Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-23@12:47:58 GMT

تغییر واحد پول ملی سوژه «۳۶۰ درجه» شد

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۳۹۶۷۳۹

تغییر واحد پول ملی سوژه «۳۶۰ درجه» شد

به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب، رونمایی بانک مرکزی از اسکناس‌های جدید ۵۰ هزار تومانی، بار دیگر پروژه حذف صفر از پول ملی را کلید زد اما طرح تغییر واحد پول ملی و حذف چند صفر از آن، مربوط به امروز و دیروز نیست. اولین بار در سال ۱۳۷۲ بود که زمزمه‌های اجرای این طرح شنیده شد و در ادامه در سال ۱۳۸۶، اجرای این پروژه وارد فاز جدیدی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بانک مرکزی همان روزها ماموریت پیدا کرد تا مطالعاتش برای انجام این کار را آغاز کند؛ حالا رئیس بانک مرکزی از تقدیم لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی به هیئت وزیران خبر داده است.

این قسمت  از برنامه «۳۶۰ درجه»، به بررسی ابعاد مختلف این ماجرا پرداخته و در گفتگو با کارشناسان اقتصادی، مزایا و معایب این طرح جنجالی را بررسی می‌کند.

«۳۶۰ درجه» مجموعه مستندهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که با توجه به اتفاقات و سوژه‌های مهم هر هفته با تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدهادی نعمت‌اللهی، جمعه‌ها ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۶۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش

امتداد - بانک مرکزی مهم‌ترین اقدامات خود در مهار تورم را بر کنترل متغیر‌های پولی به‌خصوص کاهش نرخ رشد نقدینگی متمرکز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  در سال‌های گذشته، نرخ رشد نقدینگی بالا یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند که تداوم نرخ رشد نقدینگی بالا، اقتصاد کشور را در ورطه ابرتورم می‌اندازد. این متغیر اقتصادی در پایان سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۰.۶درصد رسیده بود و در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز رقم ۳۱.۱درصد را تجربه کرده بود اما با تمرکز دولت سیزدهم بر کاهش نرخ رشد نقدینگی، این شاخص طی یک روند نزولی در پایان سال۱۴۰۱ به ۳۱.۱درصد رسید.

بانک مرکزی در سال۱۴۰۱هدف‌گذاری خود برای نرخ رشد نقدینگی را ۳۰ درصد اعلام کرده بود که رقم نهایی در این سال، با میزان هدف‌گذاری فاصله اندکی داشت. در سال ۱۴۰۲ اما کنترل رشد نقدینگی با شدت بیشتری پیگیری شد. بانک مرکزی در این سال برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و افزایش نسبت کفایت سرمایه بانک‌های ناتراز را در قالب بخشی از بسته سیاستی تثبیت اقتصادی با جدیت دنبال کرد. در اثر این اقدامات، نرخ رشد نقدینگی در پایان اسفندماه۱۴۰۲ با کاهش ۱۶.۵ واحد درصدی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم به رقم ۲۴.۳ درصد رسید که کمترین میزان این شاخص در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد.

بررسی تحولات بلندمدت نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران نیز نشان می‌دهد که نرخ رشد نقدینگی در پایان اسفندماه۱۴۰۲نسبت به متوسط ۲۰ساله و ۲۵ساله  این شاخص میزان کمتری را نشان می‌دهد. در بازه زمانی ۲۰ ساله ۱۴۰۲-۱۳۸۲ متوسط رشد بلندمدت نقدینگی ۲۸.۵ درصد است که نشان می‌دهد رشد محقق شده ۴.۲ درصد کمتر از متوسط بلندمدت۲۰ساله است. در بازه بلند مدت حدود ۲۵ ساله ۱۴۰۲-۱۳۷۸ نیز متوسط رشد بلندمدت نقدینگی ۲۸.۲ درصد است که نشان می‌دهد رشد محقق شده ۳.۹ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۲۵ ساله است.

 

 

 این آمار در حالی به دست آمده که بانک مرکزی هدف‌گذاری خود برای نرخ رشد نقدینگی درسال۱۴۰۲ را ۲۵ درصد اعلام کرده بود؛ بنابراین سیاست‌گذار پولی کشور نه‌فقط به اهداف ازپیش تعیین‌شده خود رسیده، بلکه در کنترل متغیرهای پولی حتی بهتر از هدف‌گذاری خود نیز عمل کرده است.

روزنامه جام جم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ساوه میزبان آزمون کشوری درجه ایثار شد
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • جزئیات و شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣
  • تخصیص ارز محموله‌های برنج در انتظار تأیید بانک مرکزی
  • بانک مرکزی ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • پورابراهیمی: مجلس به دنبال اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است
  • تکرار عجیب حرف‌های چهار رئیس بانک مرکزی!