Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

نشست تخصصی ضرورت انقلاب در اکتشاف سنگ‌آهن با حضور مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ‌آهن، بهروز برنا مشاورعالی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سعید عسگرزاده دبیرانجمن سنگ‌آهن ایران در نخستین نمایشگاه زنجیره تامین فولاد کرمان سیمکس۲۰۱۹ برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، در این نشست تخصصی مهرداد اکبریان اظهار داشت: هر کشوری که به دنبال توسعه است باید به دنبال اکتشاف برود و در این زمینه هزینه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که در ایران تنها ۷ درصد اکتشافات معدنی صورت گرفته است.

رئیس انجمن سنگ‌آهن افزود: در کشورهای پیشرفته مانند کانادا، کل کشو  دو بار برای اکتشاف اسکن شده است. اما اکتشافات در معادن ایران بر پایه تحقیقات کارشناسانی از کشورهای روسیه، آلمان و یوگسلاوی در سال ۱۳۴۱ انجام شده و بعد از مطالعات این کشورها، برنامه های تحقیقاتی جامعی صورت نگرفته است.

اکبریان پیشنهاد داد: در این شرایط باید فارغ از دیدگاه سیاسی و سیاسی نگری زمینه برای ورود افراد به این بخش فراهم شود. در بحث اکتشافات معدنی، سیاسی‌کاری نباید محدودیت ایجاد کند.

اکبریان در خصوص ذخایر معدنی شناسایی شده در کشور گفت: ایران با دارا بودن حدود ۷/۲ میلیارد تن از ذخایر سنگ‌آهن ، رتبه دهم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به فعالیت های سازمان زمین شناسی خواهان افزایش ۵۰ برابری سرمایه این سازمان شد و عنوان کرد: سازمان زمین شناسی کشور نیازمند افزایش سرمایه است و دولت نباید به بهانه کاهش حجم مسئولیت ها از میزان  بودجه این سازمان بکاهد. در حالی که سیاست های دولت به تضعیف و کاهش نقش سازمان زمین شناسی منجر شده است، در بسیاری از کشورها این سازمان علاوه بر فعالیت های معدنی مشابه ایران، مسئولیت های استراتژیک دیگری مانند نفت، مدیریت بحران ناشی از زلزله نیز به این سازمان محول شده است.

این فعال حوزه معدنی همچنین از دولت خواست که با تهسیل شرایط و کاهش فشار بر روی بخش خصوصی واقعی که تمایل جدی برای ورود به بخش اکتشاف را دارد، سهم بیشتری برای بخش خصوصی قایل شود.

اکبریان ادامه داد: در بحث جذب سرمایه گذاری و واگذاری پهنه ها نباید موضوعات سیاسی مد نظر قرار گیرد و دولت باید با تعیین شرایط اهلیت منطقی، زمینه را برای ورود بخش خصوصی واقعی فراهم کند.

او اضافه کرد: بخش خصوصی امانتداری خوبی است و باید به این بخش در زمینه اکتشاف اعتماد کرد. البته اکتشاف های اولیه جزو وظایف حاکمیت است اما بعد از آن را باید به بخش خصوصی سپرد. این در حالی است که دولت حاضر نیست در جاهای پرریسک سرمایه گذاری کند.

رییس انجمن سنگ‌آهن گفت: همچنین باید در زمینه فراوری و بازاریابی باید بتوانیم انقلابی ایجاد کنیم. از سوی دیگر به فراوری ثانویه مانند باطله ها توجه کنیم باطله ها یک ثروت پنهان هستند که در این زمینه شرکت های دانش بنیان می توانند پیشقدم شوند.

تحمیل زیان ناشی از عدم اکتشافات دقیق

همچنین در این نشست تخصصی بهروز برنا مشاور عالی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز با عنوان اینکه اعلام ۷ درصدی سطح اکتشافی معادن کشور درست نیست، گفت: باید توجه داشت که این آمار میزان سطح جوازهای صادر شده در این حوزه است و این در حالیست که سازمان زمین شناسی به واسطه عملکرد مطلوب در بین ۱۰ سازمان برتر زمین شناسی دنیا قرار گرفته است.

او با اعلام اینکه هم اکنون ایران رتبه پانزدهم در زمینه مواد معدنی را به خود اختصاص داده است، گفت: ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰۰ معدن آن شدادی و قدیمی به شمار می رود. برنا ادامه داد: تا کنون ۳ میلیارد تن ذخایر سنگ‌آهن کشف شده و اکتشافات در این باره ادامه دارد. وی با اشاره به این که معدن زیرسایه نفت و گاز کشف مغفول مانده است، گفت: امروز ۳۸۹ معدن سنگ‌آهن در کشور شناسایی شده که تنها ۲۲۱ از آنها فعال بوده و ۲۲ معدن نیز در حال انجام عملیات تجهیز قرار داشته و  ۱۴۶ معدن باقی مانده غیرفعال است. برنا با اشاره به الزام انجام اکتشافات دقیق تاکید کرد: عدم انجام شناسایی و اکتشافات دقیق زمینه تحمیل زیان را فراهم می آورد موضوعی که در معدن میدوک شاهد بودیم و پس احداث کارخانه ذخیره اصلی در کحا احداث کارخانه مدفون شده بود . عضو هیات مدیره شرکت تهیه و توزیع مواد معدنی افزود: بیشترین ذخایر سنگ‌آهن کشور در سه استان کرمان، یزد و خراسان رضوی شناسایی شده اند و از سال ۹۲ تا کنون نیز در ۱۰ استان کشور ۲۴ گواهی کشف با ذخیره ۱/۲ میلیارد تنی صادر شده است .

تدوین پارادایم ‌جدید برای اکتشاف

همچنین در  ادامه این نشست سعیدعسگرزاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران نیز اظهار داشت: اکتشاف را اگر به عنوان سرمایه گذاری در نظر بگیریم نباید نتیجه آن تحت تاثیر تحریم ها یا حتی جنگ قرار گیرد. وی در ادامه افزود: اکتشاف نیازمند تعریف نگرش و پارامترهای جدید است و این پارامترها از قابلیت لازم برای ایجاد  انقلاب در  اکتشافات سنگ‌آهن برخوردار است. بنابراین دولت، مجلس شورای اسلامی، سازمان ها و نهادهای حاکمیتی و نظارتی و بخش خصوصی باید پارادایم ‌جدیدی را برای اکتشاف تدوین و اجرا کنند.

عسگرزاده افزود: ۳۲ میلیون ظرفیت تولید کنونی فولاد بوده و ۱۳ میلیون تن نیز در دست اجرا است اما با توجه به نیاز زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ به مواد اولیه سئوال اساسی این است که با ظرفیت کنونی سنگ‌آهن آیا چشم انداز افق فولادی تحت الشعاع قرار نخواهد گرفت.

دبیر انجمن سنگ‌آهن گفت: بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت سنگ‌آهن پیش ببنی شده در افق ۱۴۰۴ از معادن گل گهر و سنگاه دیده شده و این در حالیست که بررسی ها نشان می دهد تا ۱۰ سال آینده ذخایر سنگ‌آهن این معادن به پایان خواهد رسید. بنابراین تکلیف سند چشم انداز نیز در ابهام قرار دارد.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: اکتشاف سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اتاق ایران؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: وقت آن رسیده است که تجارت ایران بعد از 150 سال واردات‌محوری، به سمت صادرات‌محوری حرکت کند.

قدیر قیافه در گفت‌و‌گو با «اتاق ایران آنلاین»، افزود: متاسفانه واقعیت‌ها نشان می‌دهند، جاده تجارت ما برای واردکنندگان کالا و خدمات 8 بانده و بدون هیچ مانعی است. اما جاده صادرات ما پر از سنگ‌لاخ و موانع متعدد و ایستگاه‌های کنترل‌کننده است.

او ادامه داد: تا زمانی که اهمیت صادرات در کشور مشخص نشود و حاکمیت و دست‌اندرکاران آن را به رسمیت نشناسند ما نمی‌توانیم انتظار افزایش سهم صادرات و مثبت شدن تراز تجاری را داشته باشیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران، تاکید کرد: یکی از دلایل مهم منفی شدن تراز تجاری، بخشنامه‌های خلق‌الساعه، اقدامات غیرکارشناسانه و ندانم‌کاری‌هایی است که در مسیر صادرکنندگان محدودیت ایجاد کرد. یعنی این اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها نه تنها به توسعه این بخش کمکی نکرد بلکه صنایع را دچار کاهش تولید و به دنبال آن منفی شدن تولید ناخالص داخلی کرد.  

قیافه، با اشاره به اصرار دولت بر اجرای سیاست پیمان‌سپاری ارزی، افزود: محدودیت اصلی صادرکنندگان مربوط به بازگرداندن ارز صادراتی با نرخ ترجیحی مورد نظر دولت است. این در واقع رانتی است که به برخی واردکنندگان سواستفاده کننده از شرایط موجود اعطا می‌شود. با این روش در حقیقت دولت پول را از جیب صادرکننده برداشته و در جیب واردکننده می‌گذارد.

او تاکید کرد: بدون تغییر این سیاست‌ها نمی‌توان به بهبود تراز تجاری در سال جاری امیدوار بود.

دیگر خبرها

  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • هرمزگان رتبه نخست صدور گواهی کشف معادن در کشور
  • هرمزگان رتبه نخست صدور گواهی کشف معادن کشور
  • معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است
  • مطالعات ژئوفیزیک هوایی در شمال آذربایجان غربی
  • ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی نیازمند مطالعه است
  • اخذ حدودهفت هزارمیلیارد ریال حقوق دولتی معادن آذربایجان‌غربی در سال گذشته
  • کشف ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در هرمزگان
  • ظرفیتهای معدنی آذربایجان‌غربی نیازمند مطالعه است