خاموشی همایون موسیقی ایران زمین
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۴۴۱۴
تهران- ایرنا- همایون خرم از نوازندگان نامدار ویولن، موسیقی دان و آهنگ ساز سرشناس ایرانی بود که ملودی های شاخص و ماندگار از خود به یادگار گذاشت و آثاری از جمله «توای پری کجایی؟، امشب در سر شوری دارم، رسوای زمانه منم» و... را پدید آورد.
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ همایون خرم در 1309 خورشیدی در بوشهر دیده به جهان گشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همایون تربیت و موفقیت خود را مدیون مادرش می داند و می نویسد:« مادرم مرا به سوی هنرها هدایت کرده و پیوسته مشوق من بوده است، مادرم علاقه وافری به موسیقی داشت. مدتی نزد مرتضی خان نی داوود تار مشق کرده بود و برای اینکه ذوق ما را تحریک کند هر روز با نوای موسیقی که از صفحات گرامافون شنیده می شد ما را سر گرم می کرد».
**ورود به عرصه موسیقی
همایون خرم توسط یکی از بستگانش در 11 سالگی به ابوالحسن صبا معرفی شد و او از 1321 در سلک شاگردان استاد بزرگ موسیقی ایران زمین درآمد و افتخار شاگردی وی را پیدا کرد. او مدت سه سال نزد صبا به فراگیری فن نواختن ویولن مشغول بود و چنان پیشرفتی در نواختن این ساز می کند که بنا به پیشنهاد صبا در امتحان نوازندگی رادیو شرکت و به عنوان نوازنده 14 ساله چندین بار در رادیو نوازندگی کرد.
وی که در این مدت موسیقی را از طریق سینه به سینه فرا گرفته بود از خط نت موسیقی اطلاعی نداشت لذا برای اینکه بتواند از آثار دیگران اطلاع پیدا کند و در آینده هم خود آهنگ بسازد کتاب های «علینقی وزیری» موسیقی دان برجسته را تهیه کرد و نزد خود به مطالعه پرداخت. خرم بعدها 2 جلد کتاب «روح الله خالقی» دیگر موسیقی دان را خواند و سپس در زمانی که به خدمت نظام مشغول بود در دانشکده افسری با شخصی بنام سروان حسینی که از فارغ التحصیلان هنرستان عالی موسیقی بود آشنا شد و نزد وی مبانی علم هماهنگی و کنترپوآن را فرا گرفت.
خرم که در بیشتر مقاطع تحصیلی شاگرد ممتاز، فعال و پر تلاش بود، تحصیلات عمومی خود را در مدارس گوناگون طی کرد و به هنر سرای عالی رفت و موفق به دریافت دانشنامه لیسانس در رشته علوم مهندسی برق شد. وی همچنین دارای درجه 1 هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نیز بود. خرم از 1333 خورشیدی به صورت رسمی به عنوان نوازنده به استخدام رادیو درآمد.
**خلاقیت، توانایی و آثار
خلاقیت و توانایی خرم در آهنگسازی زبانزد بود و در زمره موسیقی دانانی بود که توانایی آهنگسازیشان بر نوازندگی اش چیره بود. نوآوری ها و خوشسلیقگیهایش در تنظیم به حق شنیدنی است و حتی نسل امروز آهنگهای او را زمزمه می کنند.
این روزها کمتر جوانی پیدا می شود که با آثاری چون «رسوای زمانه منم، امشب در سر شوری دارم و یا، تو ای پری کجایی» خاطره سازی نکرده باشد. آهنگ هایی که خوانندگان مطرح این روزها هم آنها را بازخوانی کرده اند.
گرچه اعتبار نام خرم فقط به ترانههای همه پسند خلاصه نمی شود. کارهای ارکسترال و سمفونی گونهای وی که دارای جمله بندیهای مرکب و پیچیده، توام با ضرب آهنگهای متنوع هستند همه و همه نشان از توانایی این هنرمند بزرگ در هنر آهنگسازی دارند.
خرم با تواناترین و حرفه ای ترین خوانندگان دوران طلایی موسیقی ایران همکاری نزدیک داشته است. حسین قوامی( فاخته ای)، محمدرضا شجریان اکبر گلپایگانی خواننده انحصاری آثار وی محسوب می شدند.
همایون خرم، بخشی از حافظه تاریخی موسیقی ایران را با خلق آثاری همچون «تو ای پری کجایی»، «امشب در سر شوری دارم»، «ساغرم شکستای ساقی»، «رسوای زمانه منم»، «آیا همه شما بیگناهید»، «اشک من هویدا شد»، و «آوای خسته دلان» رقم زده است.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آهنگسازی آلبوم «تنها ماندم» (1379) با صدای محمد اصفهانی و «رسوای زمانه» (1388) با خوانندگی «علی رضا قربانی» را به کارنامه هنری خود افزوده و در سال های گذشته چندین بار کنسرت داد.
خرم ضمن تسلط در نوازندگی و بداهه نوازی، آهنگسازی خلاق و کم نظیر و در عین حال مسلط به ظرایف نظری و تئوریک موسیقی ایرانی بود و از این نظر پژوهشگری با ارزش و محققی ممتاز به شمار میرفت از جمله تالیف های وی در این زمینه می توان به «غوغای ستارگان (خاطرات هنری مهندس همایون خرم)، ردیف اول چپ کوک (نوای مهر)؛ شامل آوازها، چهارمضرابها ( به اهتمام بابک شهرکی، ردیف دوم راست کوک» اشاره کرد. این نوازنده در این کتاب ها به بررسی آوازها، پیش درآمدها، چهار مضرابها و قطعات متفاوت پرداخته است که این 2 کتاب کمک زیادی به آموزش علاقهمندان به هنر موسیقی ایران می کند.
**سمت و فعالیت ها
همایون خرم در بخشهای مختلف و با سمتهای متفاوت چون عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو، رهبری ارکستر سازهای ملی، همچنین تدریس در دانشکده موسیقی ملی، آهنگسازی در برنامه های موسیقی ایرانی و رهبری ارکستر گل ها و سولیست ویلن فعالیت کرد و در جهت رشد و اعتلای موسیقی قدم برداشت.
از فعالیت های دیگر وی می توان یه سخنرانی درباره موسیقی ایرانی در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا مانند دانشگاه UCLA، دانشگاه گیلان، دانشگاه پزشکی شیراز (درباره استاد صبا و موسیقی ایرانی)، انجمن موسیقی فارس (درباره استاد ابوالحسن صبا)، دانشگاه علامه طباطبایی(درباره مقامات موسیقی ایرانی)، فرهنگسرای ارسباران(درباره استاد علی نقی وزیری)، دانشگاه صنعتی اصفهان(درباره مشخصات موسیقی ایرانی) و سخنرانی های متعدد دیگر در تالار رودکی تهران به مناسبت های مختلف اشاره کرد.
**دیدگاه های دیگران
«پرویز یاحقی» از همایون خرم به عنوان یکی از بهترین آهنگسازان کشور یاد کرد و درباره او گفت: «آثار این استاد جادوانی بوده و گذشت زمان و تحولات گوناگون اجتماعی تاثیری در طراوت و تازگی آنها ندارد. معرفی آثار استاد همایون خرم نظر آن دسته از افرادی که موسیقی ایرانی را عامل خمودگی و افسردگی می دانند ، قطعا تغییر می دهد».
«حبیب الله بدیعی» درباره خرم می گوید: «آثار همایون خرم یکی از یکی دیگر زیباتر بوده و هرگز نمی توان اثری از ایشان را به عنوان بهترین نام برد. به رغم اینکه برخی از آثار استاد همایون خرم تنها در یک گوشه است ، اما هر بخش از آن دارای تنوعی خاصی بوده و هرگز حالت یکنواختی ندارد».
«علی تجویدی» نیز با نقل خاطره ای گفته است: «یکی از روزهای که جهت آموزش به محضر استاد ابوالحسن صبا می رفتم با همایون خرم نوجوان آشنا شدم و ادب، تواضع و نبوغ موسیقایی این هنرجوی 11ساله توجه مرا به خود جلب کرد. بداهه نوازی و ساخت ملودی های زیبا و بکر توسط خرم نوجوان حاکی از این بود که او در آینده یکی از مفاخر و اسطوره های موسیقی ایرانی خواهد شد».
**سرانجام
سرانجام این نوازنده نامدار در 28 دی 1391 خورشیدی هنگامی که بر اثر سرطلان روده در بیمارستان دی تهران بستری بود، درگذشت و موسیقی ایران زمین همایونش و خالق آثار جاودان چون اشک من هویدا شد، ساغرم شکست ای ساقی و پیک سحری و بسیاری آثار فاخر دیگر را از دست داد تا این موسیقی دان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام بگیرد.
پژوهشم9370**9131
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
زیسان- سخنان یکی از مقامات پلتفورم نماوا با واکنش تندی اهالی سینما روبه رو شده است. تاکنون کارگردان مشهور اعلام کردند دیگر با نماوا همکاری نمی کنند.
به گزارش زیسان، محمدحسن شانهساز(نایب رئیس هیات مدیره نماوا) در گفت و گویی با اعلام اینکه هزینه تولید هر قسمت سریال در این پلتفرم به ۳ میلیارد تومان رسیده به تندی به بازیگران و تهیهکنندههای سینما حمله کرد.
او گفته است: «تولید ارزانترین سریال، قسمتی ٣ میلیارد تومان هزینه دارد... برای یکی از سریالهای جدید نماوا به نام «سووشون»، ۸ میلیارد تومان هزینه شده است.»
او در ادامه صحبتهایش افزود: «بازیگران این سریالها خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچجا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند، اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول هست؛ پول بده هر کاری میکنند.»
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیاین سخنان با واکنش تند مازیار میری و همایون اسعدیان کارگردانان سرشناس سینما روبه رو شد. این دو چهره با انتشار ویدئوهایی اعلالم کردند، دیگر با نماوا همکاری نمیکنند.
مازیار میری در این مورد گفت:«آقای شانهساز فرمایشاتی داشتند که واقعا باعث تاسفه. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی به وجود میآورند که افراد کاسب کاری همچون ایشان عهدهدار و تصمیمگیر امور فرهنگی میشوند و از آنجا که بر خلاف تصورشان معتقدم اخلاق و شرافت بیش از هر حرفهای نزد اهالی سینماست تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکند از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم انصراف میدهم.»
پاسخ تند مازیار میری
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیهمایون اسعدیان هم گفت:«اقای شانهساز با الفاظی که زیبنده خودشان است تهیه کننده و بازیگران را مورد نوازش قرار دادهاند. در چهل سال گذشته این میزان وقاحت در بیان این الفاظ و صفات بیسابقه است. برای حفظ حرمت سینمای ایران من تا زمانی که ایشان در این مجموعه باشند دیگر با این پلتفرم همکاری نمیکنم»
عذرخواهی نماواپس از این واکنش ها روابط عمومی نماوا به سرعت از هنرمندان عذرخواهی کرد.
وابط عمومی نماوا با انتشار اطلاعیهای توضیحاتی درباره صحبتهای جنجالی حسن شانهساز، نایب رئیس این مجموعه ارائه داد.
در این اطلاعیه آمده:«غیر از هنر که تاج سر آفرینش است
دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست
مجموعه نماوا به عنوان یکی از قدیمیترین سکوهای نمایش خانگی مفتخر است که سالها خود را به منزله خانه سینماگران و هنرمندان ایران تلقی کرده و رابطه احترامآمیز و مبتنی بر اصول حرفهای با ایشان را همواره راهنمای عمل خود داشته است.
نماوا در بحرانهای اقتصادی سالهای اخیر سینمای ایران، در کنار سایر سکوهای نمایش، کوشیده فضا و فرصتی فراهم کند تا آسیبهای کمتری متوجه نیروهای خلاق سینما شود. هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیات مدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.»
tags # شبکه نمایش خانگی ، سینما سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتالها محتویات معده حیوانات را میخوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟