزید و حق او را پایمال کنید.

وی در پایان با اشاره به آثار و پیامدهای مادی گرایی، آمریکا را مظهر مادیگرایان بی‌وجدان معرفی کرد و افزود: عین این جمله نیچه در مورد جنایات رژیم استکباری آمریکا صدق می کند و این دغدغه بودن به خیل عظیم ارزش‌های انسانی نشان از مادی بودن آنهاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سهرابی‌فر به عنوان نخستین ناقد این بحث گفت: انسان مبدا و منشا خلقت است، یکی از نیازهای اصلی و اساسی جامعه امروزی پرداختن به انسان شناسی دینی است. در شرایط کنونی و در دوران معاصر موضوع انسان شناسی دینی مغفول باقی مانده است و آنگونه که باید و شاید به بحث و کرسی‌های آزاد اندیشی گذاشته نشده و در نتیجه در حوزه نظریه پردازی در این بخش چندان موفق نبوده‌ایم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به شخصیت مبتکر شهید مطهری و قوت نظریه پردازی وی، اظهار کرد: یکی از نظریه‌پردازان معاصر شهید مطهری است که شایان ذکر است انسان‌شناسی دینی ابتدا از منظر قرآن از سوی شهید مطهری مطرح شد و پس از آن توسط برخی علمای دیگر معاصر به دائره بحث و نظریه پردازی ورود پیدا کرد. انسان شناسی مبنای شناخت توحید است، کسی که در دائره علوم انسانی تکیه بر شناخت انسان نداشته باشد درک مفاهیم توحیدی برای او امکان پذیر نیست چون اساس و مبنای خلقت انسان است.

نوینده کتاب چیستی انسان در اسلام با نظر به حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» خاطر نشان کرد: در روایات متعددی از مقدمه شناخت توحید، تعبیر به عرف نفسه شده است که خود مؤید مقدم بودن شناخت انسان در دائره علوم انسانی برمفاهیم توحید است.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالصمد تیزچنگ استاد حوزه علمیه، نقد خود را عنوان کرد و گفت: جایگاه انسان شناسی در دوران مدرنیسم که قائل به انسان گرایی هستند پررنگ است اما در دوران پسا مدرنیسم باید ابتدا به مبانی معرفت شناسی و شناخت شناسی بپردازیم. در دوران فعلی باید به مسائل معرفت شناسی پرداخت، به عبارتی اولویت باید معرفت شناسی باشد و در جهت تقویت آن بکوشیم تا منجر به استنساخ مبانی آن شده و اصول و روش مند شود.

وی  خاطرنشان کرد: در رابطه با مفاهیمی که ما می‌خواهیم به مسائل اجتماعی و علوم سیاسی ارتباط بدهیم، سیاستی غلط وجود دارد و آن تناقض میان اجتماعی بودن سیاست و فردی بودن نوع مقدمات است. سرشت انسان لااقتضاء نیست و این طور نیست که انسان خوب و بد و قوه تشخیص آنها را نداشته باشد، خداوند متعال به وی قوه الهامیه و تشخیص فسق و فجور را دارد. ما باید در رابطه با ساحت‌های فطرت انسان بحث کنیم و به ابعاد فطری درونی انسان بپردازیم.

وی اظهار کرد: نفس تعابیر مختلفی در قرآن دارد؛ از آن به عنوان نفس ملهمه، مسومه، اماره، لوامه، مطمئنه، راضیه و مرضیه تعبیر شده است؛ روح انسانی حالت مشترک ندارد و از ابعاد مختلفی برخوردار است که قوانین مورد اقتضای خود را می طلبد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرآن کريم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، احد یوسفی در نشست هفتگی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به ضرورت توجه برای اولویت‌های فرهنگی گامی مهم برای رفع دغدغه‌های جامعه اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در اسرع وقت نسبت به تهیه تقویم مناسبت‌های ملی و مذهبی و با برنامه‌ریزی های کامل و از پیش تعیین شده و اجتناب از برگزاری برنامه‌های دقیقه ۹۰ با اتلاف هزینه و بدون خروجی مؤثر اقدام کند.

وی در ادامه با لزوم احیای کار گروه فرهنگی متشکل از نماینده‌های دستگاه‌های دخیل در برنامه‌های فرهنگی ملی و مذهبی افزود: احیای کارگروه فرهنگی می‌تواند گامی مهم در اجرای برنامه‌های ملی و مذهبی فرهنگی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و بدون تداخل برنامه‌های تکراری و بدون اتلاف هزینه به نحو احسن و در خور شأن شهروندان اجرا و خروجی قابل قبولی داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه در بخشی از سخنان خود با تقدیر و تشکر و از مسئولین و ارگان‌های نظامی و امنیتی در رابطه با عملیات تنبیه تجاوز "وعده صادق" حمله موشکی و پهبادی به رژیم صهیونیستی که توانست برای چندمین بار اقتدار ایران و ایرانی را به استکبار جهانیان نشان دهد، و با انتقاد و گلایه از کم کاری روابط عمومی شهرداری گفت: مجموعه مدیریت شهری به عنوان یکی از مراجع اطلاع رسانی در سطح شهر باید این اقدام مبارک و میمون را در ساعات اولیه با نصب بنر و فضاسازی برای مردم تبریک و تهنیت می‌گفت.

یوسفی تصریح کرد: دغدغه‌های اجتماعی باید سرلوحه برنامه‌های فرهنگی مجموعه مدیریت شهری قرار داده شود و با تولید محتوا و نصب بنرهای فرهنگی در جایگاه‌های اطلاع رسانی به دغدغه‌های جامعه اعم از فرزندآوری که جز مسائل و تأکیدات مقام معظم رهبری هم بوده باید در اولویت برنامه‌ها قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخ و هویت شهر ارومیه در برنامه‌های فرهنگی به فراموشی سپرده شده است، عنوان کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری با همکاری‌های لازم با بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیای فرهنگ‌های تاریخی و هویتی شهر ارومیه با اجرای برنامه‌های فرهنگی توجه ویژه داشته باشد.

وی بیان کرد: باید ساخت و نصب المان‌ها و نام‌های میادین شهری در دستور کار شهرداری قرار داده شود و با توجه به اینکه شهر ارومیه با وجود بقعه محمّدبن خلیلان که در دهه‌های آخر نیمه قرن سوم تا اواسط قرن چهارم هجری برای تبلیغ مذهب شیعه در ارومیه بوده بیانگر این است که ارومیه دارای هویتی تاریخی است و باید شهرداری در فضاسازی‌های شهر به این اصل توجه ویژه داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به اینکه جشنواره‌های انگور، گل و بیدمشک و… یکی از ظرفیت‌ها برای معرفی گردشگری و اقتصادی شهر ارومیه است، خاطرنشان کرد: این جشنواره‌ها در چند سال گذشته به علت مصادف بودن با ماه‌های محرم و صفر و شیوع بیماری کرونا باعث تعطیلی شد لذا ضروری است شهرداری برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اجرای هر چه بهتر جشنواره‌های انگور و گل که نشاط‌آور برای جامعه و شهروندان است، در تابستان سال جاری در دستور کار خود قرار دهد.

دیگر خبرها

  • آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تبریز
  • قرآن منبع اصلی علوم انسانی اسلامی است
  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی کشور ۳۱ فروردین ماه برگزار می‌شود
  • المپیاد علمی دانشجویی غیرمتمرکز ۳۱ فروردین برگزار می‌شود
  • سعدی‌پژوهان صبح شنبه در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • مرحله غیرمتمرکز المپیاد علمی دانشجویی ۳۱ فروردین برگزار می شود
  • برگزاری آزمون المپیاد‌های علمی کشور در خراسان رضوی