Web Analytics Made Easy - Statcounter

درس نامه مهدوی «فرهنگ مهدویت و انتظار» که در هفت جلد و به قلم اسماعیل شفیعی سروستانی در موضوعاتی همچون اینک آخرالزمان!، دعوت به او! و جهان موعود تالیف شده است، رونمایی می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: درس نامه مهدوی «فرهنگ مهدویت و انتظار» به همت موسسه فرهنگی هنری موعود (عج) و با توجه به درک خلاء یک اثر جامع مهدوی برای آشنایی علاقمندان به مباحث مهدویت و انتظار با قلمی روان و گیرا منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، این اثر برای نخستین بار در کشور و در هفت جلد و به قلم «ابراهیم شفیعی سروستانی» به رشته تحریر در آمده و موسسه موعود عصر (عج) با سابقه بیش از 23 سال فعالیت مهدوی و فرهنگی این اثر را منتشر کرده است.

 

 در مقدمه این کتاب می خوانیم:

«شاخصه های رویکرد مهدوی در دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران کاملا با یکدیگر متفاوت است. تا پیش از اوج گیری نهضت امام خمینی (ره) شاخصه های رویکرد مهدوی غالب عبارت بودند از:

 

1.توجه به امام مهدی (عج) تنها به عنوان «منجی موعود» و نجات بخشی که در آینده ای نامشخص می آید و همه دردها، رنج ها و نابرابری ها را پایان می دهد؛

 

2.تمرکز بر عصر ظهور بدون داشتن هیچ چشم انداز روشنی برای اصلاح امور و بهبود وضع جامعه در «عصر غیبت»؛

 

3.خلاصه شدن وظایف منتظران در دعا برای فرج و نزدیک تر شدن ظهور منجی موعود(عج)؛

 

4. تاکید صرف بر «ولایت ورزی»(تولی) و بی توجهی به «برائت جویی» (تبری) از همه مظاهر کفر و شرک و نفاق در عصر حاضر.

 

حضرت امام خمینی (ره) با طرح دیدگاه ها و نظرات بدیع خود، باب جدیدی را در حوزه مهدویت و انتظار گشود و شاخصه های رویکرد مهدوی را دستخوش تغییر کرد. مطالعه آثار و سخنان امام راحل نشان می دهد که در دیدگاه های ایشان مهمترین شاخصه های رویکرد مهدوی عبارتند از:

 

الف) توجه به امام مهدی (عج) به عنوان آخرین «حجت خدا» و امام حی و حاضری که نسبت به وضعیت حال مسلمانان بی تفاوت نیست.

 

ب) از نظر دور نداشتن «عصر غیبت» و تلاش برای اصلاح وضع موجود با هدف زمینه سازی برای ظهور؛

 

ج) توسعه وظایف و تکالیف منتظران و منحصر نشدن این وظایف به دعا برای تعجیل فرج و درخواست ملاقات با ایشان؛

 

د)توجه به «برائت جویی» به عنوان مقدمه و شرط «ولایت ورزی» واقعی.

 

مجموعه کتاب های «فرهنگ مهدویت و انتظار» با توجه به این رویکرد شکل گرفته و برای تبین هرچه بیشتر دیدگاه های امام راحل، دو دسته مباحث را مورد توجه قرار داده است:

 

نخست مباحث ناظر به شناخت امام مهدی (عج) و ویژگی های آن حضرت به عنوان امام زمان و آخرین حجت خدا در زمین؛ دوم مباحث ناظر به شناخت تکالیف منتظران در عصر غیبت، در وجوه فردی و اجتماعی.

 

این مجموعه در هفت جلد به شرح زیر سامان یافته است:

 

اول. منم مهدی: با محوریت زندگی و شخصيت امام مهدی (عج) در شش جلد تنظیم شده است.

 

دوم. او را بشناسیم: این جلد در سه فصل به ضرورت و مفهوم معرفت امام، ويژگی‌های امامان معصوم و مبانی معرفت امام می پردازد.

 

سوم. چشم به راه: در اين جلد، موضوع انتظار، از ابعاد مختلف مفهومی، اعتقادی و کارکردی، بررسی و ديدگاه‌ها و رويکردهای مختلفی که در اين زمينه وجود دارد، به ويژه رويکرد امام راحل تجزيه و تحليل می‌شود تا در نهايت، خواننده به شاخصه‌های يک ديدگاه معتدل و در عين حال، همه جانبه‌نگر در زمينه انتظار امام عصر(عج) دست يابد.

 

چهارم. اینک آخرالزمان!: اين جلد به بررسی موضوع‌های مختلف مرتبط با آخرالزمان ظهور امام عصر(عج) اختصاص يافته و در آن، موضوع‌های متنوعی همچون نشانه‌های آخرالزمان، نشانه‌های ظهور، زمان ظهور، شرايط ظهور، و چگونگی تحقق ظهور بررسی و تجزيه و تحليل شده است.

 

پنجم. جهان موعود: در اين جلد تلاش شده است تصويری همه‌جانبه از تحولات سياسی، فرهنگی و اقتصادی عصر ظهور و تغييرهايی که در اين عصر در حيات فردی و اجتماعی انسان‌ها رخ می‌دهد، ترسيم شود.

 

ششم. دعوت به او! در اين جلد، با تبيين مهم‌ترين بايدها و نبايدهای تبليغ و ترويج فرهنگ انتظار و تعيين راه‌کارهايی برای نهادينه‌سازی و گسترش هرچه بيشتر اين‌گونه فعاليت‌ها، برخی از آسيب‌ها و آفت‌هايی که فعاليت‌های تبليغی، ترويجی، آموزشی، پژوهشی و رسانه‌ای در حوزه مهدويت را تهديد می‌کنند، بررسی شده است.

 

هفتم. جلوه‌های انتظار: در آغاز اين جلد، برخی روزها و ماه‌های سال که انتظار در آنها جلوه و درخشش بيشتری دارد، همچون نيمه شعبان و ماه مبارک رمضان، يادآوری و اعمال و ادعيه خاص اين ايام بيان شده است.

 

مهمترین ویژگی های این اثر عبارتند از:

 

1. ارائه مطلب بر اساس سیر و ترتیب منطقی مناسب به گونه ای که خواننده می تواند با مطالعه مجلدان هفت گانه این مجموعه، گام به گام به نگرشی جامع، عمیق و گسترده در زمینه معارف مهدوی و موضوعات مرتبط با آن دست یابد؛

2. بررسی وجوه مختلف اعتقادی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی باور مهدوی و فرهنگ انتظار به شیوه ای متقن و مستدل؛

3. بهره گیری از منابع اصلی و دست اول و دقت در نقل اقوال و روایات؛

4. پاسخ گویی به پرسش های و ابهام های گوناگونی که در حال حاضر در زمینه باور و فرهنگ مهدوی وجود دارد؛

5. تلاش در جهت ارائه دیدگاهی متعادل و به دور از افراط و تفریط در زمینه بسیاری از مباحث مهدوی؛

6. بررسی و تبیین باید ها و نبایدهایی که شایسته است در فعالیت های پژوهشی، آموزشی، ترویجی و تبلیغی در حوزه مهدویت مورد توجه قرار گیرند.

7. معرفی منابع مطالعاتی برای تکمیل مباحثی که در مجلدات مختلف این مجموعه به اجمال به آنها پرداخته شده است.

 

این اثر توسط انتشارات موعود عصر (عج) و به قلم ابراهیم شفیعی سروستانی نویسنده و پژوهشگر مهدوی منتشر شده است و جهت استفاده تمامی علاقمندان به مباحث مهدوی،جوانان، مربیان، معلمان و اساتیدی که در جستجوی اثری جامع به عنوان منبع آموزشی خود هستند آماده عرضه است.

 

مراسم رونمایی از این اثر گرانسنگ که برای نخستین بار در ایران و به همت موسسه موعود عصر (عج) تهیه شده است روز پنجشنبه، 28 دی ماه ساعت 14:30 در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: سفر رئیس جمهور به گلستان تودیع و معارفه شورای عالی انقلاب فرهنگی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی سفر رئیس جمهور اردبیل افتتاح پروژه نمایشگاه کتاب انتظار فرج رونمایی کتاب مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیات‌های ورزشی به حوزه فرهنگ ورود کنند

به گزارش خبرنگار مهر، صبح سه شنبه نشست تخصصی نایب رؤسای هیأت‌های ورزشی استان هرمزگان حضور حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس در دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده در این نشست فعالیت بانوان در عرصه ورزشی را مایه ایجاد شور، نشاط و شادابی دانست و گفت: این شور و نشاط می‌تواند از طریق جامعه بانوان به جامعه منتقل شود و نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

وی با قدردانی از تلاش‌های بانوان ورزشکار استان هرمزگان افزود: باید شرایط را جهت افزایش افتخارات بانوان افزایش دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با اشاره به جایگاه ورزش و تندرستی در دین مبین اسلام تاکید کرد: جوانان باید به سمت تلاش برای تقویت سلامت روح و روان تشویق شوند.

امام جمعه بندرعباس بیان کرد: تحصیل، تهذیب و ورزش باید در اولویت نسل جوان قرار گرفته شود تا هم به اعتلای روح کمک کند و هم ابعاد جسمانی آن‌ها ورزیده‌تر شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده جایگاه روح سالم را بدن سالم معرفی کرد و ضمن دعوت از ورزشکاران به خودسازی در همه ابعاد ادامه داد: ورزش می‌تواند در گسترش فرهنگ به خصوص فرهنگ پهلوانی تأثیر گذار باشد.

امام جمعه بندرعباس عنوان‌کرد: ورزش و جوانان دو مقوله به هم پیوسته هستند و باید همگام با هم برای تأثیرپذیری بیشتر پیش بروند.

وی خاطرنشان‌کرد: هیأت‌های ورزشی بایستی ضمن رسیدگی به فعالیت‌های ورزشی در حوزه فرهنگی نیز ورود کنند تا ابعاد جسمانی و روحانی ورزشکاران توأم باهم رشد کند.

کد خبر 6086013

دیگر خبرها

  • هیات‌های ورزشی به حوزه فرهنگ ورود کنند
  • آغاز حج عمره پس از ۹ سال انتظار
  • نخستین کاروان عمره مفرده پس از ۹ سال انتظار عازم مدینه شد
  • پایان انتظار ۹ ساله؛ زائران عازم حج شدند
  • ساعاتی پیش انتظار ۹ ساله عمره به پایان رسید؛ پرواز زائران به سوی سرزمین وحی
  • اعزام عمره گزاران ایرانی پس از ۹ سال انتظار
  • پایان انتظار ۹ ساله؛ زائران عازم سرزمین وحی شدند
  • تشریح برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی
  • از کارهای فرهنگی نباید انتظار نتیجه زودهنگام داشت
  • برنامه‌های جشنواره امام رضا و چله رضوی تشریح می‌شود