Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@07:35:45 GMT

دستاورد ماهواره پیام

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۴۶۱۱

دستاورد ماهواره پیام

شهرکرد- ایرنا- تاریخ فناوری فضایی خاطرات پیروزی و شکست های متفاوتی را در خود جای داده است و شکست ها، تجربه هایی را برای رسیدن به پیروزی و رشد صنعت فضایی رقم زده است.

به گزارش ایرنا، اما اینکه پروژه ارسال ماهواره «پیام» چه ارمغانی را برای ایران در برداشت و زمینه ساز چه پیشرفت هایی است، جای تامل و بحث دارد که بشرح زیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماهواره پیام توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه امیرکبیر در تاریخ 25 دی ماه 1397 به مقصد 500 کیلومتری سطح زمین و شیب مداری 55 درجه ارسال شد که مرحله پرتاب را به صورت موفقیت آمیز طی کرد، ولی در مدار قرار نگرفت.
کارشناس نجوم و پژوهشگر هوافضا در خصوص ماهواره پیام این چنین توضیح می دهد؛ ماموریت این ماهواره ثبت و ارسال تصویر در طیف های مختلف از سطح زمین و ارسال آنها به صورت real Time یا همان ثبت و ارسال لحظه ای داده ها به سطح زمین تعریف شده بود.
رامین پوره به ایرنا افزود: شیب مداری 55 درجه در همه ماهواره های ساخت ایران که تاکنون به فضا پرتاب شده مشترک است زیرا با توجه به عرض جغرافیایی کشور ما و موقیعت پرتاب ماهواره، چنانچه ماهواره ای بخواهد بدون مانورهای مداری در مدار مورد نظر قرار بگیرد، این مدار مناسب چنین شرایطی خواهد بود.
وی اشاره کرد: ماهواره ها بر حسب وزن شان طبقه بندی می شوند و ماهواره هایی با وزن کمتر از 100 کیلوگرم در کلاس میکروماهواره ها طبقه بندی می شود و ماهواره پیام در این رده قرار دارد.
پوره در خصوص لازمه دستیابی ایران به فناوری فضایی گفت: ماهواره ها، منافع و کاربرد های متعددی برای ایران در بر خواهند داشت و خلاف آنچه در ذهنیت و فرهنگ ما جا افتاده است، ماهواره ها تنها کاربری مخابراتی ندارند و این تنها بخشی از رسالت آنها می باشد.
وی با بیان اینکه ماهواره ها بسته به ماموریتی که برای آنها سنجیده می شود، کاربردهای متفاوتی خواهند داشت، افزود: یکی از نیازمندی های قابل توجه و حیاتی امروز کشور ما دستیابی به اطلاعات به روز در حوزه جغرافیایی است که در حال حاضر از طریق ماهواره های خارجی تامین می شود.
به عنوان مثال ماهواره های Remote Senescing یا «سنجش از دور» وظیفه ثبت و پایش رخدادهای مختلف سطح زمین نظیر وضعیت بارش، کاهش یا افزایش سطح آب تالاب و دریاچه ها، خشکسالی، نفوذ ریزگردها و غبار، پوشش گیاهی، زلزله را دارند که بسیاری از آنها از مسائلی مهمی هستند که امروزه کشور ما به خاطر تغییرات اقلیمی پیش آمده با آنها دست و پنجه نرم می کند و اطلاعات دقیق تر از این رخدادها می تواند برنامه ریزی جامع تری را برای تخصیص بودجه و راهکارهای احتمالی را برای کشورمان به دنبال داشته باشد.
وی در ادامه گفت: علاوه بر این بهره مندی از یک ماهواره در مدار GSO یا همان مدار 36 هزار کیلومتری می تواند کاربردهای مخابراتی گسترده ای را به همراه داشته باشد.
این ماهواره ها چون دوره تناوبی برابر دوره تناوب زمین دارند همواره در یک نقطه ثابت می مانند و در نتیجه این ماهواره در طول شبانه روز موقعیت ثابتی نسبت به یک نقطه روی سطح زمین خواهند داشت.
پوره افزود: در حال حاضر کشور ایران برای مقاصد مخابراتی خود از ماهواره Iran Sat21 استفاده می کند که هرچند این ماهواره در اختیار ایران می باشد، اما یک ماهواره بومی نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: ماهواره ها عملکرد گسترده ای دارند که مقاصد هواشناسی، اکتشافات فضایی نیز در زمره دیگر کاربردهای آن است.
به گفته وی، در نتیجه در اختیار داشتن ماهواره های بومی می تواند مزیت و نتایج مثبتی را برای ایران به ارمغان داشته باشد.
رامین پوره در رابطه با نتایح حاصل از پرتاب ماهواره امید تصریح کرد: برای بررسی نتایج حاصل از پرتاب ماهواره پیام و قضاوت در خصوص شکست یا موفقیت آمیز بودن آن در گام نخست باید با آگاهی کافی از تاریخ فناوری فضایی به بررسی جوانب مختلف این پروژه پرداخته شود.
این کارشناس گفت: آنچه مسلم است تمام کشورهایی که در حال حاضر در عرضه فناوری فضایی پیشگام هستند فعالیت خود را با مسیری مشابه و با پرتاب مدارگرد هایی بسیار ابتدایی که حتی فاقد ماموریت خاص فضایی بوده آغاز نموده اند، بارها در این مسیر شکست خورده و با رفع نواقص و خطاها توانسته هاند گام های بعدی را بپیمایند.
بنابراین باتوجه به این اصل که رسیدن به مرزهای فضا دانش وسیع و تکنولوژی بالایی را می طلبد و کشورها در سال های اولیه عصر فضا نتوانستند چیزی بیش تر از یک مدارگرد به فضا ارسال کنند، ارسال ماهواره پیام را می توان گامی سرشاز از تجربه و موفقیت برای ایران تلقی کرد اما آنچه پیروزی یا شکست را برای ایران در این پروژه مشخص می کند بررسی «هدف» ارسال ماهواره پیام به فضا می باشد.
پوره اظهار داشت: نخستین ماهواره ایرانی یا به عبارت بهتر مدارگرد امید در سال 1387 به فضا ارسال شد که در مدار خود قرار گرفت اما ماموریت خاصی را دنبال نمی کرد.
سوال اینجاست که آیا از 10 سال پیش تاکنون آیا توانسته ایم علاوه بر ارسال یک جسم به فضا و قرار دادن آن در مدار به دستاورد دیگری نیز برسیم؟ برای رسیدن به این پاسخ باید این پرسش گام های اولیه پیش رو برای یک پروژه موفق مدارگرد را بررسی کرد.
پوره با اشاره به اینکه ماهواره ارسالی ما هنوز نمی توانند مقاصد سنجشی داشته باشند اما توانایی موشک ایران را به برای رساندن یک محموله به مرزهای فضا اثبات کرده اند، گفت: نخستین گام ارسال یک مدارگرد به فضا و قرار دادن آن در یک مدار خاص است به صورتی که تنها هدف ارسال یک جسم در فضا نباشد بلکه مدارگرد بتواند مدتی را در مدار خود گردش کرده و در نهایت سقوط کند.
گام بعدی قراردادن مدارگرد در مدار خاص خود و حفظ آن از اختشاشات مداری یا به اصطلاح Orbital keeping است و گام سوم را می توان پایدار کردن مدارگرد در مدار خود مد نظر گرفت.
وی تاکید کرد: اگر چنین تقویم اجرایی باید برای صنعت فضایی ایران به وجود بیاید و ماهواره های ارسالی طبق از یک روند اجرایی و برنامه ریزی مدون پیروی کنند، ناموفق بودن برخی از مراحل یک پروژه نظیر آنچه برای ماهواره پیام رخ داد، شکست محسوب نمی شوند بلکه تجربیاتی هستند که از آنها برای پرتاب های آینده استفاده می شود.
این برنامه ریزی از جانب شورای عالی فضایی کشور به ریاست رئیس جمهور ابلاغ می شود و هدف گذاری های صورت گرفته مسیر را برای مطالبات و پیگیری هموار می کند.
پوره خاطرنشان کرد: تا زمانی که چنین ابلاغ های در برگیرنده اهداف روشن و دقیقی نبوده و چشم انداز چند ساله صنعت فضایی را مشخص نکند، به راستی نمی توان نتیجه گرفت که پروژه های فضایی ایران نوید پیروزی هستند یا پیام شکست!
به گزارش ایرنا، ماهواره پیام روز سه شنبه به فضا پرتاب شد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که این ماهواره در مدار قرار نگرفت.
ماهواره ایرانی پیام امیرکبیر که توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده بود بامداد روز سه‌شنبه توسط ماهواره برداخلی به فضا پرتاب شد اما به دلیل نداشتن سرعت کافی از ماموریت محوله بازماند.
گزارش از پانته آ نیکزاد
2097/6021/9942

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي ماهواره طرحهاي علمي هوا فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایانه‌های کوانتومی از رمزگذاری سبقت می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان باور دارند، رایانه‌های کوانتومی روزی رمزگذاری را می‌شکنند و تبدیل داده‌ها به ذرات نور و ارسال آنها به اطراف با استفاده از هزاران ماهواره ممکن است یکی از راه‌های حل این مشکل باشد.

رایانه کوانتومی ابرکامپیوتر قدرتمندی است که با سرعت فوق العاده پردازشش می‌تواند تهدیدی بزرگ برای بلاکچین محسوب شود.

دانشمندان ادعا می‌کنند با تبدیل داده‌ها به ذرات نور و ارسال آنها به سراسر جهان با استفاده از ماهواره‌ها، می‌توان رهگیری پیام‌های رمزگذاری شده توسط یک رایانه این کوانتومی قدرتمند را دنبال کرد.

در حال حاضر، فناوری پیام‌رسانی بر روش‌های حفاظتی ریاضی یا رمزنگاری از جمله رمزگذاری انتها به انتها، متکی است. این فناوری در واتس‌آپ و همچنین توسط شرکت‌های مختلف، دولت و حتی ارتش برای محافظت از داده‌های حساس در برابر رهگیری استفاده می‌شود.

با پیشرفت فناوری کوانتوم، رایانه‌های کوانتومی آینده به تنهایی قادر به شکست رمزگذاری مبتنی بر فضا نیستند؛ رمزگذاری اطلاعات مبتنی بر فضا از نور استفاده می‌کند تا اطلاعات را همانند پرتاب نور انتقال دهد. این روش امنیت بسیار بالایی در برابر حمله‌های مخرب فراهم می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های رمزگذاری بر اساس فضا، عدم قابلیت تفسیر اطلاعات ارسالی بدون داشتن کلید رمزگذاری مناسب است. این به این معناست که حتی با استفاده از قدرت کوانتومی برای رایانه‌های آینده، امکان شکست این نوع رمزگذاری و انتقال اطلاعات به صورتی غیر قابل مشاهده و غیر قابل تفسیر عملا ممکن نیست.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتظار می‌رود که نخستین ماهواره ارسال کننده این نوع اطلاعات در سال ۲۰۲۵ پرتاب شود. این اقدام نشان می‌دهد که رمزگذاری بر اساس فضا قدرتمندترین روش برای حفظ امنیت اطلاعات در دنیای دیجیتال آینده است.

اگر رایانه‌های کوانتومی در مقیاس بالا ساخته شوند، آنگاه می‌توان گفت اهداف بسیار دور در علم توسط بشر دست یافتنی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار جدید ایران به آمریکا و اسرائیل
  • ایران نَسَق اسرائیل را کشید/ حرکتی کنید، شبتان را با موشک‌هایمان روشن می‌کنیم
  • پیام جدید ایران به آمریکا و هشدار بی‌سابقه به رژیم اسرائیل
  • موبایل های گوگل به اینترنت ماهواره ای متصل می شوند
  • قیس قریشی: ایران در حمله به اسرائیل به دنبال ارسال یک پیام بود + فیلم
  • ژنرال مصری: تل‌آویو بدون آمریکا در دفاع از خود ناتوان است
  • ارتباط با ماهواره‌؛ قابلیت هیجان‌انگیز گوشی جدید گوگل
  • ارسال پیام اسرائیل به آمریکا: دنبال تشدید تنش نیستیم
  • رایانه‌های کوانتومی از رمزگذاری سبقت می‌گیرند
  • کامپیوترهای کوانتومی از رمزگذاری سبقت می‌گیرند