Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@10:37:49 GMT

کار پیشرفت ابَرهوش مصنوعی به جای باریک می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۵۸۲۸

کار پیشرفت ابَرهوش مصنوعی به جای باریک می‌رسد

فوربز با انتشار یادداشتی به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا زمان آن نرسیده به جای پیشبردِ بی‌امان هوش مصنوعی به فکر دستکاری ژنتیک در انسان‌ها و تقویت هوش طبیعی باشیم؟

سرویس جهان مشرق - در حالی که تا کنون فناوری هوش مصنوعی (AL-Artficial Intelligence) به کمک انسان آمده و به تسهیل زندگی کمک کرده، اما دانشمندان همواره نسبت به پیامدهای خطرناک پیشرفت آن هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا نشریه فوربز در یادداشتی به قلم جایشری پاندیا (Jayshree Pandya) چند مورد از آخرین ایده‌های مرتبط با هوش مصنوعی را رونمایی کرده است.

دنیای ما از روش حکمرانی تا مدیریت صنایع و سازمان‌ها به تدریج و با ورود هوش مصنوعی در حال تغییر است و انتظار می‌رود روبات‌ها به زودی بتوانند توانمندی‌های پیچیده ذهن انسان را با سرعت، حافظه و داده‌های گسترده خود ترکیب کنند. همزمان گسترش فناوری و تسهیل زندگی موجب شده استفاده انسان‌ها از هوش طبیعی خود رو به کاهش بگذارد.

تا زمانی که همکاری میان هوش طبیعی انسان‌ها و هوش مصنوعی روبات‌ها وجود دارد، همه چیز به خوبی پیش می‌رود اما زمانی که رقابت میان این دو شکل بگیرد، این لزوماً انسان‌ها نیستند که پیروز می‌شوند. بنابر این نویسنده یک پرسش جدی را مطرح می‌کند: باید به فکر پیشرفت هوش مصنوعی باشیم یا طبیعی؟ آیا پیشرفت بی‌امان هوش مصنوعی همان مار در آستین پروردن نیست؟

ابَرهوش مصنوعی می‌تواند نرم‌افزار خود را به روزرسانی کند

هوش مصنوعی به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که می‌تواند طراحی نرم‌افزار و توانمندی‌های خود را بهبود بخشد، بسیار فراتر از آنچه طراحانش در ابتدا برای او برنامه‌ریزی کرده‌اند. تا کنون این توانمندی در برخی از پروژه‌های هوش مصنوعی با موفقیت آزمایش شده، البته با اهداف محدود مثلاً در بازی‌ها. اما زمانی را تصور کنید که این توانمندی در پروژه‌های بزرگ‌تر کلید بخورد و جریان بهبود و پیشرفت ابَرهوش مصنوعی (ASL- Artficial Super Intelligence) را از کنترل انسان خارج کرده و در اختیار خودش قرار دهد.

جایشری پاندیا مدیر اجرایی Risk Group LLC و کارشناس فناوری‌های نوظهور است.

مشکل دقیقاً از همین جا آغاز می‌شود، به ویژه اگر در نظر بگیرید که سرعت پیشرفت هوش طبیعی و یادگیری توانمندی‌های جدید در انسان‌ها بسیار کندتر از سرعت بهبود هوش مصنوعی به دست خود است و این یعنی رقابتی شکل می‌گیرد که پایانش از ابتدا مشخص است. اکنون ما بر هوش مصنوعی حاکم هستیم اما اگر روزی گردونه روزگار به نقطه‌ای برسد که هوش مصنوعی بر مقدرات انسان‌ها حاکم شوند شاید آنها دیگر آن‌قدر خوش‌خیال نباشند که با افزایش توانمندیِ انسان‌ها قدرت را واگذار کنند.

باید با دست‌بردن در دی‌ان‌ای، هوش طبیعی نسل بعد را تقویت کنیم!

پیشرفت پروژه هوش مصنوعی موجب شده پا را از گلیم خود درازتر کرده و برای پیشرفت هوش طبیعی انسان‌ها نیز دست به کار شود. در واقع شاید تنها راه حلی که بتوان از اکنون برای روزی پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی جریان پیشرفت خود را با تغییر نرم‌افزار و افزودن توانمندی‌ها به دست می‌گیرد، همین باشد که از هم‌اکنون نسل بعدی انسان‌ها را با توانمندی‌های فوق‌طبیعی تقویت کنیم و این فعلاً از طریق دست‌بردن در دی‌ان‌اِی و مهندسی ژنتیک جنین ممکن است.

هوش طبیعی و خداداد انسان‌ها از قرون گذشته سرمنشأ گسترش توانمندی انسان‌ها برای کشف عرصه‌های مختلف بوده است. اگر چه همین هوش، امروز به انسان‌ها می‌گوید در پیشبرد پروژه هوش مصنوعی هشیار باشد، اما متأسفانه این پروژه به صورت غیرمتمرکز و پراکنده در حال پیگیری است (و احتمالاً دستمایه خودخواهی انسان‌ها و منفعت‌طلبی دولت‌ها نیز می‌شود)، در نتیجه کنترل کل آن فعلاً ممکن نیست. بنابر این شاید یک خطا در نقطه‌ای از کره زمین، جریان کار را از دست انسان در سراسر کره خاکی خارج کند.

برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد ژن‌ها و وراثت حدود نیمی از هوش طبیعی را تعیین می‌کنند و نیمه دیگر بسته به شرایط محیطی قابل پرورش است. البته فهم عملکرد میلیاردها نورون مغزی به سادگی نیست. آنها فعالیت منفرد و جمعی دارند و ارتباط هر کدام با ژن‌ها به طور کامل کشف نشده است اما به هر حال علم ژنتیک و عصب‌شناسی به مرحله‌ای رسیده که دستکاری ژن‌ها برای بهبود هوش انسان‌ها به عنوان یک امکان مطرح شود.

از روزی که روبات‌ها برخی مشاغل را یکی‌یکی از ما گرفتند تا حالا که نگرانیم زندگی ما را بگیرند زمان زیادی نگذشته است.

شاید بتوان توانمندی روبات‌ها را به مغز انسان‌ها کپی کرد

البته باید ابتدا مشخص شود که آیا هوش طبیعی یک توانمندی مشخص با یک ریشه مشخص است یا به مجموعه‌ای از توانمندی‌ها با ریشه‌های پیچیده بستگی دارد. از آنجا که ساختار روبات‌ها از انسان‌ها ساده‌تر است، ممکن است پیشرفت این علوم تا زمانی که بتواند به بهبود ژنتیکِ هوش طبیعی نائل شود، دیرتر از پیشرفت پروژه هوش مصنوعی رقم بخورد و کار از کار بگذرد.

نویسنده پیشنهاد می‌دهد حالا که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است، امکان کپی اطلاعات و توانمندی‌های آن روی مغز انسان مورد مطالعه قرار گیرد. در این صورت مرحله‌ای جدید از پیشرفت انسان‌ها رقم می‌خورد و نسلی ظهور می‌کند که با آنچه اسمش را «هوموساپینس» گذاشته‌اند، متفاوت است.

جمع‌بندی

پاندیا در جمع‌بندی تأکید می‌کند هوش مصنوعی ممکن است اولویت‌ها و ارزش‌هایی که ما قبول داریم را کنار بگذارد: «چه کسی می‌داند یک هوش مصنوعیِ پیشرفته برای جان انسان‌ها ارزش قائل باشد؟» اگر قرار است هوش مصنوعی همچنان به رشد سریع خود ادامه دهد و عرصه‌های بیشتری از زندگی ما را فتح کند، باید به ترکیب هوشمندانه هوش مصنوعی و طبیعی بیاندیشیم، ترکیبی که هیچ‌گاه کنترل هوش مصنوعی را از اختیار هوش طبیعی خارج نکند.

منبع

https://www.forbes.com/sites/cognitiveworld/2019/01/04/protecting-humanity-in-the-face-of-artificial-intelligence/#72f427a7d109

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اعتراضات فرانسه بودجه 98 جام ملت های آسیا دستکاری ژنتیکی دی ان ای روبات فوربز هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۵۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران دارای توانمندی های یک ابرقدرت است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کانال ۱۳ اسرائیل در گزارشی گفت که هیچ کشوری در جهان تا کنون به اندازه ایران حمله بزرگی به این اندازه از طریق موشک‌های بالستیک انجام نداده است و این نشان می‌دهد که این رویداد بزرگ‌تر از «اسرائیل» بوده است.

به نوشته وبگاه فلسطینی سما، به گفته آری شویت، مفسر سیاسی این شبکه، خطر [برای اسرائیل] این است که ایران «دارای توانایی‌های یک ابرقدرت» است.

شویت گفت که فرضیه قبلی در مورد ایران که بیان می‌کرد سیاست صبر استراتژیک در پیش گرفته، تغییر کرده است و بر این اساس، تمام گام‌های اسرائیل باید بسیار حساب شده باشد.

او افزود: «اسرائیل موظف به تعمیق ائتلاف غربی، عربی و اسرائیلی است، زیرا رویداد بزرگتر از آن است که اسرائیل بتواند به تنهایی با آن مقابله کند و نیاز به اتحاد همه قدرت ها دارد».

کد خبر 845511 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • ایران دارای توانمندی های یک ابرقدرت است
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • پاسخ به مسائل دینی با هوش مصنوعی ممکن نیست
  • هوش مصنوعی در همدلی با انسان پیشرفت کرده است
  • بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفه‌تر از ایلان ماسک!
  • حرکت در مدار انقلاب مهم‌ترین دلیل پیشرفت صنایع نظامی ایران است
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • چرا دانشمندان اسم این مورچه را «لرد وُلدمورت» گذاشته‌اند؟!
  • (تصاویر) جنگل های هیرکانی النگدره