Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر اقتصاد در روستا ها متحول شود مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد و گاهی با مهاجرت معکوس مهاجرت از شهر به روستا مواجه ایم و این اتفاق زمانی محقق می‌شود که روستا محل درآمد باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛علل تأثیرگذار بر مهاجرت روستاییان به شهرها در ایران از ۴ بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جمعیت شناختی و طبیعی، کشاورزی قابل بررسی است که از این میان بعد اقتصادی نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و روستایبان در تلاش برای بهبود زندگی خویش و درآمدزایی بیشتر دست به مهاجرت می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبد الکریمی مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی کرمان در گفتگو با راه  آرمان؛ با بیان اینکه به منظور رسیدگی به وضعیت روستا ها به فرمان امام(ره) جهاد سازندگی تشکیل شد، گفت: جهاد سازندگی تمامی امورات روستاها را به عهده داشت و در بحث زیر بنایی روستایی مانند  راه و آبرسانی، برق، بهداشت و دامپروری تا سال ۷۹ فعالیت کرد.

وی بیان کرد: از جمله دلایل تشکیل جهاد سازندگی محرومیت زدایی و افزایش تولیدات کشاورزی و توسعه روستا ها بود و تا سال ۷۹ منشا تحولات خوب و منشا برکات چشمگیری شد.

این مقام مسئول افزود: ادغام جهادکشاورزی و جهاد سازندگی به منظور رفع نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها در بخش کشاورزی صورت گرفت و بحث برق به وزارت نیرو، آب به آب و فاضلاب ، راه به راهداری پیوست.

عبدالکریمی  در خصوص اقتصاد روستاییان ادامه داد: اگر اقتصاد روستایی پویا باشد روستایی به فکر مهاجرت نیست در صورت وضعیت اقتصادی  نابسامان روستاها، روستا نشینان مهاجرت می‌کنند.

اهم فعالیت‌های انجام شده برای ساماندهی روستاییان  

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی در ادامه به ساماندهی روستاییان اشاره کرد و افزود: جهاد کشاورزی با ورود به بحث اصلاح نژاد و  استفاده از نژادهای بومی اصلاح شده و نژادهای پربازده دنیا درصدد افزایش تولید شیر و  گوشت قرمز است.

وی ادامه داد: در بحث اصلاح نژاد با استفاده از گاوهای با تولید بالا ،استفاده از گوسفندهای چند قلو زا ، سریع رشد و چندین برابر  شیردهی بیشتر از نژادهای معمولی از فعالیت های انجام شده در بحث دامپروری است.

این مقام مسئول گفت: در بحث کشاورزی معرفی واریته خوب به منظور  افزایش عملکرد ، درختان با محصول بالا  و یا بذر های  با بازدهی و عملکرد بالا در واحد سطح به تناسب با میزان آب مصرفی و طول دوره رشد کمتر  که امکان کاشت محصول دیگر را فراهم می‌کند.

عبدالکریمی افزود: اگر اقتصاد در روستا ها متحول شود مهاجرت کمتر صورت می‌گیرد  و گاهی با مهاجرت معکوس از شهر به روستا مواجه ایم و این اتفاق  زمانی صورت می‌گیرد که  روستا محل درآمد باشد

وی با اشاره به اقتصاد روستا ها ادامه داد: با معرفی نژاد خوب در بحث دامپروری به خصوص دام سنگین و سبک، زنبور عسل و شیلات رونق  خوبی داشتیم.  قبل از انقلاب بحث شیلات مطرح نبود اکنون در بحث آبزی پروری و استفاده دومنظوره از آب کشاورزی  به منظور پرورش ماهی و استفاده در کشاورزی رشد چشمگیری داشتیم.

مکانیزاسیون از روش‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی پایدار

مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان یک رویکرد اساسی در تولید محصولات کشاورزی مطرح می ­باشد و اهدافی نظیر انجام به موقع عملیات کشاورزی، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش سختی کار، مدیریت مصرف نهاده­‌های کشاورزی، ایجاد جذابیت در فعالیت‌های کشاورزی، ارتقاء کمی و کیفی تولید و اصولاً موجبات اقتصادی نمودن تولید انبوه محصولات کشاورزی را فراهم می‌سازد..

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی کرمان در این خصوص گفت: در قبل از انقلاب دربحث مکانیزاسیون تقریبا ۲۰۰۰ تراکتورداشتیم الان ۱۴۶۰۰ تراکتور داریم که تعدادی مستهلک و باید جایگزین شوند.

عبدالکریمی در پایان خاطر نشان کرد: تعداد کمباین ها از ۵ دستگاه قبل از انقلاب  به حدود ۷۵ دستگاه رسیده است و از ۱۰ هزار دستگاه دنباله بند در روستاها به بیش از ۸۰ هزار دستگاه دنباله بند رسید؛ درحال حاضر پانزده شرکت خدمات مکانیزه که قبل از انقلاب موجود نبودند و یک شرکت تراکتور سازی در حال  فعالیت داریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:از این میزان ۸۳ میلیارد ریال برای بهره برداری از ۳۵ طرح احیا و مرمت قنوات، ۹ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال به منظور اجرای طرح‌های انتقال آب با لوله در منطقه عمرانی و «مارکوهک» با حجم چهار هزار و ۴۵۳ متر و ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال برای احداث ۲ کانال بتنی در روستا‌های «قوِژد و بیمرغ» با حجم عملیات ۸۰۰ متر تخصیص پیدا کرد.

اسماعیل قربانی افزود:  افزون بر سه میلیارد ریال اعتبار برای احداث سامانه آبگیر باران و کاشت نهال سماق در زمین‌های کشاورزی شیبدار با مساحت ۱۲ و نیم هکتار در شهرستان گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون تخصیص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: طرح افزایش تولید جو آبی و تولید گندم با محوریت ارقام جدید و توسعه مکانیزاسیون این محصولات در سطح سه هزار و ۵۳۵ هکتار، اجرای طرح افزایش تولید حبوبات و علوفه نظیر سورگم (ذرت خوشه ای)، چغندر علوفه‌ای و ارزن دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بوده است.

وی پیگیری و جذب سه هزار تن کود یارانه‌ای شامل کود اوره، فسفاته، پتاسه، اجرای طرح کشف حفاظتی در سطح ۶۴۰ هکتار اراضی زیر کشت گندم و جو، توزیع در مجموع ۱۵۸ تن بذر اصلاح شده جو، گندم، پنبه و سورگوم بین کشاورزان و توزیع و ترویج ۱۵ تن بذر تریتیکاله به عنوان یک منبع تغذیه دام با عملکرد و سازگاری مناسب را از دیگر اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد در این مدت برشمرد.

قربانی گفت: با هدف افزایش عملکرد تولید، طرح توسعه مزارع آرمانی زعفران، باغ‌های گل محمدی، گیاهان دارویی، باغات کم آب طلب و در اراضی شیب دار، گلخانه‌های آلوئه ورا و سبزی و صیفی جات در مجموع در سطح ۴۵۰ هکتار زمین‌های زیر کشت گناباد در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.

وی گفت: ۱۰۵ هکتار از باغ‌های پسته گناباد در سال گذشته مشمول طرح اصلاح و هرس و باردهی قرار گرفتند.

 

دیگر خبرها

  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان