Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: هم اینک 75 درصد از گستره مناطق طبیعی 'تحت حفاظت' سازمان محیط زیست در سطح این استان زیستگاه گونه ارزشمند پلنگ است.

تورج همتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 42 منطقه با مجموع مساحت 2،5 میلیون هکتار شامل 20 درصد مساحت 11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتاری خراسان رضوی تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ادامه داد: تاکنون وجود 100 قلاده پلنگ در زیستگاههای طبیعی و 'مناطق تحت حفاظت' اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی قطعی و مستندسازی شده است.
وی پارک ملی تندوره در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی را محل زیست 40 درصد پلنگهای شناسایی شده در این استان اعلام و بیان کرد: تندوره تنها زیستگاه پلنگ در ایران است که چنین جمعیت قابل توجهی از این نوع گربه سان را در خود جای داده و به همین دلیل از آن به عنوان 'بهشت پلنگ ایرانی' یاد می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: 'پلنگ' گونه ای ارزشمند است که در صورت عدم حمایت و حفاظت لازم، به سرنوشت گونه های منقرض شده دچار می شود.
وی همچنین اظهارداشت: با توجه به شب زی بودن پلنگ مشاهده و مستندسازی حضور این گونه سخت است. به همین دلیل با نصب دوربینهای تله ای در مناطق تحت حفاظت و جا به جایی دوره ای این دوربینها تلاش برای شناسایی پلنگهای جدید در سطح خراسان رضوی صورت می گیرد.
همتی افزود: با تجربه علمی و عملی موجود در خراسان رضوی حفاظت از پلنگها با استفاده از نیروهای آموزش دیده و توانمند با موفقیت در دست انجام است.
پلنگ ایرانی، اردک سرسفید، بالابان و کرکس مصری جزو چهار گونه در حال انقراض در خراسان رضوی و بخشی از 29 گونه فهرست شده این استان در لیست قرمز حفاظتی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN) قرار دارد.
پارک ملی تندوره سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت قرق قرار گرفت و سال بعد به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال 1353 مساحت این پارک تقلیل یافت و طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در شهریور ماه 1361 به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد. مساحت کنونی پارک ملی تندوره 35 هزار و 540 هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره 9 هزار و 50 هکتار است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی با صخره ها، تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پرشیب پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال نیز می باشد.
80 گونه پستاندار، 286 گونه پرنده، دو گونه دوزیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در حیات وحش خراسان رضوی زیست می کنند.
7496/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست پلنگ خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان، با اعلام خبرثبت تصاویری بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی افزود: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از ۴ راس گوزن قرمز (مرال) درارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.
 حمزه عشوری افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه با ارزش در استان است. 
وی تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی، و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع زیستگاه‌های گیلان است. 
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.
حمزه عشوری افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟