Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زنجان- ايرنا- قزل اوزن يکي از طولاني ترين رودخانه هاي ايران و پرآب ترين رودخانه استان زنجان با بارش هاي فراوان در فصل زمستان پرآب شده و به دليل ذخيره نکردن آب آن، اين منبع ارزشمند در شهرستان طارم هدر مي رود و تابستان با خشکي مواجه مي شود.

به گزارش ايرنا، رودخانه قزل اوزن به دليل داشتن موقعيت ويژه جغرافيايي، قرار گرفتن در مسير مناطق پربارش و مهمتر از همه همجواري با ارتفاعات برفگير از سرچشمه تا انتها، يکي از پرآب ترين رودخانه هاي ايران در فصل زمستان است که متاسفانه بنا به دلايلي اين رودخانه چند سالي است در فصل تابستان حال و روز خوشي ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شهرستان طارم به دليل نبود زيرساخت هاي لازم براي ذخيره سازي نزولات جوي برغم بارش هاي نسبتا مطلوب و جريان خروشان شاهرگ حياتي آن در زمستان، شاهد بي آبي و خشکي رودخانه قزل اوزن در تابستان هستيم که اين موضوع مشکلات عديده اي را براي کشاورزان شهرستان بوجود آورده است.
با فرا رسيدن فصل گرم سال و به تبع آن تبخير آب از رودخانه و همچنين افزايش استفاده از آب رودخانه قزل اوزن براي آبياري زمين هاي کشاورزي، رودخانه قزل اوزن نيز به تدريج‌ خشک مي شود و کشاورزان طارم را با مشکل بي آبي مواجه مي کند که در صورت رها نکردن آب سدهاي بالادست، کشاورزي اين شهرستان نابود و اقتصاد آن که شغل 95 درصد مردم آن بواسطه کشاورزي است٬ فلج خواهد شد.
طبق گفته کارشناسان امور منابع آب، 22 رودخانه دائمي در طارم وجود دارد که از ارتفاعات شمالي و جنوبي اين شهرستان سرچشمه مي گيرد و سالانه 600 ميليون مترمکعب آب توليد مي کند که متاسفانه سهم شهرستان طارم از اين مقدار آب توليدي، بي آبي در تابستان و خطر خشکي زمين ها و نابودي محصولات کشاورزي است، به طوري که در تابستان هر سال براي تامين آب کشاورزي به 20 ميليون مترمکعب آب نياز است که آن هم در صورت رها نکردن آب سدهاي بالادست محقق نخواهد شد.
بر اساس مطالعات آژانس همکاري‌هاي بين‌المللي آب متعلق به کشور ژاپن(جايکا) ميزان آب توليد شده در شهرستان طارم به جز احتساب حجم آب ورودي که از طريق رودخانه قزل اوزن به اين شهرستان وارد مي­شود 600 ميليون مترمکعب است که از اين ميزان تنها 65 ميليون مترمکعب مورد مصرف مردم اين منطقه واقع مي‌شود.
همچنين بر اساس مطالعات کارشناسان جايکا ظرفيت ذخيره آب در سفره‌هاي زيرزميني طارم 311 ميليون مترمکعب است، که از اين ميزان تنها 41 ميليون مترمکعب توسط مردم برداشت مي‌شود با اين وجود بحران کم‌آبي در اين شهرستان قابل مشاهده است.
در چند سال اخير علاوه بر خشکسالي، حفر چاه هاي غيرمجاز و آبياري غير اصولي زمين هاي زراعي، موجب شده است تا بي آبي رودخانه قزل اوزن داستان غم انگيز مرگ اين رودخانه را در فصل تابستان رقم بزند. طولي نخواهد کشيد که عدم مديريت اصولي آب در حوضه هاي آبريز اين رودخانه، زيبايي و عظمت قزل اوزن را از بين خواهد برد.
خشکي آب رودخانه قزل اوزن مي تواند پيامدهاي فاجعه باري براي مردم شهرستان طارم که در نزديکي اين رودخانه زندگي مي کنند و شغل اصليشان کشاورزي است داشته باشد و همچنين به مرور زمان تاثيرات جبران ناپذيري بر روي اکوسيستم منطقه و زندگي ساير موجودات و گياهاني که زندگيشان با رودخانه قزل اوزن پيوند خورده، خواهد داشت.
با توجه به موارد فوق و اهميت ذخيره سازي آب هاي توليدي و همچنين آب ورودي از قزل اوزن به شهرستان طارم جهت تامين آب کشاورزي اين شهرستان، عمليات اجرايي بند تنظيمي پاوه رود از مهر ماه 89 آغاز شد، که اين موضوع موجي از خوشحالي را در ميان مردم طارم ايجاد کرد.
سد تنطيمي پاوه رود که قرار بوده در سال 91 به بهره برداري برسد، اکنون با گذشت 8 سال از آغاز عمليات اجرايي اين طرح مهم در بخش آب کشاورزي شهرستان، متاسفانه به دلايل متعددي اجراي آن به کندي پيش مي رود و حتي در برهه اي از زمان نيز با تعطيلي مواجه بوده است.
** تامين نشدن اعتبار کافي و مورد نياز عامل اصلي کندي اجراي طرح سد تنطيمي پاوه رود
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي زنجان در اين خصوص در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، هدف از اجراي اين طرح را بهره برداري از آب رودخانه قزل اوزن عنوان کرد و افزود: به رغم نبود اعتبار کافي که بهره برداري از اين طرح عمراني را به تعويق انداخته است، با اعتبارات موجود و تخصيص يافته نيز اجراي اين طرح پيشرفت قابل قبولي داشته که درصد پيشرفت فيزيکي آن تا پايان آذر سال جاري 34 درصد بوده است.
يوسف رضاپور با اشاره به تغييرات صورت گرفته در نحوۀ اجراي اين طرح عمراني خاطرنشان کرد: با توجه به مهندسي ارزش انجام شده، تغييراتي در طرح نحوه انتقال آب به زمين هاي حاشيه قزل اوزن صورت گرفته است که 12 هزار هکتار از زمين هاي حاشيه قزل اوزن در قالب احداث پنج ناحيه عمراني به صورت پمپاژ متمرکز تامين آب خواهد شد و همچنين احداث نيروگاه برقي- آبي نيز به دليل مهندسي ارزش صورت گرفته اجرا نخواهد شد.
وي در مورد نحوه ذخيره سازي آب اين سد اظهار داشت: پروژه سد تنظيمي پاوه رود بخشي از پروژه بزرگ سد مشمپا مي باشد و اين سد، يک سد مخزني نيست که ميزان قابل توجهي آب ذخيره کند، بلکه به عنوان يک بند آبگير براي تامين آب ايستگاه هاي پمپاژ در پنج ناحيه عمراني تعريف شده مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي زنجان حق آبه سالانه کشاورزان طارمي از رودخانه فصلي قزل اوزن را به طور ميانگين 120 ميليون مترمکعب عنوان کرد و در مورد رهاسازي آب از سدهاي بالادست رودخانه قزل اوزن افزود: با توجه به مشکل اصلي تامين آب کشاورزي شهرستان طارم که کاهش آورد رودخانه قزل اوزن است، بي ترديد هرگونه رهاسازي آب تنطيم شده از سدهاي بالادست، مهمترين و مفيدترين روش تامين آب مورد نياز اين شهرستان است و اين مهم به شرطي محقق مي شود که مجوز تخصيص آب از طرف وزارت نيرو براي استان صادر شود و رهاسازي آب از سد آيدوغموش نيز که به مدت 2 سال انجام پذيرفت، به صورت موقتي و با صدور مجوز از سوي وزارت نيرو بوده و دائمي نيست.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعيت (حدود 5 درصد جمعيت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کيلومتري شمال شرقي زنجان واقع شده است و با استان‌هاي قزوين، اردبيل و گيلان همسايه است.
9886/6085
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۳۹۶۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سردهنه های انهار کشاورزی منشعب از رودخانه ساروق در تکاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمدرضا صادقیان گفت : پایش رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط کارشناسان پایش این اداره بصورت مستمر و در ایام مختلف سال انجام می گیرد و  بازدید از انهار و سردهنه های آب کشاورزی در شاخه راست و شاخه چپ ساروق و سایر شعبات که رودخانه اصلی ساروق را تشکیل می دهند تا شروع فصل زراعی جدید ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به بسته بودن سردهنه های کشاورزی  ادامه داد: کلیه مسیرها و رودخانه های حوزه استحفاظی باز بوده و آب رودخانه ساروق مستقیما به سد شهید کاظمی بوکان برای  احیا دریاچه ارومیه منتقل می شود..

دیگر خبرها

  • ۲ فوتی با مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در طارم سفلی
  • پرآب شدن رودخانه روستای سراب گزنهله در پی بارش‌های اخیر + فیلم
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست
  • پایش سردهنه های انهار کشاورزی منشعب از رودخانه ساروق در تکاب
  • عکسی زیبا از زاینده رود پرآب
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست
  • فیلم| زمستان در بهار؛ گردنه نقره‌کمر تفرش سفیدپوش شد
  • خودنمایی زمستان در بهار + فیلم
  • زمین تشنه سیراب از سخاوت آسمان