Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@21:04:10 GMT

دم دستي هاي سرطان زا را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۴۷۵۹

دم دستي هاي سرطان زا را بشناسيد

خبرگزاري آريا - دودي که از زغال ناشي مي شود سرشار از ذرات ريزي است و خطر ابتلا به سرطان ريه را 6 درصد افزايش مي دهد. بدون شک با يک يا دو مرتبه کباب درست کردن روي منقل اتفاقي نمي افتد. مشکل زماني است که به طور مداوم و مرتب در معرض چنين ذراتي قرار بگيريد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از تبيان، اخيرا سازمان بهداشت جهاني از تاثير گوشت قرمز در ابتلا به سرطان نيز سخن گفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به اعلام اين سازمان، گوشت قرمز به اندازه سيگار در بدن واکنش هاي سمي ايجاد مي کند البته فقط گوشت و سيگار نيست. پيرامون ما عناصر سرطان زايي هستند که هر روز با آنها سر و کار داريم.
سرطان! اسمي که همه را به هول و هراس مي اندازد و هر روز خبر تازه اي در خصوص آن درج مي شود. با وجود اينکه برخي از اين اخبار دلگرم کننده است، اما باز سرطان در سرتاسر جهان، زندگي بسياري را مختل کرده و عده اي را نيز به کام مرگ کشانده است.
با 10 نمونه از اين عناصر و اشياي دم دستي سرطان زا بيشتر آشنا مي شويم.
مصرف دخانيات مسئول 30 درصد سرطان ها است
اولين عنصري که در صدر ليست سياه سرطان زاهاي اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهاني قرار دارد، دخانيات است. بله همين سيگارهايي که بي هوا آتش مي زنيد و يا به پشتي ها لم داده و قليان دود مي کنيد. دخانيات مسئول بيماري هاي تنفسي جدي و بيماريهاي قلبي عروقي است. مضرات دخانيات به همين جا ختم نمي شود.
عناصر آزادشده از محصولات آلومينيومي مانند کاغذ فويل و غيره خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند. متاسفانه برخي خانم ها در آشپزخانه از اين کاغذهاي آلومينيومي زياد استفاده مي کنند
سيگار و قليان را عامل 30 درصد سرطان ها مي دانند که صرفا نيز به سرطان ريه محدود نمي شود. حال که نمي شود با برخي از عناصر سرطان زا و يا ژنتيک و غيره مقابله کرد، لطفا با استعمال سيگار و قليان سرطان را با دستان خود به جان خود نياندازيد.
دستگاه هاي سولاريوم؛ زيبايي يا سرطان!
از ماه سپتامبر سال 2015 استفاده از کابين هاي برنزه کننده يا همان دستگاه هاي سولاريوم در کشور فرانسه ممنوع شده است. دليل آن نيز ساده است.
دستگاه هاي سولاريوم که جوانان خود را به اميد تغيير رنگ پوست و برنزه شدن به آن مي سپارند، سرطان زا است. اشعه هاي ماوراي بنفش ساطع شده از اين دستگاه ها روي پوست باعث بروز ملانوم يا همان سرطان پوست مي شود.
آرسنيک داخل آب شير
آرسنيک به طور طبيعي در آب هاي زيرزميني برخي کشورها وجود دارد. قرار گرفتن زياد و افراطي در معرض اين ماده باعث بروز سرطان ها، بيماري هاي قلبي عروقي و بيماري هاي پوستي مي شود.
به گفته سازمان بهداشت جهاني، ميزان بالاي آرسنيک در نوشيدني ها و گاهي در آب شرب تهديدي جدي براي سلامت عمومي است. اينجاست که نقش مسئولين زيربط هر کشوري در جهت مقابله با اين عوامل پررنگ مي شود.
رنگ پارچه ها
اورامين نام يک ماده شيميايي است که در برخي رنگ ها و براي رنگ کردن پارچه ها استفاده مي شود.
استفاده از اين ماده در برخي کشورها مانند فرانسه ممنوع است. اما در برخي از کشورهاي ديگر در کارخانجات و براي رنگ کردن پارچه هايي که از آنها لباس و ملافه و غيره تهيه مي شود، استفاده مي کنند. متاسفانه اين ترکيب خطر سرطان را افزايش مي دهد.
مواد استفاده شده در توليدي هاي کفش
اکثر سرطان ها ناشي از قرار گرفتن افراطي در معرض ترکيبات سمي و شيميايي در محيط هاي کاري است.
سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده است که برخي از ترکيبات استفاده شده در کارخانه ها و کارگاه هاي توليد کفش و چکمه خطر ابتلا به سرطان خون و سرطان مثانه را در کارگرها افزايش مي دهند.
آتش شومينه براي ريه ها مضر است
در سال 2015 سازمان بهداشت جهاني اعلام کرد که تماس داشتن با آتش شومينه هاي هيزمي باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان ريه و همچنين مشکلات قلبي مي شود.
به همين دليل نيز هم اکنون تعبيه کردن شومينه هاي هيزمي در شهر پاريس فرانسه و سه استان ديگر اين کشور ممنوع است.
ذرات آزاد شده از زغال
سازمان بهداشت جهاني در گزارش ماه مارس سال 2014 خود در خصوص خطرات آلودگي هوا تاکيد بيشتري روي خطرات ذرات آزاد شده از ذغال (براي گرم کردن محيط زندگي يا طبخ غذا) داشته است.
به عقيده متخصصان دودي که از زغال ناشي مي شود سرشار از ذرات ريزي است و خطر ابتلا به سرطان ريه را 6 درصد افزايش مي دهد. بدون شک با يک يا دو مرتبه کباب درست کردن روي منقل اتفاقي نمي افتد. مشکل زماني است که به طور مداوم و مرتب در معرض چنين ذراتي قرار بگيريد.
آلومينيوم: سرطان زاي آشپزخانه
مرکز بين المللي بررسي هاي سرطان سازمان بهداشت جهاني، 107 نوع ماده ي سرطان زا را برشمرده است که آلومينيوم در جايگاه سوم سرطان زاترين اين مواد قرار دارد.
عناصر آزادشده از محصولات آلومينيومي مانند کاغذ فويل و غيره خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند. متاسفانه برخي خانم ها در آشپزخانه از اين کاغذهاي آلومينيومي زياد استفاده مي کنند. بايد بدانيد که گرم شدن اين کاغذها عناصر آنها را فعال تر مي کند.
رنگ هاي آلوده به سرب
سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده است که سرب يک ماده ي سرطان زا است. متاسفانه افرادي که در حرفه ي نقاشي ساختمان فعاليت دارند و يا در انبار رنگ کار مي کنند، بيشتر در معرض اين مواد بوده و در معرض خطر هستند.
شوفاژهاي خانگي
قرار گرفتن زياد در معرض دي اکسيد گوگرد در طولاني مدت براي مجاري تنفسي مشکل زا بوده و احتمال بروز سرطان را افزايش مي دهد.
اين گاز بي رنگ بيشتر از سوزاندن سوخت هاي فسيلي مانند زغال سنگ يا نفت بويژه از طريق ماشين ها يا شوفاژهاي خانگي منتشر مي شود. به همين دليل لازم است که در فصل سرما براي پيشگيري از مسموميت، به خوبي هواي منزل را عوض کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: همه آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، «سید عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: از وظایف حاکمیت تولید است و در واقع این یک شاخص است، زیرا هر دولتی که بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است.

وی افزود: بعضی وقت‌ها هم مردم خودشان شاد هستند، اما برخی برخورد می‌کنند که جلوی این شادی را بگیرند، اما از جمله برنامه‌هایی که مردم را شاد می‌کنند برنامه‌های محلی حوزه میراث فرهنگی است؛ که در کنار آن رویداد‌ها زمینه شادی فراوانی ایجاد می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی