Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@03:57:26 GMT

فوايد انار براي سلامتي

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۴۷۵۶

فوايد انار براي سلامتي

خبرگزاري آريا - انار يکي از ميوه‌هاي زمستاني است که فوايد و خواص بسيار زيادي براي سلامتي انسان دارد. البته شايد مصرف انار به واسطه‌ي دانه‌اي بودن آن کمي مشکل باشد اما با وجود خواص بسيار زياد و طعم فوق‌العاده‌ي آن اين مشکل به چشم نمي‌آيد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از تبيان، به‌جرئت مي‌توان گفت انار يکي از پرفايده‌ترين ميوه‌هاي روي زمين است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انار شامل گستره‌اي از ترکيبات گياهي مفيد مي‌شود که اين ميوه زمستاني را تبديل به ميوه‌اي بي‌نظير و بي‌رقيب کرده‌ است.
نتايج تحقيقات پيرامون انار نشان مي‌دهند که اين ميوه مي‌تواند فوايد بسيار زيادي براي سلامت انسان داشته باشد و اين قابليت را داراست که خطر ابتلا به بيماري‌هاي مختلفي را کاهش دهد. در ادامه اين مطلب به 8 فايده انار بر اساس شواهد و مدارک علمي مي‌پردازيم.
1- انار مملو از مواد مغذي مهم است
بديهي است که انار را به‌صورت ميوه (دانه‌هاي انار) و يا آبميوه (آب انار) مصرف مي‌کنند. انار داراي ميزان مواد مغذي تحسين‌برانگيزي است. در واقع هر فنجان (174 گرم) دانه انار حاوي مقادير زير است:
-- فيبر: 7 گرم
-- پروتئين: 3 گرم
-- ويتامين ث: 30درصد از RDI
-- ويتامين کا: 36 درصد از RDI
-- فولات يا اسيد فوليک: 16 درصد از RDI
-- پتاسيم: 12 درصد از RDI
گفتني است اين مقدار انار داراي 24 گرم قند و 144 کالري نيز هست.
منظور از RDI ميزان توصيه‌شده دريافتي مواد مغذي در هر روز است. به‌طور مثال منظور از «30 درصد از RDI» اين است که 30 درصد از ميزان توصيه‌شده دريافتي از آن ماده مغذي براي هر روز است.
2- انار داراي 2 ترکيب گياهي است که خواص قوي دارويي دارند
انار داراي 2 ماده منحصربه‌فرد است که بيشترين خواص و فوايد سلامتي انار، ناشي از وجود اين دو ماده است. اين دو ماده عبارت‌اند از پونيکالاجين و پونيسيک اسيد.
پونيکالاجين
پونيکالاجين درواقع نوعي آنتي‌اکسيدان به‌شدت قوي است که در آب و پوست انار يافت مي‌شود. اين آنتي‌اکسيدان بسيار قوي است و جالب است بدانيد که اثر پونيکالاجين موجود در آب انار، 3 برابر ميزان فعاليت آنتي‌اکسيداني چاي سبز است.
معمولاً عصاره و پودر انار را از پوست انار تهيه مي‌کنند چراکه داراي آنتي‌اکسيدان و پونيکالاجين بالايي است.
پونيسيک اسيد
پونيسيک اسيد در روغن دانه انار يافت مي‌شود و اسيد چرب اصلي موجود در دانه‌هاي انار است. پونيسيک اسيد نوعي اسيد ليونيک متصل است که آثار بيولوژيکي قوي دارد.
3- خواص ضدالتهابي حيرت‌انگيز انار
التهاب مزمن يکي از مواردي است که منجر به بيماري‌ها و مشکلات پزشکي جدي شامل بيماري قلبي، سرطان، ديابت نوع 2، آلزايمر و حتي چاقي مي‌شود. گفتني است انار داراي خواص ضدالتهابي قوي است که عمدتاً ناشي از خواص آنتي‌اکسيداني پونيکالاجين‌ها است.
نتايج آزمايش‌ها در اين خصوص نشان داده که انار مي‌تواند منجر به کاهش التهاب در دستگاه گوارش و همچنين سلول‌هاي سرطاني سرطان سينه و سرطان کولون شود. همچنين يک تحقيق 12 هفته‌اي روي افراد مبتلا به ديابت نشان داد 1.1 فنجان (معادل 250 ميلي‌ليتر) آب انار در هر روز مي‌تواند شاخص‌هاي التهابي CRP و اينترلوکين-6 را به ترتيب 32 و 30 درصد کاهش دهد.
بنابراين اگر مايل به کاهش التهاب در بدن خود هستيد، افزودن انار به رژيم غذايي يکي از بهترين روش‌ها است.
4- انار پتانسيل مبارزه با سرطان پروستات را دارد
سرطان پروستات يکي از سرطان‌هاي شايع در مردان است. مطالعات آزمايشگاهي در اين رابطه حاکي از اين است که عصاره انار مي‌تواند فرآيند بازتوليد سلول‌هاي سرطاني را آهسته کند و حتي سلول‌هاي سرطاني را وادار به از بين رفتن و مرگ کند.
آب انار مي‌تواند فشارخون بالا را کاهش دهد. گفتني است فشارخون بالا از مهم‌ترين عوامل بيماري‌هاي قلبي است.
«پادژن ويژه پروستات» يک شاخص خوني براي سرطان پروستات است. مرداني که در يک بازه زماني کوتاه‌مدت با دو برابر شدن اين شاخص (پادژن ويژه پروستات) مواجه مي‌شوند، در معرض خطر مرگ ناشي از سرطان پروستات قرار مي‌گيرند.
طي تحقيقي ديگر مشخص شده که نوشيدن روزانه 237 ميلي‌ليتر آب انار، زمان دو برابر شدن پادژن ويژه پروستات را از 15 ماه به 54 افزايش مي‌دهد.
5- انار مي‌تواند خواص ضد سرطان سينه داشته باشد
سرطان سينه يکي از شايع‌ترين سرطان‌هاي سينه در بانوان است. عصاره انار مي‌تواند بازتوليد سلول‌هاي سرطان سينه را محدود کرده و حتي برخي از اين سلول‌ها را از بين ببرند. البته شواهد و مدارک در حال حاضر فقط در حد آزمايشگاه است و نياز به بررسي‌هاي بيشتر است تا بتوان محکم‌تر در اين رابطه صحبت کرد.
6- انار مي‌تواند فشارخون را کاهش دهد
فشارخون بالا يکي از اصلي‌ترين شرايطي است که منجر به حمله قلبي و يا سکته مي‌شود. جالب است بدانيد در يک تحقيق افرادي که داراي فشارخون بالا بودند مورد آزمايش قرار گرفتند و بعد از اينکه به مدت دو هفته هر روز به مقدار 150 ميلي‌ليتر آب انار مصرف کردند، با کاهش فشارخون قابل‌توجهي مواجه شدند.
در تحقيقات ديگر هم نتيجه مشابهي تکرار شده است. اين تغيير به‌ويژه در فشارخون سيستوليک که بالاترين عدد در خواندن فشارخون را نشان مي‌دهد رخ داد.
7- انار مي‌تواند در مبارزه با آرتروز و درد مفاصل موثر باشد
آرتروز يک مشکل شايع در کشورهاي غربي است. انواع مختلفي از آرتروز وجود دارد اما اغلب شامل انواع مختلف التهاب در مفاصل است. با توجه به اينکه ترکيبات گياهي موجود در انار داراي خواص ضدالتهابي هستند به نظر مي‌رسد که اين ميوه زمستاني مي‌تواند در درمان آرتروز موثر باشد.
جالب است بدانيد که مطالعات آزمايشگاهي نشان مي‌دهد عصاره انار مي‌تواند آنزيم‌هايي که در افراد مبتلا به آرتروز به عنوان آنزيم‌هايي آسيب‌رسان به مفاصل شناخته مي‌شوند را بلوکه کند. همچنين مشاهده‌شده انار باعث تسکين آرتروز در موش‌ها مي‌شود. البته در اين مورد شواهدي که بر پايه تحقيقات روي انسان باشد محدود و نيازمند بررسي بيشتر است.
8- آب انار مي‌تواند خطر بيماري قلبي را کاهش دهد
بيماري قلبي در حال حاضر شايع ترين دليل مرگ زودرس در دنيا است. بيماري قلبي مي‌تواند ناشي از عوامل مختلفي باشد. پونيسيک اسيد، اسيد چرب اصلي موجود در انار مي‌تواند از انسان در مقابل مراحل مختلف پروسه‌ي بيماري قلبي محافظت کند.
يک تحقيق 4 هفته‌اي روي 51 نفر که داراي تري گليسيريد بالا بودند نشان داد که 800 ميلي‌گرم از روغن دانه انار در روز به طور قابل توجهي تري گليسيريد را کاهش داده و نسبت‌ تري گليسيريد HDL را بهبود بخشيده بود.
تحقيق ديگري به منظور بررسي تاثير آب انار بر افراد مبتلا به ديابت نوع دو و افراد مبتلا به کلسترول خون بالا انجام شد که در نتيجه مشخص شد؛ مصرف انار با کاهش قابل توجه LDL يا کلسترول بد خون همراه است.
علاوه بر اين‌‎ها، همانطور که در بالا هم ذکر شد نتيجه آزمايش تحقيقاتي ديگري که آثار انار بر سلامتي انسان را مورد بررسي قرار داده بود نشان داد که آب انار فشارخون بالا را کاهش مي‌دهد. گفتني است فشارخون بالا از مهم‌ترين عوامل بيماري‌هاي قلبي است.
بنابراين خوب است در اين زمستان سعي کنيم از اين ميوه زمستاني خوش رنگ و طعم به‌خوبي استفاده کنيم و از فوايد انار بهره‌مند شويم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت اندکی بالا رفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  بهای معاملات نفت برنت با ۲۷ سنت افزایش، به ۸۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۶ سنت افزایش، به ۸۲ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز گذشته تحت تاثیر نشانه‌های عدم تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و مختل شدن عرضه نفت این منطقه، ۲۹ سنت کاهش یافتند.
سوگاندها ساچدوا، موسس شرکت تحقیقاتی اس‌اس‌ولث استریت، در این باره گفت: کاهش نرخ اضافی ریسک ژئوپلیتیکی، به قیمت نفت ضربه زده، زیرا عرضه دچار اختلال قابل توجهی نشده است. اما چشم انداز ژئوپلیتیکی همچنان در جهت قیمت نفت، مهم مانده است. تحلیلگران گروه بانکی ANZ، نظر مشابهی را منعکس کردند.
سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا هستند و آمار هزینه مصرفی شخصی در مارس که معیار مورد نظر فدرال رزرو برای ارزیابی تورم است، اواخر هفته جاری منتشر می‌شود و برای ارزیابی مسیر سیاست پولی، به دقت دنبال خواهد شد.
بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته افزایش پیدا کرده است، در حالی که ذخایر محصولات نفتی احتمالا کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • تفاوت کیبورد مکانیکال و کیبورد گیمینگ: راهنمای جامع برای انتخاب بهترین کیبورد
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • قیمت نفت اندکی بالا رفت
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • فواید خوردن کره برای بدن