Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@19:35:25 GMT

پهلوانان کارگر در مسیر تحول!

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۶۳۷۱

به گزارش ایلنا، ورزش پهلوانی و زورخانه ای قدمتی بسیار در تاریخ کشورمان دارد و به نوعی تنها ورزش کشورمان هست که با آموزه های دینی و مذهبی اسلامی برگزار می گردد.

این ورزش سالهاست در میان اقشار مختلف جامعه حضور داشته و نه تنها ورزش، بلکه خصیصه های اخلاقی آن در میان مردم زبانزد عام و خاص است و بزرگانی را چه در ورزش و چه در بحث جوانمردی و فتوت می توان در آن یافت که شاید دیگر نظیر آنها را شاهد نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزش زورخانه ای در بین کارگران هم از محبوبیت بالایی برخوردار است و این خانواده بزرگ نگاه ویژه ای به آن دارند، از این رو فدراسیون ورزش کارگری نیز برای آن اهمیت و جایگاه ویژه ای قائل است. انجمن پهلوانی و زورخانه ای فدراسیون ورزش کارگری در نشست امروز برنامه های راهبردی خود در حوزه های آموزش و پژوهش را در سال آینده بصورت پیشنهادی مطرح نمود و پیرامون مسابقات قهرمانی کشور کارگران که بهمن ماه به میزبانی بیرجند برگزار خواهد شد، نیز بحث و تبادل نظر کردند تا این مسابقات با کیفیت هرجه بهتر و مطلوبتری برای این خانواده بزرگ برگزار گردد.

همچنین مقرر شد نخستین نرم افزار جامع آموزش ورزش پهلوانی و زورخانه ای تحت سیستم عامل آندروید که به همت انجمن پهلوانی و زورخانه ای و با حمایت فدراسیون ورزش کارگری تدوین گردیده است، در این دوره از مسابقات رونمایی و بصورت رسمی معرفی گردد تا ورزشکاران خانواده کار و تلاش نیز از آن بهره مند گردند.

اما مهمترین موضوع این نشست، را میتوان بحث حضور این رشته در جمع رشته های CSIT‌ عنوان کرد که بعنوان یکی از رشته های مسابقات جهانی ورزش های کارگری معرفی گردد که این مسئله با استقبال جواد رمضی برای بررسی و ارائه طرح های اجرایی آن به جلسات تخصصی موکول گردید.

این موضوع می تواند نه تنها رشته زورخانه ای را در جوامع بین المللی گسترش دهد، بلکه راه حضور ورزشکاران این رشته در جوامع بین المللی در بحث های نظیر آموزش و مسابقات نیز می تواند هموارتر سازد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: زورخانه ورزش کارگری جهانی پهلوانی بین المللی رمضی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

«پهلوان و فیل» نوشته سیدمهدی شجاعی بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان است.

به گزارش ایسنا، این کتاب با تصویرگری فرهاد جمشیدی در نشر نیستان برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

درباره این کتاب و ارتباط آن با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای آمده است: «نامگذاری هفتم اردیبهشت به عنوان روز جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای مناسبتی است برای آشنایی کودکان با فرهنگ پهلوانی در ایران. انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد…

ورزش کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد. با اطمینان می‌توان گفت که زورآزمایی و کشتی گرفتن از دوران‌ نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوقات فراغت یا در جنگ‌ها و نزاع‌ها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می‌شده است .

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد. وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زور بازوی خود می‌تواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد. بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسان‌های اولیه با کشتی گرفتن سپری می‌شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز به‌کار ببرند .

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنت‌های ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می‌بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می‌پرداختند. آن کمربند کستی نامیده می‌شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن. البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زورآزمایی است به کار می‌رود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نام‌های آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی‌عدالتی و دفاع از مظلومان به‌کار برده‌اند. از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر می‌توان به نام‌های مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمدصادق بلور فروش و حاج سیدحسن رزاز اشاره کرد.

پهلوان و فیل بازآفرینی از داستان‌های شگفت‌انگیز پهلوانان ایران است. بازآفرینی یکی از شیوه‌های آفرینش آثار ادبی و هنری است. در این روش نویسنده از اثر کهن یا معاصر الهام می‌گیرد، موضوع اثر را تغییر می‌دهد و اثری نو مستقل پدید می‌آورد.

سیدمهدی شجاعی با استفاده از این تکنیک کتاب پهلوان و فیل را با تصویرگری فرهاد جمشیدی، با تصاویری به سبک قهوه‌خانه‌ای یا پرده‌خوانی با نشانه‌های ایرانی (چهره‌ خورشیدخانم، گل‌های چندپر) که بر زمینه‌ای کاه‌گلی نقش بسته، بازآفرینی کرده است.

جهان پهلوان محمد مالانی پهلوان دربار حسین میرزا، حاکم هرات که بین مردم محبوبیتی خاص دارد. هنگام بازگشت از هندوستان برای حاکم فیلی بسیار بزرگ و زورمند هدیه می‌آورد، حاکم  قدرت فیل را بیش از انسان می‌داند ولی پهلوان مالانی مخالف اوست و از این‌جا کشمکش ماجرای داستان شروع می‌شود.

حاکم از پهلوان مالانی می‌خواهد که عقیده‌ خود را در کشتی با فیل به اثبات برساند. پهلوان مالانی ابتدا با شگردی عاقلانه فیل را به زمین می‌زند و سپس کینه را از دل فیل که انتظار چنین درگیری را ندارد شسته، و با او دوست می‌شود و این‌گونه دو وجه عقل و عاطفه‌ انسانی را ثابت می‌کند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

خصوصیت مهم پهلوان محمد، جوانمردی و مردمداری‌اش بود. او نمی‌نشست تا نیازمندها و گرفتارها به سراغش بیایند، بلکه خود در میان مردمان می‌گشت و به جست‌وجوی مردم گرفتار می‌پرداخت تا غم و غصه‌هایشان را برطرف کند...»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • تجلیل از متولیان ورزش پهلوانی/۷ زورخانه در منطقه ۱۲
  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»
  • انتخاب رییس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان
  • فرهنگسازی گسترش ورزش در جامعه کارگری ضروری است
  • انتخاب رییس هیات ورزش زورخانه‌ای خوزستان
  • خادم سیدالشهدا رئیس هیات ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان شد
  • از سر به‌ راه کردن باباشمل‌ها تا تقدیم شهید در راه دین
  • وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک
  • وضعیت کاروان ورزش ایران برای المپیک/ اسامی کامل مسافران پاریس